امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سؤال قبر و نکیر و منکر

#1
Thumbs Up 
سؤال قبر و نکیر و منکر
بعد از آنکه میت را در قبر گذاردند، روح او به جسدش بر می گردد، و تا کمر انسان حرکت می کند، و آنگاه « نکیر و منکر» و یا «بَشیر و مبَشِّر» به سراغ انسان می آیند،البته برای مؤمن آن دو ملک چون بشارت می آورند نامشان بَشیر و مبشر است،
و برای شخص کافر آن دو ملک به صورت بَد و نکره ای می آیند، فلذا نام آن دو ملک نکیر و منکر است، یعنی قیافه های زشت و بد ترکیب دارند،
و امام صادق(ع) فرمود: از شیعیان ما نیست کسی که منکر چهار چیز باشد، یکی معراج پیغمبر اکرم(ص) که قرآن کریم در سوره اسراء به آن تصریح فرموده و در روایات وارد شده که پیغمبر (ص) یک صد و بیست مرتبه به معراج رفت و حداقل دو مرتبه ی آن معراج آسمانی بود یعنی با همین جسم عنصریش سوار بر براق شد و در آسمان ها سیر نمود و مرحوم حلبی(رحمة الله) می فرمود: معراج روحانی را، که هر درویش پوسیده ای معراج روحانی دارد، و این ارزشی نیست، برای پیغمبر عمده معراج جسمانی است وگرنه، هر بوق علیشاه و هر پشم علیشاه می تواند روحش را سیر بدهد و شما هم که بخواب می روید روحتان عروج کرده است.
و مطلب دیگری که باید هر شیعه ای معتقد باشد مسأله سؤال نکیر و منکر است که اصل سؤال نکیر و منکر حق است اما نه برای همه چنانچه خواهد آمد و مطلب دیگری که هر شیعه ای باید معتقد به آن باشد، مسأله خلقت بهشت و جهنم است که پیغمبر در شب معراج دید.
و مطلب چهارم که هر شیعه ای باید معتقد به آن باشد مسأله ی شفاعت است که از مسلمات مذهب شیعه است، و فعلأ صحبت ما درباره ی سؤال نکیر و منکر است.
و شیخ مفید(رحمة الله) در شرح اعتقادات فرموده: در اخبار صحیحه از پیغمبر اکرم(ص) نقل شده که ملائکه ای نازل در قبر می شوند، که دو عدد آنها به نام نکیر و منکر است، و از میت سؤالاتی می کنند از پروردگارش و از پیغمبر، و دین و امامش، اگر درست جواب داد او را تسلیم ملائکه ی نعیم می کنند، و اگر لرزید و جواب نداد او را تحویل به ملائکه عذاب می دهند،
پس معلوم می شود ملائکه های بسیاری وارد قبر می شوند و ملائکه ی سؤال غیر از ملائکه ی عذاب یا ملائکه رحمت است.
و در سه مورد تلقین مستحب است:
یکی هنگام احتضار، و دیگری هنگام دفن، و سوم بعد از دفن،
و ظاهرأ این تلقین سوم بخاطر همین سؤال و جواب است که مرحوم حاج شیخ عباس قمی(رحمة الله) در مفاتیح فرموده: فایده ی تلقین بعد از دفن، آن است که نکیر به منکر می گوید: بیا برویم، این شخص حجّتش به او تلقین شد، و به او یاد دادند، و دیگر لازم نیست از او مسائله شود.
و داستان آن میّتی که با سلمان سخن گفت شنیده اید که گفت: ای سلمان، خودت را آماده ی آن سؤال و جوابها کن.
فلذا به میّت تلقین می کنند و می گویند:«إذا إتاکَ المَلکان المقرّبان فَسَألاک عن ربِّکَ فَقُل اللهُ جَلّ جلاله رَبّی، و مُحَمَّد نَبیّ وَ الإسلامُ دینی و القرآنُ کِتابی و الکَعبَةُ قِبلتی».
اگر از انسان سؤال کنند تو که می گویی قرآن کتاب من است آیا به آیه ی حجاب عمل نمودی؟ و آیا به آیه ی خمس و آیه ی زکات عمل نمودی؟

در جواب چه خواهیم گفت!!!!!
سؤال قبر و نکیر و منکر 1
پاسخ
 سپاس شده توسط Hesam88
آگهی
#2
هوم فک کنم ازمن سوال نکنن مستقیم تحویل نگهبان بهشت بدنم =|
سؤال قبر و نکیر و منکر 1
پاسخ
 سپاس شده توسط ✘PETER✘


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سؤال تصویری3!جدید!
  بیا به سؤال من جواب بده

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان