29-07-2014، 13:52
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه جامعیت یک واحد آموزشی در این است که در همه زمینهها فعالیت داشته باشد، گفت: دورههای آموزشی باید به کارهای پژوهشی نزدیکتر باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، "محسن قرنفلی" شامگاه امروز در جمع جهادگران جهاد دانشگاهی زنجان با اشاره به اینکه این نهاد انقلابی در استان از جایگاه خوبی در همه زمینهها برخوردار است، افزود: بیتردید، قرار گرفتن در چنین جایگاهی، حاصل مدیریت صحیح، تلاش کارکنان و از همه مهمتر، همدلی بین اعضای جهاد دانشگاهی واحد زنجان بوده است که این خود بیانگر رشد همه جانبه این نهاد در سالهای اخیر است.
وی با بیان این که امیدواریم این حرکت رو به جلو در جهاددانشگاهی زنجان تداوم داشته و به یکی از واحدهای برتر استانی در سطح کشور منتج شود، تصریح کرد: امروز در جهاددانشگاهی، شاهد ارایه آموزشهایی با سطوح مختلف هستیم، این در حالی است که این آموزشها در سطح عالی از طریق دو دانشگاه علم و فرهنگ و علم و هنر به ارایه خدمات میپردازد که اگر بخواهیم در این زمینه، خود را با سایر موسسات غیردولتی مقایسه کنیم، در جایگاه نخست آموزشهای عالی کشور قرار داریم.
وی با اشاره به آماری که در ابتدای جلسه توسط معاون آموزشی جهاددانشگاهی زنجان در خصوص فعالیتهای دو سال اخیر مرکز علمیکاربردی و آموزشهای کوتاهمدت این نهاد ارایه شد، این آمار را بسیار ارزشمند توصیف کرد و ادامه داد: امروز بعد از 20 سال فعالیت در عرصه آموزشهای عالی، رتبه نخست کشوری را در قیاس با سایر موسسات غیردولتی و نیز جایگاه 48 را در مقایسه با دانشگاههای سراسری داریم، این در حالی است که وزیر علوم نیز به صراحت از آموزشهای عالی جهاد دانشگاهی به عنوان یک الگو در کشور یاد میکند.
قرنفلی از فعالیت 150 مرکز آموزشی تخصصی جهاددانشگاهی در سطح کشور خبر داد و گفت: سالانه 500 هزار فراگیر داریم که این آمار در سطح ملی، یک وزنه به شمار میرود، چرا که کمتر سازمانی را سراغ داریم که بتواند به این گستردگی کارهای آموزشی، آن هم از نوع تخصصی انجام دهد، لذا باید حرکت خود را در آموزشهای تخصصی ارتقا دهیم، به همین خاطر باید از آموزشهای عمومی کاسته و به آموزشهای تخصصی بیافزاییم که خوشبختانه واحد زنجان در این خصوص پیشقدم بوده و آماری به مراتب بهتر از متوسط کشوری دارد.
وی با تأکید بر اینکه همواره باید تلاش کنیم که حرکت ما به سمتی باشد تا ما را از سایرین متمایز کند، افزود: بیتردید در بحث آموزش نباید وارد عرصههایی شویم که همه در آن حوزه ورود پیدا کردهاند، چرا که این حرکت به هیچ وجه زیبنده جهاد دانشگاهی نیست، لذا باید وارد عرصهای شویم که رقیب کمتری داریم، زیرا شعار جهاد دانشگاهی این است که هر کاری که زمین مانده است را انجام دهد، از این رو، زمانی که در عرصهای به اشباع رسیدیم، باید آن را رها کرده و در حوزه دیگری به فعالیت بپردازیم.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با یادآوری اینکه این نوع حرکت، مبنای حرکت صحیح جهاد دانشگاهی است، خاطرنشان کرد: اگر غیر از این باشد، با موسسات کوچک آموزشی هیچ تفاوتی نداریم. همچنین در بحث کیفیسازی مباحث آموزشی نیز باید به دنبال مباحثی باشیم که ما را از تکرار مکررات در این حوزه دور میکند، به همین خاطر هدف ما صرفاً نباید درآمدزایی باشد، بلکه در بحث آموزشهای تخصصی باید بتوانیم سطح اشتغال را بالا برده و بهرهوری را در فارغالتحصیلان شاغل، ارتقا دهیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در کنار پرداختن به آموزشهای تخصصی، نباید از حوزه پژوهش نیز غافل بود، ادامه داد: دورههای آموزشی باید به کارهای پژوهشی نزدیکتر باشد، لذا جهتگیریهای پژوهشی استان باید به سمت نیازها و مزیتهای استان حرکت کرده و حضور جهاد دانشگاهی باعث پاسخ دادن به نیازهای استانی باشد، به همین خاطر اگر دو بال آموزشی و پژوهشی فعالیت توأمان داشته باشند، میتوان این حرکت را تسریع بخشید.
قرنفلی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی زنجان در بخش فرهنگی نیز اقدامات شایانی انجام داده است، اظهار کرد: خوشبختانه شاهد کارهای منحصر به فرد واحد زنجان در حوزه فرهنگی بودیم که نمونه بارز آن، احداث باشگاه علمی فرهنگی دانشجویان جهاددانشگاهی در دانشگاه زنجان است که معتقدیم این حرکت در نوع خود در سطح کشور بینظیر میباشد، از این رو فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی جهاددانشگاهی زنجان باید در کنار هم تداوم داشته باشد.
در ادامه این جلسه، رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی نیز با یادآوری اینکه این حوزه جزو بخشهایی است که هیچگاه سکون نداشته و همواره در تکاپو بوده است، افزود: بیش از 50 درصد کد رشتهمحل این موسسه در حوزه فناوری اطلاعات است و این بدان معنی است که علمیکاربردی جهاددانشگاهی در عرصهای ورود پیدا کرده است که امروز از آن به عنوان یک نیاز اساسی در کشور یاد میشود.
عبدالرضا مجدالدین با تأکید بر اینکه حوزه IT یکی از ابزارهای اصلی ورود به علم و فناوری است، تصریح کرد: این موضوع، مسوولیت ما را در قبال پاسخ به یکی از نیازهای اساسی جامعه، دوچندان میکند، بنابراین معتقدیم میتوان با انجام برخی تمهیدات در این زمینه، از جمله ارتقای تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری و نیز جذب اساتید، کارهای بزرگی در این حوزه انجام داد که این همان حرکت و هدف اصلی جهاد دانشگاهی در حوزه آموزشهای تخصصی تلقی میشود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، "محسن قرنفلی" شامگاه امروز در جمع جهادگران جهاد دانشگاهی زنجان با اشاره به اینکه این نهاد انقلابی در استان از جایگاه خوبی در همه زمینهها برخوردار است، افزود: بیتردید، قرار گرفتن در چنین جایگاهی، حاصل مدیریت صحیح، تلاش کارکنان و از همه مهمتر، همدلی بین اعضای جهاد دانشگاهی واحد زنجان بوده است که این خود بیانگر رشد همه جانبه این نهاد در سالهای اخیر است.
وی با بیان این که امیدواریم این حرکت رو به جلو در جهاددانشگاهی زنجان تداوم داشته و به یکی از واحدهای برتر استانی در سطح کشور منتج شود، تصریح کرد: امروز در جهاددانشگاهی، شاهد ارایه آموزشهایی با سطوح مختلف هستیم، این در حالی است که این آموزشها در سطح عالی از طریق دو دانشگاه علم و فرهنگ و علم و هنر به ارایه خدمات میپردازد که اگر بخواهیم در این زمینه، خود را با سایر موسسات غیردولتی مقایسه کنیم، در جایگاه نخست آموزشهای عالی کشور قرار داریم.
وی با اشاره به آماری که در ابتدای جلسه توسط معاون آموزشی جهاددانشگاهی زنجان در خصوص فعالیتهای دو سال اخیر مرکز علمیکاربردی و آموزشهای کوتاهمدت این نهاد ارایه شد، این آمار را بسیار ارزشمند توصیف کرد و ادامه داد: امروز بعد از 20 سال فعالیت در عرصه آموزشهای عالی، رتبه نخست کشوری را در قیاس با سایر موسسات غیردولتی و نیز جایگاه 48 را در مقایسه با دانشگاههای سراسری داریم، این در حالی است که وزیر علوم نیز به صراحت از آموزشهای عالی جهاد دانشگاهی به عنوان یک الگو در کشور یاد میکند.
قرنفلی از فعالیت 150 مرکز آموزشی تخصصی جهاددانشگاهی در سطح کشور خبر داد و گفت: سالانه 500 هزار فراگیر داریم که این آمار در سطح ملی، یک وزنه به شمار میرود، چرا که کمتر سازمانی را سراغ داریم که بتواند به این گستردگی کارهای آموزشی، آن هم از نوع تخصصی انجام دهد، لذا باید حرکت خود را در آموزشهای تخصصی ارتقا دهیم، به همین خاطر باید از آموزشهای عمومی کاسته و به آموزشهای تخصصی بیافزاییم که خوشبختانه واحد زنجان در این خصوص پیشقدم بوده و آماری به مراتب بهتر از متوسط کشوری دارد.
وی با تأکید بر اینکه همواره باید تلاش کنیم که حرکت ما به سمتی باشد تا ما را از سایرین متمایز کند، افزود: بیتردید در بحث آموزش نباید وارد عرصههایی شویم که همه در آن حوزه ورود پیدا کردهاند، چرا که این حرکت به هیچ وجه زیبنده جهاد دانشگاهی نیست، لذا باید وارد عرصهای شویم که رقیب کمتری داریم، زیرا شعار جهاد دانشگاهی این است که هر کاری که زمین مانده است را انجام دهد، از این رو، زمانی که در عرصهای به اشباع رسیدیم، باید آن را رها کرده و در حوزه دیگری به فعالیت بپردازیم.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با یادآوری اینکه این نوع حرکت، مبنای حرکت صحیح جهاد دانشگاهی است، خاطرنشان کرد: اگر غیر از این باشد، با موسسات کوچک آموزشی هیچ تفاوتی نداریم. همچنین در بحث کیفیسازی مباحث آموزشی نیز باید به دنبال مباحثی باشیم که ما را از تکرار مکررات در این حوزه دور میکند، به همین خاطر هدف ما صرفاً نباید درآمدزایی باشد، بلکه در بحث آموزشهای تخصصی باید بتوانیم سطح اشتغال را بالا برده و بهرهوری را در فارغالتحصیلان شاغل، ارتقا دهیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در کنار پرداختن به آموزشهای تخصصی، نباید از حوزه پژوهش نیز غافل بود، ادامه داد: دورههای آموزشی باید به کارهای پژوهشی نزدیکتر باشد، لذا جهتگیریهای پژوهشی استان باید به سمت نیازها و مزیتهای استان حرکت کرده و حضور جهاد دانشگاهی باعث پاسخ دادن به نیازهای استانی باشد، به همین خاطر اگر دو بال آموزشی و پژوهشی فعالیت توأمان داشته باشند، میتوان این حرکت را تسریع بخشید.
قرنفلی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی زنجان در بخش فرهنگی نیز اقدامات شایانی انجام داده است، اظهار کرد: خوشبختانه شاهد کارهای منحصر به فرد واحد زنجان در حوزه فرهنگی بودیم که نمونه بارز آن، احداث باشگاه علمی فرهنگی دانشجویان جهاددانشگاهی در دانشگاه زنجان است که معتقدیم این حرکت در نوع خود در سطح کشور بینظیر میباشد، از این رو فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی جهاددانشگاهی زنجان باید در کنار هم تداوم داشته باشد.
در ادامه این جلسه، رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی نیز با یادآوری اینکه این حوزه جزو بخشهایی است که هیچگاه سکون نداشته و همواره در تکاپو بوده است، افزود: بیش از 50 درصد کد رشتهمحل این موسسه در حوزه فناوری اطلاعات است و این بدان معنی است که علمیکاربردی جهاددانشگاهی در عرصهای ورود پیدا کرده است که امروز از آن به عنوان یک نیاز اساسی در کشور یاد میشود.
عبدالرضا مجدالدین با تأکید بر اینکه حوزه IT یکی از ابزارهای اصلی ورود به علم و فناوری است، تصریح کرد: این موضوع، مسوولیت ما را در قبال پاسخ به یکی از نیازهای اساسی جامعه، دوچندان میکند، بنابراین معتقدیم میتوان با انجام برخی تمهیدات در این زمینه، از جمله ارتقای تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری و نیز جذب اساتید، کارهای بزرگی در این حوزه انجام داد که این همان حرکت و هدف اصلی جهاد دانشگاهی در حوزه آموزشهای تخصصی تلقی میشود.