
رپ ، ابزار بازارگرمی صداوسیما
اخرین قسمت از تمسخر و تخریب رپ
توسط صدا و سیما، دیشب در برنامه خندوانه(مسابقه خنداننده شو) رخ داد، آن هم توسط شاگرد اشکان خطیبی ، شخصی که مدتی با استفاده از محبوبیت این سبک موسیقی در ایران و با سو استفاده از شخص ” سروش هیچکس” خود را حامی و دلسوز این سبک موسیقی میدانست؛ و توانست با این بازی خود ، علاوه بر درامد خوبی که از نمایش لامبورگینی به کارگردانی سیامک صفری بدست می اورد،حمید صفت را به عنوان یک “هنرمند زیرزمینی” مطرح کند ?
خلاصه ی اجرای امشب میثم درویشان پور،شاگرد خطیبی در مسابقه خنداننده شو?
((نوجوانی پرخاشگر ، عصبانی ،با رفتار زشت و زننده با والدین و بزرگتر از خود, که به جای لالایی های شبانه ، ترجیح میدهد رپ گوش کند))) ?
بی تفاوت به این تمسخرها توسط صداوسیما ،
و بی توجه نسبت به سواستفاده های اینچنینی توسط سلبریتی ها ، نمیتوان منکر فراگیر شدن طیف مخاطبین رپ فارسی شد .
هرچند باید گفت بسیاری طنز را قالبی برای ارائه محتوای نقد در قالب خنده میدانند و به نوعی هممیتوان این اجرا را تغییر تفکر نسل جوان دانست ، تغییری که به مسئولان گوشزد میکند رفتار هر نسل نباد هم نوع با نسل قبل باشد و دلیلی برای فشار روحی و روانی جهت هم گن کردن افراد وجود ندارد ؛ و چکیده حرف ما تنها در این جمله خلاصه میشود :
اگر انسان هایی كه مأمور به ايجاد تحول در تاريخ هستند، خود از معيارهای عصر خويش تبعيت كنند، ديگر تحولی در تاريخ اتفاق نخواهد افتاد!
تمسخرها ، تخریب ها و حمایت های جهت دار ؛ همه بیانگر قدرت و میزان تاثیرگذاری زیاد این سبک موسیقی بر نوجوانان و جوانان کشور است؛ تاثیری که میتواند به واقع مخرب هم باشد و این جاست که وظیفه هنرمندان و صاحبان رسانه و مخاطبین حرفه ای رپ فارس ، برای مواظبت از این سبک موسیقی سنگین تر می شود.
در پایان پیشنهاد میکنم توییت های بهرام نورایی در مورد تخریب رپ و تاثیر آن برو روی جوانان را مطالعه فرمایید:
توسط صدا و سیما، دیشب در برنامه خندوانه(مسابقه خنداننده شو) رخ داد، آن هم توسط شاگرد اشکان خطیبی ، شخصی که مدتی با استفاده از محبوبیت این سبک موسیقی در ایران و با سو استفاده از شخص ” سروش هیچکس” خود را حامی و دلسوز این سبک موسیقی میدانست؛ و توانست با این بازی خود ، علاوه بر درامد خوبی که از نمایش لامبورگینی به کارگردانی سیامک صفری بدست می اورد،حمید صفت را به عنوان یک “هنرمند زیرزمینی” مطرح کند ?
خلاصه ی اجرای امشب میثم درویشان پور،شاگرد خطیبی در مسابقه خنداننده شو?
((نوجوانی پرخاشگر ، عصبانی ،با رفتار زشت و زننده با والدین و بزرگتر از خود, که به جای لالایی های شبانه ، ترجیح میدهد رپ گوش کند))) ?
بی تفاوت به این تمسخرها توسط صداوسیما ،
و بی توجه نسبت به سواستفاده های اینچنینی توسط سلبریتی ها ، نمیتوان منکر فراگیر شدن طیف مخاطبین رپ فارسی شد .
هرچند باید گفت بسیاری طنز را قالبی برای ارائه محتوای نقد در قالب خنده میدانند و به نوعی هممیتوان این اجرا را تغییر تفکر نسل جوان دانست ، تغییری که به مسئولان گوشزد میکند رفتار هر نسل نباد هم نوع با نسل قبل باشد و دلیلی برای فشار روحی و روانی جهت هم گن کردن افراد وجود ندارد ؛ و چکیده حرف ما تنها در این جمله خلاصه میشود :
اگر انسان هایی كه مأمور به ايجاد تحول در تاريخ هستند، خود از معيارهای عصر خويش تبعيت كنند، ديگر تحولی در تاريخ اتفاق نخواهد افتاد!
تمسخرها ، تخریب ها و حمایت های جهت دار ؛ همه بیانگر قدرت و میزان تاثیرگذاری زیاد این سبک موسیقی بر نوجوانان و جوانان کشور است؛ تاثیری که میتواند به واقع مخرب هم باشد و این جاست که وظیفه هنرمندان و صاحبان رسانه و مخاطبین حرفه ای رپ فارس ، برای مواظبت از این سبک موسیقی سنگین تر می شود.
در پایان پیشنهاد میکنم توییت های بهرام نورایی در مورد تخریب رپ و تاثیر آن برو روی جوانان را مطالعه فرمایید:


( منبع : همكار نويسنده مهران (تالاررپ) )