21-06-2012، 13:49
یکی از فروشگاه های شرکت اپل در ایالت جورجیا امریکا، از فروش محصولات خود، به دو نفر از مشتریان ، تنها به این دلیل که آنها مشغول به صحبت به زبان فارسی با یکدیگر بودند خودداری کرد.
به گزارش جی اس ام، سحر ثابت، دانشجوی ایرانی الاصل مقیم آمریکا گفت وقتی او و دایی اش مشغول به صحبت به زبان فارسی با یکدیگر بودند، فروشنده اپل استور از آنها سوال کرد که به چه زبانی مشغول به صحبت هستند و پس از آنکه سحر در مورد زبان فارسی به او توضیح داد، فروشنده اپل استور با این بهانه اینکه ایران و آمریکا روابط خصمانه دارند، از فروش محصولات اپل به آنها خودداری کرد.
مدتی پیش نیز فرد ایرانی الاصل دیگر با نام زاک جعفرزاده، با همین رفتار اما اینبار در اپل استور ایالت آتلانتا مواجه شده بود و این فروشگاه از ارائه دستگاه های خود به ایشان خودداری کرده بود.
برای پیگیری بیشتر این ماجرا، خبرنگار شبکه WSBTV طی گزارشی ویدئویی و پس از مصاحبه با این دو فرد ایرانی الاصل، به همان فروشگاهی رفت که از فروش محصولات خود به خانم ثابت خود داری کرده بود و از فروشنده اپل استور در این باره توضیح خواست. این کارمند ضمن ارائه قوانین مستند شرکت اپل که طی آن، فروش محصولات خود را برای برخی کشور ها از جمله ایران ممنوع کرده است به دفاع از خود برخواست. مدیر این اپل استور، برای ارائه توضیحات بیشتر نیز به میان آمد. ایشان نیز توضیحات جالب اما متاسفانه ناراحت کننده ای در این باره دادند. وی گفت نه تنها فروش محصولات اپل به ایرانیان ممنوع است، بلکه خارج کردن یکی از محصولات اپل به مقصد ایران نیز باید با اجازه کتبی دولت فدرال آمریکا انجام پذیرد. او در توضیح این رفتار کارمند خود ضمن دفاع از وی افزود که در اجرای اینگونه قوانین ما با مشتریان خود کاملا صدق و رک هستیم.
به گزارش جی اس ام، ثابت و جعفرزاده، دو ایرانی الاصلی که از فروش محصولات اپل به آنها خودداری شده بود گفتند که سیاست اپل در این باره کاملا شک برانگیز و نا مفهوم است. آنها حتی موضوع را از طریق سرویس مرکزی خدمات مشتریان اپل پیگیری کردند. پاسخی که آنها از شرکت اپل دریافت کردند اگرچه عذرخواهی را شامل می شد، اما به آنها توصیه کرده بود که بهتر است برای خریدی کم دردسر تر، به صورت آنلاین محصول مورد نظر خود را خرید کنند!
نکته جالب توجه آنکه فروشگاه های اپل و کارمندان آن در دنیا به بهترین رفتار ممکن با مشتریان معروف هستند. کارمندان اپل هیچ گاه حق ندارند اشکالات گویشی مشتریان خارجی زبان خود را اصلاح کنند و وظیفه دارند تا با مشتری به بهترین نحو ممکن برخورد شود. مشتریان حتی حق دارند به هر مقدار که خود مایلند با محصولات اپل در فروشگاه های اپل استور کار کنند و کارمندان فروشگاه نه تنها حق اعتراض ندارند، بلکه از لمس دستگاهی که مشتری مشغول کار با آن است نیز، قبل از کسب اجازه از مشتری، منع شده اند!
اینگونه رفتار شرکت اپل با ایرانیان، جای تاسف بسیار دارد. استناد برخی از مدیران اپل به قوانین کشور ایالات متحده به هیچ وجه قانع کننده نمی باشد. شاید بهتر باشد مقامات اپل، به جای بهانه تراشی و حتی بی احترامی بیشتر در توصیه به خرید آنلاین (و نه مراجعه حضوری) به فارسی زبانان سراسر جهان، درباره این رفتار زننده و غیر مسئولانه و گستاخانه کارمندان خود به صورت رسمی عذرخواهی کند.
به گزارش جی اس ام، سحر ثابت، دانشجوی ایرانی الاصل مقیم آمریکا گفت وقتی او و دایی اش مشغول به صحبت به زبان فارسی با یکدیگر بودند، فروشنده اپل استور از آنها سوال کرد که به چه زبانی مشغول به صحبت هستند و پس از آنکه سحر در مورد زبان فارسی به او توضیح داد، فروشنده اپل استور با این بهانه اینکه ایران و آمریکا روابط خصمانه دارند، از فروش محصولات اپل به آنها خودداری کرد.
مدتی پیش نیز فرد ایرانی الاصل دیگر با نام زاک جعفرزاده، با همین رفتار اما اینبار در اپل استور ایالت آتلانتا مواجه شده بود و این فروشگاه از ارائه دستگاه های خود به ایشان خودداری کرده بود.
برای پیگیری بیشتر این ماجرا، خبرنگار شبکه WSBTV طی گزارشی ویدئویی و پس از مصاحبه با این دو فرد ایرانی الاصل، به همان فروشگاهی رفت که از فروش محصولات خود به خانم ثابت خود داری کرده بود و از فروشنده اپل استور در این باره توضیح خواست. این کارمند ضمن ارائه قوانین مستند شرکت اپل که طی آن، فروش محصولات خود را برای برخی کشور ها از جمله ایران ممنوع کرده است به دفاع از خود برخواست. مدیر این اپل استور، برای ارائه توضیحات بیشتر نیز به میان آمد. ایشان نیز توضیحات جالب اما متاسفانه ناراحت کننده ای در این باره دادند. وی گفت نه تنها فروش محصولات اپل به ایرانیان ممنوع است، بلکه خارج کردن یکی از محصولات اپل به مقصد ایران نیز باید با اجازه کتبی دولت فدرال آمریکا انجام پذیرد. او در توضیح این رفتار کارمند خود ضمن دفاع از وی افزود که در اجرای اینگونه قوانین ما با مشتریان خود کاملا صدق و رک هستیم.
به گزارش جی اس ام، ثابت و جعفرزاده، دو ایرانی الاصلی که از فروش محصولات اپل به آنها خودداری شده بود گفتند که سیاست اپل در این باره کاملا شک برانگیز و نا مفهوم است. آنها حتی موضوع را از طریق سرویس مرکزی خدمات مشتریان اپل پیگیری کردند. پاسخی که آنها از شرکت اپل دریافت کردند اگرچه عذرخواهی را شامل می شد، اما به آنها توصیه کرده بود که بهتر است برای خریدی کم دردسر تر، به صورت آنلاین محصول مورد نظر خود را خرید کنند!
نکته جالب توجه آنکه فروشگاه های اپل و کارمندان آن در دنیا به بهترین رفتار ممکن با مشتریان معروف هستند. کارمندان اپل هیچ گاه حق ندارند اشکالات گویشی مشتریان خارجی زبان خود را اصلاح کنند و وظیفه دارند تا با مشتری به بهترین نحو ممکن برخورد شود. مشتریان حتی حق دارند به هر مقدار که خود مایلند با محصولات اپل در فروشگاه های اپل استور کار کنند و کارمندان فروشگاه نه تنها حق اعتراض ندارند، بلکه از لمس دستگاهی که مشتری مشغول کار با آن است نیز، قبل از کسب اجازه از مشتری، منع شده اند!
اینگونه رفتار شرکت اپل با ایرانیان، جای تاسف بسیار دارد. استناد برخی از مدیران اپل به قوانین کشور ایالات متحده به هیچ وجه قانع کننده نمی باشد. شاید بهتر باشد مقامات اپل، به جای بهانه تراشی و حتی بی احترامی بیشتر در توصیه به خرید آنلاین (و نه مراجعه حضوری) به فارسی زبانان سراسر جهان، درباره این رفتار زننده و غیر مسئولانه و گستاخانه کارمندان خود به صورت رسمی عذرخواهی کند.