14-11-2014، 11:42
توربوشفت، موتور بیشتر بالگردهای امروزی است که علاوه بر بالگردها در کشتیها، تانکها، هواناوها و برخی قایقها هم کاربرد دارد. توربین گاز در توربوشفتها مشابه توربوکمپرسورها و توربوپمپها، برای تولید انرژی مکانیکی مورد استفاده قرار میگیرد. با این تفاوت که در توربوشفت، انرژی مکانیکی تولیدشده صرف چرخاندن کمپرسور یا پمپ نمیشود. در این موتورها، انرژی خروجی از توربین، پس از کاهش سرعت دوران در جعبهدنده، باعث چرخاندن پروانه بالگرد، کشتی و یا هواناو میشود.
موتورهای توربوشفت به صورت دوشفته هستند. شفت نخست که شامل کمپرسور، محفظهٔ احتراق و توربین فشار بالا (High Pressure Turbine) میشود، شفت کمپرسور یا شفت مولد گاز (به انگلیسی: Gas Generator Shaft) نامیده میشود. شفت دوم که شامل توربین فشار پایین (Low Pressure Turbine) است، توان مکانیکی را به جعبهدنده منتقل میکند تا پس از کاهش دور به مصرف برسد. این شفت، شفت توان (به انگلیسی: Power Shaft) نامیده میشود. همهٔ توان تولیدشده به وسیلهٔ توربین فشار بالا، صرف چرخاندن کمپرسور و ایجاد هوای فشرده میشود و از اینرو، این شفت، مولد گاز نامیده میشود. توان تولیدی توسط توربین فشار پایین، به مصرفکننده منتقل میشود.