اخطار‌های زیر رخ داد:
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 865 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 865 errorHandler->error




 


امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نقد ملتفتیسم + نقد گروه ملتفت به طور كآمل

#1
نقد ملتفتیسم + نقد گروه ملتفت به طور كآمل



 ملتفت ایسم


بی شک در بین این همه آونگ و ترانه و کلتکس و این کمپانی های خالتور محور که مافیایی ساختن که اجازه نفس کشیدن به استعدادهای زیرزمینی رو نمیدن و فضا رو به شدت تنگ کردن یکی از بزرگترین لیبل های موسیقی کشورمون در سبک رپ وجود داره که اسمش “ملتفت” هست و برای رپ و هیپ هاپ ایران کار میکنه.

اعضای این لیبل یا بهتره به قول خودشون بگیم اعضای این تشکل تعداد کمی هستن .

مهدیار آقاجانی و هیچکس و ریویل و قاف و فدائی و به تازگی صداهایی از گوشه و کنار این اعضای اصلی در میاد مثل داریوش که هیچوقت وبسایت اصلی ملتفت اسمشون رو ثبت نکرد و ظاهرا دوستان به سرنوشت اعضای سابق صامت دچار میشن. که در ادامه بهش میرسیم که چی به سر اعضای سابق صامت اومد.

این تشکل از محافظه کار ترین تشکل های موسیقی امروز ماست.

کسانی که سطح کارشون خوبه اما دچار توهمی هستند که به نظرم برای رپ خانمان سوزه!

چرا باید تشکل های زیردست خودشون رو درست کنن؟ چیریک و پلاک برای این کار میکنن که استعدادهای جدید به خیال اینکه یک روزی چیزی بشن توی موسیقی رو جذب کنن و زیردست هیچکس کنن!


نقد ملتفتیسم + نقد گروه ملتفت به طور كآمل


 اقعا شرم آوره و به شدت تنفر انگیز وقتی هیچکس به خودش عنوان (پدر رپ پارس / پدرخوانده رپ پارس) رو میده اما در حق رپرهای جدید کمترین لطف رو انجام نمیده.

همه جای دنیا وقتی کسی استعدادی رو کشف میکنه و کمکش میکنه اون استعداد کم کم با تلاشش تبدیل میشه به یکی از بزرگان. مثلا Dr.Dre وقتی Eminem رو معرفی کرد با اینکه خیلی ها باهاش بد شدن تمام انرژیشو گذاشت برای این استعداد و بعدها Eminem تبدیل شد به بزرگترین رپر در تمام دوران!

حالا هیچکس رو نگاه کنید که تشکلی به اسم صامت درست کرد. پیشرو که از خودش فنی تر و بروزتر بود رو فریب داد با این امید که هیچکس نقش Dr.Dre رو بازی کنه و پیشرو نقش Eminem

اما پیشرو نمیدونست که هیچکس داره از فن عوام فریبی و محافظه کاری استفاده میکنه

رفته رفته دیاکو و اوج و ساتراپ و اشراق و بیداد و 7خط و …. به صامت اضافه شدن و هیچکس با تبلیغاتی که در اینترنت میکرد تبدیل شد به بتی که تا عضو لیبل اون نباشید شما اصلا رپر حساب نمیاید!!!

از همین رو هرکی میخواست آهنگ بخونه الکی تو آهنگش میگفت (صامت)! تا جزئی از گروه هیچکس باشه!!

این سیاست کثیف باعث شد فرهنگ محافظه کاری توی رپ جا بیفته و امروز هرکی میره توی یک تشکل یا همون لیبل دیگران تمسخرش میکنن که چرا رفتی زیردست اونها شدی!!

وقتی که شایع وارد کاغذ شد حصین توی فیس بوک زیر پستی که مربوط به شایع بود و مردم داشتن بهش بی احترامی میکردن نوشت: کی میخواید درست بشید؟ محمدرضا لطف کرد که قبول کرد با کاغذ باشه.

بله عزیزان امروز میبینید که حصین و پیشرو و حتی تتلو و ساسی مانکن و حسام استپس هم به هیچکس دیس میدن یا اینکه تو آهنگاشون تیکه میندازن! کسی که رپ ایران رو چندین سال نوری از رپ امریکا دور کرد.

یکی دیگه از فجایعی که هیچکس وارد رپ ایران کرد این بود که در گذشته میشد هرکسی رو دیس کرد!

یعنی اگر نگاه کنید برای مثال زدبازی برای گروه آجیلی , داریا و فینچر , گروه جنجال , گروه فارز و…. دیس هایی خوند و اونها رو ترکوند.

اما امروز اگر مثلا حصین تو آهنگش دیس میکنه بهرام و هیچکس رو طرفدارای ملتفت میگن این شخص خودشو کوچیک کرده و به ارزش های هیچکس و بهرام اضافه کرده!!!!

این فرهنگ محافظه کاری دیگه ای هست که بازهم هیچکس به رپ ایران وارد کرد و خودش هم داره چوبش رو میخوره.

اما چجوری؟! :

وقتی هیچکس تشکل صامت رو برای درآوردن پول از طریق استعدادها و همچنین بزرگ کردن اسم خودش از طریق محافظه کاری راه اندازی کرده بود و سعی میکرد تو آهنگها اینترو و کورس رو بخونه که بزرگتر حساب بیاد!!  و اینکه از اعضا میخواست که بهش توی آهنگها بگن پدر! و شایعات زیادی میساخت تصمیم گرفت عده ای رو اجیر کنه که دیسش کنن!!!!

یعنی برای اونها رپ امریکا رو مثال میزد که ببینید اونجا بعضیا که همدیگرو دیس میکنن پشت پرده باهم دوستن و اینکار کمک میکنه بهتون که توی صحنه باشید.

و اتفاقا این حرف در بعضی موارد مین استریم درست بود

اما مسئله اینجاست که هیچکس بعنوان یک چهره شناخته شده رپ که طبق نقشه اش لقب پدر رپ رو بهش داده بودن از طرف بابک تیغه و … دیس میشد و جوابی هم بهشون نمیداد!!!!

همین جواب ندادن و مدام از طرف همه دیس شدن رفته رفته مخاطب هارو به این نتیجه رسوند که جواب هر دیسی رو ندی بزرگتر میشی!! و هرکی رو دیس کنی خودتو کوچیک کردی!!!!

این سرطانی که امروز مغز مخاطب ها در مورد رپ گرفته سیاستی بود که هیچکس برای بزرگ کردن خودش از راه های جدید استفاده کرد. اما امروز داره چوبشو میخوره!

هیچکس تو مصاحبه ای در مورد دوران اوج خالتور ها توی ایران گفت: واقعا اون دوران کابوسی بود

توی توییتر و فیس بوک هم چندین بار بصورت های مختلف در مورد شاهین نجفی نوشت: وای به حال کسانی که رپ رو با BBC و VOA شناختن. شاهین نجفی از فن رپ چیزی نمیدونه و بلد نیست یه چیز دیگه شنیدم خونده بود رپ نبود! همونو بخونه بهتره.

خب عزیزان میبینید؟ وقتی یک فرد دیکتاتور مثل هیچکس با خودخواهی رپ رو برای بالا بردن خودش به این روز درمیاره خودش هم در آخر لال میشه و نمیتونه نه دیسی کنه نه چیزی بگه.

اگه هیچکس رپ رو اینطور زخمی نمیکرد الان بهرام و سورنا انقدر کم کار نبودن. انقدر قایم نمیشدن پشت پرده.

اینها دارن از روی جای پای هیچکس حرکت میکنن تا مثل اون بزرگ بشن تو چشم مخاطبهاشون!



 شعر ملتفتی!


تجربه شخصی من نشون داده هروقت میرم به پارک هایی که MC یا همون رپرهای بداهه خون یا استعدادهایی که میخوان کارشونو شروع کنن اونها اکثرا از ملتفت پیروی میکنن و آرزوشونه که به چیریک یا پلاک بتونن بپیوندن تا شاید یک روزی بتونن وارد ملتفت بشن.

اونها قالب های نوشتاری شعرهای مختلف رو تمسخر میکنن و میگن شعر فقط باید قالبش ملتفی باشه!

اسم شعر ملتفتی جدا از اینکه خیلی برام خنده داره مسئله اینه که رپرهایی که همیشه از یک قالب نوشتاری استفاده میکنن ضعیف هستن چون نمیتونن تجربه کنن و رفته رفته تبدیل میشن به ابی و شهرام شبپره ی رپ!

این پیچیدگی های الکی با وزن های نچندان قوی رو که در شعرهای قاف وجود داره رو بخونید:

پاشید، پاشید
پاشید برید با بِربِری برید بگید
خواهان حقوق نیجریه‌اید
نه که دنبال وصول چیز دیگه‌ای
نه که خمار کوکول و ریز و بیوه‌ای
پاشد، پاشد
پاشد گفت بی‌بی بمبو زد
تو فیسبوک با بیژامه زیر پتو، خوش گذش
دکتر گفته دوزم دو لایک
دو روز یه بار دو به بعد
یکی فلسفی یکی فرهنگی
فاز عمیق و درگیر، خوش گذش

آیا واقعا این دو مورد واج آرایی با ب بود؟‌! :

1ـ برید با بِربِری برید بگید

2ـ پاشد گفت بی‌بی بمبو زد

نه عزیزان این توهم واج آرایی کردن بود نه واج آرایی کردن

اشعاری که الکی و بزور پیچیده شدن تا مخاطب تازه به دوران رسیده فریب بخوره و بگه به به عجب متن پیچیده ای و دیگه به متن هایی که به زبان ساده تر نوشته شدن کاری ندارم و اونها “اخ” هستن!!!

این تیکه رو دوباره بخونید:

پاشد، پاشد
پاشد گفت بی‌بی بمبو زد
تو فیسبوک با بیژامه زیر پتو، خوش گذش

اینجا با واج آرایی ب بگه که: بعضی خواننده ها دیگه هرچی میشه تو زندگی روزمره شون عکسشو میگیرن و با توضیح میذارن تو فیس بوک! اونجاش که میگه (گفت بی بی بمبو زد تو فیس بوک با بیژامه زیر پتو) داره میگه طرف بی بی یاهمون ماردش!!!! زیر پتو باد شکم ول کرده سریع ازش عکس گرفته با توضیح گذاشته تو فیس بوکش!

آخه این چه زبان ضعیفیه؟ این اصلا میتونه منظورشو برسونه؟‌ این اصلا واج آراییش اصول طبیعی جمله بندی رو داره؟ این اصلا نه به هدف نوشتاری و زیبایی شناسیش میرسه نه رسوندن منظور و تاثیر گذرایش.

اینگونه اشعار واقعا توهمی بیش نیست.

عزیزان واج آرایی حرفه ای یعنی این:

م بده ما مست و منگیم مثل مرگ مغزی

ب بده با بدترین بلا ها باس بجنگیم

(یاس – سرباز وطن)

تکنیک های نوشتاری باید طبیعی و اصولی باشه نه اینکه به زور در اومده باشه و توی ژست باشه

اینکه مخاطبان و رپر های ملتفتی به یاس حمله میکنن و میگن تو طرفدار زیاد داری و بدی واقعا مسخره س!

وقتی بابا بمب مایه ست دیگه بنبستی نی بنزین میسوزونی جردن میری/ تا ببینی بینی کی بهتر عمل شده اینا فقط تلنگره

ایهامی از هیچکس که خیلی معروف شد رو بخونید:

بالاییم و میخوریم پولوتون سیر میشیم و لیس میزنیم کهکشان و میخوریم شیر

خب این ایهام این دوتا معنی رو داره:

1ـ تو آسمون هستیم و پولوتون رو میخوریم و سیر میشیم و کهشان راه شیری رو لیس میزنیم و میخوریم!

2ـ ما خیلی بالاییم ! پولو (برنج) میخوریم با تن ماهی و سیر (سیر و پیاز) , میشیم (بز و میش) لیس میزنیم کهکشان رو و شیر میخوریم

الان سوال اینجا پیش میاد که در مورد دوم کسی که بالا هستش و افتخار میکنه به بالا بوددن چرا در توصیف بالا بودنش میگه من تن ماهی با برنج میخورم با سیر!! من بز هستم و شیر میخورم اونم با لیس زدن!!!

میبینید عزیزان؟ فاجعه یعنی این

اما بازهم همیشه گفتم و میگم ملتفت جزئی از خانواده Hip-Hop هست و کارهای ضعیفش شرف داره به کسانی که اشعار فوق العاده بی وزن دارن و از رپ هم متنفر و از روی کبود امکانات اومدن توی رپ, اما مسئله اینجاست که ما باید بتونیم به خوبها هم انتقاد کنیم

ملتفت بخاطر آهنگسازی های بی نظیر مهدیار آقاجانی داره کمی تو دنیا شناخته میشه و برای ساختن سطح استاندارد رپ ایرانی دارن زحمت میکشن اما حقیقت اینه که به شدت دورو و ژست بگیر و انتقاد ناپذیر و با سیاست هستن دوستان.

ممنون که وقت گذاشتید  


اميدوارم خيلي از ملتفتي هاي عزيز آگاه بشن..

اين تاپيك و نظر نه تعصبي بود نه كذب..!!

اميدوارم فقط كمكي بشه به شناخت بهتر جامعه هيپ هاپ..

با تشكر
پاسخ
 سپاس شده توسط Berserk ، ßяɪcε ، _wιɴɴer_
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

پیام‌های داخل این موضوع
نقد ملتفتیسم + نقد گروه ملتفت به طور كآمل - ÆMÆշЇÑζ - 24-05-2017، 19:14

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  ملتفت|دیس فدایی به هیچکس|شاگرد به استاد|
  آهنگ قاف به نام حسن به کام تتلو + ديس تتلو توسط ملتفت :D
  گروه موسیقی نگریتا
  کدوم گروه؟
Music تبلیغ گروه راک «کلد پلی» با شاه بیتِ سعدی
  | درخواست رهبری گروه موسیقی |
  تم سانگ گروه اوسوز در کمپانی کشتی کج wwe
  تم سانگ ورودی گروه د شیلد
Music طرفدار های پیشرو که گروه نابغه ها رو تشکیل داد
Music واکنش عضو شورای شهر به اجرای رسمی و غیررسمی گروه‌های موسیقی پایتخت

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان