03-04-2016، 11:50
رقابت میان دو خودروساز بزرگ آلمانی یعنی مرسدس بنز و بامو پیشینهای طولانی دارد و در هر دورهای یکی بر دیگر فائق آمده است بااینحال در این مسیر، انتخاب خودرو و خودروساز برتر تقریباً غیرممکن به نظر میرسد. در ادامه دو شاسیبلند کوپهی این دو خودروساز را مورد بررسی قرار میدهیم.
مرسدس برای اولین بار بحث کوپهی چهار درب را با تولید CLS سدان پیش کشید، بامو هم در پاسخ بلافاصله بر روی این کلاس کار کرد و دو کوپهی چهار درب روانهی بازار کرد. در ادامه بامو با X6 خلاقیت در طراحی شاسیبلندها را پیش کشید و مرسدس این مسیر را با GLE کوپه دنبال کرد.
حال این رقابت به این دو خودروی سنگینوزن دو تنی رسیده است خودروهایی که با حفظ برخی ویژگیهای کاربردی شاسیبلندها، سواری لذتبخش خودروهای سطح بالا را هم مهیا کردهاند.
نسل دوم بامو X6 سری M حالا میتواند با موتور هشت سیلندر 4.4 لیتری و توربوشارژ دوقلویش 567 اسب بخار نیرو تولید کند و عملکرد حیرتانگیزی را در تست جادهای ثبت کند. اگر از زاویه کناری به این خودرو که دماغهای کوتاه دارد نگاه کنیم این خودرو را شبیه یک موش بی دم میبینیم.
در آنطرف GLE کوپهی تازهنفس که امسال بهروزرسانی شده بهاندازهی X6 عملکردی نیست اما با موتور قابل پیشبینی هشت سیلندر 5.5 لیتری توربوی دوقلو، 10 اسب بخار بیشتر از X6 نیرو تولید میکند عددی که صرفاً برای برتری لفظی به دست آمده است. این خودرو از زاویه عقب با ابروی پیوسته کروم شبیه به یک ربات غمگین به نظر میرسد.
اما آیا واقعاً این خودروها ارزش پرداخت هزینهای بیش از 100 هزار دلار را دارند؟ این مقوله را با هم بررسی میکنیم:
جایگاه دوم: بامو X6 سری M سال 2015
در ابتدا به مشخصات عملکردی بامو در جدول انتهایی نگاهی داشته باشید. واقعاً این اعداد و ارقام شگفتانگیز نیستند؟ درست است که در این رقابت بامو در مکان دوم ایستاده اما این خودرو قطعاً در تست جادهای پیروز رقابت بوده است. X6 سری M که با وزن 2361 کیلوگرمی واقعاً سنگین به نظر میرسد میتواند تنها در 3.7 ثانیه از سرعت صفر به 96 کیلومتر بر ساعت برسد.
ترمزهای قوی نصبشده بر روی X6، این خودرو را از سرعت 112 کیلومتر بر ساعتی در مسافت 46 متری به حالت ایستا میرساند و گردش 1.01 g نشان میدهد که این خودرو چه تواناییهایی دارد، شاید برای درک بهتر باید اشاره کنیم که تمام این اعداد و ارقام بهتر و بالاتر از بامو M3 DCT با وزن 1640 کیلوگرمی است.
اگر معیار انتخاب برنده این رقابت ویژگیهای عجیبوغریب و پوچ بود X6 سری M باز هم برندهی این رقابت نامیده میشد چراکه بامو در خلق یک اثر عجیبوغریب پا را فراتر از محدودیتها گذاشته است.
بامو X6 سری M با قد و قوارهی فربهاش، پشت صندلیهای عقب فضای بار نسبتاً کوچکی دارد این فضا کمتر از فضای خودروی آئودی A4 کواترو آلرود است. البته در این بحث مرسدس هم چندان قوی عمل نکرده، GLE که از لحاظ سایز بزرگتر از بامو هم هست فقط توانسته در حد A4 ظاهر شود.
با همهی این احوال پس چرا بامو بازندهی رقابت شده است؟ زیبایی، ویژگیهای جالب، احساس برتری و عملگری و ویژگیهای جالب معیارهایی بود که باید X6 را برنده میکرد اما در جواب باید بگوییم این خودرو غیرمنطقیترین خودرویی است که دیدهایم و بزرگترین مشکل آن در برابر مرسدس این است که نمیتوان آن را بهاندازهی مرسدس برای کارهای روزمره مورد استفاده قرار داد.
فضای صندلیهای عقب بامو X6 بهقدری کم است که سرنشینان با قد متوسط به بالا برای نشستن باید سر خود را کمی پایین بگیرند. حالت رانندگی آسوده (Comfort)، سواری بامو را لذتبخش کرده است اما در حالت سواری اسپرت و اسپرت پلاس در شرایط جادهای ناهموار این خودرو مثل یک اسب رام نشده عمل میکند و لاستیکهای بزرگ پیلوت سوپر اسپرت 21 اینچی میشلن (با سایز 285/35ZR در جلو و 325/30ZR در عقب) این خودرو هنگام عبور از سطوح ناهموار، فرمان خودرو را به لرزش درمیآورند. در یک تست جادهای بامو سریعتر و قابل پیشبینی تر از مرسدس بود اما واقعیت آن است که هنگام رانندگی با X6 احساس میکنید که X6 بیش از آنکه یک خودروی جادهای باشد یک سازه مهندسی اسباببازی است!
با وجود تنظیمات و کنترلهای فراوان X6، صندلیها و حالتهای رانندگی GLE راحتتر از X6 M است. با دیدن کابین بامو ترکیب پیچیدهای از پنل ها، قطعات و کنترلر های آن به یاد یک کادیلاک مدرن میافتیم. پنل ابزار سراسری این خودرو با چرم سیاه بالا تا پایین با دوخت چرم قهوهای مایل به زرد، نوار نیمه براق آلومینیومی، پلاستیک براق به رنگ سیاه پیانو، فیبر کربن براق، چرم مشکی چهار تکهای با دوخت چرم قهوهای مایل به زرد و یک تکه چرم مشکی با دوخت چرم مشکی پوشیده شده است.
با وجود کنایههایی که در این بررسی به بامو زدیم نمیتوانیم طراحی و توسعهی ارزشمند بامو X6 را زیر سؤال ببریم چراکه X6 M بهواقع یک هیولا به شمار میآید و امکانات و ویژگیهای متنوعی دارد.
جایگاه اول: مرسدس بنز AMG GLE63 2016 کوپه S
خودروی GLE63 مرسدس بنز به هر صورت از طراحی ویژگیهای جف ساباتینی، مردی که به خاطر موفقیتش شناخته شده بهره میبرد و قطعات با اشکال مختلف و خط غیرمنطقیاش به شکل عجیبی نظر ما را به خود جلب میکند.
درست است که این خودروی سنگینوزن به نسبت X6 M سریع نیست، ترمزهای ضعیفتری دارد و لاستیکهای تابستانی کانتیننتال آن نمیتواند در مقابل لاستیکهای میشلن بامو قرار بگیرد بااینحال این خودرو با شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت 3.9 ثانیهای هنوز بهاندازهی شورولت کامارو SS جدید سریع است.
آستانه گردش آن کم است و شتاب جانبی 0.95g که بهاندازهی فورد ماستنگ GT جدید با پکیج تیونینگ است را تحمل میکند و درنهایت با طی کردن مسافتی 48.5 متری از سرعت 112 کیلومتر بر ساعت به توقف کامل میرسد.
این اعداد و ارقام ثبتشده برای خودرویی که ارتفاع سقف آن از زمین 172 سانتیمتر است جالبتوجه است؛ اما چیزی که GLE63 را در جایگاه بالاتری قرار داده رفتار خودرو در جاده است. وقتی که محدودیتهای مطلق اعداد را در نظر نگیریم GLE مرد برتر میدان است و این با فلسفهی AMG یعنی تناسب بهتر در خودروهای بزرگ سطح بالا مطابقت دارد.
برای نمونه، این کمپانی حجیمترین و قدرتمندترین سیستم اگزوز را در موتورهای توربو دارد اما مرسدس این ویژگی را هیچوقت هایلایت نمیکند. در حالت آرام (Comfort) سیستم اگزوز بهترین نوع در ردهی خود بود اما در حالت اسپرت پلاس GLE63 در بهترین حالت صدای جگوار F-type را تقلید میکرد. با همهی این احوال در طول بررسی با صدای هیجانانگیز تعویض دنده با گیربکس هفت سرعته این خودرو مواجه شدیم و خشونت صدای اگزوز GLE بهاندازهی کافی ما را تحت تأثیر قرار داد.
نتایج تخت گاز این دو خودرو را با هم مقایسه کنید، در بازهی 48 تا 80 کیلومتر بر ساعت مرسدس در واقع سریعتر از بامو است. این اختلاف اندک میتواند انعطاف پیشرانه مرسدس را نشان بدهد. در رانندگی روزمره تمایل به رانندگی با AMG بیشتر از سری M شده است و این قضیه میتواند هشداری برای این سری باشد. بهعنوان مثال تفاوت قابلتوجهی بین حالتهای اسپرت و آرام در بامو دیده نمیشود اما تغییر در تنظیمات حالت رانندگی مرسدس مشهود است و خودرو کاملاً در اختیار راننده است.
راننده مسابقهای ما از رانش دنبالهی GLE63 در تست اسلالوم شکایت داشت اما ما اصلاً چنین چیزی را در جاده حس نکردیم و این خودرو با فاصله محوری 291 سانتیمتری واقعاً مشتاق به گردش در پیچها نشان میداد.
جلوه ظاهری کابین بامو کمی ناهنجار است اما کابین مرسدس آرام و حسابشده است. صندلیهای جلوی مرسدس با پشتی مناسب، راحت هستند و صندلیهای عقب هم جادارتر از صندلیهای بامو هستند و فضای قرارگیری پا در کف هم کاملاً مناسب و بزرگ در نظر گرفته شده است.
درنهایت باید اعلام کنیم که این بررسی با در نظر گرفتن تمامی جوانب انجام شد و نتیجه نهایی صرفاً با تمامی شاخصها ارزیابی شد. شاخصهای پیشرانه، سرعت و شتاب بامو را پیش انداخت اما این مرسدس بود که با عملکرد بهتر خود را به میدان مبارزه بازگرداند.
مرسدس برای اولین بار بحث کوپهی چهار درب را با تولید CLS سدان پیش کشید، بامو هم در پاسخ بلافاصله بر روی این کلاس کار کرد و دو کوپهی چهار درب روانهی بازار کرد. در ادامه بامو با X6 خلاقیت در طراحی شاسیبلندها را پیش کشید و مرسدس این مسیر را با GLE کوپه دنبال کرد.
حال این رقابت به این دو خودروی سنگینوزن دو تنی رسیده است خودروهایی که با حفظ برخی ویژگیهای کاربردی شاسیبلندها، سواری لذتبخش خودروهای سطح بالا را هم مهیا کردهاند.
نسل دوم بامو X6 سری M حالا میتواند با موتور هشت سیلندر 4.4 لیتری و توربوشارژ دوقلویش 567 اسب بخار نیرو تولید کند و عملکرد حیرتانگیزی را در تست جادهای ثبت کند. اگر از زاویه کناری به این خودرو که دماغهای کوتاه دارد نگاه کنیم این خودرو را شبیه یک موش بی دم میبینیم.
در آنطرف GLE کوپهی تازهنفس که امسال بهروزرسانی شده بهاندازهی X6 عملکردی نیست اما با موتور قابل پیشبینی هشت سیلندر 5.5 لیتری توربوی دوقلو، 10 اسب بخار بیشتر از X6 نیرو تولید میکند عددی که صرفاً برای برتری لفظی به دست آمده است. این خودرو از زاویه عقب با ابروی پیوسته کروم شبیه به یک ربات غمگین به نظر میرسد.
اما آیا واقعاً این خودروها ارزش پرداخت هزینهای بیش از 100 هزار دلار را دارند؟ این مقوله را با هم بررسی میکنیم:
جایگاه دوم: بامو X6 سری M سال 2015
در ابتدا به مشخصات عملکردی بامو در جدول انتهایی نگاهی داشته باشید. واقعاً این اعداد و ارقام شگفتانگیز نیستند؟ درست است که در این رقابت بامو در مکان دوم ایستاده اما این خودرو قطعاً در تست جادهای پیروز رقابت بوده است. X6 سری M که با وزن 2361 کیلوگرمی واقعاً سنگین به نظر میرسد میتواند تنها در 3.7 ثانیه از سرعت صفر به 96 کیلومتر بر ساعت برسد.
ترمزهای قوی نصبشده بر روی X6، این خودرو را از سرعت 112 کیلومتر بر ساعتی در مسافت 46 متری به حالت ایستا میرساند و گردش 1.01 g نشان میدهد که این خودرو چه تواناییهایی دارد، شاید برای درک بهتر باید اشاره کنیم که تمام این اعداد و ارقام بهتر و بالاتر از بامو M3 DCT با وزن 1640 کیلوگرمی است.
اگر معیار انتخاب برنده این رقابت ویژگیهای عجیبوغریب و پوچ بود X6 سری M باز هم برندهی این رقابت نامیده میشد چراکه بامو در خلق یک اثر عجیبوغریب پا را فراتر از محدودیتها گذاشته است.
بامو X6 سری M با قد و قوارهی فربهاش، پشت صندلیهای عقب فضای بار نسبتاً کوچکی دارد این فضا کمتر از فضای خودروی آئودی A4 کواترو آلرود است. البته در این بحث مرسدس هم چندان قوی عمل نکرده، GLE که از لحاظ سایز بزرگتر از بامو هم هست فقط توانسته در حد A4 ظاهر شود.
با همهی این احوال پس چرا بامو بازندهی رقابت شده است؟ زیبایی، ویژگیهای جالب، احساس برتری و عملگری و ویژگیهای جالب معیارهایی بود که باید X6 را برنده میکرد اما در جواب باید بگوییم این خودرو غیرمنطقیترین خودرویی است که دیدهایم و بزرگترین مشکل آن در برابر مرسدس این است که نمیتوان آن را بهاندازهی مرسدس برای کارهای روزمره مورد استفاده قرار داد.
فضای صندلیهای عقب بامو X6 بهقدری کم است که سرنشینان با قد متوسط به بالا برای نشستن باید سر خود را کمی پایین بگیرند. حالت رانندگی آسوده (Comfort)، سواری بامو را لذتبخش کرده است اما در حالت سواری اسپرت و اسپرت پلاس در شرایط جادهای ناهموار این خودرو مثل یک اسب رام نشده عمل میکند و لاستیکهای بزرگ پیلوت سوپر اسپرت 21 اینچی میشلن (با سایز 285/35ZR در جلو و 325/30ZR در عقب) این خودرو هنگام عبور از سطوح ناهموار، فرمان خودرو را به لرزش درمیآورند. در یک تست جادهای بامو سریعتر و قابل پیشبینی تر از مرسدس بود اما واقعیت آن است که هنگام رانندگی با X6 احساس میکنید که X6 بیش از آنکه یک خودروی جادهای باشد یک سازه مهندسی اسباببازی است!
با وجود تنظیمات و کنترلهای فراوان X6، صندلیها و حالتهای رانندگی GLE راحتتر از X6 M است. با دیدن کابین بامو ترکیب پیچیدهای از پنل ها، قطعات و کنترلر های آن به یاد یک کادیلاک مدرن میافتیم. پنل ابزار سراسری این خودرو با چرم سیاه بالا تا پایین با دوخت چرم قهوهای مایل به زرد، نوار نیمه براق آلومینیومی، پلاستیک براق به رنگ سیاه پیانو، فیبر کربن براق، چرم مشکی چهار تکهای با دوخت چرم قهوهای مایل به زرد و یک تکه چرم مشکی با دوخت چرم مشکی پوشیده شده است.
جایگاه اول: مرسدس بنز AMG GLE63 2016 کوپه S
خودروی GLE63 مرسدس بنز به هر صورت از طراحی ویژگیهای جف ساباتینی، مردی که به خاطر موفقیتش شناخته شده بهره میبرد و قطعات با اشکال مختلف و خط غیرمنطقیاش به شکل عجیبی نظر ما را به خود جلب میکند.
درست است که این خودروی سنگینوزن به نسبت X6 M سریع نیست، ترمزهای ضعیفتری دارد و لاستیکهای تابستانی کانتیننتال آن نمیتواند در مقابل لاستیکهای میشلن بامو قرار بگیرد بااینحال این خودرو با شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت 3.9 ثانیهای هنوز بهاندازهی شورولت کامارو SS جدید سریع است.
آستانه گردش آن کم است و شتاب جانبی 0.95g که بهاندازهی فورد ماستنگ GT جدید با پکیج تیونینگ است را تحمل میکند و درنهایت با طی کردن مسافتی 48.5 متری از سرعت 112 کیلومتر بر ساعت به توقف کامل میرسد.
این اعداد و ارقام ثبتشده برای خودرویی که ارتفاع سقف آن از زمین 172 سانتیمتر است جالبتوجه است؛ اما چیزی که GLE63 را در جایگاه بالاتری قرار داده رفتار خودرو در جاده است. وقتی که محدودیتهای مطلق اعداد را در نظر نگیریم GLE مرد برتر میدان است و این با فلسفهی AMG یعنی تناسب بهتر در خودروهای بزرگ سطح بالا مطابقت دارد.
برای نمونه، این کمپانی حجیمترین و قدرتمندترین سیستم اگزوز را در موتورهای توربو دارد اما مرسدس این ویژگی را هیچوقت هایلایت نمیکند. در حالت آرام (Comfort) سیستم اگزوز بهترین نوع در ردهی خود بود اما در حالت اسپرت پلاس GLE63 در بهترین حالت صدای جگوار F-type را تقلید میکرد. با همهی این احوال در طول بررسی با صدای هیجانانگیز تعویض دنده با گیربکس هفت سرعته این خودرو مواجه شدیم و خشونت صدای اگزوز GLE بهاندازهی کافی ما را تحت تأثیر قرار داد.
نتایج تخت گاز این دو خودرو را با هم مقایسه کنید، در بازهی 48 تا 80 کیلومتر بر ساعت مرسدس در واقع سریعتر از بامو است. این اختلاف اندک میتواند انعطاف پیشرانه مرسدس را نشان بدهد. در رانندگی روزمره تمایل به رانندگی با AMG بیشتر از سری M شده است و این قضیه میتواند هشداری برای این سری باشد. بهعنوان مثال تفاوت قابلتوجهی بین حالتهای اسپرت و آرام در بامو دیده نمیشود اما تغییر در تنظیمات حالت رانندگی مرسدس مشهود است و خودرو کاملاً در اختیار راننده است.
راننده مسابقهای ما از رانش دنبالهی GLE63 در تست اسلالوم شکایت داشت اما ما اصلاً چنین چیزی را در جاده حس نکردیم و این خودرو با فاصله محوری 291 سانتیمتری واقعاً مشتاق به گردش در پیچها نشان میداد.
جلوه ظاهری کابین بامو کمی ناهنجار است اما کابین مرسدس آرام و حسابشده است. صندلیهای جلوی مرسدس با پشتی مناسب، راحت هستند و صندلیهای عقب هم جادارتر از صندلیهای بامو هستند و فضای قرارگیری پا در کف هم کاملاً مناسب و بزرگ در نظر گرفته شده است.