به گزارش افکارنیوز، زن و مرد مایه تهذیب نفس یکدیگرند و همدیگر را از آلودگی به گناه باز میدارند. یکی از کارهای لباس، حفظ بدن از خطرهایی مانند سرما است. بنابراین، همسران نیز همدیگر را در افتادن به گناه باز میدارند و سبب تکامل همدیگر میشوند.
آیه ۱۸۷ سوره بقره
هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ
ایشان، یعنی زنان شما، همچون لباس (مایۀ شأن و منزلت و پوشش و آبرو و حیثیت) باشند شما را و شما نیز همچون لباس باشید ایشان را.
* این عبارت کوتاه در مجموع مشتمل بر بیش از یک کلمه نیست و آن، کلمۀ لباس است. بنابراین خداوند با کاربرد تنها یک کلمه رابطه متقابل و برابریِ کاملِ زن و مرد را چنین بیان کرده است که زنان در حکم لباس و پوشش و شأن اجتماعی و شخصیت و هویت شما هستند و شما نیز همین مقام را در مقابل ایشان دارید.
* چه تعبیر زیبایی است که: زن همچون جامهای فراگیر، مرد را در خود میپوشاند و چنانکه گویی بدون زن برهنه است و مرد نیز زن را در کسوت شخصیت و عشق و حمایت خویش میپوشاند چنانکه گویی بدون او عریان و بدون حفاظ است.
* برخی استادان اخلاق تعبیر لباس در این آیه را، دربرگیرنده و مفید سه معنا دانستهاند:
الف) زن و مرد، زینت یکدیگر و مایه مباهات و افتخار همدیگر هستند؛ چنان چه لباس نیز زینت است. البته این افتخار و احساس روانی آن بسیار اهمیت دارد.
ب) زن و مرد مایه تهذیب نفس یکدیگرند و همدیگر را از آلودگی به گناه باز میدارند. یکی از کارهای لباس، حفظ بدن از خطرهایی مانند سرما است. بنابراین، همسران نیز همدیگر را در افتادن به گناه باز میدارند و سبب تکامل همدیگر میشوند.
ج) زن و مرد پوشاننده یکدیگر هستند. هم چنان که لباس، عیبها و زشتیهای بدن را میپوشاند، مرد و زن نیز عیب یکدیگر را میپوشانند و اصلاح میکنند.
*دو کلمه «لَکُم» یعنی برای شما مردان و «لَهُنّ» یعنی برای آن زنان، حامل این معنی لطیف است که زن و مرد علیه یکدیگر نیستند بلکه این «برای» او و او «برای» این است، بدین معنی که هر یک در جهت سود و بهرهمندی دیگری است.
آیه ۱۸۷ سوره بقره
هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ
ایشان، یعنی زنان شما، همچون لباس (مایۀ شأن و منزلت و پوشش و آبرو و حیثیت) باشند شما را و شما نیز همچون لباس باشید ایشان را.
* این عبارت کوتاه در مجموع مشتمل بر بیش از یک کلمه نیست و آن، کلمۀ لباس است. بنابراین خداوند با کاربرد تنها یک کلمه رابطه متقابل و برابریِ کاملِ زن و مرد را چنین بیان کرده است که زنان در حکم لباس و پوشش و شأن اجتماعی و شخصیت و هویت شما هستند و شما نیز همین مقام را در مقابل ایشان دارید.
* چه تعبیر زیبایی است که: زن همچون جامهای فراگیر، مرد را در خود میپوشاند و چنانکه گویی بدون زن برهنه است و مرد نیز زن را در کسوت شخصیت و عشق و حمایت خویش میپوشاند چنانکه گویی بدون او عریان و بدون حفاظ است.
* برخی استادان اخلاق تعبیر لباس در این آیه را، دربرگیرنده و مفید سه معنا دانستهاند:
الف) زن و مرد، زینت یکدیگر و مایه مباهات و افتخار همدیگر هستند؛ چنان چه لباس نیز زینت است. البته این افتخار و احساس روانی آن بسیار اهمیت دارد.
ب) زن و مرد مایه تهذیب نفس یکدیگرند و همدیگر را از آلودگی به گناه باز میدارند. یکی از کارهای لباس، حفظ بدن از خطرهایی مانند سرما است. بنابراین، همسران نیز همدیگر را در افتادن به گناه باز میدارند و سبب تکامل همدیگر میشوند.
ج) زن و مرد پوشاننده یکدیگر هستند. هم چنان که لباس، عیبها و زشتیهای بدن را میپوشاند، مرد و زن نیز عیب یکدیگر را میپوشانند و اصلاح میکنند.
*دو کلمه «لَکُم» یعنی برای شما مردان و «لَهُنّ» یعنی برای آن زنان، حامل این معنی لطیف است که زن و مرد علیه یکدیگر نیستند بلکه این «برای» او و او «برای» این است، بدین معنی که هر یک در جهت سود و بهرهمندی دیگری است.