13-10-2015، 16:33
معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به آموزش مجازی در حوزه علوم پزشکی اظهار کرد: همه رشتههای پزشکی قابلیت ارائه به صورت مجازی را ندارند و در دنیا هم 20 تا 25 درصد رشتهها به صورت کاملا مجازی ارائه میشوند.
به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمدباقر لاریجانی در حاشیه همایش معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به گام چهارم طرح تحول سلامت اظهار کرد: در 6 ماه گذشته در مورد تحولات و نوآوری در حوزه آموزش پزشکی فعالیتهای زیادی انجام شده است و از نظرات بسیاری از صاحب نظران در این زمینه استفاده کردهایم. در همین راستا چارچوب روتینی تدوین شده و امروز در اختیار دانشگاهها قرار میگیرد.
وی با تاکید بر لزوم ماموریتگرا شدن دانشگاهها گفت: نکته بعدی که باید به آن توجه شود این است که ضمن اینکه رشتههای متفاوتی وجود دارد دانشگاهها توانمندیهای زیادی دارند که در زمینههای مختلف به کار گرفته میشود. اما با توجه به ارتباطاتی که بین وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی وجود دارد میتوان برخی از مسئولیتها و ماموریتها را به دانشگاهها سپرد.
معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه آموزش پزشکی به 10 منطقه آمایشی تقسیم شده است، گفت: تصمیم این است که برخی از مسئولیتها به مناطق آمایشی سپرده شوند و به جای اینکه افراد به صورت متمرکز در ستاد وزارت بهداشت فعالیت کنند ماموریتها به مناطق آمایشی سپرده شوند تا این مناطق با همکاری دانشگاهی که در آن منطقه وجود دارد فعالیتها را توسعه بدهند.
دکتر لاریجانی ادامه داد: بنابراین برخی فعالیتها به قطبهای خاصی سپرده میشوند تا این قطبها بتوانند با کمک وزارت بهداشت و با نظر خواهی از بقیه دانشگاهها پیشنهاداتی را برای تحولات آتی آموزش پزشکی مطرح کنند که این قدم مهمی برای ماموریت گرایی دانشگاهها در راستای اجرای سند نوآوری در حوزه آموزش پزشکی است.
وی با تاکید بر اینکه مجموعههای ارزشمندی از توان علمی کشور شامل دانشجویان برجسته و اساتید در دانشگاههای علوم پزشکی مشغول به کار هستند افزود: این افراد خود میتوانند راه خود را پیش ببرند. برای ارزشیابی کار سند تحول و پایش آموزش پزشکی برنامههای روشنی در پیش رو است و در سال جاری هم با اینکه چند ماه از سال باقیمانده است ارزیابی سال 94 در کنار رتبه بندی دانشگاهها بر اساس شاخصهای متداول، چگونگی درگیر شدن در سند تحول و اجرای برنامهها و نوآوری قسمتی از ارزیابی دانشگاههای علوم پزشکی انجام خواهد شد.
25 تا 30 درصد آموزشهای پزشکی به صورت مجازی - حضوری صورت میگیرد
معاون آموزشی وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به ارتباط مجازی دانشگاههای علوم پزشکی با یکدیگر اظهار کرد:یکی از آرزوهای ما این است که دانشگاهها از طریق سیستم آنلاین با یکدیگر در ارتباط باشند البته در حال حاضر در بسیاری از زمینهها این شرایط وجود دارد.
دکتر لاریجانی با تاکید بر گستردگی کشور ایران گفت:کشور ایران کشور بسیار بزرگی است و امکان اینکه 80 میلیون جمعیت به صورت مرکزی اداره شود وجود ندارد. بنابراین اگر بخواهیم شاهد ارتقای همه جانبه در دانشگاهها باشیم باید از همه پتانسیلهای موجود بهره ببریم.بسیاری از استانهای ما به گستردگی برخی از کشورهای اروپایی هستند و در مناطق آمایشی بسیاری از کارها انجام میپذیرد. به همین منظور و برای اینکه قادر باشیم فعالیتهای مجازی را در آموزش پزشکی توسعه دهیم دانشگاه علوم پزشکی مجازی راه اندازی شده که با کمک دانشکدهها و واحدهای مجازی در استانها کار خود را توسعه میدهد.
دکتر لاریجانی با تاکید بر اینکه نمیتوان همه رشتههای پزشکی را به صورت مجازی ارائه داد، افزود: هدف از راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی این نیست که همه رشتهها به صورت مجازی ارائه شود. تعداد رشتههای مجازی که در نقاط مختلف دنیا ارائه میشود حدود 20 تا 25 درصد است و 25 تا 30 درصد رشتهها به صورت مجازی – حضوری ارائه میشود.
وی ادامه داد: زیرا بسیاری از دروس پزشکی نیاز به آزمایشگاه و حضور در کنار بیمار دارد و این دروس باید به صورت مجازی – حضوری ارائه شوند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه دانشگاه مجازی مصوبه شورای گسترش را اخذ کرده است اظهار کرد: این دانشگاه به زودی در جایی مستقر میشود. البته در حال حاضر این امکان در دانشگاههایی که پتانسیلهای لازم در مجازی سازی را دارند فراهم است و امیدواریم فعالیت این دانشگاه به صورت مرکزی مورد حمایت قرار بگیرد. برای مثال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برنامهای را مدنظر دارد که آنرا با کمک وزارت بهداشت به صورت کشوری در میآورد و به صورت مجازی در اختیار همه دانشگاهها قرار میگیرد.
ظرفیت بومی در زمینه تخصصی در برخی از رشتهها تکمیل نشده
دکتر لاریجانی در ادامه با اشاره به ظرفیت بومی اظهار کرد: ظرفیت بومی در رشتههای پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی اکثرا پر شد ولی در زمینه تخصص در برخی از رشتهها پر شد اما در برخی از رشتهها ظرفیت خالی ماند اما با این وجود تکمیل ظرفیت اعلام نشد.
انتهای پیام