امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آشنائی با موشك های تاكتیكی هوا به زمین روسی

#1
آشنائی با موشك های تاكتیكی هوا به زمین روسی 1
مقدمه
قوای هوائی تاكتیكی شوروی (سابق) وظیفه تامین پشتیبانی هوائی برای یگان های زمینی و ممانعت از حملات هوائی دشمن به آنها را بر عهده داشت . اكثر موشك های هدایت شونده ساخته شده توسط شوروی در دوران جنگ سرد ، بمنظور استفاده یگان های هوائی طراحی و ساخته شده بود.
در یك منظر ، آنچه كه در مورد موشكهای هوا به سطح شوروی (سابق) در آن دوره به نظر می رسد ، تمركز جداگانه بر روی موشكهای هدایت شونده دقیق ( با هدف انهدام نیروها و استحكامات دشمن ) و موشك های ضد تشعشع با هدف انهدام سامانه های پدافند هوائی پیمان NATO بوده است . در این مقاله حداكثر تلاش را برای معرفی این دو گونه تسلیحات هدایت شونده خواهیم داشت .
راهبردهای فنی اتخاذ شده توسط روسها تنوع گسترده ای دارد. برخی از تسلیحات طراحی صرفا روسی دارند. برخی دیگر از سایر طرح های روسی برگرفته شده و گونه های دیگر مانند موشك Kh-58 را فقط می توان به عنوان یك كپی برداری از نمونه های مشابه غربی ارزیابی نمود. موشكهای تاكتیكی دوران جدید روسیه چنین میراثی را به خوبی نشان می دهند وبیشترین طراحی بدنه و پیشرانه آنها مربوط به دوران قبل می باشد هر چند كه به لحاظ فن آوری نسبت به دو دهه گذشته پیشرفتهائی داشته اند . جالبترین بخش مربوط به تزریق فن آوری دیجیتال به درون سامانه های هدایتگر این موشك هاست كه به طور روز افزون جایگزین جستجوگرهای الكترواپتیكال و فن آوری های رادار مربوط به دوران شوروی (سابق) می گردد.
برخی از این موشك ها مانند Kh-31 / AS-17 Krypton بسیار موثر و بی نظیر هستند و می توانند به صورت چند منظوره مورد استفاده قرار گیرند. مشابه چنین تكاملی را می توان در موشك های Kh-59M / AS-18 Kazoo و Kh-25M / AS-10 Karen نیز مشاهده نمود .
پیشرفت های آینده نیز احتمالا بازتابی از پیشرفت در غرب خواهد بود كه عمدتا بهینه سازی در فن آوری جستجوگرها را ، مخصوصا در هدایت دیجیتال و به طور روز افزون ، استفاده از فن آوری ناوبری ماهواره ای را برای بكار گیری جنگ افزارها را در بر می گیرد.
آشنائی با موشك های تاكتیكی هوا به زمین روسی 1
]موشك Kh-23 / AS-7 Kerry ، گونه ای مشابه با موشك آمریكائی AGM-12 Bullpup بود كه مبنائی برای طراحی و ساخت موشك های سری Kh-25 Karen/Kegler گردید . این نمونه موشك بر روی یك جنگنده (سوخو 19 ؟) در Kecel مجارستان نمایش داده شده است .


یك تذكر مهم

مجموعه صنایع دفاعی شوروی در تمام جمهوری های سابق آن كه كشور پراكنده شده بود كه عمدتا دارای زیر ساخت های صنعتی خوبی بودند. تولیدكنندگان قطعات كلیدی موشك ها علی الخصوص سامانه های هدایتگر و زیرمجموعه آنها در روسیه ، اوكراین و بلاروس (روسیه سفید) متمركز شده بودند. پس از فروپاشی شوروی ، این همكاری ها ضرورتا ادامه یافت. در سال 2004 پس از انشقاق اوكراین و اعمال تحریم های موثر توسط روسیه ، صنایع مستقر در اوكراین به لحاظ طراحی و تولید دچار نقصان جدی گردید.
برخی از این كارخانجات در روسیه مجددا ساخته شدند . برای مثال می توان به كارخانه Geofizika اشاره نمود كه برای تولید جستجوگرهای مادون قرمز در خاك روسیه و به جای كارخانه Arsenal مستقر در اوكراین راه اندازی گردید. جالب است بدانید كه كارخانه اوكراینی Arsenal بدلیل عدم خرید محصولاتش (منجمله جوینده های موشك هوا به هوای AA-11 Archer ) توسط روسیه دچار ورشكستگی شده است .
اما آسیب اصلی در مورد سلاح های هدایت شونده تاكتیكی مربوط به از دست دادن كارخانه Lviv می باشد . این شركت كار طراحی و ساخت جستجوگر های تلویزیونی سری Tubus-2 را كه در موشك های Kh-29TE / AS-14 Kedge, Kh-59 Ovod / AS-13 Kingbolt, Kh-59M Ovod M / AS-18 Kazoo و نیز به عنوان یك عنصر كلیدی در غلاف انتقال داده ها موسوم به APK-9E بكار می رفت را بر عهده داشت . هنوز معلوم نیست كه روسیه قصد ایجاد یك كارخانه جدید برای تولید این محصولات را دارد و یا تولیدات كاملا جدیدی را جایگزین آنها خواهد نمود. اما از سوی دیگر كارخانه Peleng مستقر در بلاروس ، یك جستجوگر تلویزیونی با طراحی جدید را ارائه كرده است .



موشكهای هوا به سطح تاكتیكی

S-25L/LD/IRS/TV
آشنائی با موشك های تاكتیكی هوا به زمین روسی 1
راكت های سری KB Tochmash / Nudelman S-25L دارای لوله ای با كالیبر بزرگ و بالهای جمع شونده بوده و وزن پرتاب آنها حدود 400 كیلوگرم می باشد . این موشك ها دارای سامانه هدایتگر در دماغه خود بوده تا بتوانند بمنظور انجام ماموریت پشتیبانی نزدیك هوائی و متوقف ساختن دشمن دقت لازم را فراهم آورند.

گونه های اولیه و غیرهدایت شونده راكت S-25 برای تامین ثبات پروازی با حدود 600 دور در دقیقه حول محور خود می چرخیدند و به همین منظور از باله های دم به شكل اریب استفاده می كردند. این راكت در سال 1979 توانست وارد خدمت شود . در این راكت ها از یك سرجنگی نفوذگر 150 كیلوگرمی به همراه یك كلاهك اولیه 21 كیلوگرمی استفاده شده بود.

گونه های هدایت شونده این راكت ، همان ویژگی را حفظ كردند با این تفاوت كه بخش جستجوگر دماغه بوسیله یك بخش آئرو دینامیك به بدنه اصلی راكت متصل شد و جستجوگر را از آن قسمتی كه به دور خود می چرخید جدا نمود.
آشنائی با موشك های تاكتیكی هوا به زمین روسی 1
جستجوگرهای مختلف كه برای راكت S-25 طراحی و بكار گرفته شده است

دو گونه اصلی از این راكت موجود است . اولی S-25L و گونه بهینه شده موسوم به S-25LD كه این دو گونه بوسیله یك جستجوگر لیزری نیمه فعال آشیانه یاب KBT 24N1 كه در سلاح های مشابه بكار كرفته می شد مجهز شده بودند.

كمپانی KBT توانست سخت افزار جستجوگر دیگری را طراحی كند كه دارای یك جستجوگر مادون قرمز آشیانه یاب بوده و S-25IRS نامیده می شد . گونه ای دیگر كه به یك سامانه جسجوگر تلویزیونی مجهز بود S-25TV نام داشت . كمپانی فازوترون هم توانست نوع دیگری از این راكت مجهز به یك رادار فعال آشیانه یاب را ارائه نماید.
آشنائی با موشك های تاكتیكی هوا به زمین روسی 1
آشنائی با موشك های تاكتیكی هوا به زمین روسی 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
https://harfeto.timefriend.net/16295438986692
پاسخ
آگهی
#2
جالب بود مرس
آشنائی با موشك های تاكتیكی هوا به زمین روسی 1" />
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  |_سوانح و سوابق عملیاتی جنگنده روسی میگ-29_|
  ||تاریخچه عملیاتی و طراحی بالگرد روسی کاموف-50||
  ||تاریخچه عملیاتی و طراحی بالگرد روسی میل-28||
  ناتو سامانه روسی "پانتسیر" را ابزاری ایده آل برای مقابله با پهپادها نامید
  نمایش یک پهپاد آمریکایی که می تواند سامانه روسی اس 400 را در هم بشکند
  مشخصات ناوهای هلی کوپتربر جدید روسی
  نشنال اینترست تانک روسی T-90M را "هیولا" خواند
  معرفی|سه عدد از برترین موشک های هوا به زمین جهان
  معرفی|دو مدل تانک روسی خطرناک که در جنگ جهانی دوم شکست را به ارث بردند.
  توسعه یافتن رادارهای ضد پنهانکار VHF روسی - قسمت اول

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان