13-11-2014، 12:24
جزء اصلی حس کننده این حسگر قطعهای لولهای شکل از جنس سرامیک زیرکینیم میباشد که توسط لایهای نازک از پلاتین روکش شده است. این حسگر بر اساس پیل سوختی الکتروشیمیایی کار میکند و دارای یک طرف مبنا که در مجاورت با هوای اتمسفر قرار دارد و طرف دیگر در مجاورت گازهای اگزوز قرار میگیرد. دو الکترود آن یک ولتاژ متناسب با مقدار نسبت اکسیژن اگزوز به هوای آزاد ارسال میکند. هنگامی که مخلوط سوخت و هوا در حد استکیومتری است ولتاژ مبنا ۴۵۰mV تولید میشود وقتی سوخت رقیق است ولتاژ تا ۲۰۰mV کاهش مییابد. وقتی سوخت غنی است ولتاژ تا ۸۰۰mV افزایش پیدا میکند. ولتاژ تولید شده حسگر غیر خطی است و نکته مهم مقدار ثابت زمانی حسگر برای سرعت پاسخ واحد کنترل الکترونیکی برای تصحیح سوخت است