04-07-2014، 10:37
همانطور که میدانید یکی از مهمترین تفاوتهای سال کنکور با دبیرستان، نیاز فراوان به تست و افزایش تسلط است. به همین دلیل این مبحث، مبحث بسیار مهمی میباشد و باید آن را جدی بگیرید.
بهطور کلی ۳ جور تست مختلف داریم:
۱) آموزشی ۲) ارزیابی ۳) جمعبندی
ابتدا به توضیح تستهای آموزشی میپردازیم:
۱) تست آموزشی:
الف) درسهای عمومی:
در درسهای عمومی حدود دو روز بعد از مطالعه تست بزنید. البته تفاوتهایی بین درسهای عمومی مثل عربی و و دینی نیز وجود دارد؛ مثلا عربی باید در همهی تستها هر ۴ گزینه و پاسخ تشریحی کاملا بررسی شود و نمیتوان در ابتدا تست زماندار زد (توضیحات بیشتر در شیوهی مطالعهی عربی)، اما در دینی، مطالعه اهمیت نسبتا بیشتری دارد و باید تعداد بیشتری خواند.
ب) درسهای اختصاصی:
۱ ـ همراه با مطالعه، مثال را حل کنید: برای بهتر یادگرفتن، ضروری است که حین مطالعه، مثالهای لا بهلای جزوه و کتاب را حتما حل کنید.
۲ ـ زدن تست همراه مطالعه: با شروع مطالعهی هر مبحث جدید، تعدادی از مجموعه تستهای آن فصل را از کتاب کمکآموزشی بزنید؛ مثلا اگر آن فصل ۲۰۰تا تست دارد، ۲۰تای آن را در مرحلهی اول زده و بقیهی تستها را در دورههای بعدی تقسیم کنید.
* تذکر: در تستهای آموزشی، وقت و درصد نگیرید. آن قدر کلنجار بروید تا قادر به حل شوید حتی اگر یک ربع وقت بگیرید.
نکتهی مهم:
۳ ـ نباید کل تستهای یک مبحث را در یک روز بزنید و بعد بگویید: «از ۳۰۰ تا تست امروز فقط ۱۰ تا غلط داشتم.» و احساس کنید مبحث را کامل بلدید. باید تستهای مبحث تدریسشده را در چند روز تکمیل کنید؛ مثلا روز اول فقط تعدادی از تستهای سراسری را بزنید وتستها را تک بهتک بررسی کنید و فکر کنید و بقیهی تستها را در روزها و هفتههای بعد بزنید. این کار باعث میشود هم چند بار مرور کرده باشید و کاملا به درس مسلط شوید و هم توهم یادگیری برایتان ایجاد نمیکند و اشکالاتتان را راحتتر برطرف میکنید. حدود تستهای هر مبحث به مرور زمان بهصورت آموزشی زده شود (برای یادگیری مرحله بهمرحله، حدود تستهای یک فصل را یکییکی بزنید و همان لحظه پاسخ را بررسی کنید).
۴ ـ تستهایی که بلد نبودید و از پاسخنامه نگاه کردید را دوباره حل کنید. این طور نباشد که فکر کنید فقط با خواندن پاسخ، آن را یاد گرفتهاید. حتما پشت تست را علامتگذاری کنید و علاوه بر آن که همان لحظه دوباره خودتان حل میکنید، بعدا نیز به سراغش بیایید.
۵ ـ پاسخ تشریحی تستها: حتما پاسخ تمامی سوالات (چه آنها که بلد هستید و چه نیستید) را از روی پاسخنامه بررسی کنید. چون هدف ما از زدن تستهای آموزشی، تکمیل فرآیند یادگیری است. باید همهی پاسخها بررسی شوند و نکتهی تستهای مهم در جایی (میتواند به خلاصهی درستان اضافه شود) نوشته شوند که دوباره آنها را بخوانید.
۶ ـ بعد از مدتی که یکییکی تست زدید و بررسی کردید و مبحث را بهطور نسبی یاد گرفتید میتوانید گروهی (مثلاً ۲۰تا ۲۰تا) تست بزنید و بررسی کنید و حتی درصد بگیرید (البته هرگز زمان نگیرید). هدفتان رسیدن به پاسخ درست و دقت در پاسخگویی باشد.
* تذکر: حتما تمرینها و تستهای انجامشده را در کلاس با معلم یا همکلاسیها یا افراد توانمند رفع اشکال کنید.
۷ ـ حتما پشت تستها را علامتگذاری کنید تا دفعههای بعد بدانید کدام تستها را باید استفاده کنید. این کار مخصوصا هنگام مرور، خیلی به درد شما میخورد (ص: درست، غ: غلط، ن: نزده، !: نکتهدار و …) هر جور خودتان راحتید اسم بگذارید.
۲) تست ارزیابی:
پس از این که یک مبحث را تا حد خوبی یاد گرفتید و به مقدار کافی تست آموزشی زدید (مثلا حدود دو سوم تستهای هر مبحث)، نوبت به تستهای ارزیابی میرسد. این تستها باید حدود ۲ هفته بعد از یادگیری و تست آموزشی شروع شود.
۱ ـ در ابتدا تستهای نکتهدار و غلط را بهصورت آزمون از خودتان برگزار کنید (همانهایی که در تستهای آموزشی علامت زدید).
نکته: در این مرحله، هم زمان و هم درصد بگیرید و اگر اصلا درصدتان مناسب نبود، بازگردید و بار دیگر مطالعه کرده و تست آموزشی بزنید تا نقاط ضعفتان برطرف شود.
۲ ـ اگر درصد مناسبی کسب کردید، از تستهای باقیمانده (حدود یک سوم تستهای هر مبحث که بهعنوان آموزش استفاده نکردید) از خودتان آزمون بگیرید و اشکالات خود را برطرف کنید.
۳ ـ هدف از این مرحله یاد گرفتن تستزنی در زمان استاندارد کنکور میباشد که این مرحله میتواند در هفتههای قبل از آزمون آزمایشی نیز انجام شود.
۴ ـ پس از زدن تستهای ارزیابی بهصورت آزمون (ترجیحا در پاسخبرگ وارد کنید) با دقت پاسخهای خودتان را بررسی کنید و نکتههای مهم را در جایی که نکتههای تستهای آموزشی را مینوشتید (مثلا برگهی خلاصهی درس مورد نظر) یادداشت کنید.
* تذکر: هرگز پاسخ سوالات را در کتاب آموزشی علامت نزنید تا بعدا بتوانید از آن استفاده کنید.
۳) تستهای جمعبندی:
بعد از یادگیری نسبتا کامل (مطالعه و تست آموزشی) و افزایش سرعت و تسلط (تست ارزیابی) در مباحث یک فصل و یا حتی یک درس و کتاب خاص، نوبت به این مرحله میرسد (معمولا این مرحله در پایان تابستان، پایان ترم اول، عید نوروز و … میباشد).
۱ ـ ابتدا تستهای نکتهدار و مهم دوباره زده شوند و زمان و درصدگیری داشته باشند.
۲ ـ میتوانید اگر کتاب قبلی تمام شده یا احساس میکنید تست جدید نیاز دارید، کتاب استاندارد جدیدی تهیه کنید و از تستهای جدید از خودتان آزمون بگیرید. در غیر این صورت از تستهای جدید همان کتابی که دارید از خودتان آزمون بگیرید. بهطوری که کل مباحث فصل را پوشش دهد و جمعبندی شده باشد.
۳ ـ سعی کنید پاسخ تستها مخصوصا تستهای نکتهدار یا آنهایی که نزدید یا غلط زدید کامل بررسی شود.
نکته: بعد از پایان این مرحله، بار دیگر مطالب یک فصل برایتان مرور شده و به تسلط رسیدهاید. بهتر است این مرحله پس از گذشت مدت نسبتا زیادی از مطالعه و یادگیری انجام شود تا خیلی بهتر خود را بسنجید. البته در این فاصله بهنحوههای دیگر مثلا تست ارزیابی و مطالعهی خلاصهها، مباحث را مرور کنید تا از یادتان نرود.
به امید موفقیت شما عزیزان
سعید تجریشی تابستان ۱۳۹۰
منبع : انتشارات فار
بهطور کلی ۳ جور تست مختلف داریم:
۱) آموزشی ۲) ارزیابی ۳) جمعبندی
ابتدا به توضیح تستهای آموزشی میپردازیم:
۱) تست آموزشی:
الف) درسهای عمومی:
در درسهای عمومی حدود دو روز بعد از مطالعه تست بزنید. البته تفاوتهایی بین درسهای عمومی مثل عربی و و دینی نیز وجود دارد؛ مثلا عربی باید در همهی تستها هر ۴ گزینه و پاسخ تشریحی کاملا بررسی شود و نمیتوان در ابتدا تست زماندار زد (توضیحات بیشتر در شیوهی مطالعهی عربی)، اما در دینی، مطالعه اهمیت نسبتا بیشتری دارد و باید تعداد بیشتری خواند.
ب) درسهای اختصاصی:
۱ ـ همراه با مطالعه، مثال را حل کنید: برای بهتر یادگرفتن، ضروری است که حین مطالعه، مثالهای لا بهلای جزوه و کتاب را حتما حل کنید.
۲ ـ زدن تست همراه مطالعه: با شروع مطالعهی هر مبحث جدید، تعدادی از مجموعه تستهای آن فصل را از کتاب کمکآموزشی بزنید؛ مثلا اگر آن فصل ۲۰۰تا تست دارد، ۲۰تای آن را در مرحلهی اول زده و بقیهی تستها را در دورههای بعدی تقسیم کنید.
* تذکر: در تستهای آموزشی، وقت و درصد نگیرید. آن قدر کلنجار بروید تا قادر به حل شوید حتی اگر یک ربع وقت بگیرید.
نکتهی مهم:
۳ ـ نباید کل تستهای یک مبحث را در یک روز بزنید و بعد بگویید: «از ۳۰۰ تا تست امروز فقط ۱۰ تا غلط داشتم.» و احساس کنید مبحث را کامل بلدید. باید تستهای مبحث تدریسشده را در چند روز تکمیل کنید؛ مثلا روز اول فقط تعدادی از تستهای سراسری را بزنید وتستها را تک بهتک بررسی کنید و فکر کنید و بقیهی تستها را در روزها و هفتههای بعد بزنید. این کار باعث میشود هم چند بار مرور کرده باشید و کاملا به درس مسلط شوید و هم توهم یادگیری برایتان ایجاد نمیکند و اشکالاتتان را راحتتر برطرف میکنید. حدود تستهای هر مبحث به مرور زمان بهصورت آموزشی زده شود (برای یادگیری مرحله بهمرحله، حدود تستهای یک فصل را یکییکی بزنید و همان لحظه پاسخ را بررسی کنید).
۴ ـ تستهایی که بلد نبودید و از پاسخنامه نگاه کردید را دوباره حل کنید. این طور نباشد که فکر کنید فقط با خواندن پاسخ، آن را یاد گرفتهاید. حتما پشت تست را علامتگذاری کنید و علاوه بر آن که همان لحظه دوباره خودتان حل میکنید، بعدا نیز به سراغش بیایید.
۵ ـ پاسخ تشریحی تستها: حتما پاسخ تمامی سوالات (چه آنها که بلد هستید و چه نیستید) را از روی پاسخنامه بررسی کنید. چون هدف ما از زدن تستهای آموزشی، تکمیل فرآیند یادگیری است. باید همهی پاسخها بررسی شوند و نکتهی تستهای مهم در جایی (میتواند به خلاصهی درستان اضافه شود) نوشته شوند که دوباره آنها را بخوانید.
۶ ـ بعد از مدتی که یکییکی تست زدید و بررسی کردید و مبحث را بهطور نسبی یاد گرفتید میتوانید گروهی (مثلاً ۲۰تا ۲۰تا) تست بزنید و بررسی کنید و حتی درصد بگیرید (البته هرگز زمان نگیرید). هدفتان رسیدن به پاسخ درست و دقت در پاسخگویی باشد.
* تذکر: حتما تمرینها و تستهای انجامشده را در کلاس با معلم یا همکلاسیها یا افراد توانمند رفع اشکال کنید.
۷ ـ حتما پشت تستها را علامتگذاری کنید تا دفعههای بعد بدانید کدام تستها را باید استفاده کنید. این کار مخصوصا هنگام مرور، خیلی به درد شما میخورد (ص: درست، غ: غلط، ن: نزده، !: نکتهدار و …) هر جور خودتان راحتید اسم بگذارید.
۲) تست ارزیابی:
پس از این که یک مبحث را تا حد خوبی یاد گرفتید و به مقدار کافی تست آموزشی زدید (مثلا حدود دو سوم تستهای هر مبحث)، نوبت به تستهای ارزیابی میرسد. این تستها باید حدود ۲ هفته بعد از یادگیری و تست آموزشی شروع شود.
۱ ـ در ابتدا تستهای نکتهدار و غلط را بهصورت آزمون از خودتان برگزار کنید (همانهایی که در تستهای آموزشی علامت زدید).
نکته: در این مرحله، هم زمان و هم درصد بگیرید و اگر اصلا درصدتان مناسب نبود، بازگردید و بار دیگر مطالعه کرده و تست آموزشی بزنید تا نقاط ضعفتان برطرف شود.
۲ ـ اگر درصد مناسبی کسب کردید، از تستهای باقیمانده (حدود یک سوم تستهای هر مبحث که بهعنوان آموزش استفاده نکردید) از خودتان آزمون بگیرید و اشکالات خود را برطرف کنید.
۳ ـ هدف از این مرحله یاد گرفتن تستزنی در زمان استاندارد کنکور میباشد که این مرحله میتواند در هفتههای قبل از آزمون آزمایشی نیز انجام شود.
۴ ـ پس از زدن تستهای ارزیابی بهصورت آزمون (ترجیحا در پاسخبرگ وارد کنید) با دقت پاسخهای خودتان را بررسی کنید و نکتههای مهم را در جایی که نکتههای تستهای آموزشی را مینوشتید (مثلا برگهی خلاصهی درس مورد نظر) یادداشت کنید.
* تذکر: هرگز پاسخ سوالات را در کتاب آموزشی علامت نزنید تا بعدا بتوانید از آن استفاده کنید.
۳) تستهای جمعبندی:
بعد از یادگیری نسبتا کامل (مطالعه و تست آموزشی) و افزایش سرعت و تسلط (تست ارزیابی) در مباحث یک فصل و یا حتی یک درس و کتاب خاص، نوبت به این مرحله میرسد (معمولا این مرحله در پایان تابستان، پایان ترم اول، عید نوروز و … میباشد).
۱ ـ ابتدا تستهای نکتهدار و مهم دوباره زده شوند و زمان و درصدگیری داشته باشند.
۲ ـ میتوانید اگر کتاب قبلی تمام شده یا احساس میکنید تست جدید نیاز دارید، کتاب استاندارد جدیدی تهیه کنید و از تستهای جدید از خودتان آزمون بگیرید. در غیر این صورت از تستهای جدید همان کتابی که دارید از خودتان آزمون بگیرید. بهطوری که کل مباحث فصل را پوشش دهد و جمعبندی شده باشد.
۳ ـ سعی کنید پاسخ تستها مخصوصا تستهای نکتهدار یا آنهایی که نزدید یا غلط زدید کامل بررسی شود.
نکته: بعد از پایان این مرحله، بار دیگر مطالب یک فصل برایتان مرور شده و به تسلط رسیدهاید. بهتر است این مرحله پس از گذشت مدت نسبتا زیادی از مطالعه و یادگیری انجام شود تا خیلی بهتر خود را بسنجید. البته در این فاصله بهنحوههای دیگر مثلا تست ارزیابی و مطالعهی خلاصهها، مباحث را مرور کنید تا از یادتان نرود.
به امید موفقیت شما عزیزان
سعید تجریشی تابستان ۱۳۹۰
منبع : انتشارات فار