15-12-2014، 15:46
در این پست و پست آتی به معرفی ایستگاههای مترو تبریز خواهیم پرداخت که در این بخش به معرفی و نمایش ایستگاههای اتمام یافته و در پست آتی به معرفی طرحهای معماری ایستگاههای در حال احداث خواهیم پرداخت.
مطالعات تکمیلی حمل و نقل شبکه قطار شهری تبریز توسط مهندسین مشاور اندیشکار شامل چهار مسیر شهری و یک مسیر حومه شهر جمعا به طول 80 کیلومتر و 75 ایستگاه انجام پذیرفت.بطوری که در ابتدا و انتهای هر مسیر یک پایانه در نظر گرفته شده است و نهایتا این طرح در شصت و پنجمین جلسه شورای عالی هماهنگی امور ترافیک شهرهای کشور به تصویب رسیده و ابلاغ گردید و با هزینه های مشترک ملی و شهرداری از سال 80 در حال اجراست.
پایانه ائل گولی
این پایانه خط یک در زمینی به مساحت 6 هکتار انجام گرفته است و دارای 11000 متر مربع سالن سرپوشیده به ظرفیت 15 قطار یا به عبارتی 75 واگن از نوع سازه های فضایی جهت تعمیر گاه سبک و نیمه سنگین چرخ تراش واگن ها و شستوشوی قطارها و همچنین 3500 متر مربع ساختمان های اداری و تاسیساتی و انبار می باشد پایانه دارای 4 کیلومتر خطوط ریلی و 20 دستگاه سوزن و 3 دستگاه کراس اور است.
ایستگاه شماره 1(ائل گولی)
مساحت این ایستگاه 3292 متر مربع است که شامل 47 ستون ؛یک طبقه و 3 راه دسترسی می باشد.این ایستگاه از نوع رو زمینی هم سطح زمین می باشد.طول آن 100 متر و عرض سکوها 5/3 متر و ارتفاع آن ها 1/1 متر می باشد.
ایستگاه شماره 2 (سهند)
زیربنای این ایستگاه 4900 متر مربع است که شامل 63 عدد ستون؛2 طبقه و 3 راه دسترسی می باشد.این ایستگاه از نوع زیرزمینی و در عمق 8 متری زمین احداث شده است طول آن 100 متر و عرض آن 24 متر و عرض سکوها 5/3 متر و ارتفاع سکوها 1/1 می باشد.
ایستگاه شماره 3 (گلشهر)
مشخصات این ایستگاه عینا مانند ایستگاه شماره 2 است.
ایستگاه شماره 4 (خیام)
مشخصات این ایستگاه عینا مانند ایستگاه شماره 2 است.
ایستگاه شماره 5 (زعفرانیه)
(تصویر در پست بعدی)
این ایستگاه در ارتفاع قرار دارد و یک ایستگاه هوایی محسوب می شود که توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی با هزینه بالغ بر 1000 میلیارد ریال هم برای ایستگاه و هم برای مجتمع اداری و تجاری حاشیه آن هزینه می شود.طول ایستگاه 100 متر؛عرض آن 22 تا 24 متر؛عرض سک.ها 5/3 متر و ارتفاع سکوها 1/1 متر می باشد.تعداد طبقات 25 طبقه می باشد که 4 طبقه تجاری و مابقی خدماتی اداری می باشد و کنار ساختمان یک پارکینگ 400 واحدی قرار گرفته است.
ایستگاه شماره 6 (استاد شهریار)
زیربنای این ایستگاه 4022 متر مربع و ازنوع هوایی است که در دو طبقه احداث گردیده دارای یک پل ارتباطی با بلوار استاد شهریار است که طول پل 36 متر می باشد.تعداد ستون های بتنی آن 40 عدد بوده و راه های دسترسی به آن 4 راه است.