27-01-2015، 21:04
دسته: فرهنگی و اجتماعی
برخی مواقع انسان با چیزهایی و تبلیغاتی مواجه می شود که عقل از آن در حیرت می ماند. بعنوان مثال تصویری که در بالا مشاهده می کنید را در سطح شهر برخورد کردم که واقعا تعجب مرا برانگیخت و مرا به فکر فرو برد. تبلیغی که در آن نوعی از پوشش را تبلیغ می کند که به قول معروف شنبه از یکشنبه اش بیرون زده است و ظاهرش هم که.. با خودم فکر کردم که یعنی واقعا کسی سراغ این گونه لباس ها و پوشش ها هم خواهد رفت که که سریعا جوابم را یافتم. پاسخ مثبت بود.
تا چندی پیش اگر کسی لباسش اندکی خط یا خش می افتاد دیگر رویش نمی شد که آن را بپوشد ولی الآن کار به جایی رسیده است که هرچه لباس چرکین تر و بدرنگ تر و پاره پاره تر، با کلاس تر و متمدنانه و مدرن تر! اینجا بود که فهمیدم در عصر مدرنیته، انسان مدرن بی نیاز از عقل شده است و هرچه را که رسانه ها تبلیغ کنند همان می شود عقلانیت و تجدد. هرچند اگر این تجدد واپسگرایی باشد و یا بدتر از آن. انسان عصر مدرنیته تکنولوژی و رسانه را جایگزین عقل قرار داده و یا بعبارتی دیگر عقل در خدمت تکنولوژی و مصرف و رسانه قرار گرفته است.
متأسفانه انسان عصر مدرن بدلیل فراموش کردن فلسفه و هدف زندگی خود، دچار یک دور باطل و پوچی شده است و آن اینکه با مصرف گرایی می خواهد به آرامش و آسایش دست پیدا کند و همیشه در تلاش است پول بیشتر درآورده و مصرف بیشتر داشته باشد و از آن طرف هم هر روز ابزارآلات جدید و … به بازار می آید و با تبلیغات فراوان و ایجاد حس نیاز (کاذب) انسان را به سمت مصرف بیشتر می کشاند و این انسان هرگز نمی تواند روی آسایش و آرامش را در زندگی خود ببیند چرا که هر روز با پدید آمدن نیاز کاذب توسط تبلیغات، خود را ناچار به برآوردن آن نیاز می یابد و این چرخه و دور باطل تا پایان زندگی با او خواهد بود مگر آنکه به حقیقت زندگی و آفرینش پی ببرد و در همان مسیر گام بردارد.