05-06-2014، 17:40
ایرباس آ-۳۳۰ (Airbus A330) یک هواپیمای مسافربری ساخته شرکت ایرباس است. این هواپیما از نوع هواپیماهای پهنپیکر بزرگ است که توانایی جابجایی تعداد زیادی مسافر دارد. کاربرد آن بیشتر در سفرهای بینالمللی و مسافتهای طولانی است.
ساخت ایرباس آ-۳۳۰ از سال ۱۹۸۷ آغاز شد و نخستین بار در ۲ نوامبر ۱۹۹۲ به پرواز در آمد . طراحی و ساخت این هواپیما همزمان با ایرباس آ-۳۴۰ انجام شد و گمان میرود در آینده، هواپیمای ایرباس آ-۳۵۰ جای آن را بگیرد.ایرباس آ-330 در دو مدل 200 و 300 ارائه میشود.مدل 200 که کوتاهتر میباشد برای پرواز در بردهای کوتاه تا بلند طراحی شده است .این مدل قابلیت حمل 253 نفر در 2 کلاس را برای مسیرهای طولانی با کابین بسیار بی صدا و راحت فراهم کرده است .این مدل قابلیت صفحه نمایش برای هر صندلی و چک کردن ایمیل و تلفن همراه از طریق ماهواره را دارد.در مدل 300 که مدل کشیده تر میباشد قابلیت حمل 300 مسافر در 2کلاس برای برد 5450 ناتیکال مایل (10093 کیلومتر) را در یک کابین بسیار مرفه دارد.همچنین هردو مدل 200 و 300 برای خدمه کابین محل استراحت بسیار راحت را دارد.لازم به ذکر است خلبان های مدل آ330 چه 200 چه 300 قادر به پرواز با ایرباس آ-340 که 4 موتوره میباشد هستند. .
مشخصات
ایرباس آ-۳۳۰ دارای دو موتور توربوفن در زیر دو بال است.
فاصله نوک دو بال: ۶۰٫۳ متر
طول: ۶۳٫75 متر
ارتفاع: ۱۶٫۸ متر
ظرفیت مسافر: ۴۴۰ نفر
بیشینه سرعت: ۸۶/۰ ماخ (۹۱۲ کیلومتر بر ساعت)
محدوده پرواز: ۱۰۴۰۰ کیلومتر
مدلها
A330-200 مدل طراحی شده برای مسافتهای طولانی
A330-300 مدل پایه
A330 Enhanced مدل بهبود یافته با فضای بهتر برای مسافران
A330MRTT تانکر سوخترسان هوایی و نفربر
تانکر سوخترسان ارباس
تانکر سوخترسان ایرباس موسوم به امآرتیتی (MRTT)، هواپیمایی نظامی بر اساس طراحی ایرباس آ-۳۳۰ است که برای سوختگیری هوایی ساخته شده است.
در تاریخ ۲۹ فوریه ۲۰۰۸، شرکت دفاعی هوافضایی اروپا، شرکت مادر ایرباس، برنده مناقصه ساخت ۱۷۹ فروند هواپیمای امآرتیتی برای جایگزینی ناوگان قدیمی سوخترسان نیروی هوایی آمریکا شد. ارزش این معامله ۴۰ میلیارد دلار برآورد شده است. بیشتر قسمتهای این هواپیما در کارخانههای ایرباس در اروپا ساخته میشوند و نهایتاً در مرکز جدیدی که ایرباس در آمریکا دایر کرده مونتاژ میشوند. این هواپیما در نیروی هوایی آمریکا با نام KC-30 شناخته میشود.
به عقیده ژنرال آرتور لیکت، فرمانده یگان حمل و نقل هوایی در نیروی هوایی آمریکا، هواپیمای سوخترسان ایرباس در زمینههای زیادی از جمله ظرفیت حمل سوخت، نفر و بار از طرح جدید شرکت آمریکایی بوئینگ بسیار برتر است. این هواپیما از انعطاف پذیری بیشتری نسبت به هواپیمای سوخترسان بوئینگ برخوردار است، و میتوان آنرا سریعتر برای انجام ماموریت آماده کرد.
ساخت ایرباس آ-۳۳۰ از سال ۱۹۸۷ آغاز شد و نخستین بار در ۲ نوامبر ۱۹۹۲ به پرواز در آمد . طراحی و ساخت این هواپیما همزمان با ایرباس آ-۳۴۰ انجام شد و گمان میرود در آینده، هواپیمای ایرباس آ-۳۵۰ جای آن را بگیرد.ایرباس آ-330 در دو مدل 200 و 300 ارائه میشود.مدل 200 که کوتاهتر میباشد برای پرواز در بردهای کوتاه تا بلند طراحی شده است .این مدل قابلیت حمل 253 نفر در 2 کلاس را برای مسیرهای طولانی با کابین بسیار بی صدا و راحت فراهم کرده است .این مدل قابلیت صفحه نمایش برای هر صندلی و چک کردن ایمیل و تلفن همراه از طریق ماهواره را دارد.در مدل 300 که مدل کشیده تر میباشد قابلیت حمل 300 مسافر در 2کلاس برای برد 5450 ناتیکال مایل (10093 کیلومتر) را در یک کابین بسیار مرفه دارد.همچنین هردو مدل 200 و 300 برای خدمه کابین محل استراحت بسیار راحت را دارد.لازم به ذکر است خلبان های مدل آ330 چه 200 چه 300 قادر به پرواز با ایرباس آ-340 که 4 موتوره میباشد هستند. .
مشخصات
ایرباس آ-۳۳۰ دارای دو موتور توربوفن در زیر دو بال است.
فاصله نوک دو بال: ۶۰٫۳ متر
طول: ۶۳٫75 متر
ارتفاع: ۱۶٫۸ متر
ظرفیت مسافر: ۴۴۰ نفر
بیشینه سرعت: ۸۶/۰ ماخ (۹۱۲ کیلومتر بر ساعت)
محدوده پرواز: ۱۰۴۰۰ کیلومتر
مدلها
A330-200 مدل طراحی شده برای مسافتهای طولانی
A330-300 مدل پایه
A330 Enhanced مدل بهبود یافته با فضای بهتر برای مسافران
A330MRTT تانکر سوخترسان هوایی و نفربر
تانکر سوخترسان ارباس
تانکر سوخترسان ایرباس موسوم به امآرتیتی (MRTT)، هواپیمایی نظامی بر اساس طراحی ایرباس آ-۳۳۰ است که برای سوختگیری هوایی ساخته شده است.
در تاریخ ۲۹ فوریه ۲۰۰۸، شرکت دفاعی هوافضایی اروپا، شرکت مادر ایرباس، برنده مناقصه ساخت ۱۷۹ فروند هواپیمای امآرتیتی برای جایگزینی ناوگان قدیمی سوخترسان نیروی هوایی آمریکا شد. ارزش این معامله ۴۰ میلیارد دلار برآورد شده است. بیشتر قسمتهای این هواپیما در کارخانههای ایرباس در اروپا ساخته میشوند و نهایتاً در مرکز جدیدی که ایرباس در آمریکا دایر کرده مونتاژ میشوند. این هواپیما در نیروی هوایی آمریکا با نام KC-30 شناخته میشود.
به عقیده ژنرال آرتور لیکت، فرمانده یگان حمل و نقل هوایی در نیروی هوایی آمریکا، هواپیمای سوخترسان ایرباس در زمینههای زیادی از جمله ظرفیت حمل سوخت، نفر و بار از طرح جدید شرکت آمریکایی بوئینگ بسیار برتر است. این هواپیما از انعطاف پذیری بیشتری نسبت به هواپیمای سوخترسان بوئینگ برخوردار است، و میتوان آنرا سریعتر برای انجام ماموریت آماده کرد.