19-08-2014، 9:38
اصغر بیچاره (زادهٔ ۲۲ خرداد ۱۳۰۶ در تهران) عکاس، بازیگر و کارگردان ایرانی است. از او به عنوان قدیمیترین عکاس سینمای ایران یاد میشود. بیچاره در حال حاضر بزرگترین آرشیو عکس ایران را در اختیار دارد.
زندگینامه
اصغر بیچاره در ۱۳۰۶ (یا ۱۳۰۹) در تهران به دنیا آمد. او از ۱۱ سالگی به عنوان کارگر ساده در عکاسی به کار مشغول شد، پس از چند سال در لالهزار تهران مغازهای باز کرد که به زودی تبدیل به پاتوق هنرمندان و نویسندگان معروف آن زمان شد.
نخستین بار با گرفتن کپی از تمام عکسهای فیلم دختر لر برای عبدالحسین سپنتا فیلمنامهنویس این فیلم، رسما وارد دنیای هنر شد. سپس با آشنایی با تئاتر، افزون بر عکاسی از نمایشها، گاه در بعضی از آنها هم به بازی پرداخت. چند سال بعد با گروه دوبله مرتضی حنانه و حسین سرشار در ایتالیا همکاری کرد. او عکاسی را از سال ۱۳۲۳ آغاز کرد.
فعالیتهای عکاسی
بیچاره در نمایشگاههای مختلف عکس و عکاسی در ایران و دیگر کشورهای جهان حضور داشته است. او بزرگترین آرشیو عکس سینما و تئاتر ایران را در خانه خود گرد آورده است. او در موزهٔ شخصیاش دوربینهایی از قدیمیترین عکاسان ایران مانند دوربین «ماشاءالله خان عکاسباشی» را نگهداری میکند. بیچاره ۳ جلد کتاب درباره تاریخ سینمای ایران نگاشته است.او افزون بر عکاسیِ ۳۸ فیلم، سابقه بازی در ۲۳ فیلم را نیز دارد.
بازیگری
فیلمهایی که بیچاره در آنها به بازی پرداخته است
اصغر بیچاره، نویسنده و کارگردان فیلم مستند «سَنَد زنده» در سال ۱۳۵۹ بوده است. او همچنین در سینمای ایران به عنوان تهیهکننده، فیلمبردار و سایر بخشها نیز فعالیت داشته است
زندگینامه
اصغر بیچاره در ۱۳۰۶ (یا ۱۳۰۹) در تهران به دنیا آمد. او از ۱۱ سالگی به عنوان کارگر ساده در عکاسی به کار مشغول شد، پس از چند سال در لالهزار تهران مغازهای باز کرد که به زودی تبدیل به پاتوق هنرمندان و نویسندگان معروف آن زمان شد.
نخستین بار با گرفتن کپی از تمام عکسهای فیلم دختر لر برای عبدالحسین سپنتا فیلمنامهنویس این فیلم، رسما وارد دنیای هنر شد. سپس با آشنایی با تئاتر، افزون بر عکاسی از نمایشها، گاه در بعضی از آنها هم به بازی پرداخت. چند سال بعد با گروه دوبله مرتضی حنانه و حسین سرشار در ایتالیا همکاری کرد. او عکاسی را از سال ۱۳۲۳ آغاز کرد.
فعالیتهای عکاسی
بیچاره در نمایشگاههای مختلف عکس و عکاسی در ایران و دیگر کشورهای جهان حضور داشته است. او بزرگترین آرشیو عکس سینما و تئاتر ایران را در خانه خود گرد آورده است. او در موزهٔ شخصیاش دوربینهایی از قدیمیترین عکاسان ایران مانند دوربین «ماشاءالله خان عکاسباشی» را نگهداری میکند. بیچاره ۳ جلد کتاب درباره تاریخ سینمای ایران نگاشته است.او افزون بر عکاسیِ ۳۸ فیلم، سابقه بازی در ۲۳ فیلم را نیز دارد.
بازیگری
فیلمهایی که بیچاره در آنها به بازی پرداخته است
- دم صبح (۱۳۸۴)
- بانوی من (۱۳۸۱)
- زیستن (۱۳۸۰)
- مزاحم (۱۳۸۰)
- نان و عشق و موتور ۱۰۰۰ (۱۳۸۰)
- بوی کافور، عطر یاس (۱۳۷۸)
- جنگجوی پیروز (۱۳۷۷)
- چهره (۱۳۷۴)
- افسانه دو خواهر (۱۳۷۳)
- ای ایران (۱۳۶۸)
- ناخدا خورشید (۱۳۶۵)
- امشب اشکی میریزد (۱۳۵۷)
- کلام حق (۱۳۵۶)
- کوسه جنوب (۱۳۵۶)
- رفیق (۱۳۵۴)
- عمو فوتبالی (۱۳۵۴)
- قفس (۱۳۵۳)
- تنها مرد محله (۱۳۵۱)
- قلندر (۱۳۵۱)
- زمین تلخ (۱۳۴۱)
- گربه وحشی (۱۳۴۱)
- یکی بود یکی نبود (۱۳۳۸)
- لیلی و مجنون (۱۳۳۵)
اصغر بیچاره، نویسنده و کارگردان فیلم مستند «سَنَد زنده» در سال ۱۳۵۹ بوده است. او همچنین در سینمای ایران به عنوان تهیهکننده، فیلمبردار و سایر بخشها نیز فعالیت داشته است