«صحبت های یه خانم پوشیه ای»
حجاب حداکثری
من معتقدم که دو نوع حجاب در دستورات دینی مان داریم: حجاب حداقلی و حجاب حداکثری.
همانطور که در تمام دستورات دینی مان همین طور است. هر واجبی در کنارش یک سری مستحبات دارد. نماز واجب است و بیشتر از واجب مستحباتش را به ما یاد می دهند، می گویند بهتر است اینگونه عمل کنی. اگر نکنی ضرر بزرگی نخواهی کرد اما یک چیز هایی را از دست می دهی. و کنار این واجب یک حرام (چراغ قرمزاصلی) وقبلش چراغ زرد چشمک زن (مکروهات)
حداقل پوشش زن اینست که زینت هایش (به جز وجه و کفین) را نمایان نسازد و روپوش لباس ( جلباب ) تا پایین بصورت ساترو پوشش بر تمام جسم قرارگرفته شود.
و اما حداکثر پوشش چیست؟
قرآن محیط حداکثر را بسیار باز کرده است تا زن مؤمن بتواند در لباس خود هميشه بسوي بهترين برود و مطمئن باشد كه خدايش بيشتر را از او قبول داشته و بلكه بيشترین پوشش پسندیده است و اینست که با توجه به آیاتی که زن را به اخفای زینت دعوت کرده ، متوجه شدم هر قدر زن خود را بيشتر بپوشاند، خودش را به رضای خالق نزدیکتر خواهد کرد البته با نیت و تقوای درون تا مصداق : وَلِبَاسُ التَّقْوَىَ ذَلِكَ خَيْرٌ … و پوششی که خدا را در نظر گرفته شود بهترین است ” باشد .
و اینست که احدی جز الله تعالی اجازه ندارد برای زن حداکثر یا حدود در پوشش تعیین نماید و هرگونه تحدید در پوشش فقط با اجازه ی قرآن ممکن است .
و با مراجعه به قرآن مشخص می شود که تحدید حداکثر به عهده ی زن مؤمن رها شده است و آن اینکه او با تشخیص زینت خود ، به نهان ساختن زینت بکوشد و زنی که سرتاسر بدنش را مخفی می سازد بخوبی می تواند با افتخار اعلام دارد که من همانگ با فرمان خدایم هستم و خود را برای بیگانه آشکار نساختم و خدایم مرا امر فرموده تا چنان باشم که مورد شناخت و اذیت واقع نشوم.و اینست که حتی با تفاسیر متعدد و مقایسه با احادیث و اخبار، قضیه عوض نخواهد شد جز در این امر که ما نمی توانیم زن را به پوشش حداکثر اکراه و اجبار سازیم و این امر به اختیار زن واگذار شده است و این حقیقت اسلام است که زن مؤمنه خود شریک امری ست که شناسایی آن توسط الله تعالی و خود زن صورت یافته است.
بر این اساس مؤمنان ، معتقدم که تعیین حداکثر یا خط فاصل و ممنوعیت نوعی پوشش که با حشمت بیشتر زن در ارتباطست، نوعی دیکتاتوری ست و حتی خلاف وحی است .
مگر بشر بهتر از خالق بشر می فهمد!؟
حال که خالق زن حد پوشش را به این صورت زیبا برای زن ترسیم کرده و او را به اخفای زینت و بهترین راه عدم ایذاء دعوت كرده است ،پس کسی حق اذیت به زن را ندارد و کسی حق ندارد به زن بگوید : صورتت آشکار کن و دستت هم آشکار کن و بیش از این حق پوشش نداری !؟
زیرا بسیاری اوقات زن آرامش خود را در اخفای صورت می بیند بمانند عروسی که به وقت خروج از آرایشگاه صورتش را می پوشاند تا کسی به او نگاه نکند و به او طمع نکند.
البته هدفم با این مختصر این نیست که به خواهران عزیزم بگویم پوشش من بهتر است یا پوشش آنان بلکه هدفم تذکر به این حقیقت است که :
ما برای پوشش بهتر، بایستی مسابقه بسوى خیرات و نیکی ها را راه اندازى كنيم نه اینکه سدی باشیم در راه خیر و نیکی!
همتنطور که خدایمان ما را بسوی پیشگام شدن در نیکی ها می خواند:
ولكل وجهة هو موليها فاستبقوا الخيرات اين ما تكونوا يات بكم الله جميعا ان الله على كل شيء قدير
سورة ۲ - آية ۱۴۸
يؤمنون بالله واليوم الاخر ويامرون بالمعروف وينهون عن المنكر ويسارعون في الخيرات واولئك من الصالحين
سورة ۳ - آية ۱۱۴
لكن الرسول والذين امنوا معه جاهدوا باموالهم وانفسهم واولئك لهم الخيرات واولئك هم المفلحون
سورة ۹ - آية ۸۸
اولئك يسارعون في الخيرات وهم لها سابقون
سورة ۲۳ - آية ۶۱
ثم اورثنا الكتاب الذين اصطفينا من عبادنا فمنهم ظالم لنفسه ومنهم مقتصد ومنهم سابق بالخيرات باذن الله ذلك هو الفضل الكبير
- سورة ۳۵ - آية ۳۲
و بر اساس تجربه ى شخصى ام اثرات خوب نقاب ( پوشش صورت ) را لمس كرده ام كه بسوى زن با ديده ى كمتر يا تحقير آميز نظر نمى شود .حجاب، مرحله ی پیشرفته تر پوشیدن است یعنی اینکه از نظر کاملاً مخفي شود .
پس آياتى كه زنان را به پوشش ( حد ادنی یا حداقل ) امر فرموده خیلی زیبا از صفات لباس خارجی لباس زن که همان جلباب و خمار( رو لباسی و روسری ) و پوشش پاها و آرام راه رفتن و اخفای زینت است ، بيانى روشن آورده است .
و با تكميل شدن اين اصل كه آيات عمومى پوشش ابتدا از زنان رسول الله و دخترانش آغاز شده و سپس به زنان بقيه ى جامعه ، به اين اصل رسيدم كه :
پوشش و ستر زنان رسول الله به عنوان بهترين پوشش و نمونه ى بهترين است
و اين است كه ايشان امر شدند كه از پشت حجاب با مردان بصورتی که حتی صدایشان نیز پایین و نرم نباشد، سخن گویند.
و همه مى دانند سخن از پشت حجاب به معنای ساکن و حبس شدن در خانه نیس
دلنوشته پوشیه ای ها
هموطن من!
همشهری من!
اگر تو فریاد دفاع از ازادی سرمیدهی٬٬
اگر خودرا تابع حقوق حقیقی بشر میدانی٬٬
و در هرجمعی قرار میگیری گوش همه را از حرفهایت پر میکنی که من تابع حقیقی ازادی انسان ها در انتخاب هستم٬٬ و همه٬ درهرقشری٬ در هرلباسی٬ در هر دینی٬٬ و با هررنگ پوستی حق زندگی در کنار من را دارند؛
بدان من هم یکی از انها هستم.
بااین تفاوت که من راهی که باید هرانسانی پیش بگیرد را پیش گرفتم.
راهی که سرور عالم برای من و تو قرار داده را پیش گرفتم.
پس با نگاهت٬٬ کلامت٬٬ و رفتارت ارتباطمان را کدر نکن.
فراموش نکن که همه ی ما یک روز به هم نیاز مندیم.
اگر میخواهی امنیت در جامعه مان حاکم باشد٬٬ به همه احترام بگذار.
پوشیه لباس من است و من باان انس دارم.
و بدان با یک کلام تو هرگز از راهم بازنمیگردم.
پس بیا بیکدیگر احترام بگذاریم.
و جامعه ای سرشار از ازادی بسازیم.
من تورادوست دارم.❤️
توهم مرادوست بدار...?