اخطار‌های زیر رخ داد:
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 865 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 865 errorHandler->error




 


امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اعداد و ارقام در تاریخ قدیم

#1
「آپدیت میشه」
Ⅰ:

راستشو بخوانید هیچکس نمیدونه انسان‌ ابتدایی دقیقا چه زمانی شروع کرده به استفاده کردن از اعداد و ارقام... ولی اینو میدونیم که هزاران سال قبل از اینکه بتونه به نوشتن بپردازه توانایی تلکم داشته. به همین ترتیب انسان هزاران سال قبل از اینکه بتونه علامات ریاضی رو به جای کلمات به کار ببره اسم ارقام رو میدونسته.
انسان برای پیشبرد زندگیش به دونستن اعداد محتاج بود و می‌بایستی شمردن رو یاد میگرفت...
شاید این احتیاج وقتی پیدا شد که غارنشینی می‌خواست پلنگی که شکار کرده بود رو با سه نیزه‌ی همسایه‌ش مبادله کنه‌؛ یا وقتی کودک دوازده ساله غارنشینی می‌خواست به خواهر و برادراش بگه چهار فیل پشمالوی بزرگ (ماموت) رو هنگام شکار دیده!
در آغاز انسان ابتدایی برای نشون دادن عدد مورد نظر خودش به ایما و اشاره متوسل میشد؛ مثلا به ببری که کشته و جلوی پاش انداخته یا به سه نیزه‌ی همسایه‌ش اشاره میکرد... یا اینکه از انگشت هاش برای نمودن اعداد استفاده میکرد (مثلا دو انگشت به معنای دو بود.)

اعداد و ارقام در تاریخ قدیم

انسان نخستین چطور شمرد؟
یعضی از مردم ابتدایی نمیتونستن بیشتر از دو بشمارن و 3 رو برابر خیلی میدونستن! یک، دو،... خیلی!
و هیچ فرقی هم نمیکرد این {خیلی} 3 تا باشد یا 79 تا یا 2000تا!
خوشبختانه بیشتر آدما توانایی اینو داشتن که تا 10 بشمارن (مجموع تعداد انگشتای دستشون) و بعضی هم میتونستن تا 20 بشمرن (مجموع انگشتای دست و پاهاشون).
شاید برای شما فرقی نداشته باشه حین شمارش با انگشتاتون دقیقا از کدوم انگشت شروع کنین... اما باور کنید اون موقع این مسئله اهمیت خاص خودشو داشته!
مثلا زونیها (قبیله‌ای از سرخپوست‌ها) شمردن رو از انگشت کوچک دست چپ شروع میکردن و اتوماک های آفریقای جنوبی این کارو از انگشت شستشون شروع میکردن...
بگذریم؛ خب بالاخره میرسیم به جایی که آدما متمدن تر شدن و تونستن سن بچه‌ی فلک‌زده‌شونو (حتی اگه دو سال رو رد کرد) بیان کنن.
آدمای متمدن از چوب و ترکه و ریگ و گوش‌ماهی برای محاسبات و شمارش استفاده میکردن. اونا سه ترکه یا ریگ رو تو یه ردیف میچیدن که معنی سه رو برسونه یا با ایجاد یه سری بریدگی روی چوب و گره هایی که به تناب میزدن (اهالی پرو بیشتر دومی رو انجام میدادن) منظورشونو از اعداد خاصی که پس کله‌شون بود میرسوندن.

اعداد و ارقام در تاریخ قدیم

انسان از چه زمانی ارقام رو به کار برد؟
تا اونجا که ما میدونیم مصری ها و اهالی بین‌النحرین در حدود پنج هزار سال پیش علاماتی رو استفاده میکردن که تا حدودی به تصور کنونی از ارقام نزدیکه، این دو گروه با اینکه فاصله‌ی نسبتا دوری از هم داشتن هرکدوم تونستن مستقلا رشته‌ای از ارقام رو ابداع کنن. ارقام ساده‌ی اونا مثل 1، 2 و سه المثنای چوب و چوب‌خط آدمای نخستین بود.
جالب اینجاست در بسیاری از دستگاه های ارقام که از نقاط مختلفی یافت شدن رقم یک به شکل یک خط مقطع (مثل یک چوب) و یا یک نقطه (مثل) ریگ بوده!
مصری های قدیم ارقام رو روی پاپیروس مینوشتن... پاپیروس ها کاغذهایی بودن که نوع خاصی نی تهیه میشدن؛ البته رسم این ارقام روی گلدانها و کورزه ها و یا حتی دیوار های معبدهاشون رایج بوده. معمولا ارقام روی گلدانها از محتویات درونشون سخن میگفتن...
.La mort est le remède
پاسخ
 سپاس شده توسط SABER
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

پیام‌های داخل این موضوع
اعداد و ارقام در تاریخ قدیم - The moon - 18-03-2020، 8:02

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  ثروتمندترین فرد تاریخ که بود؟
  یکی از داستان های جالب تاریخ ایران باستان
  وحشتناک‌ترین محاکمه تاریخ ،محاکمه تاریخی یک جسد
  سرداران معروف تاریخ ایران
  عکس های ماندگار تاریخ
  روش های درمانی در طول تاریخ (عکس)
Star حضور زنان قدرتمند در طول تاریخ (عکس)
  تاریخ بیلاخ وحمله‌ مغولان به ایران،سردار دلیر ایران بامشاد
  عجیب ترین انسان‌ها‌ی معروف در طول تاریخ
  بانوان نامور تاریخ ایران زمین

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان