امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

خانه دادرس

#1
این بنا ساختمانی دو طبقه‌است که در طبقه همکف آن پنج اتاق و در طبقه دوم سه اتاق وجود دارد سرداب موجود در بنا نیز مساحت حدود ۴*۵ متر مربع دارد. خانه دادرس ابتدا محل کاروانسرای شیخ خزعل، بعد میدان تره‌بار و سپس به بازار خواروبارفروشان مبدل شد. خانهٔ دادرس با قدمت تاریخی آن تبدیل به انبار کفش و دمپایی شده‌است. این بنا دارای سرداب، آثاری از حجاری، آجرچینی، ستون و در و پنجره چوبی بوده و از ویژگی‌های منحصر به فرد آن سنگ‌چینی‌های بسیار زیبای آن است
خانه دادرس بنایی بازمانده از دوره قاجاری است که در سال ۱۳۸۲ به شماره ۹۷۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این بنا در مرکز شهر اهواز (در ولایت عربستان آن وقت) در خیابان عبدالحمید (نام یکی از پسران شیخ خزعل) ساخته شد. این خانه را شیخ خزعل به عنوان کاروانسرا بنا نهاده بود و دقیقا در پشت قصر شیخ خزعل است. در خیابان عبدالحمید و مرکز شهر اهواز خانه‌های متعددی از دوره‌های قاجاریه و پهلوی به جا مانده که بخش ناچیزی از آن‌ها به ثبت رسیده‌است. سرای دادرس یکی از این بناهای تاریخی شهر اهواز است که تاکنون فقط به ثبت رسیده و در نگهداری و مرمت آن کوتاهی شده‌است.
سرنوشت شوم بنای مهدیان و خانه دادرس
به گفته گهستونی بنای ثبت شده مهدیان ۳ سال پیش توسط مالک کاملا تخریب شد. پیش از این همین مالک شبانه تصمیم به تخریب “سرای عجم” که متعلق به آقای مهدیان بود گرفت که با ممانعت و جلوگیری دوستداران میراث فرهنگی مواجه شد. همچنین خانه دادرس که ازجلمه بناهای مهم شهر اهواز به شمار می رود و متعلق به دوره قاجاریه است،هم اکنون تبدیل به انبار کفش شده است و هرساله تخریب و ریزش آن افزایش پیدا می کند. سرنوشتی شوم که گریبانگیر بسیاری از بناهای ثبت شده اهواز است. هتل قو که دیگر آثار ثبتی اهواز است و در بافت قدیم و مرکز شهر واقع شده است آن نیز کاربری مسکونی دارد و به هیچ وجه در وضعیت ظاهری خوشایندی به سر نمی برد. طبق گفته گهستونی تلاش برخی از سازمان ها برای تملک آن بدلیل مشکلات حقوقی بین مالکین بی نتیجه بوده است.
از سوی دیگر ساختمان جهاد که پیش از ای شیرخوارگاه بوده است، بنایی از لحاظ معماری بنایی بزرگ ارزشمند است، هم اکنون زیر نظر جهاد کشاورزی قرار دارد و گفته می شود بدون هیچ ضوابط و مقرراتی بین چندین ساختمان اداری تقسیم شود در این میان سازمان های دولتی چون میراث فرهنگی، پیام نور، ثبت احوال بخش هایی از این بنا را تحت تملک بگیرند. درصورتی که بنا باید ضوابط و مقررات داشته باشد نه اینکه هرسازمانی یه گوشه اش را بگیرد و تغییراتی ایجاد کند.
خانه دادرس 1
خانه دادرس 1
خانه دادرس 1
 
خانه دادرس 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  خانه گوهر تاج خانم
  گردش در خانه‌های تاریخی تهران
  تصاویری از خانه شیخ بهائی اصفهان زیباترین خانه تاریخی آسیا
  تبریز، ویترین خانه‌های تاریخی ایران
  تماشآی خانه های تاریـخی ایران را از دست ندهید
  خانه استاد شهریار در تبریز (عکس)
  خانه‌ هآیی كه در "قزوین" بايد ديد !
  در سفر به ميبد از این خانه ها دیدن کنید
  خانه سردار جلیل ساروی
  رصد خانه شهر گور

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان