10-06-2014، 23:09
فورد موستانگ (به انگلیسی: Ford Mustang) خودروی ساخته شده توسط کارخانه فورد است. نسل اول این خودرو بر روی پلتفرم نسل دوم فورد فالکون ساخته و در ۱۷ آوریل۱۹۶۴ به بازار عرضه شد. در حال حاضر پنجمین نسل از این مدل به بازار عرضه شده است.
فورد موستانگ کلاس تازهای به نام پونی کار یا خودروهای پونی را در آمریکای شمالی ایجاد کرد؛ خودروهای اسپرت کوپهای که کاپوتی کشیده و پشت کوتاهی داشتند. خودروهایی نظیر شورلت کامارو، ایامسی جاولین و دوج چلنجر از دیگر ماشینها در کلاس پونی کارز هستند. موستانگ همچنین الهام بخش طراحی خودروهای اسپرت دیگری نظیر تویوتا سلیکا و فورد کاپری هم بود.
فورد موستانگ پنج ماه زودتر از آغاز رسمی ساخت خودروهای مدل ۱۹۶۵ به بازار عرضه شد. به همین خاطر به مدلهایی که در این پنج ماه تولید شد لقب «مدل ۱۹۶۴ و نیم» دادهاند. ساخت رسمی خودرو از ۹ مارس ۱۹۶۴ در دیربورن در ایالت میشیگان آغاز شد.
گفته میشود نام خودرو توسط جان نجار، طراح خودرو به خاطر علاقهاش به جنگندههای موستاتگ در جنگ جهانی دوم موستانگ انتخاب شد. جان نجار در سال ۱۹۶۱ با همکاری فیلیپ تی کلاک در طراحی پروتوتایپی همکاری کرد که موستانگ ۱ نام گرفت. موستانگ ۱ به طور رسمی در ۷ اکتبر ۱۹۶۲ در گرندپری ایالات متحده آمریکا در واتکینس گلن در نیویورک رونمایی شد. دن گارنی، رانند فرمول یک آن را در پیست راند و رکوردش کمی بیشتر از ماشینهای فرمول ۱ بود.
روایت دیگری هم درباره انتخاب نام موستانگ وجود دارد. گفته میشود رابرت جی اگرت، مدیر تحقیقات بازار فورد این نام را انتخاب کرد. براساس این روایت آقای اگرت کتاب «موستانگها» نوشته جی. فرانک دوبی را که در سال ۱۹۶۰ چاپ شده بود از همسرش هدیه گرفت و بعداً همین نام الهام بخش نام کانسپت جدید فورد شد. او نام موستانگ را به فهرست نامهایی که درباره آن بحث بود اضافه کرد و دست آخر این نام با فاصله زیاد انتخاب شد. امتیاز این نام در آلمان در اختیار شرکت کروپ بود و فورد از خرید این امتیاز با قیمت ده هزار دلار سرباز زد و این ماشین تا دسامبر ۱۹۷۸ با نام «تی-۵» در آلمان فروخته شد.
فورد در نمایشگاه خودروی نیویورک در سال ۲۰۱۳ نمونهای از فورد موستانگ را به نمایش گذاشت که موتورش ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت داشت. از این مدل که جیتی ۵۰۰ اس/سی ۱۰۰۰ نام دارد صد دستگاه ساخته شده و قیمت ۱۵۴ هزار و ۹۹۵ دلار است.
در ایران مدلهایی که قبل از وقوع انقلاب اسلامی و در دوران حکومت پهلوی وارد ایران و شماره گذاری شدبودند موجود بود. در سالهای اخیر تعداد بسیار معدودی موستانگ بصورت "گذر موقت" (یعنی در ازای پرداخت مبلغ مشخصی، فقط به مدت محدودی قابلیت تردد در ایران را داشته باشد) وارد ایران شده و میشوند. این خودروها عمدتاً از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس (بخصوص امارات متحده عربی) بصورت موقتی وارد ایران میشوند. البته اخیراً در مناطقی نظیر منطقه آزاد ارس (و شهر تبریز که جزء این منطقه به حساب میآید) مدلهای جدید (۲۰۱۲ و ۲۰۱۳) این خودرو به کرات مشاهده میشود.
فورد موستانگ کلاس تازهای به نام پونی کار یا خودروهای پونی را در آمریکای شمالی ایجاد کرد؛ خودروهای اسپرت کوپهای که کاپوتی کشیده و پشت کوتاهی داشتند. خودروهایی نظیر شورلت کامارو، ایامسی جاولین و دوج چلنجر از دیگر ماشینها در کلاس پونی کارز هستند. موستانگ همچنین الهام بخش طراحی خودروهای اسپرت دیگری نظیر تویوتا سلیکا و فورد کاپری هم بود.
فورد موستانگ پنج ماه زودتر از آغاز رسمی ساخت خودروهای مدل ۱۹۶۵ به بازار عرضه شد. به همین خاطر به مدلهایی که در این پنج ماه تولید شد لقب «مدل ۱۹۶۴ و نیم» دادهاند. ساخت رسمی خودرو از ۹ مارس ۱۹۶۴ در دیربورن در ایالت میشیگان آغاز شد.
گفته میشود نام خودرو توسط جان نجار، طراح خودرو به خاطر علاقهاش به جنگندههای موستاتگ در جنگ جهانی دوم موستانگ انتخاب شد. جان نجار در سال ۱۹۶۱ با همکاری فیلیپ تی کلاک در طراحی پروتوتایپی همکاری کرد که موستانگ ۱ نام گرفت. موستانگ ۱ به طور رسمی در ۷ اکتبر ۱۹۶۲ در گرندپری ایالات متحده آمریکا در واتکینس گلن در نیویورک رونمایی شد. دن گارنی، رانند فرمول یک آن را در پیست راند و رکوردش کمی بیشتر از ماشینهای فرمول ۱ بود.
روایت دیگری هم درباره انتخاب نام موستانگ وجود دارد. گفته میشود رابرت جی اگرت، مدیر تحقیقات بازار فورد این نام را انتخاب کرد. براساس این روایت آقای اگرت کتاب «موستانگها» نوشته جی. فرانک دوبی را که در سال ۱۹۶۰ چاپ شده بود از همسرش هدیه گرفت و بعداً همین نام الهام بخش نام کانسپت جدید فورد شد. او نام موستانگ را به فهرست نامهایی که درباره آن بحث بود اضافه کرد و دست آخر این نام با فاصله زیاد انتخاب شد. امتیاز این نام در آلمان در اختیار شرکت کروپ بود و فورد از خرید این امتیاز با قیمت ده هزار دلار سرباز زد و این ماشین تا دسامبر ۱۹۷۸ با نام «تی-۵» در آلمان فروخته شد.
فورد در نمایشگاه خودروی نیویورک در سال ۲۰۱۳ نمونهای از فورد موستانگ را به نمایش گذاشت که موتورش ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت داشت. از این مدل که جیتی ۵۰۰ اس/سی ۱۰۰۰ نام دارد صد دستگاه ساخته شده و قیمت ۱۵۴ هزار و ۹۹۵ دلار است.
در ایران مدلهایی که قبل از وقوع انقلاب اسلامی و در دوران حکومت پهلوی وارد ایران و شماره گذاری شدبودند موجود بود. در سالهای اخیر تعداد بسیار معدودی موستانگ بصورت "گذر موقت" (یعنی در ازای پرداخت مبلغ مشخصی، فقط به مدت محدودی قابلیت تردد در ایران را داشته باشد) وارد ایران شده و میشوند. این خودروها عمدتاً از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس (بخصوص امارات متحده عربی) بصورت موقتی وارد ایران میشوند. البته اخیراً در مناطقی نظیر منطقه آزاد ارس (و شهر تبریز که جزء این منطقه به حساب میآید) مدلهای جدید (۲۰۱۲ و ۲۰۱۳) این خودرو به کرات مشاهده میشود.