12-10-2014، 19:53
در سال ۱۶۷۱، رابرت بویل دریافت و توضیح داد که از واکنش میان آهن و یک اسید رقیق باعث تولید گاز هیدروژن میشود.[۳۹][۴۰] پس از او در سال ۱۷۶۶ هنری کاوندیش نخستین کسی بود که گاز هیدروژن را به عنوان یک مادهٔ جداگانه شناخت. مادهای که نتیجهٔ واکنش شیمیایی میان فلز و اسید بوده و البته آتشگیر نیز بودهاست برای همین وی نام «هوای آتشگیر» را بر آن نهاد. او گمان برد «هوای آتشگیر» در حقیقت همان مادهٔ افسانهای «آتشدوست» یا phlogiston است.[۴۱][۴۲] آزمایشهای پس از آن در سال ۱۷۸۱ نشان داد که از سوختن این گاز، آب پدید میآید. کاوندیش به عنوان کسی که برای نخستین بار هیدروژن را به عنوان یک عنصر دانست، شناخته میشود.[۴۳][۴۴] در سال ۱۷۸۳ لاوازیه و لاپلاس هنگامی که یافتههای کاوندیش را آزمودند و دیدند که از سوختن این گاز، آب پدید میآید به پیشنهاد لاوازیه نام هیدروژن را برای آن برگزیدند.[۴۴] هیدروژن به معنی سازندهٔ آب یا آبزا، از واژهٔ یونانی ὕδρω یا hydro به معنی «آب» و γενῆς یا genes به معنی «سازنده» ساخته شدهاست.[۴۵]
لاوازیه در آزمایشهای سرشناس خود دربارهٔ بقای ماده، از واکنش میان بخار آب با فلز آهنی که در آتش به شدت داغ و دچار تابش شده بود، به تولید هیدروژن دست یافت. اکسید کردن آهن در یک فرایند بدون هوا با کمک پروتونهای آب در دمای بسیار بالا از واکنشهای زیر پیروی میکند:
Fe + H۲O → FeO + H۲
2 Fe + 3 H۲O → Fe۲O۳ + 3 H۲
3 Fe + 4 H۲O → Fe۳O۴ + 4 H۲
زیرکونیم و بسیاری دیگر از فلزها اگر همین فرایند را با آب داشته باشند باز به تولید هیدروژن میرسند.
نخستین بار در سال ۱۸۹۸ جیمز دیوئر توانست هیدروژن را در فرایند احیاکنندهٔ سرما و با کمک چندی از ابتکارهای خودش مانند فلاسک خلاء مایع کند.[۴۴] او یک سال بعد توانست هیدروژن را جامد کند.[۴۴] در دسامبر ۱۹۳۱، هارولد یوری توانست دوتریوم و پس از او در ۱۹۳۴ ارنست رادرفورد، مارک اولیفانت و پاول هارتک توانستند تریتیوم را بدست آورند.[۴۳] در ادامه، آب سنگین که به جای هیدروژن معمولی از دوتریوم ساخته شده را گروه اوری در ۱۹۳۲ بدست آوردند.[۴۴] در سال ۱۸۰۶ فرانسوآ ایزاک دو ریواز نخستین ماشین درون سوز با سوخت آمیزهای از هیدروژن و اکسیژن را ساخت و ادوارد دانیل کلارک لولههای دم دهندهٔ هیدروژن را در سال ۱۸۱۹ درست کرد. روشنایی کلسیم و لامپ دوبرانر هم نخستین بار در سال ۱۸۲۳ درست شدند
نخستین بادکنک هیدروژنی را ژاک شارل در ۱۷۸۳ پدید آورد،[۴۴] اما هنری گیفارد نخستین کسی بود که توانست از این بادکنکهای هیدروژنی یک وسیلهٔ جابجایی در آسمان بسازد و به اندازهٔ کافی در هوا بالا رود. او در سال ۱۸۵۲ به این کامیابی دست یافت.[۴۴] پس از آن فردیناند زپلین آلمانی پیشنهاد ساخت یک کشتی پرنده را داد و در سال ۱۹۰۰ نخستین زپلین در آسمان به پرواز در آمد.[۴۴] با آمدن این ابزار مسافرتهای هوایی ممکن شد تا آنجا که از سال ۱۹۱۰ تا ۱۹۱۴ که جنگ جهانی اول آغاز شد، ۳۵،۰۰۰ مسافر بدون هیچ حادثهٔ جدی در آسمان جابجا شدند. در طول جنگ هم این ابزار به عنوان دیده بان و یا بمب افکن کاربرد داشت.
کشتیهای هوایی بریتانیایی آر۳۴ که در سال ۱۹۱۹ ساخته شد میتوانست عرض اقیانوس اطلس را بدون توقف طی کند. پس از آن در دههٔ ۱۹۲۰ پروازهای مرتب برای مسافرین فراهم شد. با شناسایی گاز هلیم توسط آمریکاییها امید آن بود که این مسافرتها از امنیت بیشتری برخوردار شوند. اما دولت آمریکا نپذیرفت که هلیوم را برای این هدف بفروشد. برای همین به ناچار این کشتیهای فضایی همچنان با هیدروژن کار میکردند. کشتی هوایی هیندنبورگ که در ۶ مه ۱۹۳۷ در آسمان نیوجرسی آتش گرفت هم با گاز H۲ پرواز میکرد.[۴۴] این رویداد به صورت زنده از رادیو پخش میشد و از آن فیلم گرفته میشد. گمان آن میرفت که آتش سوزی به دلیل نشت گاز هیدروژن رخ دادهاست اما چندی بعد بررسیها نشان داد که از جرقهٔ میان تارهای آلومینیمی در اثر الکتریسیتهٔ ساکن آتش سوزی روی دادهاست اما هر چه بود این رویداد باعث از بین رفتن اعتماد عمومی نسبت به ابزارهای پروازی به کمک گاز هیدروژن شد.
در سال ۱۹۷۷ برای نخستین بار از پیلهای نیکلهیدروژن در سامانهٔ ردیابی ماهوارهای نیروی دریایی بهره برده شد.[۴۶] برای نمونه در ایستگاه فضایی بینالمللی[۴۷]، اودیسهٔ مریخ[۴۸] و نقشهبردار سراسر مریخ،[۴۹] پیلهای نیکلهیدروژن بکار رفتهاست. تلسکوپ فضایی هابل هم در بخشهایی از گردشش که فضا تاریک است از نیرو پیلهای نیکلهیدروژن بهره میبرد. اما این پیلها در مه سال ۲۰۰۹ جایگزین شدند