14-07-2015، 20:26
Javelin Mk-20
در سال 2004، صنايع هوائي اسرائيل (IAI) و ATG آمريكا از موافقتنامه اي جهت توسعه و توليد نمونه 2 سرنشينه آموزشي از خانواده نظامي Javelin خبر دادند: Javelin Mk-20 و Javelin Mk-30 .
Mk-20 ، جت آموزشي پايه +phase 2 و Mk-30 ، جت آموزشي پيشرفته مشتق از Mk-20 است با موتورهاي پرتوان تر، آويونيك كارامدتر، يك شبيه ساز جاسازي شده و سيستم آموزش مجازي.
پيش نمونه آزمايشي مدل غير نظامي Javelin به نام Mk-10 ، اولين پرواز خود را در سپتامبر 2005 از فرودگاه Centennial واقع در Englewood به انجام رساند. مدل غير نظامي Javelin بر اساس برنامه زمان بندي شده در اواخر سال 2008 وارد خدمت خواهد شد. كار ساخت جت آموزشي نظامي Javelin Mk-20 قبل از اتمام سال 2007 آغاز و در سال 2009 آماده براي ورود به خدمت خواهد بود. Javelin Mk-30 از اواسط 2008 كار ساخت آن آغاز و براي سال 2010 به خدمت در خواهد آمد.
بنا به دلخواه مشتري امكانات مدل نظامي Javelin ميتواند از ATG آمريكا و يا IAI اسرائيل بهره ببرد. IAI اسرائيل سيستم يكپارچه نظامي را براي HUD و ديگر سيستمهاي كاكپيت فراهم مياورد. مدل نظامي Javelin داراي بدنه اي بسيار مقاوم، كامپوزيت و با وزن كم است. Javelin مجهز به دو سكان عمودي با زاويه 20 درجه اريب به سمت خارج ميباشد. Javelin Mk-20 ، آموزشهاي پايه phase 2 را پوشش ميدهد و به راحتي خلبانهائي كه به تازگي آموزش phase 1 Ab را با موفقيت پشت سرگذاشته اند ميتوانند با آن پرواز كنند. بنا به درخواست مشتري بسياري از آموزشهاي پيشرفته phase 3 توسط Mk-20 ميسر خواهد بود.
كاكپيت و سيستمهاي آويونيك Javelin Mk-20 با نمايشگرها و سيستمهاي عملياتي بسياري از جنگنده هاي حال حاضر دنيا از قبيل: Eurofighter, F-15, F-16, MiG-29, Rafale و Su-30 سازگار شده است. Javelin Mk-30 آموزشهاي پيشرفته phase 3 و phase 4 را كه به سمت "آموزش جنگنده" سوق داده ميشود را پوشش ميدهند. خلبانها پي از طي موفقيت آميز اين مرحله قادر به انتقال به phase 5 يا آموزشهاي واحد تبديل عملياتي OCU خواهند بود. Mk-30 آموزشهاي ناوبري تاكتيكي و آرايش پروازي را در سرعتهاي تا 500kt و در ارتفاع پست را فراهم مياورد. آموزشهاي تاكتيكي هوا به زمين ، حملات شبيه سازي شده هوا به زمين و دفاع بر عليه تهديدات شبيه سازي شده موشكهاي سطح به هوا را پوشش ميدهد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://gallery.milit ...s/0509015_5.jpg
آموزش، شامل شناسائي و حملات شبيه سازي شده اهداف زميني با بكار گيري رادار روزنه تركيبي SAR و سيستم مادون قرمز جلونگر FLIR ميباشد. در آموزشهاي تاكتيكي حملات هوا به هوا ، خلبانان دانشجو قادر خواهند بود با بكارگيري مانور در g بالا برعليه هواپيماهاي دشمن و به كارگيري تاكتيكهاي پدافندي، مهارتهاي خود را افزايش دهند. دوره هاي آموزشي شامل عمليات شبيه سازي شده رادار كنترل آتش در خلال بازدارندگي و نبردهاي نزديك ميباشد. خلبانان تحت آموزش قادر خواهند بود تا مهارتهايشان را از طريق دستورات تركيبي ميدان نبرد شبيه سازي شده شامل نمايش تهديدات و اهداف افزايش دهند. استاد خلبان ميتواند به تعداد اهداف هوائي و تهديدات زمين به هواي شبيه سازي شده بيافزايد. قابليتهاي مونيتورينگ همزمان، به استاد خلبان اين اجازه را ميدهد تا خلبان دانشجو را در پرواز مستقل مونيتور نمايد.
كاكپيت مجهز به سيستم HOTAS و HUD دوگانه در برابر خلبان و استاد خلبان ميباشد. صندليهاي كاكپيت ساخته مارتين- بيكر و با قابليت عمل در حالت صفر- صفر است. Avidyne Corporation مستقر در ماساچوست امريكا، سيستم Entegra را براي كاكپيت فراهم مياورد. Entegra شامل دو نمايش دهنده قطري 10.4 اينچي - يك نمايش دهنده مقدماتي پرواز PFD و نمايش دهنده چند كاره MFD در هر دو كابين ميباشد. PFD مسئول نمايش وضع، سرعت هوائي، ارتفاع و سرعت عمودي است. MFD مسئول نمايش مسير پروازي بر روي نقشه رنگي متحرك با نمايش عوارض زميني و ترافيك و ديتالينك با اطلاعات شرايط جوي گرافيكي ميباشد. Entegra همچنين شامل يك سيستم مديريت پرواز پيشرفته، ارتباطي و ناوبري VHF، دريافت كننده و پاسخ دهنده Mode S و دريافت كننده دو گانه GPS ميباشد.
موتورهاي نصب شده بر روي Javelin Mk-20 ، دو دستگاه موتور توربوفن Williams International FJ33-4-17M با قابليت كنترل الكترونيكي تمام ديجيتال FADEC ميباشد. موتورها مجهز به سيستم روغن معكوس جهت انجام مانورهاي آكروباتيك ميباشد. هنوز اطلاعاتي از موتور در نظر گرفته شده براي مدل Mk-30 در دست نيست. مخزن سوخت 280 گالني در داخل بدنه ، پشت كاكيت، بين موتورها و ورودي هاي هواي موتور قرار دارد. Mk-20 داراي سرعتي بيش از 0.85 ماخ است و قابليت تحمل 6g+ و 3g- را دارد. سرعت فرودي معدل 110kt و سرعت واماندگي زير 90kt را دارد. حداكثر سرعت Javelin Mk-30 معادل 0.95 ماخ و قابليت تحمل 6g+ و 3g- و سرعت فرودي معادل 130kt را دارد. هر دو مدل Mk-20 و Mk-30 داراي برد عبوري معادل 1,200nm و حداكثر سقف پروازي معادل 13,715m/ 45000ft ميباشند.
سيستم آموزش مجازي شامل يك سيستم ارزيابي خلبان، سيستم طرح ريزي عمليات و پرسش از خلبان MPDS، شبيه سازها و يك كلاس آموزشي بر اساس اطلاع و برنامه مديريت آموزشي است. استاد خلبان و دانشجو قابليت دسترسي به آلات و ادوات مانور نبردهاي هوائي ACMI از نوع پرسشگر از خلبان را دارند.
مشخصات Javelin MK-10:
خدمه: 2
طول: 11.28 متر
فاصله دو نوك بال: 7.65 متر
ارتفاع: 3.20 متر
مساحت بال: 13 متر مربع
وزن خالي: 2 111 كيلوگرم
حداكثر وزن برخاست: 3100 كيلوگرم
نرخ صعود: 46 متر بر ثانيه
نسبت كشش به وزن: 0.56