امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

فولکس قورباغه ای

#1
فولکس قورباغه ای 1
فولکس قورباغه‌ای یا فولکس بیتل نام یک مدل از خودروهای فولکس و یکی از مشهورترین مدل‌های جهان است. این خودرو در ایران با نام فولکس قورباغه‌ای شناخته می‌شود و در برخی منابع ترجمه نیز از عبارت فولکس سوسکی یاد شده.

هدف از طراحی این خودرو، تولید خودرویی اقتصادی و قابل استفاده برای عموم مردم بود.

این خودرو نخستین بار در سال ۱۹۳۸ و با نام فولکس واگن تایپ یک تولید شد. تولید فولکس بیتل در سال ۱۹۹۴ مجدداً با طراحی مدرن و با نام نیو بیتل (بیتل جدید) از سر گرفته شد و تا سال ۲۰۰۳ ادامه داشت.

با توجه به عمر طولانی تولید این خودرو سطح بسیار متنوعی از تجهیزات در مدل‌های گوناگون آن یافت می‌شود و از موتورهای گوناگونی بهره می برد. علاوه بر مدل‌های استاندارد مدل‌های سفارشی گوناگونی نیز از این خودرو تولید شده است.


تاریخچه

در اویل دهه 30 میلادی آدولف هیتلر که به تازگی به مقام پیشوایی آلمان رسیده بود طرحهای خود را برای یک اتوموبیل ارزان و ساده که برای عموم قابل استفاده باشد به دکتر « فردیناند پورشه » ارائه کرد. پیش از این پورشه به همراه « زونداپ » طرح‌هایی را برای چنین اتوموبیلی درسر داشتند که یکی از آنها « پورشه تیپ 12 » با موتور تعبیه شده در عقب اتوموبیل و طراحی قوس مانند بود.

دستور هیتلر کاملاً روشن بود: « ساخت خودرویی با قیمت برابر با یک موتورسیکلت با حداکثر سرعت 100 کیلومتر و توانایی جابه‌جای اعضای یک خانواده 5 نفره»

پورشه کار طراحی را آغاز کرد و سرانجام در سال 1936 طرح‌های اتوموبیل نهایی و اولین پروتوتایپ تولید شد. این خودرو کاملاً مطابق فلسفه پورشه طراحی شده بود که اعتقاد داشت بهترین اتوموبیل‌ها انواع موتور عقب، هواخنک و دیفرانسیل عقب هستند. پورشه این خودرو را « پورشه 60 » نامید اما مسئولان آلمانی نام KDF WAGEN را بر روی آن گذاشتند. نام بیتل (Beetle به معنی سوسک) نامی بود که از سوی جامعه بر این خودرو گذاشته شد اما تاسال 1967 از سوی فولکس واگن به رسمیت شناخته نشد. تولید خودرو در کارخانه‌ای که به همین منظور ساخته شده بود آغاز گردید.

تولید هنوز روند کندی داشت که ناگهان آتش جنگ جهانی دوم شعله‌ور شد. به همین سبب تمام توان کارخانه به سمت تولید انواع مناسب میادین جنگ متمرکز شد. در طی جنگ کارخانه فولکس واگن چندین بار بمباران شد اما هر بار مجدداً تولید از سر گرفته می‌شد. پس از اشغال آلمان سران انگلیس قصد داشتند کارخانه را به این کشور منتقل کنند اما هیچ شرکت انگلیسی حاضر به پذیرش این کارخانه نشد و فولکس واگن در آلمان باقی ماند و روند تولید روال عادی خود را از سر گرفت.

در طی این مدت موتورهای 1.1 لیتری و 1.2 لیتری روی این خودرو نصب می‌شد. مدل‌های پیش از دهه 50 را می‌توان از شیشه دوتکه عقب شناخت . در دهه 60 موتورهای 1.3 لیتری جایگزین انواع قبلی شدند. قیمت مناسب، دوام بالا و کاربری آسان سبب شد تولید این خودرو با سرعت ادامه پیدا کند و در فوریه سال 72، رکورد فورد مدل T را با بیش از 15 میلیون دستگاه بشکند.

در اواخر دهه 60 با ورود رقبای ارزان قیمت ژاپنی که امکانات مناسب و طرح به‌روزتری داشتند، مسئولان فولکس ناچار شدند تغییراتی در بیتل اعمال کنند که حاصل آن یک موتور 1500 سی‌سی 54 اسبی، قفل داخلی درها، چراغ دنده عقب و ... بود. این مدل را می‌توان از چراغ عقب بزرگ و شبکه‌های روی در موتور شناخت.

در دهه 70 با تولید گلف عده‌ای معتقد بودند دوران بیتل‌ها به سر آمده اما این اتفاق رخ نداد و تنها تولید بیتل از آلمان خارج و به کشورهای برزیل و مکزیک منتقل شد. موتور قدرتمند 1600 سی‌سی نیز در همین دوران روی بیتل نصب شد. تولید این خودرو تا سال 2003 در مکزیک ادامه داشت و سرانجام با عرضه 21529464 دستگاه به تولید این مدل پایان داده شد که این میزان بیشترین رقم تولید خودرو است. هرچند تویوتا کرولا در مجموع بیش از این تعداد ساخته اما کرولا به دفعات تغییر کرده است ولی بیتل بدون تغییر جدی به این رکورد دست پیدا کرد. تقریباً تمام انواع بیتل حتی نوع کروکی آن به بازار ایران وارد شدند. امروزه گاهی انواع بازسازی شده آنها را در حال تردد در خیابان‌های شهر مشاهده می‌کنیم که با صدای موتور خود خاطره گذشته‌های دور را زنده می‌کنند.
من میمونمو سکوتم رو جار میزنم...
پاسخ
 سپاس شده توسط در جستجوی حقیقت ، ~SoLTaN~ ، 1939 ، سروش پناهنده ، .ali. ، ارمين2012 ، ʜɪᴅᴅᴇɴ ، لاراجون
آگهی
#2
اسم شركت سازنده فولكس چيست؟

نكته آن كه اين خودرو طوري طراحي شده است كه به هيچ وجه روي آن برف نمي ايستد و چون بنزين سوز است در نبرد با روسيه مورد استفاده قرار گرفت چون گازوئيل در هواي سرد يخ مي زند ولي بنزين نه

موتور اين خودرو به خاطر همان قضيه يخ زدگي در پشت قرار گرفت

بعد از جنگ جهاني دوم تقريبا تمامي صنايع آلمان توقيف شدند به جز كارخانه فولكس در نتيجه فولكس به اصلي ترين صادرات آلمان مبدل شد
در سال 1950 حدود 60 درصد درآمد ملي آلمان مربوط به صادرات فولكس بود

راستي حسين جون اين عكسش چقدر قشنگه خودشم گوجه ايBig GrinBig GrinBig Grin
عضو گروه تاریخ انجمن
پاسخ
 سپاس شده توسط ~SoLTaN~ ، hossein. ، 1939 ، ʜɪᴅᴅᴇɴ ، لاراجون
#3
کمی اندیشه کنی میفهمی
من میمونمو سکوتم رو جار میزنم...
پاسخ
 سپاس شده توسط در جستجوی حقیقت ، ʜɪᴅᴅᴇɴ ، لاراجون
#4
همشون قشنگن اسپرتش کنی زیباتر هم میشه:cool:
من میمونمو سکوتم رو جار میزنم...
پاسخ
 سپاس شده توسط poya ، ʜɪᴅᴅᴇɴ ، لاراجون
#5
واقعا شورشو در آوردن این که همون ژیان خودمونهBig Grin  الکی اسمشو گذاشتن فولکسSleepy
ولی سپاس
پاسخ
 سپاس شده توسط لاراجون
#6
(01-01-2015، 22:39)alliiii نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
این الان ژیان هست
ژیان مال سیتروی بود
بیتل مال فلوکس واگن هست

واقعا شورشو در آوردن این که همون ژیان خودمونهBig Grin  الکی اسمشو گذاشتن فولکسSleepy
ولی سپاس

بنظر من بهترین وبزرگ ترین ماشین دنیا استBig Grin
پاسخ
 سپاس شده توسط ʜɪᴅᴅᴇɴ ، لاراجون


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تصاویر رسمی فیس‌ لیفت فولکس‌ واگن آماروک منتشر شد
  تصاویرVolkswagen قورباغه ای ۲۰۱۵

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان