امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ساسی مانکن های دهه 80 یا دهه 90 ؟

#1
ساسی مانکن های دهه 80 یا دهه 90 ؟ 1


  ساسی مانکن های دهه 80 یا دهه 90 ؟



با دیدن عنوان این مطلب شاید پیش خود فکر کردید که می خواهیم فعالیت کاری ساسی مانکن را از ابتدای
فعالیتش تا به امروز بررسی کنیم ولی اینطور نیست . حدود سال 86 بود که آهنگ “رپ بندری” از ساسی مانکن
منتشر شد و شروعی بود برای ورود موزیک های شاد و کم محتوا و 8 و 6 ، به آثار منتشر شده ی رپ  !
تعداد زیادی از جوان های هم دوره ی ساسی که دیدند این نوع فعالیت بسیار به مزاج شنونده و مخاطب ایرانی
شیرین می آید ، دست به ساختن این مدل آثار زدند .  


ساسی مانکن های دهه 80 یا دهه 90 ؟ 1



اواخر دهه 80 موزیک های 8و6 شدیدا همه گیر شدند و
حتی در موسیقی پاپ هم ریشه کردند و سیل عظیمی از ریتم های 8و6 و بندری و موزیک های کاور یونانی و …
، موزیک ایران بخصوص رپ فارسی را دربرگرفت . این اتفاق باعث شد رگ گردن رپرهای به نام باد کند و در راه
جهاد برای حذف و کم رنگ کردن 8و6 به پا خیزند و عزمشان را جزم کردند تا هرچه زودتر جلوی این سیل و
تلفاتش را بگیرند. مدتی نگذشت که این اتفاق افتاد و تعداد کارهای شاد منتشر شده در قالب ترک ” رپ ” بسیار
کاهش یافت و مخاطبان واقعی و اصیل رپ فارسی نفس راحتی کشیدند !
ولی … ولی دیری نپایید که سیلی به مراتب شدیدتر ، عظیم تر و پرتلفات تر مرزهای رپ فارسی را درنوردید و
هنوز که هنوز است با سرعتی فراتر از سرعت انبساط کائنات در حال انتشار است . از لحاظ علم روانشناسی اگر
قرار است حذف یا تَرک موردی صورت گیرد بهتر است که همزمان ، جایگزین برای آن مورد بخصوص در نظر
گرفته شود وگرنه ریشه ی آن در جای دیگری قوی تر از قبل سر از خاک بیرون می آورد ولی جایگزینی برای
تولید این نوع موزیک ها معرفی نشد و فقط عملیات حذف صورت گرفت . اوایل دهه 90 ، بعد از تحلیل رفتن جو  8و6 ، سیل موزیک های دپ که در رأس آن موزیک های دیس الو ایرانی بود به زندگی مخاطبان موسیقی ایران  نفوذ کرد . تعداد زیادی از افرادی که سبک کاریشان فقط 8و6 بود یا پاپ خوان و در این سیل دخیل شدند یا همان راه رپ را پیش گرفتند و دیس الو را سرلوحه ی خود قرار دادند و جدیدا هم که بعضا عربده را چاشنی کار خود کرده اند .

نمیدانم این جو از موسیقی پاپ به رپ رسید یا برعکس ؛ ولی میدانم که این نوع موزیک ها به
مراتب هم بر ماهیت موسیقی کشورمان ، هم بر مردممان و زندگی هایشان تأثیرات مخرب کوتاه مدت و حتی بلند
مدت گذاشته است و می گذارد . در زمان حکم فرمایی 8و6 بر مخاطبان ، حداکثر مشکل این بود که شنونده ها

این نوع موزیک را رپ میدانستند و وجهه ی رپ خراب می شد و برای رپرهایی که رپ اصیل و ارزشمند میخواندند جلوه ی بدی می ساخت .  



ساسی مانکن های دهه 80 یا دهه 90 ؟ 1



 ولی این روزها موزیک های دپ نه تنها ارزش رپ و آرتیست های آن را پایین میاورد
بلکه تفکر و نحوه ی زندگی جوانان و در نهایت خانواده و اجتماع را تحت تأثیر قرار داده است . نا امیدی ، پوچی ، خودزنی ، باال رفتن آمار خودکشی ، کاهش اعتماد به نفس و … از اثرات جانبی گوش دادن بیش از حد به اینگونه موزیک های دپ و ناامید کننده است که فقط کافیست نیم نگاهی به اطرافیان خود و جامعه بیندازید و آنها را با سال های قبل مقایسه کنید تا به راحتی این تأثیرات و تغییرات را احساس کنید که این اثرات بیشتر در سن های پایین  نوجوانی  دیده می شود.

اگر هم از این مخاطبان بپرسید چرا تا این حد درگیر این فضاهای موسیقی هستید این جواب ها را می شنوید :

با گوش دادن آنها آرام می شوم ؛
فقط از این نوع موسیقی خوشم می آید ؛
موزیک جذاب دیگری داری معرفی کن ؛

و …
دو مورد اول هم لذت های کوتاه مدت هستند که تأثیرات منفی بلند مدت و جانبی دارند و مورد آخر خودش
شامل مقاله ای طوالنی می شود که در اینجا به آن نمی پردازیم .
معمولا اینگونه است که یا تولید کننده تولید می کند و برای مخاطب نیاز جدید می سازد یا به قول سینا ساعی
” طرفدار فقط شنوندش نیس ، خالقشه ” و مخاطب به تولیدکننده خط می دهد و تولیدکننده تولید می کند که
بیشتر روش دوم در جامعه دیده می شود . پس می توان گفت مخاطب می خواهد که اینگونه شده است !

مخاطب کیست ؟ انسان ! انسان چگونه میخواهد ؟ با مغز ! اینجاست که باز به محدوده ای گسترده می رسیم که برای توضیح بیشتر آن نیاز به یک روانشناس داریم تا نحوه ی کارکرد مغز را برایمان تشریح کند که در این مقاله نمی گنجد .

با تمام این صحبت ها چند سوال در ذهن ما پیش می آید :

تأثیرات مخرب رپ در دهه 80 با ساسی مانکن هایش بیشتر است یا رپ در دهه 90 با ساسی مانکن های جدیدش .



ساسی مانکن های دهه 80 یا دهه 90 ؟ 1



 پی نوشت : ساسی مانکن هم اکنون از معروف ترین و پردرآمدترین خواننده های ایرانی است که با اجراها و
فروش آثار خود به رسانه ها امرار معاش می کند و مثل گذشته وجهه ی بدی ندارد
چرا رپرهایی که آن زمان مقابل 8و6 بلند شدند ، در این دهه جلوی این سیل عظیم قد عَلم نمی کنند  و حتی
شاید خودشان هم قطره ای از این سیل باشند
چرا مخاطب تا این اندازه در این سیل غرق شده است؟
چگونه باید جلوی این تلفات را گرفت؟
چه جایگزینی می شود برای آن قرار داد؟
در آینده اگر این سیل از میان رفت امکان دارد بالیای عظیم تری به سراغمان آید؟
پاسخ
 سپاس شده توسط Maryam Farrokhy
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان