04-03-2014، 20:45
« أضاعُوا الصّلواة وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوفَ یَلقَونَ غَیًّا » سوره مریم ، آیه 59 .
کسانی که نماز ها را ضایع می کنند و شهوت ها را پیروی می کنند ، پس
به زودی بیندازیم ایشان را در طبقه ای از جهنم که غیّ نام دارد . و آیه
مبارکه اول که خدا می فرماید : در روز قیامت او را کور محشور خواهم نمود .
در سوره طه ، آیه 125 است که : « قالَ رَبِّ لِمَ حَشَرتَنِی أعمی وَ قَد کُنتُ
بَصِیراً » . می گوید پروردگارا چرا مرا کور محشور کردی و حال آن که در دنیا
بینا بودم ، از ناحیه پرورگار جواب می رسد ، که تو این گونه آمدی ، تو آیات
ما را (که امر به نماز باشد) فراموش کردی . پس امروز از فراموش شدگانی .
و به سند صحیح در جامع الاخبار رسول خدا (ص) فرمودند : « الصّلوةُ عِمادُ
الدِّینِ فَمَن تَرَکَ صَلوتَهُ مُتُعَمِّداً فَقَد هَدَمَ دِینَهُ » نماز ستون دین است . پس
هر که نمازش را عمداً ترک کند یعنی بی جهت ، پس به تحقیق که دین
خود را خراب کرده . یعنی عمارتی که ستون ندارد خراب خواهد شد ، و بر جا
نخواهد ماند . و در حدیث دیگر از رسول اکرم (ص) هست که : « مَن تَرَکَ
صَلاتَهُ حتّی تَفُوتَهُ مِن غَیرِ عُذرٍ فَقَد حَبِطَ عَمَلُهُ » . هر که نمازش را ترک کرد
، تا آن که بدون عذری نمازش فوت شود ، به تحقیق که همه اعمال او تباه
شده است .
پس باید دانست که نماز اعظم واجبات است . و ترک کننده ی آن بی شد
مُرتَدّ ، و مستحق عذاب اخروی است . با وجود آن که عقوبات دنیوی نیز
دارد . مانند نور از روی او رفتن و تنگدست شدن .
در کتاب جامع التمثیل ، وارد شده که حضرت موسی (ع) روزی از کنار رود
نیل عبود می کردند ، ماهیان رود را در حال عذاب دیدند ، در این حال عرض
کرد : الهی ، سبب عذاب ماهیان چیست ؟ ندا رسید : « ای موسی عصای
خود را به آب بزن تا بر تو معلوم شود » . موسی (ع) عصای خود را به رود زد
؛ جمعی از ماهیان به تکلّم آمدند . موسی (ع) از ایشان سبب عذاب را
سؤال کرد؟ جواب دادند : « یا موسی ، شخص بی نمازی در کشتی به
دندان درد مبتلا شد ، دندان او را کشیدند و به دریا انداختند ، یکی از ماهیان
آن داندان را فرو برد . خداوند به سبب آن یک ماهی که دندان بیمار در شکم
او بود ما را هم به عذاب مبتلا نمود » . از این جاست که حضرت رسول اکرم
(ص) فرمودند : « مَن اَعانَ تارِکَ الصّلوةِ بِلُقمَةٍ اَو کِسوَةٍ فَکَاَنَّما قَتَلَ سَبعِینَ
نَبیّاً اَوَّلهُم آدَم و آخِرَهُم محمَّد (ص) » هر که اعانت و یاری کند تارک الصّلاة را
به لقمه نانی یا لباس و پوشاکی ، پس گویا کشته است ، هفتاد پیغمبر را
که اول آیشان آدم باشد و آخر ایشان محمد (ص) باشد . پس واجب است
اعتقاد نمودن به این که نماز در میان اعمال به منزله پادشاه است و بهترین
اعمال می باشد . زیرا که همه پیامبران سلف به آن اقدام نموده اند و وسیله
نجات خویش دانسته اند .
« یَتَساءَلُونَ عَنِ المُجرِمِینَ ما سَلَکَکُم فِی سَقَرَ قالُوا لَم نَکُ مِنَ المُصَلِّینَ »
سوره مدثر ، آیه 43 .
ظاهر آیه مبارکه آن است که : می پرسند مالکان دوزخ از گناهکاران که به
چه گناه شما را به دوزخ آورده اند ؟ جوا دهند که ما از نماز گزاران نبوده ایم .
مخفی و پوشیده نماند که عقوبتی از عقوبت تارک الصّلوة بدتر نخواهد بود .
زیرا که به سند جامع الاخبار جناب رسول (ص) فرمودند : « مَن تَبَسّمَ وَجهَ
تارِکَ الصّلوةِ فَکَأنَّما هَدَمَ بَیتَ المَعمورِ سَبعَ مَرّاتٍ وَ کَاَنَّما قَتَلَ اَلفَ مَلَکٍ مِنَ
المَلائِکَةِ المُقَرَّبین وَ الانبِیاءِ المُرسَلینَ » . هر که بخندد بر روی تارک الصّلوة ،
پس چنان باشد که خراب کرده باشد بیت العمور را هفت بار و به قتل آورده
باشد هزار فرشته مقرب و پیغمبران مرسل را .
کسانی که نماز ها را ضایع می کنند و شهوت ها را پیروی می کنند ، پس
به زودی بیندازیم ایشان را در طبقه ای از جهنم که غیّ نام دارد . و آیه
مبارکه اول که خدا می فرماید : در روز قیامت او را کور محشور خواهم نمود .
در سوره طه ، آیه 125 است که : « قالَ رَبِّ لِمَ حَشَرتَنِی أعمی وَ قَد کُنتُ
بَصِیراً » . می گوید پروردگارا چرا مرا کور محشور کردی و حال آن که در دنیا
بینا بودم ، از ناحیه پرورگار جواب می رسد ، که تو این گونه آمدی ، تو آیات
ما را (که امر به نماز باشد) فراموش کردی . پس امروز از فراموش شدگانی .
و به سند صحیح در جامع الاخبار رسول خدا (ص) فرمودند : « الصّلوةُ عِمادُ
الدِّینِ فَمَن تَرَکَ صَلوتَهُ مُتُعَمِّداً فَقَد هَدَمَ دِینَهُ » نماز ستون دین است . پس
هر که نمازش را عمداً ترک کند یعنی بی جهت ، پس به تحقیق که دین
خود را خراب کرده . یعنی عمارتی که ستون ندارد خراب خواهد شد ، و بر جا
نخواهد ماند . و در حدیث دیگر از رسول اکرم (ص) هست که : « مَن تَرَکَ
صَلاتَهُ حتّی تَفُوتَهُ مِن غَیرِ عُذرٍ فَقَد حَبِطَ عَمَلُهُ » . هر که نمازش را ترک کرد
، تا آن که بدون عذری نمازش فوت شود ، به تحقیق که همه اعمال او تباه
شده است .
پس باید دانست که نماز اعظم واجبات است . و ترک کننده ی آن بی شد
مُرتَدّ ، و مستحق عذاب اخروی است . با وجود آن که عقوبات دنیوی نیز
دارد . مانند نور از روی او رفتن و تنگدست شدن .
در کتاب جامع التمثیل ، وارد شده که حضرت موسی (ع) روزی از کنار رود
نیل عبود می کردند ، ماهیان رود را در حال عذاب دیدند ، در این حال عرض
کرد : الهی ، سبب عذاب ماهیان چیست ؟ ندا رسید : « ای موسی عصای
خود را به آب بزن تا بر تو معلوم شود » . موسی (ع) عصای خود را به رود زد
؛ جمعی از ماهیان به تکلّم آمدند . موسی (ع) از ایشان سبب عذاب را
سؤال کرد؟ جواب دادند : « یا موسی ، شخص بی نمازی در کشتی به
دندان درد مبتلا شد ، دندان او را کشیدند و به دریا انداختند ، یکی از ماهیان
آن داندان را فرو برد . خداوند به سبب آن یک ماهی که دندان بیمار در شکم
او بود ما را هم به عذاب مبتلا نمود » . از این جاست که حضرت رسول اکرم
(ص) فرمودند : « مَن اَعانَ تارِکَ الصّلوةِ بِلُقمَةٍ اَو کِسوَةٍ فَکَاَنَّما قَتَلَ سَبعِینَ
نَبیّاً اَوَّلهُم آدَم و آخِرَهُم محمَّد (ص) » هر که اعانت و یاری کند تارک الصّلاة را
به لقمه نانی یا لباس و پوشاکی ، پس گویا کشته است ، هفتاد پیغمبر را
که اول آیشان آدم باشد و آخر ایشان محمد (ص) باشد . پس واجب است
اعتقاد نمودن به این که نماز در میان اعمال به منزله پادشاه است و بهترین
اعمال می باشد . زیرا که همه پیامبران سلف به آن اقدام نموده اند و وسیله
نجات خویش دانسته اند .
« یَتَساءَلُونَ عَنِ المُجرِمِینَ ما سَلَکَکُم فِی سَقَرَ قالُوا لَم نَکُ مِنَ المُصَلِّینَ »
سوره مدثر ، آیه 43 .
ظاهر آیه مبارکه آن است که : می پرسند مالکان دوزخ از گناهکاران که به
چه گناه شما را به دوزخ آورده اند ؟ جوا دهند که ما از نماز گزاران نبوده ایم .
مخفی و پوشیده نماند که عقوبتی از عقوبت تارک الصّلوة بدتر نخواهد بود .
زیرا که به سند جامع الاخبار جناب رسول (ص) فرمودند : « مَن تَبَسّمَ وَجهَ
تارِکَ الصّلوةِ فَکَأنَّما هَدَمَ بَیتَ المَعمورِ سَبعَ مَرّاتٍ وَ کَاَنَّما قَتَلَ اَلفَ مَلَکٍ مِنَ
المَلائِکَةِ المُقَرَّبین وَ الانبِیاءِ المُرسَلینَ » . هر که بخندد بر روی تارک الصّلوة ،
پس چنان باشد که خراب کرده باشد بیت العمور را هفت بار و به قتل آورده
باشد هزار فرشته مقرب و پیغمبران مرسل را .