مراحل انجام تشعیر
مراحل انجام تشعیر مشابه مراحل نگارگری است که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:
• مرحله اول تشعیرسازی، طراحی است؛ در این مرحله، طرح مورد نظر هنرمند با مداد روی کاغذ کالک یا کاغذ پوستی ترسیم میشود.
• مرحله دوم، طرحاندازی است؛ به این ترتیب که کاغذ کالک مرحله قبل را که روی آن طرح مورد نظر کشیده شده است، بر روی مقوا چسبانده میشود. سپس با استفاده از مهره یا سنگ عقیق، دوباره روی طرح نقشزنی انجام میشود تا طرح مورد نظر بر روی مقوا به تصویر کشیده شود.
• مرحله سوم، قلمگیری اولیه است؛ در این مرحله، با استفاده از یک قلم مخصوص ظریف و مرکب قهوهای رنگ، طرح مورد نظر بر روی مقوا ترسیم میشود و خطوط بهجا مانده از طرح مدادی پاک میشوند. مرحله قلمگیری، یکی از مهمترین و حساسترین مراحل تشعیرسازی بهشمار میرود و باید با دقت بالایی انجام شود؛ بهطوریکه خطوط مورد نظر بسیار ظریف و نازک و مشابه طرح اصلی ترسیم شوند.
• چهارمین مرحله شامل رنگآمیزی دقیق طرح موردن ظر با بهرهگیری از رنگهای جسمی یا روحی است؛ انتخاب نوع رنگ نیز بر اساس سلیقه و تجربه هنرمند تشعیرساز صورت میگیرد.
• مرحله پنجم، قلمگیری ثانویه است؛ در این مرحله، پس از رنگآمیزی کامل طرح، حاشیه آن با استفاده از یک قلم نازک و مرکب برجسته میشود.
• مرحله ششم و نهایی تشعیرسازی، سایه و روشن زدن روی طرح مورد نظر است. در این مرحله، با استفاده از آبرنگ، روی طرح مورد نظر پرداخته میشود سپس با استفاده از قلم نازک، روی طرح سایه و روشن زده میشود.
محصولات حاصل از هنر تشعیر
علاوهبر زیباسازی و تزئین جلد و صفحات کتابهای نفیس و آراستن در و دیوارهای اماکن مذهبی و فرهنگی، یکی دیگر از کاربردهای تشعیر در زینت دادن به ظروف فلزی آشپزخانه و پذیرایی، بهخصوص ظروف مسی است.
مراحل انجام تشعیر مشابه مراحل نگارگری است که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:
• مرحله اول تشعیرسازی، طراحی است؛ در این مرحله، طرح مورد نظر هنرمند با مداد روی کاغذ کالک یا کاغذ پوستی ترسیم میشود.
• مرحله دوم، طرحاندازی است؛ به این ترتیب که کاغذ کالک مرحله قبل را که روی آن طرح مورد نظر کشیده شده است، بر روی مقوا چسبانده میشود. سپس با استفاده از مهره یا سنگ عقیق، دوباره روی طرح نقشزنی انجام میشود تا طرح مورد نظر بر روی مقوا به تصویر کشیده شود.
• مرحله سوم، قلمگیری اولیه است؛ در این مرحله، با استفاده از یک قلم مخصوص ظریف و مرکب قهوهای رنگ، طرح مورد نظر بر روی مقوا ترسیم میشود و خطوط بهجا مانده از طرح مدادی پاک میشوند. مرحله قلمگیری، یکی از مهمترین و حساسترین مراحل تشعیرسازی بهشمار میرود و باید با دقت بالایی انجام شود؛ بهطوریکه خطوط مورد نظر بسیار ظریف و نازک و مشابه طرح اصلی ترسیم شوند.
• چهارمین مرحله شامل رنگآمیزی دقیق طرح موردن ظر با بهرهگیری از رنگهای جسمی یا روحی است؛ انتخاب نوع رنگ نیز بر اساس سلیقه و تجربه هنرمند تشعیرساز صورت میگیرد.
• مرحله پنجم، قلمگیری ثانویه است؛ در این مرحله، پس از رنگآمیزی کامل طرح، حاشیه آن با استفاده از یک قلم نازک و مرکب برجسته میشود.
• مرحله ششم و نهایی تشعیرسازی، سایه و روشن زدن روی طرح مورد نظر است. در این مرحله، با استفاده از آبرنگ، روی طرح مورد نظر پرداخته میشود سپس با استفاده از قلم نازک، روی طرح سایه و روشن زده میشود.
محصولات حاصل از هنر تشعیر
علاوهبر زیباسازی و تزئین جلد و صفحات کتابهای نفیس و آراستن در و دیوارهای اماکن مذهبی و فرهنگی، یکی دیگر از کاربردهای تشعیر در زینت دادن به ظروف فلزی آشپزخانه و پذیرایی، بهخصوص ظروف مسی است.