25-09-2014، 10:45
تصویری که ملاحظه میکنید، لحظات اولیه آخرین رقابت اتوموبیلرانی جهان را نشان میدهد که مانند دیگر رقابتهای اتوموبیلرانی شاهد وقایع هیجانانگیز، تصادف و حتی حذف مدعیان قهرمانی (مانند نیکلا پروست، راننده فرانسوی رنو-ایدمز) بود. البته با کمی دقت در تصویر میتوانید تفاوتهای جدی در این خودروها و خودروهای فرمول 1 مشاهده کنید، مثلا این که در این خودروها چرخها خیلی در معرض دید نیستند.
ین رقابت مربوط به خودروهای تمام الکتریکی بود که با نام فرمول ای برگزار شد. هدف از برگزاری این رقابتها، استفاده از فناوری سبز و پایدار برای رقابتهای اتوموبیلرانی و درنهایت عرضه فناوریهای بهتر برای استفاده های روزمره است.
برخی از کارشناسان دنیای خودرو مانند برنی اکسلستون، رییس رقابتهای فرمول1 معتقد بودند که خودروهای الکتریکی در مقایسه با خودروهای بنزینی فرمول1 بی صدا هستند و این نه تنها از هیجان تماشاگران میکاهد، که رانندگی با این خودروها را ترسناک میکند! با این حال برگزارکنندگان رقابتهای 50 میلیون دلاری فرمول ای که مختص خودروهای تمام الکتریکی است، از برگزاری اولین دوره این رقابتها بسیار راضی هستند.
نگرانیها در مورد بی صدا بودن خودروهای الکتریکی بیشتر متوجه استفادههای تجاری و روزمره در خیابانهای شهر است، چرا که در رانندگی شهری بیشترین صدای خودرو از موتور تولید میشود و شهروندان و دیگر رانندگان، وجود خودروهای نزدیک را از صدای موتورشان تشخیص میدهند. اما در میدان رقابت ماجرا متفاوت است. به هنگام رانندگی با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، 90 درصد صدای تولیدی خودرو ناشی از اصطکاک تایرها و آسفالت است و برای خودروهای فرمول ای که سرعت آنها به 240 کیلومتر بر ساعت هم میرسد، این سهم بالاتر هم میرود. به همین دلیل رقابتهای فرمول ای فقط به هنگام استارت سروصدای خیلی کمی دارند و در اوج سرعت آلایندگی صوتی بالایی دارند.
ین رقابت مربوط به خودروهای تمام الکتریکی بود که با نام فرمول ای برگزار شد. هدف از برگزاری این رقابتها، استفاده از فناوری سبز و پایدار برای رقابتهای اتوموبیلرانی و درنهایت عرضه فناوریهای بهتر برای استفاده های روزمره است.
برخی از کارشناسان دنیای خودرو مانند برنی اکسلستون، رییس رقابتهای فرمول1 معتقد بودند که خودروهای الکتریکی در مقایسه با خودروهای بنزینی فرمول1 بی صدا هستند و این نه تنها از هیجان تماشاگران میکاهد، که رانندگی با این خودروها را ترسناک میکند! با این حال برگزارکنندگان رقابتهای 50 میلیون دلاری فرمول ای که مختص خودروهای تمام الکتریکی است، از برگزاری اولین دوره این رقابتها بسیار راضی هستند.
نگرانیها در مورد بی صدا بودن خودروهای الکتریکی بیشتر متوجه استفادههای تجاری و روزمره در خیابانهای شهر است، چرا که در رانندگی شهری بیشترین صدای خودرو از موتور تولید میشود و شهروندان و دیگر رانندگان، وجود خودروهای نزدیک را از صدای موتورشان تشخیص میدهند. اما در میدان رقابت ماجرا متفاوت است. به هنگام رانندگی با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، 90 درصد صدای تولیدی خودرو ناشی از اصطکاک تایرها و آسفالت است و برای خودروهای فرمول ای که سرعت آنها به 240 کیلومتر بر ساعت هم میرسد، این سهم بالاتر هم میرود. به همین دلیل رقابتهای فرمول ای فقط به هنگام استارت سروصدای خیلی کمی دارند و در اوج سرعت آلایندگی صوتی بالایی دارند.