17-10-2016، 23:35
(آخرین ویرایش در این ارسال: 17-10-2016، 23:52، توسط ابراهیم هادی.)
آشنایی با فرقه نو ظهور شیخیه
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مسلک نوظهور شیخیه گرچه هیچ ارتباطی از نقطه نظر اعتقادی با بابیت و بهائیت ندارد؛ ارائه عقاید و آموزههائی متفاوت و خارج از چهار چوبهای مقبول شیعی، زمينه و بستر لازم فکری و فرهنگي را براي ادعاي دروغين سيد علي محمد شيرازي فراهم كرد.
سيد علي محمد که بعلت ادعای باب، بابيت که بعداً بهائيت بر خرابه های آن بنا شد بر مذهب شیخ احسائی و از شاگردان سيد کاظم رشتي رهبر وقت مسلک شيخيه بوده است و بنيان بسياري از دعاوي اوليه خویش را بر آموزه هاي شيخيه نهاده است. و ميرزا حسينعلي نوري ملقب به بهاءالله نيز با توجه به اهميت دعاوي اين دوتن براي شکل گيري هسته اوليه نهضت منحرف و پوشالي بابيت شيخ احمد احسائي و سيد کاظم رشــــتي را « نورين نيرين لقب ميدهد و آنها را مبشّران ظهـــور خودش و باب مي خواند»و نخستين گروندگان به بابيه همه از پيروان و طرفداران شيخيه بشمار مي رفتند. بنا براين ابتدا جريان شيخيه را مورد نقد و نظر قرار ميدهيم
شيخ احمد احسائي بنیانگذار شیخیه
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
شيخ احمد بن زين الدين الاحسائي در روستاي مطَيرفي واقع در استان الاحساء ديده به جهان گشود. الاحساء در ساحل غربي خليج فارس از قديم الايام يکي از کانونهاي تشيع بوده است که اکنون نيز اکثريت شيعيان عربستان در اين استان سکونت دارند.
اجداد شيخ احمد بر طريقه اهل سنت و جماعت بودند و در محل ديگري سكونت داشتند تا آنكه يکي از آنها بنام شيخ داغر به دليل اختلاف با پدرش ترك وطن نمود، و در «مطيرفي» كه يكي از قراء «احساء» است، اقامت گزيد.وي در اين منطقه از مذهب اجدادي خود دل بريد، و به مذهب شيعه اثني عشري دل سپرد.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
پي نوشت:
1. محمد باقر نجفي ـ بهائيان ـ نشر مشعر ـ 1380 ص17
دانش و تحصیلات شیخ احمد احسایی
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
احسائي دانش خويش را اکتسابي نمي داند بلکه خود را ملهم از ائمه معصومين و بهرمنــــد از دانش آنان معرفي ميکند، اما بررسي تاريخ زندگي وي حکايت از تحصيلات رسمي او دارد.
در مکارم الآثار آمده است: تحصيلات خود را با فرا گيري قرآن نزد پدرش شيخ زين الدين احسايي آغاز کرد دروس مقدماتي متداول عصر خويش را در همان جا نزد عالمان محلي فرا گرفت و درسال 1186 چون در آن سامان (زادگاهش)كسي را براي رشد و هدايت نيافت راهي نجف و كربلا شد.(1)
آقا محمدباقر وحيد بهبهاني، سيد علي طباطبايي صاحب رياض، ميرزا مهدي شهرستاني و سيد مهدي بحرالعلوم و شيخ جعفر کاشفالغطاء اساتيد برجسته اي هستند که شيخ احمد از وجود آنها بهره ورشد. (2) و پس از ارائه شرحي بر كتاب «تبصرة المتعلمين علامه حلّي»(3) از جانب مرحوم آقاسيدمهدي بحرالعلوم، مرحوم مبرورآقا سيد علي صاحب رياض، مرحوم مبرورشيخ جعفر بن شيخ خضر و... به اخذ درجه اجتهاد در روايت و درايت نائل گرديد. احسايي علاوه بر فقه و اصول و حديث، در طب و نجوم و رياضي قديم و علم حروف و اعداد و طلسمات و فلسفه مطالعاتي درسطوح مختلف داشته است
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
`پي نوشت:
1 .مكارم الآثار، محمدعلي حبيبآبادي ،( ۱۲۶۹ - ۱۳۵۵)اول اصفهان.ناشر: کمال، ۱۳۶۲ - ج 4 ،ص 1135.
2. دايرةالمعارف بزرگ اسلامي . ج 6 .ص 663
3 . «تبصرة المتعلمين فى أحكام الدين» كتابى است در فقه اماميه، كه شرح هاي متعددي از جانب فقهاى شيعه بر آن نگاشته و بسياري نيز منتشر شده است..شرح شيخ احمد به نام «صراط اليقين» در مجموعه آثار شيخ: «جوامع الكلم» منتشر شده است. اين شرح تنها شرح مبحث طهارت از كتاب «تبصره المتعلمين » است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مسلک نوظهور شیخیه گرچه هیچ ارتباطی از نقطه نظر اعتقادی با بابیت و بهائیت ندارد؛ ارائه عقاید و آموزههائی متفاوت و خارج از چهار چوبهای مقبول شیعی، زمينه و بستر لازم فکری و فرهنگي را براي ادعاي دروغين سيد علي محمد شيرازي فراهم كرد.
سيد علي محمد که بعلت ادعای باب، بابيت که بعداً بهائيت بر خرابه های آن بنا شد بر مذهب شیخ احسائی و از شاگردان سيد کاظم رشتي رهبر وقت مسلک شيخيه بوده است و بنيان بسياري از دعاوي اوليه خویش را بر آموزه هاي شيخيه نهاده است. و ميرزا حسينعلي نوري ملقب به بهاءالله نيز با توجه به اهميت دعاوي اين دوتن براي شکل گيري هسته اوليه نهضت منحرف و پوشالي بابيت شيخ احمد احسائي و سيد کاظم رشــــتي را « نورين نيرين لقب ميدهد و آنها را مبشّران ظهـــور خودش و باب مي خواند»و نخستين گروندگان به بابيه همه از پيروان و طرفداران شيخيه بشمار مي رفتند. بنا براين ابتدا جريان شيخيه را مورد نقد و نظر قرار ميدهيم
شيخ احمد احسائي بنیانگذار شیخیه
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
شيخ احمد بن زين الدين الاحسائي در روستاي مطَيرفي واقع در استان الاحساء ديده به جهان گشود. الاحساء در ساحل غربي خليج فارس از قديم الايام يکي از کانونهاي تشيع بوده است که اکنون نيز اکثريت شيعيان عربستان در اين استان سکونت دارند.
اجداد شيخ احمد بر طريقه اهل سنت و جماعت بودند و در محل ديگري سكونت داشتند تا آنكه يکي از آنها بنام شيخ داغر به دليل اختلاف با پدرش ترك وطن نمود، و در «مطيرفي» كه يكي از قراء «احساء» است، اقامت گزيد.وي در اين منطقه از مذهب اجدادي خود دل بريد، و به مذهب شيعه اثني عشري دل سپرد.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
پي نوشت:
1. محمد باقر نجفي ـ بهائيان ـ نشر مشعر ـ 1380 ص17
دانش و تحصیلات شیخ احمد احسایی
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
احسائي دانش خويش را اکتسابي نمي داند بلکه خود را ملهم از ائمه معصومين و بهرمنــــد از دانش آنان معرفي ميکند، اما بررسي تاريخ زندگي وي حکايت از تحصيلات رسمي او دارد.
در مکارم الآثار آمده است: تحصيلات خود را با فرا گيري قرآن نزد پدرش شيخ زين الدين احسايي آغاز کرد دروس مقدماتي متداول عصر خويش را در همان جا نزد عالمان محلي فرا گرفت و درسال 1186 چون در آن سامان (زادگاهش)كسي را براي رشد و هدايت نيافت راهي نجف و كربلا شد.(1)
آقا محمدباقر وحيد بهبهاني، سيد علي طباطبايي صاحب رياض، ميرزا مهدي شهرستاني و سيد مهدي بحرالعلوم و شيخ جعفر کاشفالغطاء اساتيد برجسته اي هستند که شيخ احمد از وجود آنها بهره ورشد. (2) و پس از ارائه شرحي بر كتاب «تبصرة المتعلمين علامه حلّي»(3) از جانب مرحوم آقاسيدمهدي بحرالعلوم، مرحوم مبرورآقا سيد علي صاحب رياض، مرحوم مبرورشيخ جعفر بن شيخ خضر و... به اخذ درجه اجتهاد در روايت و درايت نائل گرديد. احسايي علاوه بر فقه و اصول و حديث، در طب و نجوم و رياضي قديم و علم حروف و اعداد و طلسمات و فلسفه مطالعاتي درسطوح مختلف داشته است
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
`پي نوشت:
1 .مكارم الآثار، محمدعلي حبيبآبادي ،( ۱۲۶۹ - ۱۳۵۵)اول اصفهان.ناشر: کمال، ۱۳۶۲ - ج 4 ،ص 1135.
2. دايرةالمعارف بزرگ اسلامي . ج 6 .ص 663
3 . «تبصرة المتعلمين فى أحكام الدين» كتابى است در فقه اماميه، كه شرح هاي متعددي از جانب فقهاى شيعه بر آن نگاشته و بسياري نيز منتشر شده است..شرح شيخ احمد به نام «صراط اليقين» در مجموعه آثار شيخ: «جوامع الكلم» منتشر شده است. اين شرح تنها شرح مبحث طهارت از كتاب «تبصره المتعلمين » است.