30-04-2016، 14:42
درست یک روز پس از آنکه اپل برای اولینبار خبر کاهش فروش آیفون هایش را منتشر کرد، سهام این کمپانی 6.3 درصد پایین آمد. شاید جالب باشد بدانید که همین کاهش ارزش سهام حدودا 40 میلیارد دلار برای اپل آب خورد. این بدان معناست که اپل پس از 13 سال برای اولینبار با کاهش سود فروش آیفون مواجه شده و سهامداران محتاط هم سرمایهشان را از بورس خارج کردهاند که این موضوع خسارتی 40 میلیارد دلاری بر دوش کوپرتینوییها گذاشته است.
البته این به معنای شکست اپل یا از دور خارج شدن این غول امریکایی نیست، زیرا همچنان با فروش 51.2 میلیون آیفون فقط در سه ماه دوم 2016 همچنان رکورددار بازار است. جالب است بدانید کارشناسان والاستریت حتی سقوطی بیش از این را برای فروش آیفون پیشبینی کرده بودند، تا جایی که معتقدند طبق آمارها باید 50.7 میلیون از این گوشیها فروخته میشد. نکته قابل تامل اینکه مراکز آماری معتقدند باید قیمت متوسط آیفونهای فروخته شده 658 دلار برای هر دستگاه میبود، حال آنکه با سقوطی 17 دلاری، متوسط قیمت فروش هر آيفون 641 دلار اعلام شده است.
همانطور که میدانید، کمپانیهای چینی مانند قارچ در حال رشدند و این موضوع ممکن است شدیدا به ضرر کمپانیهای غولپیکر باشد. برندهای کوچک هزینه بسیار کمی برای تبلیغات پرداخت میکنند که به همین دلیل میتوانند محصولات خود را ارزانتر بفروشند و طبعا این سیاست میتواند بازار را از چنگ بزرگان تکنولوژی بیرون بکشد. هزینه سنگین تبلیغات باعث شد الجی در فروش آغازین جی5 هیچ سودی عایدش نشود، زیرا تمام سود فروش صرف هزینه تبلیغات شده است. اما اینبار برندهای چینی به دنبال انتقام از اپل هستند. یکی از بزرگترین امیدهای اپل معطوف به شرق آسیا یعنی چین و هنگکنگ میشد، در حالی که فروش آیفون در سه ماه اخیر با کاهشی 26 درصدی در این مناطق مواجه شده است!
مدیرعامل اپل، آقای تیمکوک، با بیان عبارت «این نیز بگذرد» همچنان نشان میدهد که اعتماد به نفس خود را حفظ کرده و شرایط کنونی را موقتی میداند. اگرچه کاهش فروش آیفون میتواند ضربه سنگینی به سهام اپل وارد کند، دقت داشته باشید که این کمپانی همچنان باارزشترین برند جهانی است و با اختلافی چشمگیر از آلفابت جلو است. البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که ارزش آلفابت طی سه ماه گذشته سقوطی 5 درصدی داشته است.
البته این به معنای شکست اپل یا از دور خارج شدن این غول امریکایی نیست، زیرا همچنان با فروش 51.2 میلیون آیفون فقط در سه ماه دوم 2016 همچنان رکورددار بازار است. جالب است بدانید کارشناسان والاستریت حتی سقوطی بیش از این را برای فروش آیفون پیشبینی کرده بودند، تا جایی که معتقدند طبق آمارها باید 50.7 میلیون از این گوشیها فروخته میشد. نکته قابل تامل اینکه مراکز آماری معتقدند باید قیمت متوسط آیفونهای فروخته شده 658 دلار برای هر دستگاه میبود، حال آنکه با سقوطی 17 دلاری، متوسط قیمت فروش هر آيفون 641 دلار اعلام شده است.
همانطور که میدانید، کمپانیهای چینی مانند قارچ در حال رشدند و این موضوع ممکن است شدیدا به ضرر کمپانیهای غولپیکر باشد. برندهای کوچک هزینه بسیار کمی برای تبلیغات پرداخت میکنند که به همین دلیل میتوانند محصولات خود را ارزانتر بفروشند و طبعا این سیاست میتواند بازار را از چنگ بزرگان تکنولوژی بیرون بکشد. هزینه سنگین تبلیغات باعث شد الجی در فروش آغازین جی5 هیچ سودی عایدش نشود، زیرا تمام سود فروش صرف هزینه تبلیغات شده است. اما اینبار برندهای چینی به دنبال انتقام از اپل هستند. یکی از بزرگترین امیدهای اپل معطوف به شرق آسیا یعنی چین و هنگکنگ میشد، در حالی که فروش آیفون در سه ماه اخیر با کاهشی 26 درصدی در این مناطق مواجه شده است!
مدیرعامل اپل، آقای تیمکوک، با بیان عبارت «این نیز بگذرد» همچنان نشان میدهد که اعتماد به نفس خود را حفظ کرده و شرایط کنونی را موقتی میداند. اگرچه کاهش فروش آیفون میتواند ضربه سنگینی به سهام اپل وارد کند، دقت داشته باشید که این کمپانی همچنان باارزشترین برند جهانی است و با اختلافی چشمگیر از آلفابت جلو است. البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که ارزش آلفابت طی سه ماه گذشته سقوطی 5 درصدی داشته است.