امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

[ اخـبـار نــظـامـي ]

#2
جدیدترین پهباد نیرو هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
«کمان22» جدیدترین و مهمترین پهپاد نیروی هوایی ارتش است که جزو پهن‌پیکرترین پهپادهای زمان حاضر ایران نیز محسوب می‌شود که می‌تواند همزمان در حوزه‌های مراقبت و شناسایی و رزمی به عملیات بپردازد. این پهپاد همچنین مداومت پروازی پهپادهای ساخت این نیرو را به بیش از 2 برابر یعنی بیش از 24 ساعت افزایش داده است.در نگاه اول، پهپاد جدید ایرانی شباهت بسیار زیادی به خانواده مشهور پهپادهای MQ-1 آمریکایی دارد. کمان22 در ناحیه دماغه و تا حدودی شکل بدنه شبیه به پهپاد مذکور است اما به‌خلاف آنکه دم Vشکل در پهپاد آمریکایی رو به پایین نصب شده، در کمان22 دم رو به‌سمت بالا قرار داده شده است.دماغه برجسته در پهپادهای آمریکایی به‌طور معمول محل قرارگیری آنتن ارتباط ماهواره‌ای است که سبب می‌شود به‌جای محدود شدن پهپاد به هدایت در خط دید در محدوده کمتر از 200کیلومتری بتواند تا برد نهایی خود به‌واسطه ماهواره هدایت شود و نیز داده‌های سامانه‌های شناسایی و جاسوسی خود را مستقیماً به مراکز فرماندهی ارسال کند.هرچند طبق اطلاعات رسمی، کشورمان در زمان حاضر ماهواره ارتباطی در اختیار ندارد اما اجرای این شکل طراحی روی کمان22 نشان می‌دهد که این محدودیت برای کشورمان چندان طولانی باقی نخواهد ماند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[ اخـبـار نــظـامـي ]
البته یک سطح عمودی به‌سمت پایین نیز در انتهای بدنه و زیر موتور دیده می‌شود که دارای بخش متحرک یا رادِر بوده و برای مانور در صفحه افقی به پهپاد کمک می‌کند.
به این ترتیب پیکربندی این بخش از پهپاد جدید ایرانی از خانواده MQ-1 جدا می‌شود و مشابه MQ-9 که پهپادی بزرگتر است می‌شود.زوایای برجستگی دماغه کمان22 نشان می‌دهد که این پهپاد یک کپی از نمونه آمریکایی که از قضا در ایران نیز به‌صورت سالم موجود است نبوده است، خصوصاً دقت به شکل و محل نصب بال‌های کمان22 نشان می‌دهد که متخصصان جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش یک طراحی کامل و حرفه‌ای با جزئیات متفاوت از نمونه‌های آمریکایی و حتی نمونه‌های همرده ایرانی یعنی شاهد129 و فطرس و حماسه داشته‌اند.در مورد شکل بدنه این پهپاد لازم به ذکر است که هرچند به‌خلاف شکل مقطع دایروی یا چهارضلعی که در اکثر پهپادهای ایرانی مثل شاهد129 و حتی نمونه جدیدی مانند مهاجر6 هم دیده می‌شود استفاده از یک طراحی دارای انحناهای مختلف قطعاً سبب افزایش هزینه ساخت می‌شود، اما چه مزیتی سبب پذیرش این هزینه توسط مدیران طرح می‌شود؟ شکل بدنه این پهپاد دارای زوایای شیب‌دار با طول کم در قسمت زیرین است که بازتاب راداری بسیار کمتری را نسبت به مقاطع مرسوم در پهپادهای ایرانی برای رادارهای زمین‌پایه و نیز راداری هواپایه‌ای که تقریباً هم‌ارتفاع پرواز کمان22 باشند ایجاد می‌کند.این امر مزیت مهمی است که پذیرش پیچیدگی بیشتر طرح و هزینه و زمان بالاتر ساخت آن را میسر ساخته است. از جمله تفاوت‌های شکل بدنه پهپاد کمان22 نهاجا با MQ-1 و شباهت بیشتر آن به MQ-9 ادامه دادن بخش زاویه‌دار زیرین بدنه از بخش پشت دماغه تا انتها است در حالی که در MQ-1 این بخش زاویه‌دار پس از برجستگی دماغه عملاً با بخش زیرین بدنه ترکیب می‌شود و یک بدنه بدون وجوه جانبی ایجاد می‌کند.فضای پشت این وجود جانبی در قسمت پس از بال در MQ-9 به محل جمع شدن ارابه فرودهای اصلی اختصاص داده شده است که در نمونه‌های بعدی کمان22 نیز احتمالاً به همین ترتیب ارابه‌های فرود جمع می‌شوند.در پهپاد کمان22 بال در قسمتی نزدیک به بالای بدنه نصب شده است به‌خلاف MQ-1 آمریکایی که بال در پایین بدنه قرار دارد، در MQ-9 نیز بال تقریباً در میانه بدنه نصب شده است، همچنین قسمت مثلثی ریشه بال سه پهپاد قبلی شاهین و مهاجم92 و کمان12 در کمان22 نیز حفظ شده اما با ابعاد نسبی کمتر. این بخش در کمان22 نیز وظیفه حداقل کردن نیروی پسای ناشی از تداخل جریان روی بال و بدنه را به‌عهده دارد.اما بال کمان22 به‌خلاف بال سه پهپاد قبلی مورد ذکر و نیز به‌خلاف پهپاد آمریکایی MQ-1 از ریشه تا نوک، با یک زاویه یکسان در قرارگیری مقطع یا ایرفویل نسبت به خط افق ساخته نشده بلکه زاویه مقاطع از ریشه به‌سمت نوک در حال تغییر است که در واقع بیانگر استفاده طراحان نهاجا از امکان پیچش هندسی در مقاطع بال است.این امر به‌نوبه خود سبب بهینه شدن عملکرد بال می‌شود؛ امری که در پهپاد پیشرفته‌تر MQ-9 مشاهده می‌شود. این مورد هرچند هزینه ساخت را بالاتر می‌برد، اما باعث بهبود عملکرد یا پرفورمنس پهپاد می‌شود.در بسیاری از پهپادها برای سادگی کار و تولید ساده‌تر از این امر صرف‌نظر شده است حتی در شاهد129 و MQ-1، در نتیجه حجم سنگینی از کار طراحی و شبیه‌سازی برای بال کمان22 صرف شده است و کپی یا مهندسی معکوس دانستن آن ناشی از بی‌اطلاعی یا عناد به‌اصطلاح تحلیلگران است.پهپاد کمان22 از فلپ سرتاسری اما دوتکه بهره می‌برد، این میزان استفاده از فلپ سبب کمک به برخاستن سریع‌تر پهپاد از روی باند و در واقع نیاز به طول باند کمتر می‌شود، همچنین بالچه نوک بال در کمان22 نیز همانند کمان12 استفاده شده است اما با ابعاد نسبی کوچکتر که به‌علت دهانه بال بیشتر پهپاد جدید نسبت به کمان12 نیاز به مساحت و ارتفاع کمتری برای این بالچه است.لازم به ذکر است تنها در دو مورد از گونه‌های پهپاد MQ-9 بالچه نوک بال استفاده شده آن هم بدون بهینه‌سازی و صرفاً به‌صورت یک صفحه عمود بر بال در یکی از آنها اما در کمان22 به‌وضوح طراحی انجام‌شده حاصل طی شدن فرایند بهینه‌سازی روی طراحی این بالچه برای رسیدن به کارایی بالاتر با ابعاد کوچکتر و سازه سبک‌تر است.کمان22 همچون کمان12 یک پهپاد چندمنظوره عملیاتی است یعنی به‌خلاف شاهین و مهاجم92 که مأموریت آموزشی هم جزو اهداف طراحی آنها بوده است این دو پهپاد کاملاً با رویکرد عملیاتی طراحی شده‌اند.مأموریت پایه کمان22 با نصب محموله‌های الکترواپتیکی پایدار شده و دارای دو درجه آزادی کار مراقبت و نظارت هوایی، شناسایی و هدفیابی است.انواع متنوعی از این سامانه‌ها در کشور ساخته شده‌اند که دارای دوربین‌های دید در روز، دوربین تصویرساز حرارتی که قابلیت کار در شب و هوای نامساعد را دارد و نیز مسافت‌یاب لیزری هستند، این سامانه در کمان22 زیر دماغه و جلوی ارابه فرود آن نصب شده است.بنا بر اطلاعات موجود، نیروی هوایی ارتش از اواخر دهه 1380 پهپادی با مأموریت جنگ الکترونیک یا جنگال را در ناوگان خود داشته است ولی هرگز آن را رونمایی رسمی نکرد و تنها ایستگاه هدایت آن را به‌همراه یک پهپاد بسیار کوچک شبیه به هواپیمای آموزشی T-33 در رژه‌های اوایل دهه 1390 نمایش داد.برخی تصور می‌کردند که نیروی هوایی هواپیماهای آموزشی T-33 یا نمونه شناسایی RT-33 را به پهپاد جنگ الکترونیک تبدیل کرده است؛ گمانه‌ای که هرگز شواهدی در تأیید آن یافت نشد اما نمایش نمونه بدون سرنشین شده از هواپیماهای مذکور در نمایشگاه دهه فجر 1397 در پایگاه یکم شکاری تهران نشان داد که نیروی هوایی در زمینه تبدیل پرنده باسرنشین به بدون‌سرنشین دستی داشته است.در ادامه، حمل محموله جنگال هواپایه روی هواپیمای ترابری فوکر27 و نیز بعدها روی هواپیمای سبک PC-6 مشاهده و برای پهپادهای مختلف نیز محموله‌های جنگال سبک‌وزن به‌کارگیری شد، از آن جمله محموله جنگال در زمره تجهیزات کمان12 در رزمایش مشترک پهپادی ارتش در نیمه دی ماه 1399دیده شد.در روزهای پس از رونمایی کمان22 شاهد اظهار فضل برخی افراد در زمینه موازی‌کاری طرح کمان22 با شاهد129 بودیم، این درحالی است که بدون توجه به تفاوت‌های طراحی و قابلیت‌های کمان22 صرفاً با مقایسه مشخصات کلی این دو پهپاد چنین ادعایی صورت می‌گیرد، بماند که قطعاً اعداد برد و مداومت پروازی و شاید حتی میزان حمل محموله کمان22 همانند مشخصات بسیاری از تجهیزات و تسلیحات مهم قطعاً با فاصله نسبت به مقادیر اصلی اعلام می‌شود.درحالی در جمهوری اسلامی پس از نزدیک به یک دهه از "اتمام طراحی" شاهد129 پهپادی با ویژگی‌های برجسته آیرودینامیکی و بهینه‌سازی‌های دقیق بال و بدنه ساخته شده است که اگر تولید شاهد129 و عملیاتی شدن آن تا بیش از یک دهه ادامه یابد، افرادی پیدا خواهند شد و خواهند گفت که این کشور توان طراحی یک پهپاد با طراحی بهینه‌تر را ندارد!شاهد129 به‌بهای انتخاب طرح‌های ساده در بال و بدنه توانست در مدت کمتر از 4 سال طراحی و با کمترین هزینه آماده ورود به خدمت شود و البته سادگی ساخت و هزینه پایین‌تر نیز از جمله مزیت‌های انتخاب‌های طراحی مدیران پروژه مذکور بوده است اما توان بسیار بالای مهندسی در متخصصان کشور و تعمیق دانش در زمینه‌های مختلف صنعت هوایی امکان گذر کردن از طراحی قبلی و رفتن به‌سمت یک طرح بهینه را مقدور ساخته است.آنچه از نگاه فرمانده معظم کل قوا و صدالبته نگاه منطق، ناپسند است، تکرار تجربیاتی است که لزومی بر تکرار آن نیست. قطع به یقین نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که پهپاد خود را در اختیار نیروی دریایی ارتش می‌گذارد و فناوری‌های نقطه‌زنی موشک‌های تاکتیکی خود را به نیروی زمینی ارتش برای تبدیل راکت‌ها به موشک‌های نقطه‌زن می‌دهد، ابایی از در اختیار گذاشتن تجربیات حاصل از بیش از 50هزار ساعت پرواز عملیاتی شناسایی و رزمی شاهد129 به نیروی هوایی ارتش ندارد آن هم با وجود تفاهمنامه‌های همکاری بین نیروی هوافضا و نهاجا؛ تجربیاتی در مورد موتور، سازه بال کامپوزیتی غیرفلزی با دهانه بیش از 15 متر، عملکرد حسگرهای مختلف در ارتفاع پروازی متوسط به بالا و هر نکته‌ای که با وجود تجربه شدن در شاهد129 نیازی به تکرار و کسب اطلاع از آن با سعی و خطا برای نهاجا وجود داشته باشد از جمله زمینه‌هایی هستند که تکرار آنها موازی‌کاری محسوب می‌شود.الگوبرداری دقیق و حرفه‌ای نهاجا از دو نوع پهپاد آمریکایی MQ-1 و MQ-9 که در اختیار نیروی هوافضای سپاه هستند هم گویای وجود همکاری‌هایی بین دو نیروی مذکور در به ثمر رسیدن پهپاد کمان22 است.
Everything is Temporary(:
پاسخ
 سپاس شده توسط KᏙ¥றᏙƝ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

پیام‌های داخل این موضوع
RE: [ اخـبـار نــظـامـي ] - SɪʟᴠᴇʀMɪɴᴅ - 03-03-2021، 0:18


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان