24-04-2015، 14:41
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
این باعث تشویق خانم ها به پیگیری شغل ها و علومی می شود كه نیاز به محاسبات زیاد و تخصصی ریاضی دارند.
مطــالعات جدید انجام گـرفته در دانشگــاه ویسكانسین ـ مدیسون نشان می دهد كه اساسا مهارت های ریاضی در دخترها و پسرها همچنین مردها و زن ها با یكدیگر برابر است.
در بخشی از این مطالعات به ۲۴۲ عنوان كه مهارت های ریاضی را در یك میلیون و ۲۸۶ هزارو ۳۶۰ نفر مورد ارزیابی قرار داده بود، استناد شده است.
این ارزیابی ها بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۷ انجام شده و افراد از سن مدرسه تا دانشگاه و بعد از آن مورد مطالعه قرار گرفتند.
بخش دیگری از این مطالعات به بررسی نتایج مطالعات علمی مختلف و درازمدت شامل ارزیابی های ملی فرآیندهای آموزشی پرداخته است.
در هر دو حالت تفاوت بین دو جنس مخالف (مرد و زن یا پسر و دختر) به حدی كم بود كه اساسا می توان آن را نادیده گرفت.
پروفسور «جانت هاید» می گوید: این ایده كه زن و مرد توانایی های برابری در علوم ریاضی دارند از نظر دانشمندان اجتماعی كاملا پذیرفته شده است، اما سرعت رشد این نظریه در میان معلمان و والدین بسیار كم است چراكه آنها همواره نقش منفی ای در دور نگه داشتن دختران از علوم مهندسی و علوم ریاضی سنگین داشته اند.
یكی از دلایلی كه پروفسور هاید بیشتر وقتش را روی این موضوع گذاشته اصرار معلمان و والدین بر این رفتار كلیشه ای است كه پسرها در یادگیری ریاضیات بهتر از دختران هستند و این موضوع نقش بسیار بزرگی در دور نگهداشتن دخترها از علوم ریاضی و فیزیك شده است چرا كه آنها را به این باور می رساند كه پسرها بهتر از آنها هستند.
اكنون دانشمندان می دانند كه این برخورد كلیشه ای بر كارایی تاثیر گذاشته و از آن به عنوان «تهدید رفتار كلیشه ای» یاد می كنند.
چنانچه قبل از بررسی و آزمایش تایید كنیم كه زنان نسبت به مردان اشتباهات بیشتری در ریاضیات دارند باعث صدمه زدن به كارایی آنها شده و ما را به پیشگویی ناگزیرساز دچار می كند یعنی نتیجه را تحت تاثیر قرار می دهد.
بررسی ها نشان می دهد كه خانم ها پیشرفت های زیادی در زمینه های فنی داشته اند. نیمی از محصلان مدارس و دانشكده های پزشكی و حدود ۴۸درصد دانشجویان دوره لیسانس علوم ریاضی، خانم هستند.
البته این پیشرفت در زمینه فیزیك و سایر علوم مهندسی به كندی در حال انجام است كه یكی از معایب مزمن رفتار كلیشه ای است.
پیام پروفسور هاید به والدین این است كه توانایی های دخترانشان را در علوم پایه باور داشته باشند و درك كنند كه زنان به اندازه مردان در علوم پایه مستعد هستند.