14-11-2014، 21:35
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
هند کشوری است با هزاران سنت و آداب و رسوم منحصر بفرد از جمله انواع مراسم سنتی و جشنها و آیینها و اعیاد و تعطیلات که دارای تقویم خاص هستند. براساس سال قمری مهمترین اعیاد در هند جشن دیوالی است. از دیگر مراسم هندیان جشن روشنایی است که قریب به 8 میلیون هندی لامپهای کوچک و بزرگی را در این شب روشن مینمایند. از دیگر مراسم هندیان آیین دویسرا در اولین روز ماه هندی (آشوین) که در آن مردم انواع رنگها را بر سر و صورت خود و دیگران میپاشند که در اصل با اینکار فصل تابستان را آغاز مینمایند.
ازدواج در آیین هندو
ازدواج دو خانواده و نه فقط دو فرد. در"سیخ فیت"(sikh faith) در شرق هند برخی ازدواجها از قبل تعیینشده و برخی بر اساس عشق و علاقه است. وقتی دو نفر خواهان ازدواج با هم هستند این بدینمعنا است که دو خانواده با هم ازدواج میکنند و نه فقط آن دو فرد. عروس نیز طبق سنت قرمز میپوشد (سفید در فرهنگ هند بیانگر مرگ است) و داماد کت کرم رنگی را که "اتچکین"نامیده میشود همراه با عمامه قرمزرنگی میپوشد.
ازدواج دو خانواده و نه فقط دو فرد. در"سیخ فیت"(sikh faith) در شرق هند برخی ازدواجها از قبل تعیینشده و برخی بر اساس عشق و علاقه است. وقتی دو نفر خواهان ازدواج با هم هستند این بدینمعنا است که دو خانواده با هم ازدواج میکنند و نه فقط آن دو فرد. عروس نیز طبق سنت قرمز میپوشد (سفید در فرهنگ هند بیانگر مرگ است) و داماد کت کرم رنگی را که "اتچکین"نامیده میشود همراه با عمامه قرمزرنگی میپوشد.
پدر دختر، عروس و داماد را از طریق قراردادن یک گوشه از لباس عروس در دستان داماد به یک دیگر منتقل میکند.
داماد چهار مرتبه با کمک برادران عروس و سه عموها عروس را به دور کتاب مقدس میچرخاند. بعد از اتمام چهارمرتبه چرخش آن دو زن و شوهر محسوب میشوند. کشیش را یا دعای خیرشان را نثار آن دو میکند و بعد به زوج نصیحت میکنند که چگونه زندگی کنند و چگونه در زندگی جدید مشترکشان عشق بورزند. این زوج دو بدن با یک روح هستند.
داماد چهار مرتبه با کمک برادران عروس و سه عموها عروس را به دور کتاب مقدس میچرخاند. بعد از اتمام چهارمرتبه چرخش آن دو زن و شوهر محسوب میشوند. کشیش را یا دعای خیرشان را نثار آن دو میکند و بعد به زوج نصیحت میکنند که چگونه زندگی کنند و چگونه در زندگی جدید مشترکشان عشق بورزند. این زوج دو بدن با یک روح هستند.
در هند سنتهای ازدواج متفاوتی وجود دارد و در نواحی مختلف هند سنتهای متفاوتی وجود دارد و با این حال در تمام نواحی ازدواج عمل بزرگی در زندگی هر فرد در هر مکان و با هر سنتی میباشد.
ازدواج در هند تنها ایجاد ارتباط بین دختر و پسر نیست بلکه ایجاد ارتباط دو خانواده با یکدیگر میباشد و معمولاً خانوادهها که با هم وصلت میکنند در یک قشر قرار دارند و یکی از شرایط ازدواج جهاز است که خانوادهها برای آن بر سر گفتگو مینشینند و از دیگر شرایط ازدواج مشاوره با اخترشناسی است که از طریق آن متوجه شوند این دختر و پسر در زندگی زناشویی خود توافق دارند و در صورت مثبت بودن روز ازدواج هم به همین منوال تعیین میشود.
در ازدواجهای مذهبی هند دعای خیر پدر و مادر و رضایت آنها بسیار مهم است و خانواده دختر است که وعده غذایی شب عروسی را تدارک میبینند و مهمانها را دعوت میکنند.
گرچه در مورد اعتقاد به سنت ازدواج و رسومات آن، نظرات گوناگونی در هند وجود دارد، اما نهاد ازدواج در میان تمامی هندوها و سایر ادیان از درجه اهمیت واحدی برخوردار است و در همین ارتباط ازدواج در اکثر متون مذهبی هند به مثابه یک فریضه مذهبی آمده است.
متون مذهبی «وداها»، «حماسهها»، «یورانا» و همچنین متون مذهبی «بودائیسم» و«جِینیسم» ازدواج را یک فریضه مذهبی قلمداد میکنند. ازدواج که در لغت هندو «ویواه» خوانده میشود، به عنوان یک وظیفه اساسی برای هر «هندو» محسوب میگردد. بر اساس اعتقادات مذهب هندوئیسم، هر انسان بایستی پنج قربانی بزرگ انجام بدهد. انجام این پنج قربانی تنها زمانی ممکن است که فرد ازدواج کرده باشد. بنابراین زن یا مرد تا زمانی که ازدواج نکرده باشد نمیتواند این پنج فرض بزرگ را انجام دهد. زندگی مشترکی که زن و مرد تشکیل میدهند در هندوئیسم، «گرهیاستا» خوانده میشود و پنج قربانی مذکور تقدیم به خالق هستی «براهما» خدایان هندو، اجداد، عناصر و همنوعان میگردد.
بنابراین دختر و پسر هر دو، جایگاه خاصی در مذهب هندوئیسم دارند. هندوها برای تولد فرزند پسر، اهمیت ویژهای قائلاند، زیرا معتقدند که تولد فرزند پسر منجر به رستگاری یا آزادی میشود. بر اساس اعتقادات هندوئیسم، زنان خلق شدهاند که وظیفه مادری را به عهده بگیرند و مردان آفریده شدهاند که بتوانند پدر شوند. ازدواج در هندوئیسم از لحاظ نظری یکی از مراسم مذهبی چندگانه مبنی بر «اهدای بدن» یا «قربانی بدن» است که زن و مرد هندو بایستی در یک مقطع از زندگیشان آن را انجام دهند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بر اساس اعتقادات مذهب هندوئیسم، باید دختر را به محض رسیدن به سن مناسب برای ازدواج به خانه بخت فرستاد و اگر پدر و یا قیم دختری که به سن ازدواج رسیده، تا سه سال پس از این مقطع او را به خانه بخت نفرستد، گناه بزرگی مرتکب شده است و در همین حال اگر والدین، دختر را در این مدت به خانه بخت نفرستند، دختر آزاد است که زوج خود را به دلخواه خود انتخاب کرده و با او ازدواج کند.
گرچه سن ازدواج در مناطق شهری هند رو به افزایش است، اما ازدواج کودکان و ازدواج در سنین پایینتر هنوز هم در روستاهای هند مرسوم است. سنین ازدواج در هند از نوزاد 6 ماهه شروع میشود و تا سنین بالا ادامه مییابد. هماکنون در بسیاری از مناطق روستایی هند، نوزادان کوچک دختر و پسر را با برگزاری مراسم مذهبی همانند سایر مراسم ازدواج به عقد یکدیگر در میآورند و سپس نوزاد دختر به خانه شوهرش یعنی منزل پدر پسر خواهد رفت و در حقیقت مابقی عمر را تا رسیدن به بلوغ جسمی و عقلی در آنجا خواهد گذراند. هدف این نوع ازدواج که بیشتر در ایالتهای راجستان و مناطق جنوبی هند رواج دارد، وابسته کردن دختر و پسر به زندگی مشترک از ابتدای دوران کودکی است.
سن ازدواج در میان گروهها و مذاهب مختلف در هند متفاوت است و این کشور پایینترین معدل سنی ازدواج را چه در میان دختران و چه در میان پسران در جهان دارا است.
در میان طبقات مختلف مذهبی در هند، به ترتیب دختران «طبقه نجس» یا هاریجان، براهمان (طبقات روحانی هندو) کساتریا (طبقات رزمی)، مر و ویشا (طبقات کشاورز) پایینترین سن ازدواج را دارند.
قانون اساسی هند در بخش ازدواج هندوها که در سال 1334 به تصویب رسید، حداقل سن ازدواج برای زنان را 15 سال و برای مردان 18 سال تعیین کرده است، اما عملاً این قانون در همه جا به اجرا در نمیآید.
در میان طبقات مختلف مذهبی در هند، به ترتیب دختران «طبقه نجس» یا هاریجان، براهمان (طبقات روحانی هندو) کساتریا (طبقات رزمی)، مر و ویشا (طبقات کشاورز) پایینترین سن ازدواج را دارند.
قانون اساسی هند در بخش ازدواج هندوها که در سال 1334 به تصویب رسید، حداقل سن ازدواج برای زنان را 15 سال و برای مردان 18 سال تعیین کرده است، اما عملاً این قانون در همه جا به اجرا در نمیآید.
بهترین و پسندیدهترین نوع ازدواج، هدیهکردن عروس به داماد است. هندوئیسم برای ازدواج بین زوجین شرایطی قایل است. از جمله یک مرد هنگامی میتواند ازدواج نماید که شرایط دوران تعلیم و مطالعه متون مذهبی هندو را پشت سر گذاشته باشد. مطالعه متون مذهبی بایستی طبق دستور انجام گیرد و در دوران مطالعه نیز، متعلم بایستی مسایلی را که هندوئیسم تعیین کرده است رعایت نماید. متون مذهبی «ودا» متشکل از سه نسخه است و متعلم بایستی حداقل یکی از آنان را مطالعه کند تا بتواند ازدواج کند.
متون مذهبی هندو تاکید دارند که مرد و زن بایستی در دوران قبل از ازدواج از عزت نفس و اتکاء به نفس برخوردار باشند. این متون همچنین تأکید مینمایند که مرد و زن نبایستی قبل از ازدواج رابطه جنسی داشته باشند. تا قبل از تصویب «قانون ازدواج هندوها» در سال 1334، از لحاظ اعتقادی، هر هندو میتوانست تعداد زیادی زوجه اختیار نماید. تا این زمان در طبقه تاجر، طبقه رزمنده و یا افراد ثروتمند و قدرتمند چند زوجهای نیز دیده میشد. اما در میان طبقات روحانی و رهبران عمدتاً یکزوجهای مرسوم بود.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
خواستگاری
قرار گرفتن مرد به عنوان محور و همچنین وجود فشار ناشی از تهیه جهیزیه که ریشه در فقر اقتصادی مردم هند دارد، عملاً موجب شده تا عموماً خانوادهها خواستار داشتن پسر باشند. بطوریکه بعضاً تولد اولاد دختر را به عنوان نَحس یاد کرده و میکنند. این موضوع که بطور مستقیم بر نهاد خانواده نیز اثر گذاشته، موجب شده تا در جامعه هند اصولاً برای مرد ارج بیشتری (در آیینهای مختلف) قایل شوند و به همین خاطر نیز به هنگام ازدواج اصولاً خانواده دختر در تلاش برای پیدا کردن داماد مناسب باشد.
قرار گرفتن مرد به عنوان محور و همچنین وجود فشار ناشی از تهیه جهیزیه که ریشه در فقر اقتصادی مردم هند دارد، عملاً موجب شده تا عموماً خانوادهها خواستار داشتن پسر باشند. بطوریکه بعضاً تولد اولاد دختر را به عنوان نَحس یاد کرده و میکنند. این موضوع که بطور مستقیم بر نهاد خانواده نیز اثر گذاشته، موجب شده تا در جامعه هند اصولاً برای مرد ارج بیشتری (در آیینهای مختلف) قایل شوند و به همین خاطر نیز به هنگام ازدواج اصولاً خانواده دختر در تلاش برای پیدا کردن داماد مناسب باشد.
در همین راستا لازمه یافتن داماد مناسب و خوب، ارایه شرایط مناسب و خوب بوده و نهایتاً انتخاب داماد با وضعیت طبقه، امکانات مالی و شرایط اجتماعی خانواده دختر رابطه پیدا کرده است. به هر تقدیر پیشنهاد ازدواج در هندوها اصولاً از جانب خانواده دختر مطرح میشود و پدر و مادر دختر، پس از انتخاب داماد به منزل او رفته و پیشنهاد را مطرح میکنند. در این هنگام دختر و پسر هیچ نقشی در رد یا قبول ازدواج نداشته و حتی بعضاَ همدیگر را تا قبل از مراسم ازدواج نیز نمیبینند.
بعد از حضور خانواده دختر در منزل پسر، پدر و مادر داماد به منزل عروس میروند و در این رابطه مراسم مختلفی وجود دارد. در جنوب هند خانواده داماد پس از قبول عروس همراه با یک دست لباس به منزل دختر رفته و نظر نهایی خود را اعلام میکنند. در شرق هند یعنی ایالت پنجاب، خانواده داماد با یک قطعه جواهر (گردنبند یا انگشتر) همراه با لباس و با یک نوع ظرف نقره به منزل عروس میروند که به این رسم «سگاتی» نیز گفته میشود.
در هر حال حضور خانواده پسر در محل خانواده دختر در حقیقت قبول دختر به عنوان عروس است. در این نشست پیرامون جهیزیه «دوری» و برنامه عروسی گفتگو میشود. در شهر «ساورات» ایالت بیهار در شرق هند، پسرها به قیمت خوبی در یک نمایشگاه به فروش میرسند و خریداران آنها والدین دختران دم بخت هستند.
در این شهر از 600 سال پیش تاکنون پسرها همراه با بزرگان خانواده خود در یک باغ انبه جمع میشوند و خانواده دختران دم بخت، داماد خود را انتخاب میکنند. این کار به خانواده دختر حق انتخاب را میدهد ولی موضوع پس از توافق طرفین در مورد مبلغی که خانواده دختر باید بپردازد قطعی میشود. خانواده دختر چند داماد را انتخاب کرده و پس از بحث مفصل در باره پیشینه خانوادگی، سوابق تحصیلی و سایر داراییهای پسر و بالاخره تعیین میزان جهیزیه، مسأله ازدواج نهایی میشود.
دامادها به قیمتهایی از 3 تا 300 هزار روپیه به فروش میرسند که قیمت بر اساس شغل آنان تفاوت میکند. بهای دامادهای کارگر روزمزد از 3 تا 5 هزار روپیه، پاسبان 5 تا 8 روپیه، کارمند بانک از 10 تا 16 هزار روپیه و افسر پلیس از 16 تا 30 هزار روپیه و یک موتورسیکلت برای داماد است. همچنین دامادهایی که کارمند دولت ایالتی باشند از 16 تا 50 هزار روپیه، معاون رییسپلیس 30 تا 60 هزار روپیه به اضافه یک خودرو، کارکنان خدمت اداری هند، با اعتبارترین شغل در هند، از 150 تا 300 هزار روپیه به اضافه یک دستگاه اتومبیل برای داماد، یکی برای پدر وی و یکی هم برای فردی که دو خانواده را به هم معرفی کرده به فروش میرسد.
بهای دامادهایی که استاد دانشگاه باشند، از 15 تا 30 هزار دلار، کارگران شاغل در بمبئی، دهلی و سایر شهرهای بزرگ هند 15 تا 45 هزار دلار و روزنامهنگاران در ایالتها از 6 تا 15 هزار و روزنامهنگاران در شهرهای بزرگ 15 هزار دلار به اضافه یک خودرو تعیین شده است. در ایالت بیهار از زمانی که دختر در خانواده متولد میشود والدین به جمعآوری پول برای ازدواج وی میپردازند و خانوادهای که صاحب چند دختر شود خود را بدشانسترین خانواده میداند. به همین دلیل کشتن جنین دختر یک پدیده عمومی در این منطقه است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مراسم عروسی در هند
مراسم مذهبی، بخش عمدهای از نظام ازدواج در هندوستان را تشکیل میدهد. متون مذهبی در رابطه با ازدواج میگویند که عروس به وسیله پدر و یا ولی خود به داماد «سپرده» میشود، بنابراین از داماد دعوت میشود که برای بردن عروس به محل عروسی مراجعت کند. مراسم عروسی با توجه به مذهب، طبقه، فرقه، درآمد و موقعیت اجتماعی افراد، متفاوت است. در مجموع، مراسم مذهبی ازدواج عبارت است از مراسم نامزدی، تعیین یک روز خوش یمن با تعیین ساعت و دقیقه برگزاری جشن عروسی که به آن مراسم استقبال از داماد توسط خانواده عروس گفته میشود، تقدیم حلقه گل متقابل توسط عروس و داماد، تحویل عروس به داماد، قرار دادن دست عروس در دست داماد و چرخیدن هر دو با یکدیگر هفت مرتبه به دور آتش مقدس که برای همین منظور در محل برگزاری جشن عروسی بر پا شده است.
مراسم مذهبی، بخش عمدهای از نظام ازدواج در هندوستان را تشکیل میدهد. متون مذهبی در رابطه با ازدواج میگویند که عروس به وسیله پدر و یا ولی خود به داماد «سپرده» میشود، بنابراین از داماد دعوت میشود که برای بردن عروس به محل عروسی مراجعت کند. مراسم عروسی با توجه به مذهب، طبقه، فرقه، درآمد و موقعیت اجتماعی افراد، متفاوت است. در مجموع، مراسم مذهبی ازدواج عبارت است از مراسم نامزدی، تعیین یک روز خوش یمن با تعیین ساعت و دقیقه برگزاری جشن عروسی که به آن مراسم استقبال از داماد توسط خانواده عروس گفته میشود، تقدیم حلقه گل متقابل توسط عروس و داماد، تحویل عروس به داماد، قرار دادن دست عروس در دست داماد و چرخیدن هر دو با یکدیگر هفت مرتبه به دور آتش مقدس که برای همین منظور در محل برگزاری جشن عروسی بر پا شده است.
همراه با چرخش عروس و داماد به دور آتش، روحانی هندو که در محل حاضر است، شروع به خواندن اوراد و سرودهای مذهبی از «ودا»، «گریاسوتورا» و «سازیتیس» میکند و در همین هنگام از روغن مخصوص که در دست دارد، به داخل آتش میریزد.
اما طبقات پایین هندو مجاز نیستند که در هنگام ازدواج از اوراد و «ودا» استفاده کنند. به همین دلیل آنها از اوراد «مانترا» که در متون «یورانا» موجود است، استفاده میکنند. این مراسم بین 3 تا 6 ساعت طول میکشد و عروس و داماد باید تا 12 ساعت غذا نخورند. مراسم عروسی عموماً در محلهای عمومی با برپایی سالنی که از پارچه و چوب به شکل چادرهای زیبای سرپوشیدهای تزیین شده است، برگزار میشود.
مراسم عروسی بر مبنای امکانات مالی عروس و طبقه اجتماعی وی متفاوت است و از حداقل یعنی با سادهترین امکانات ممکن که کمتر از 1000 روپیه (10000 تومان) شروع میشود. امروزه در هند عنوان «سپتابادی» (چرخیدن هفت مرتبه به دور آتش) که رسم مشترک هندوها است، شامل ازدواجهایی است که احتیاج به هیچگونه تشریفات و مراسمی ندارد. بسیاری از ازدواجها به وسیله بخشنامه قانونی مربوط به ازدواج سال 1333 دولت انجام میشد.
البته قابل توجه است که نشأت گرفتن این قانون، از کتابهای هندو و سنتهای قدیمی است که با اصلاحاتی از طرف دولت بصورت قانون درآمده است. در حقیقت میتوان گفت که قانون ازدواج «برهما سماج» در سال 1251 که در تمام ایالتهای هند به جز جامو و کشمیر اجرا میشد، طلایهدار تصویب قانون سال 1333 میباشد. علت مهم و اساسی که این قانون را متمایز ساخته بود، تصریحکردن به اصل داشتن یک زن برای مردان بود. با این وجود حتی پس از گذشت 36 سال از تاریخ تصویب و اجرای این قانون، به زحمت میتوان گفت که قانون یک زن داشتن بطور کامل در جامعه هند پیاده میشود.
در این ارتباط زنان هندی رنج زیادی را تحمل میکنند و ترجیح میدهند که در مقابل زن گرفتن مجدد مردان سکوت اختیار کنند و در انظار عمومی در دادگاه حاضر نشوند. آنها خوب میدانند که حتی در حال حاضر عملکرد دادگاهها در برابر خط مشی قانون ازدواج سال 1333 به صورت معکوس، علیه خود زنان میباشد. دادگاهها برای ازدواج دوم مردان دلیل و مدرک طلب میکنند. در حالی که اغلب اوقات دلیل و مدرکی در دست نیست.
در زمان قدیم، ازدواجها در جامعه هند به عنوان اجرای یک آیین مذهبی که زن و مرد را پیوند میداد و این پیوند حتی تا زمان مرگ و بعد از آن نیز تفکیکناپذیر بود، محسوب میشد. این موضوع توسط قوانین و حقوقی که برای حمایت از زنان وضع شده و در آن از طلاق به عنوان عاملی در جهت از هم پاشیدگی وحدت بین زن و مرد نامبرده شده از بین رفت. با این وجود تصریح قانون ازدواج هند و در مورد برابری زن و مرد در موضوع طلاق به عنوان یک اقدام قانونی در جهت برقراری تساوی بین زن و مرد محسوب میشد.
جهیزیه (دوری) در هند
جهیزیه در ابتدا هدایا و پیشکشهایی بود که به دختران در زمان ترک خانه پدری و ورود بهخانه همسر اهدا میشد ولی متأسفانه امروزه تبدیل به امری مزاحم و ناهنجار شده است که بازتاب آن دخترکشی و سقط جنین، خودکشی، سوزاندن عروس و موارد دیگری که باعث هتک حرمت دختران هندی است، میباشد.
جهیزیه در ابتدا هدایا و پیشکشهایی بود که به دختران در زمان ترک خانه پدری و ورود بهخانه همسر اهدا میشد ولی متأسفانه امروزه تبدیل به امری مزاحم و ناهنجار شده است که بازتاب آن دخترکشی و سقط جنین، خودکشی، سوزاندن عروس و موارد دیگری که باعث هتک حرمت دختران هندی است، میباشد.
مسأله جهیزیه در میان کاستهای مختلف و شهرها و روستاها به صورت یک مشکل اجتماعی جدی مطرح است که قوانین ازدواج پسر و دختر با کاست خود یا بالاتر و پایینتر مورد سوءاستفاده واقع شده است این قوانین انتخاب همسر را محدود میکند؛ مضافاً به اینکه پسر بصورت یک هدف باارزشتری نسبت به دختر در این جوامع تجلی میکند و عامل اصلی در این میان جهیزیه است یعنی دادن اجناس و کالاهای مادی و پول نقد و طلا به خانواده پسر در زمان عقد ازدواج و حتی در مناسبتهای مختلف بعد از ازدواج هم ادامه دارد و در بعضی جوامع تا آخر عمر.
متأسفانه آمار سقط جنین زنان باردار بعد از سونوگرافی و خودکشی و خودسوزی دختران هندی بسیار بالا است. حتی در شهرهای بزرگی مانند دهلی به طور متوسط در هر 24 ساعت یک عروس از خودسوزی جان میسپارد، در اکثر این حوادث ناگوار، عامل اصلی جهیزیه میباشد.
در عصری که هند به پیشرفتهای اقتصادی بیسابقه ای دست یافته، گزارشات روزافزونی از شکنجه و سوزاندن عروسان هندی به خاطر جهیزیه به دست میرسد. افزایش این عمل به واسطه ظهور عصر جدیدی از مصرفگرایی که با سنن قرون وسطایی تداخل پیدا کرده، ابعاد جدیدی یافته است.
مقامات هندی میگویند: تمام خانوادهها صرف نظر از زمینه مذهبی، اجتماعی و اقتصادیشان، بطور فزایندهای جهیزیه بیشتری را طلب میکنند تا از فقر بگریزند، ثروتی بیندوزند، تا لوازم مدرنی را که هر روز تبلیغش را در تلویزیون میبینند، به چنگ بیاورند. در جریان شتاب جامعه به سمت مدرنیزه شدن تقاضای جهیزیه، راهی شده است تا سالیان سال بعد از ازدواج، همچنان پول و کالا از خانواده عروس اخذ شود و اگر خانواده عروس قادر به این کار نباشد عروس در معرض گرفتاری ضرب و جرح و حتی قتل قرار میگیرد.
جهیزیه شاید بزرگترین عامل فشاری باشد که ستمکشیدگی زنان در هند و سایر نقاط شبه قاره را تشدید میکند. این سنت که در آغاز بمنظور کمک به زندگی دختران که وارث خانواده محسوب نمیشدند بنا نهاده شد، اینک به عامل ورشکستگی خانوادهها و ستمکشیدگی زنان بدل شده است. از لحظهای که یک دختر به دنیا میآید، خانوادهاش میدانند که سالها و حتی نسلها باید بهای ازدواج و جهیزیهاش را بپردازند.
و همین عمل موجب قتل نوزادان دختر و سقط جنین دختر میشود. اگر دختر زنده بماند، خانوادهاش با اعتقاد به اینکه جز خرج برایشان فایدهای ندارد و باید روزی او را تحویل خانواده شوهر بدهند با او مثل یک سربار رفتار میکنند و نسبت به برادرانش غذای کمتری به او میدهند و توجهی به سلامتش ندارند. بعد هم خانواده داماد فکر میکنند به خاطر اینکه بار اضافی ورود یک زن به خانوادهشان را پذیرفته اند، باید پول کلانی به آنها داده شود.
رسم جهیزیه در هند بدین قرار است که خانواده داماد بر اساس موقعیت اجتماعی، وابستگی طبقاتی، و موقعیت اقتصادی و تحصیلی خود از خانواده دختر تقاضاهایی مبنی بر دریافت وسایل زندگی میکند. خانواده عروس بایستی در هنگام نامزدی با این تقاضا موافقت کنند. مقدار جهیزیه قبل از ازدواج بین طرفین توافق میشود.
این جهیزیه شامل طلا، ماشین، وسایل الکترونیکی، وسایل زندگی، فرش، مسکن و پول نقد است و میزان آن بستگی به وضعیت خانواده عروس از لحاظ طبقه و امکانات مالی دارد. هم اکنون خانواده های عروس در مورد یک وسیله نقلیه از دوچرخه تا ماشین آخرین مدل خارجی و در مورد مسکن نیز از منازل اجارهای تا منازل ویلایی در اروپا به داماد هدیه میکنند و این دو مسئله بسیار حایز اهمیت است.
از آنجا که اکثر جامعه هند در فقر به سر میبرند، بسیاری از دختران جوانی که والدین خویش را در موقعیت ناگواری میبینند، به منظور رها کردن والدین خویش از مشکلات اقتصادی یا دست به خودکشی میزنند و یا راهی مراکز فحشاء میشوند. در بسیاری از موارد، پس از اینکه زوجین تشکیل خانواده میدهند، خانواده عروس موفق نمیشود به خاطر مشکلات اقتصادی، به وعده های خود در مورد تهیه جهیزیه عمل کند. در نتیجه خانواده داماد اذیت و آزار عروس را شروع میکند و بدین طریق سعی میکند که خانواده عروس را تحت فشار قرار دهد تا به وعده های خود عمل کند.
در مورد جهیزیه نیز همانند مراسم عروسی سطح خانواده میزان جهیزیه را تعیین میکند و تعداد آن از حداقل شروع میشود. در این مورد نیز، به ذکر نمونهای میپردازیم. حدود هشت سال پیش دختر مهاراجه جیپور در ایالت راجستان واقع در غرب هند ازدواج کرد و پدرش علاوه بر کلیه وسایل زندگی، وسیله نقلیه، منازل و زمینهای متعدد، 190 کیلو نیز طلا به وی داد. دولت هند بعدها میزان موجودی طلای مهاراجه مزبور را 2961 کیلوگرم اعلام داشت!
در حقیقت جهیزیه، امروزه بعنوان یک هدیه برای ابراز محبت و عشق نیست بلکه حقی است برای خانواده پسر در قبال بزرگ کردن پسر و کسب تحصیلات به اضافه مخارج ازدواج و کالاها و وسایل زندگی.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ازدواج و رسوم بعد از آن
تشکیل خانواده که اصولاً از ارکان هر جامعهای محسوب میشود. بر مبنای شرایط اجتماعی، اقتصادی، جغرافیایی آن دارای رسوم مختلف است و به ویژه مشکلات ناشی از آن و گذر ایام، عملاً به وجودآورنده رسوم متفاوت میشود. در این راستا کشور هند به دلیل تنوع قومیت با فرهنگ و رسوم رابطه نزدیک دارد و پس از تشکیل خانواده دارای رسوم متفاوتی است.
تشکیل خانواده که اصولاً از ارکان هر جامعهای محسوب میشود. بر مبنای شرایط اجتماعی، اقتصادی، جغرافیایی آن دارای رسوم مختلف است و به ویژه مشکلات ناشی از آن و گذر ایام، عملاً به وجودآورنده رسوم متفاوت میشود. در این راستا کشور هند به دلیل تنوع قومیت با فرهنگ و رسوم رابطه نزدیک دارد و پس از تشکیل خانواده دارای رسوم متفاوتی است.
رسم ساتی
«ساتی» واژهای است سانسکریت که به معنای «همراه» و «رفیق» میآید. بر اساس این رسم اگر شوهر زن جوانی بمیرد، زن جوان بایستی خود را زنده زنده در آتش بیاندازد که جنازه شوهرش در آن، در حال سوختن است. این رسم که ریشه در عقیده هندویی دارد، اشعار میدارد که زن با قربانی کردن خود در هنگام سوختن جنازه شوهرش باعث میشود که شوهرش را از آتش جهنم نجات بدهد. با گذشت زمان این رسم نه تنها فراگیر، بلکه به صورت کمال مطلوب خانمها درآمده است. با درگذشت شوهر، بیوه وی خود را در آتش وی میسوزاند و یا اگر او را دفن میکردند، بیوه وی نیز زنده زنده همراه وی مدفون میشد.
«ساتی» واژهای است سانسکریت که به معنای «همراه» و «رفیق» میآید. بر اساس این رسم اگر شوهر زن جوانی بمیرد، زن جوان بایستی خود را زنده زنده در آتش بیاندازد که جنازه شوهرش در آن، در حال سوختن است. این رسم که ریشه در عقیده هندویی دارد، اشعار میدارد که زن با قربانی کردن خود در هنگام سوختن جنازه شوهرش باعث میشود که شوهرش را از آتش جهنم نجات بدهد. با گذشت زمان این رسم نه تنها فراگیر، بلکه به صورت کمال مطلوب خانمها درآمده است. با درگذشت شوهر، بیوه وی خود را در آتش وی میسوزاند و یا اگر او را دفن میکردند، بیوه وی نیز زنده زنده همراه وی مدفون میشد.
هندوها بر این عقیدهاند که به مجرد اینکه زنی اقدام به «ساتی» نمود تبدیل به «الهه ساتی» میشود. سپس در محل خودسوزی وی معبدی به نام «الهه ساتی» ساخته میشود و با قرار دادن مجسمهای از او به عبادت وی میپردازند.
رسم چند شوهری
گرچه رسم چندشوهری کمتر از چندزوجهای در هندوستان مرسوم است، اما به هر حال در بعضی از نقاط این کشور مشاهده میشود. این رسم در میان طبقات «تودا» و «کوتا» از منطقه «نیلگریز» و طبقه «خاسا» از منطقه «جونان باور» و (اطراف شهر در ادون) و در بعضی دیگر از نقاط شمال هند رواج دارد.
گرچه رسم چندشوهری کمتر از چندزوجهای در هندوستان مرسوم است، اما به هر حال در بعضی از نقاط این کشور مشاهده میشود. این رسم در میان طبقات «تودا» و «کوتا» از منطقه «نیلگریز» و طبقه «خاسا» از منطقه «جونان باور» و (اطراف شهر در ادون) و در بعضی دیگر از نقاط شمال هند رواج دارد.
رسم چندشوهری به دو گونه مختلف است:
الف ـ نوع اول «برادری» خوانده میشود که تمامی شوهرهای یک زن برادر هستند.
در این نوع از رسم چندشوهری، برادر ارشد نسبت به دیگر برادران از حقوق بیشتری در رابطه با زن برخوردار است. در میان طبقه «تودا» برادر ارشد با دختر ازدواج میکند، اما دیگر برادران نیز به او دسترسی دارند. فرزندانی که در این خانواده به دنیا میآیند، متعلق به برادر بزرگ هستند. این رسم هم اکنون در منطقه و ایالت «هاریانا» رواج دارد.
الف ـ نوع اول «برادری» خوانده میشود که تمامی شوهرهای یک زن برادر هستند.
در این نوع از رسم چندشوهری، برادر ارشد نسبت به دیگر برادران از حقوق بیشتری در رابطه با زن برخوردار است. در میان طبقه «تودا» برادر ارشد با دختر ازدواج میکند، اما دیگر برادران نیز به او دسترسی دارند. فرزندانی که در این خانواده به دنیا میآیند، متعلق به برادر بزرگ هستند. این رسم هم اکنون در منطقه و ایالت «هاریانا» رواج دارد.
ب ـ در رسم چندشوهری نوع دوم، شوهران یک زن با یکدیگر رابطه خویشاوندی ندارند.
به این نوع ازدواج، چند شوهری متفرق، گفته میشود. این نوع ازدواج در میان طبقه «نیار» در ایالت «کرالا» مرسوم بوده است.
ج- ازدواج مرد با زنبرادر متوفی خود درصورتیکه دارای فرزند ذکور باشد.
در این نوع ازدواج در صورت مرگ شخصی که دارای فرزند ذکور است، برادر کوچک وی بایستی با بیوه وی ازدواج کند. بر اساس این رسم برادر بزرگ فرد متوفی، حق ندارد که با بیوه برادر خود ازدواج نماید. این رسم در حال حاضر در میان طبقات «جات» «کجرات» و تعداد زیادی از دیگر طبقات ایالات «اتارپرادش» و طبقه «کاراگوز» در منطقه «میسور» رواج دارد.
ازدواج خواهرانه
در این نوع ازدواج در صورت مرگ زن، شوهر با خواهرزن خود ازدواج میکند. این ازدواج در بخشهایی از ایالت «هاریانا» رواج دارد.
در این نوع ازدواج در صورت مرگ زن، شوهر با خواهرزن خود ازدواج میکند. این ازدواج در بخشهایی از ایالت «هاریانا» رواج دارد.
تشریفات ازدواج در هند
عروسی هندوها مثل تمام آداب و رسوم دیگرشان با تشریفات زیادی همراه است. پانزده مرحله مهم برای برگزاری این جشن را میتوان بیان کرد.
مرحله 1: روز خواستگاری را با اجازه بزرگترها تعیین میکنند. در این مراسم حضور و نظر بزرگترهای فامیل بسیار مهم است.
عروسی هندوها مثل تمام آداب و رسوم دیگرشان با تشریفات زیادی همراه است. پانزده مرحله مهم برای برگزاری این جشن را میتوان بیان کرد.
مرحله 1: روز خواستگاری را با اجازه بزرگترها تعیین میکنند. در این مراسم حضور و نظر بزرگترهای فامیل بسیار مهم است.
مرحله 2: با یک منجم مشورت میکنند تا روزو محل مراسم مناسب با طالع زوجین برای برگزاری این جشن مشخص شود.
مرحله 3: تصمیمگیری راجع به پذیرایی از مهمانها به شیوه سنتی که باید روی زمین بنشینند یا تهیه میز و صندلی برای برگزاری مهمانی به شیوه مدرن.
مرحله 4: تصمیمگیری راجع به اجرای 15 مرحله از تشریفات مذهبی رایج در خانوادههای سنتی و یا انتخاب و به جاآوردن گزینههایی که برای زوجین معنا و مفهوم ویژهای دارد.
مرحله 5: خرید لباس سنتی هندی (ساری) توسط داماد برای تعویض لباس عروس در روز مراسم. این تعویض لباس از جمله تشریفات مهم به حساب میآید و به معنای واگذاری مسوولیت و سرپرستی عروس از والدین به داماد است.
مرحله 6: تهیه تدارکات پذیرایی از جمله غذا، میوه و ... (خوردن، آشامیدن و صحبت کردن در طول مراسم عروسی هندوها مانعی ندارد)
مرحله 7: سفارش حلقههای گل عروس و داماد که باید از دست همدیگر بگیرند و بر گردن یکدیگر بیاویزد.
مرحله 8: سفارش یک گردن بند طلا که داماد بر گردن عروس میآویزد.
مرحله 9 : در این مرحله عروس و داماد 7 قدم در کنار هم برمیدارند که نماد ازدواج فرخنده، آرزوی ثروت، شادی، قدرت و ... است.
مرحله 10: درستکردن معجونی از ماست و عسل که عروس باید به داماد تعارف کند. این معجون سمبل تضمین سلامت جسمی و شیرینی آغاز ازدواج برای داماد است.
مرحله 11: اهدای غذا و سایر نذورات به خدایان و طلب دعای خیر و برکت. (در آیین هندو یک قدرت مطلق وجود دارد و سایر خدایان تنها صورتهای دیگر آن خدا هستند)
مرحله 12: تهیه یک سنگ که عروس به رسم وفاداری و صداقت بر آن میایستد و داماد حلقهای را در انگشت پای او قرار می دهد.
مرحله 13: پاشیدن برنج و گل بر سر عروس و داماد بعد از اعلام پیمان ازدواج در جمع.
مرحله 14: در این مرحله داماد با گذاشتن علامتی بر پیشانی عروس به وسیله ی پودر نارنجی یا sedhu به حضار متأهل شدن عروس را اعلام میکند. بعد از آن زوجین باید پای والدینشان را لمس کرده و از آن طلب دعای خیر کنند.
مرحله 15: برگزاری یک مهمانی مفصل برای حضار و مدعوین به صرف انواع غذا و نوشیدنی.