02-05-2024، 9:23
آموزش در شبه جزیره عربستان در زمان حضرت محمد چندان رسمی یا گسترده نبود. اکثر جمعیت بی سواد بودند و آموزش عمدتاً شفاهی و مبتنی بر دانش سنتی بود که در طول نسل ها منتقل می شد. عده ای باسواد و تحصیلکرده بودند، به ویژه در مراکز شهری مانند مکه و مدینه، اما در مجموع، تحصیل در اولویت اکثر مردم نبود.
خود حضرت محمد به بی سواد بودن شهرت داشت، اما برای دانش ارزش قائل بود و پیروان خود را به تحصیل و تعلیم تشویق می کرد. او بر علم جویی و کسب حکمت تأکید می کرد و بسیاری از یارانش به خودی خود عالم و معلم شدند.
پس از ظهور اسلام، اهمیت تعلیم و تربیت افزایش چشمگیری یافت و علمای اسلام مدارس و مراکزی را برای مطالعه قرآن، حدیث، فقه و سایر دروس تأسیس کردند. این امر پایه و اساس توسعه علوم و معارف اسلامی را در قرون بعدی بنا نهاد.
خود حضرت محمد به بی سواد بودن شهرت داشت، اما برای دانش ارزش قائل بود و پیروان خود را به تحصیل و تعلیم تشویق می کرد. او بر علم جویی و کسب حکمت تأکید می کرد و بسیاری از یارانش به خودی خود عالم و معلم شدند.
پس از ظهور اسلام، اهمیت تعلیم و تربیت افزایش چشمگیری یافت و علمای اسلام مدارس و مراکزی را برای مطالعه قرآن، حدیث، فقه و سایر دروس تأسیس کردند. این امر پایه و اساس توسعه علوم و معارف اسلامی را در قرون بعدی بنا نهاد.