09-09-2014، 17:22
حکم كسی که شك كرده غسل كرده یا نه
سئوال: اگر كسی برای غسل واجب به حمام عمومی برود و قصد داشته باشد اجرت حمامی را از پول غیر مشروع بدهد آیا غسل او صحیح است؟
جواب: به نظر بعضی مراجع اگر كسی بخواند پول حرام یا پولی كه خمس آن را نداده، به حمامی بدهد، غسل او باطل است. مرجع تقلید خود را معین كنید تا جواب لازم داده شود. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م383)
سئوال: اگر كسی شك كند كه غسل كرده یا نه چه باید بكند؟
جواب: اگر كسی شك كند كه غسل كرده یا نه، باید غسل كند، ولی اگر بعد از غسل شك كند، كه غسل او درست بوده یا نه، لازم نیست دوباره غسل كند. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م385)
سئوال: در چه صورتی غسل مس میت بر گردن انسان مكلف میآید؟
جواب: اگر كسی بدن انسان مردهای را كه سرد شده و غسلش ندادهاند مس كند یعنی جایی از بدن خود را به آن برساند، باید غسل مس میت بنماید، حال این مس كردن در خواب باشد یا بیداری، با اختیار مس كند یا بیاختیار. ولی اگر حیوان مردهای را مس كند غسل بر او واجب نیست. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م521)
سئوال: اگر تمام بدن مردهای سرد نشده باشد بلكه قسمتی هنوز گرم باقی مانده است آیا مس كردن او، غسل لازم دارد؟
جواب: مس كردن مردهای كه تمام بدن او سرد نشده، غسل واجب نیست اگر چه جایی را كه سرد شده مس نماید. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م522)
سئوال: آیا مس بچه مرده، حتی بچهی سقط شدهای كه چهار ماه او تمام شده، غسل واجب است؟
جواب: بلی ـ باید غسل مس میت انجام داد، بنابراین اگر بچهی چهار ماههای مرده به دنیا بیاید، مادر او باید غسل مس میت به جا آورد. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره)، م524)
سئوال: اگر هر سه غسل میت تمام نشده و به بدن او دست بزنیم آیا غسل مس میت بر گردن ما واجب میشود؟
جواب: تا سه غسل میت تمام نشده، مس او موجب غسل مس میت میشود. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م526)
سئوال: كسی كه غسل مس میت بر گردن دارد میتواند وارد مسجد شود؟
جواب: بلی ـ میتواند به مسجد برود و قرآن بخواند لكن برای نماز باید غسل كند. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره)، م532 )
سئوال: وضعیت میتی كه در هنگام غسل و كفن كردن بر عكس قرار گرفته چیست؟ مثلاً جایی كه باید سر گذاشته شود پاها و بالعكس قرار گیرد؟
جواب: اگر چه به نظر برخی از فقها احتیاط واجب آن است كه تا غسل میت تمام نشده است پاهای او رو به قبله باشد. لكن چنانچه به این تكلیف عمل نشود و غسل و كفن رو به قبله انجام نگیرد، غسل باطل نمیشود. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م534)
منبع: اندیشه قم ـ بخش استفتائات
سئوال: اگر كسی برای غسل واجب به حمام عمومی برود و قصد داشته باشد اجرت حمامی را از پول غیر مشروع بدهد آیا غسل او صحیح است؟
جواب: به نظر بعضی مراجع اگر كسی بخواند پول حرام یا پولی كه خمس آن را نداده، به حمامی بدهد، غسل او باطل است. مرجع تقلید خود را معین كنید تا جواب لازم داده شود. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م383)
سئوال: اگر كسی شك كند كه غسل كرده یا نه چه باید بكند؟
جواب: اگر كسی شك كند كه غسل كرده یا نه، باید غسل كند، ولی اگر بعد از غسل شك كند، كه غسل او درست بوده یا نه، لازم نیست دوباره غسل كند. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م385)
سئوال: در چه صورتی غسل مس میت بر گردن انسان مكلف میآید؟
جواب: اگر كسی بدن انسان مردهای را كه سرد شده و غسلش ندادهاند مس كند یعنی جایی از بدن خود را به آن برساند، باید غسل مس میت بنماید، حال این مس كردن در خواب باشد یا بیداری، با اختیار مس كند یا بیاختیار. ولی اگر حیوان مردهای را مس كند غسل بر او واجب نیست. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م521)
سئوال: اگر تمام بدن مردهای سرد نشده باشد بلكه قسمتی هنوز گرم باقی مانده است آیا مس كردن او، غسل لازم دارد؟
جواب: مس كردن مردهای كه تمام بدن او سرد نشده، غسل واجب نیست اگر چه جایی را كه سرد شده مس نماید. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م522)
سئوال: آیا مس بچه مرده، حتی بچهی سقط شدهای كه چهار ماه او تمام شده، غسل واجب است؟
جواب: بلی ـ باید غسل مس میت انجام داد، بنابراین اگر بچهی چهار ماههای مرده به دنیا بیاید، مادر او باید غسل مس میت به جا آورد. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره)، م524)
سئوال: اگر هر سه غسل میت تمام نشده و به بدن او دست بزنیم آیا غسل مس میت بر گردن ما واجب میشود؟
جواب: تا سه غسل میت تمام نشده، مس او موجب غسل مس میت میشود. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م526)
سئوال: كسی كه غسل مس میت بر گردن دارد میتواند وارد مسجد شود؟
جواب: بلی ـ میتواند به مسجد برود و قرآن بخواند لكن برای نماز باید غسل كند. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره)، م532 )
سئوال: وضعیت میتی كه در هنگام غسل و كفن كردن بر عكس قرار گرفته چیست؟ مثلاً جایی كه باید سر گذاشته شود پاها و بالعكس قرار گیرد؟
جواب: اگر چه به نظر برخی از فقها احتیاط واجب آن است كه تا غسل میت تمام نشده است پاهای او رو به قبله باشد. لكن چنانچه به این تكلیف عمل نشود و غسل و كفن رو به قبله انجام نگیرد، غسل باطل نمیشود. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م534)
منبع: اندیشه قم ـ بخش استفتائات