امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اهداف راهبردی عربستان از ایجاد جبهه جدید جنگی در عراق چیست؟

#1
Heart 
عربستان با آغاز بیداری اسلامی در خاورمیانه و شمال آفریقا با مخمصه های راهبردی روبه رو شده که تاکنون نتوانسته است راه حل های منتهی به حل پایدار برای آن بیابد.
اهداف راهبردی عربستان از ایجاد جبهه جدید جنگی در عراق چیست؟
گروه بین الملل جهان نیوز ـ اصرار برای استفاده از خشونت و گروه های ترویست برای بدست آوردن ابزار فشار و زور برای پیشبرد اهداف منطقه ای به خوبی نمایشگر شکست عربستان در پرونده های منطقه ای است. این گروه ها تنها ابزار باقی مانده در دست عربستان سعودی در کنار ابزار سنتی عربستان یعنی پول نفت است.

در همین حال تحولات عراق به خوبی نشان دهنده استفاده از آخرین ترکش های عربستان در کسب موفقیت در سیاست خارجه خود است. نکات ذیل درباره اهداف عربستان از ایجاد جبهه جدید جنگی در عراق قابل بررسی و تامل است:

الف: عربستان در سوریه برای سرنگونی بشار اسد چندین میلیارد دلار هزینه کرد ولی اسد امروز یکبار دیگر به مدت ۷ سال رئیس جمهور قانونی و مورد تایید اکثریت مردم سوریه آن هم از طریق برگزاری انتخابات است. دم دست ترین مکان برای جبران شکست سنگین در سوریه، عراق است.

ب: عربستان برای زنده نگه داشتن گروه های تروریستی مانند داعش که در سوریه به بن بست های جدی برخورد کرده اند با حمایت بی سابقه تسلیحاتی، جبهه جدیدی برای آنها در برخی شهرهای سنی نشین عراق گشوده است که بیشتر از آنکه به نتایج پایداری ختم بشود به دنبال تجدید حیات و نیرو و روحیه برای گروه های وهابی محسوب می شود. این در حالی است که بسیاری علمای اهل سنت مخالفت خود را عملیات تروریستی در عراق اعلام کرده و تعدادی از آنان حکم جهاد علیه داعش صادر کرده اند.

ج: عربستان با حمایت از داعش در تصرف چند شهر عراق عملا فرصتی برای چانه زنی ها برای برخی گروه های سیاسی متحد خود در عراق جهت گرفتن امتیازات ویژه از نوری مالکی در تشکیل کابینه فراهم می کند.

د: برخی منابع غربی معتقدند عربستان با ایجاد جبهه جدید جنگی در عراق در حقیقت به دنبال مهار نفوذ ایران در منطقه است. بر طبق این فرضیه عربستانی ها معتقدند در صورت تشکیل دوباره یک دولت قوی و نزدیک به ایران در عراق بسیاری از معادلات خاورمیانه شامل محور مقاومت و همچون کشورهای عضو اتحادیه عرب تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

هـ: نکته پیچیده تری که برخی کارشناسان معتقدند این است که عربستان با پذیرفتن دست برتر ایران در منطقه مخصوصا پس از موفقیت های چشمگیر در سوریه، عراق و لبنان مجبور به برخی مذاکرات دیپلماتیک با ایران شده است. بنابراین تلاش می کند در صورت پشت میز نشستن با ایران برخی کارت بازی های بیشتر از طریق ناامنی در عراق به دست آورد.
اهداف راهبردی عربستان از ایجاد جبهه جدید جنگی در عراق چیست؟ 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Earth ایجاد مزاحمت پسران اروپایی برای دختران با پایانی تلخ +ویدیو
Subarrow سیاست آمریکا نسبت به ایران به ویژه فعالیت های آن در منطقه چیست
Subarrow فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا: در آینده‌ای نزدیک عراق را ترک نخواهیم کرد
  'چهار کشته' در اعتراض‌های کردستان عراق؛ معترضان ساختمان‌های احزاب را آتش زدند
Heart برهم صالح بر نظارت سازمان ملل در انتخابات عراق تأکید کرد
Heart اقلیم کردستان عراق بیش از ۲۸ میلیارد دلار بدهی دارد
Heart بیانیه ارتش عراق درباره حمله راکتی ناشناس به پایگاه «الحریر» اربیل
Heart بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق در ارتباط با وقایع اخیر
Heart پاکستان در صدد بهبود روابط ایران و عربستان
Heart  گفت‌و‌گو با آمریکا بر خروج نیروهای این کشور از عراق متمرکز بود

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان