اخطار‌های زیر رخ داد:
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 865 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 865 errorHandler->error




 


امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

رودسر

#1
اين شهرستان به عنوان شرقي ترين شهرستان استان با وسعتي معادل 1/1331 كيلومتر مربع در كنار درياي خزر واقع شده و فاصله آن تا رشت حدود 72 كيلومتر است. از نظر ناهمواريها، از دو قسمت كوهستاني و جلگه اي تشكيل يافته است كه بخش كوهستاني، قسمت اعظم وسعت اين شهرستان را در بر گرفته و ناحيه جنوبي شهرستان را شامل مي شود و جزء كوههاي البرز غربي است و به نام اشكور خوانده مي شود. اين كوهها سرچشمه تمام رودهايي است كه به حوضه آبريز درياي خزر در محدوده شهرستان رودسر وارد مي شوند، از قبيل پلرود و شلمانرود. از مهمترين كوههاي اين قسمت مي توان ناتشكوه، كلمازو، خشت چال و قله معروف سمام (3400متر) را نام برد. شهرستان رودسر شامل چهار بخش مركزي، چابكسر، رحيم آباد، كلاچاي و ده دهستان اوشيان، سياهكل رود، اشكورعليا، سيارستاق، اشكور سفلي، رحيم آباد، شوييل، بي بالان، ماچيان، چيني‍جان و 401 آبادي است كه از اين تعداد 22 آبادي خالي از سكنه مي باشد. جمعيت آن بر اساس سرشماري سال 1385،‌ 146057 نفر بوده است.
قوميت مردم رودسر گيلك و به زبان گيلكي با لهجه بيه پيش ( شرق گيلان ) تكلم مي كنند. مذهب مردم رودسر شيعه جعفري و اثني عشري است. رودسر در زمانهاي قديم به نامهاي «كوتم » و «هوسم » ناميده مي شد و داراي تاريخ بسيار دوري مي باشد. يكي از روستاهاي رودسر به نام تينجان در زمان سلطنت شاه عباس اول داراي ضرابخانه بوده كه سكه هاي ضرب شده در اين محل موجود است. مقدسي جغرافي دان معروف در سال 375 هجري قمري در كتاب ( احسن التقاسين فی معرفه الاقاليم ) آورده « هوسم بازاري نيكو و مسجد جامع اي نزديك مقر حاكم است » و يا حمدالله مستوفي در سال 740 هجري قمري از هوسم به عنوان بندر و لنگرگاه كشتي هايي كه از گرگان و طبرستان آذوقه حمل مي كردند ياد نموده است. مردم رودسر داراي عواطف و پايبند به اصول مذهبي مي باشند. اين مطلب را رابينو در كتاب ولايات دارالمرز گيلان بدين صورت آورده « مردم رودسر به ملايمت طبع و علاقه مندي به مذهب معروف مي باشند.»

رودسر

رودسر
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

پیام‌های داخل این موضوع
رودسر - spent † - 21-01-2015، 17:08

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  طبیعت زیبای روستای میلاش رودسر (عکس)
  ساحل رودسر ورامدشت
  هتل آپادانا رودسر

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان