09-10-2014، 19:21
موتور جت پرقدرت F100 یک موتور توربوفن با پس سوز است که ساخته ی شرکت بزرگ و پیشرو در صنعت ساخت انواع موتورهای جت یعنی پرات اند ویتنی می باشد که برای قدرت بخشیدن به F-15 ایگل و F-16 فالکون طراحی شده است .
طرح ساخت و توسعه
در سال 1967، نیروی دریایی و نیروی هوایی ایالات متحده با صدور اعلامیه ای ،درخواستی برای ساختن یک موتور جت با پس سوز (RFP) برای دو جنگنده ی تازه طراحی شده آن زمان یعنی F-14 تامکت و F-15 ایگل را صادر کردند. این برنامه ی ترکیب شده و پیشرفته، با طرح شرکت پرات اند ویتنی که یک موتور توربینی ژنراتور گاز با نام مخفف (ATEGG) آغاز و با هدف محوری بهبود و ارتقا نسبت نیرو به وزن در این جنگنده ها طراحی شد. اما بعدها نیروی دریایی ایالات متحده قرار داد سفارش خرید این محصول را لغو " و دستور استفاده از موتور TF30 این شرکت که در جنگنده ی F-111 به کار رفته بود "برای جنگنده ی F-14 موافقت کرد. بعدها جایزه ی تولید برتر محصولات ارتش در سال 1970 به شرکت پرات اند ویتنی به خاطر تولید موتور(F100-PW-100 برای نیروی هوایی) و موتور(F401-PW-400 برای نیروی دریایی) اعطا شد.
مدل های ساخته شده
F100-PW-100: این نمونه برای اف 15 ایگل در نظر گرفته شده بود که به دلیل مشکلاتی در استال و پس سوز مورد بازرسی دوباره قرار گرفته و تا به امروز در خدمت نیروی دریایی قرار دارد.
F100-PW-200: این نمونه "تفاوت های کمی با نسخه ی شماره ی 100 داشت و آن هم مربوط به مبحث کم هزینه سازی هر پرواز بود که بر روی جنگنده ی اف 16 نصب شد.
F100-PW-220/220E: این نوع موتور به علت ویژگی های پیشرفته کنترل الکترونیکی و دوام طولانی و اطمینان کامل سازندگان مربوط به بخش درجه حرارت ذوب و آلیاژ منحصر بفرد برای اف 15 ایگل و اف 16 فالکون در نظر گرفته شد(بدون پسوز) که بعد ها مدل دیگری از این نوع، برای پهپاد بمب افکن ایکس 47 در نظر گرفته شد.
F100-PW-229: این نمونه آخرین تکنولوژی موجود این شرکت می باشد که نمونه ی توسعه یافته ی موتور های اف 22 و اف 35 است و دارای تکنولوژی های بیشماری از قبیل دیجتالی شدن موتور ، توربین ، خنک کننده جدید ، کمپرسور هوای نسل جدید است و قرار است این محصول بر روی جنگنده های اف 15 استرایک ایگل و اف 16 فالکون اس نصب شود.
مشخصات و توانمندی ها
تولید کننده: شرکت پرات اند ویتنی
کشور مبدا : ایالات متحده امریکا
تولید : دهه 1970
کاربران: F-15 ایگل و F-15E استرایک ایگل و F-16 فالکون و X-47B شرکت نورث روپ گرومن
نوع: توربوفن با پس سوز
طول: 4.85 متر
قطر: (88 سانتی متر) در ورودی و (1،1 متر) در قسمت خروجی
وزن خشک: (1،696 کیلوگرم)
اجزاء
کمپرسور: دو کمپرسور محوری با 3 فن
بوستر: annular
توربین: 2 مرحله کم فشار و 2 مرحله با فشار بالا
کارایی
حداکثر رانش: 17،800 پوند (79.1 کیلونیوتن) در حالت عادی و 29160 پاوند (129.6 کیلونیوتن) با پس سوز روشن
دمای ورودی توربین: 1,349 °C درجه سانتی گراد
طرح ساخت و توسعه
در سال 1967، نیروی دریایی و نیروی هوایی ایالات متحده با صدور اعلامیه ای ،درخواستی برای ساختن یک موتور جت با پس سوز (RFP) برای دو جنگنده ی تازه طراحی شده آن زمان یعنی F-14 تامکت و F-15 ایگل را صادر کردند. این برنامه ی ترکیب شده و پیشرفته، با طرح شرکت پرات اند ویتنی که یک موتور توربینی ژنراتور گاز با نام مخفف (ATEGG) آغاز و با هدف محوری بهبود و ارتقا نسبت نیرو به وزن در این جنگنده ها طراحی شد. اما بعدها نیروی دریایی ایالات متحده قرار داد سفارش خرید این محصول را لغو " و دستور استفاده از موتور TF30 این شرکت که در جنگنده ی F-111 به کار رفته بود "برای جنگنده ی F-14 موافقت کرد. بعدها جایزه ی تولید برتر محصولات ارتش در سال 1970 به شرکت پرات اند ویتنی به خاطر تولید موتور(F100-PW-100 برای نیروی هوایی) و موتور(F401-PW-400 برای نیروی دریایی) اعطا شد.
مدل های ساخته شده
F100-PW-100: این نمونه برای اف 15 ایگل در نظر گرفته شده بود که به دلیل مشکلاتی در استال و پس سوز مورد بازرسی دوباره قرار گرفته و تا به امروز در خدمت نیروی دریایی قرار دارد.
F100-PW-200: این نمونه "تفاوت های کمی با نسخه ی شماره ی 100 داشت و آن هم مربوط به مبحث کم هزینه سازی هر پرواز بود که بر روی جنگنده ی اف 16 نصب شد.
F100-PW-220/220E: این نوع موتور به علت ویژگی های پیشرفته کنترل الکترونیکی و دوام طولانی و اطمینان کامل سازندگان مربوط به بخش درجه حرارت ذوب و آلیاژ منحصر بفرد برای اف 15 ایگل و اف 16 فالکون در نظر گرفته شد(بدون پسوز) که بعد ها مدل دیگری از این نوع، برای پهپاد بمب افکن ایکس 47 در نظر گرفته شد.
F100-PW-229: این نمونه آخرین تکنولوژی موجود این شرکت می باشد که نمونه ی توسعه یافته ی موتور های اف 22 و اف 35 است و دارای تکنولوژی های بیشماری از قبیل دیجتالی شدن موتور ، توربین ، خنک کننده جدید ، کمپرسور هوای نسل جدید است و قرار است این محصول بر روی جنگنده های اف 15 استرایک ایگل و اف 16 فالکون اس نصب شود.
مشخصات و توانمندی ها
تولید کننده: شرکت پرات اند ویتنی
کشور مبدا : ایالات متحده امریکا
تولید : دهه 1970
کاربران: F-15 ایگل و F-15E استرایک ایگل و F-16 فالکون و X-47B شرکت نورث روپ گرومن
نوع: توربوفن با پس سوز
طول: 4.85 متر
قطر: (88 سانتی متر) در ورودی و (1،1 متر) در قسمت خروجی
وزن خشک: (1،696 کیلوگرم)
اجزاء
کمپرسور: دو کمپرسور محوری با 3 فن
بوستر: annular
توربین: 2 مرحله کم فشار و 2 مرحله با فشار بالا
کارایی
حداکثر رانش: 17،800 پوند (79.1 کیلونیوتن) در حالت عادی و 29160 پاوند (129.6 کیلونیوتن) با پس سوز روشن
دمای ورودی توربین: 1,349 °C درجه سانتی گراد