19-08-2014، 14:43
: ماندگارى تسنن در ايران
تشيع صفويان جنبه ضد سنى هم نداشته است. بگذريم از نحوه رفتار شاه اسماعيل با سنيان تبريز -در هنگام فتح تبريز- كه به دستور او تعدادى از اهل سنت به قتل رسيدند(3), در زمان هاى بعد نمى بينيم كه شاهان صفوى دست بر كشتار وسيع سنيان بزنند و معدود فشارها و كشتارهايى كه واقع شده, در حقيقت عكس العمل ظلم و كشتار عثمانيان از شيعيان آسياى صغير بوده است. نمى گوييم سنى كشى نشده است, بلكه حرف ما اين است كه تشيع صفويان جنبه ضد سنى نداشته است و دليل قاطع آن, وجود اين همه پيروان اهل سنت در مشرق و مغرب ايران است كه همه برادر و خواهر دينى ما شيعيان مى باشند. اگر صفويان مى خواستند از تشيع, شمشيرى عليه اهل سنت ايجاد نمايند, اين كار در داخل مرزهاى ايران كه آسان تر مى توانست روى دهد! اما چنين اتفاقى نيفتاد سنى كشى يا شيعه كشى از جانب هر حكومتى باشد, عنوان مسلمان كشى داشته و هر دو محكومند.
تشيع صفويان جنبه ضد سنى هم نداشته است. بگذريم از نحوه رفتار شاه اسماعيل با سنيان تبريز -در هنگام فتح تبريز- كه به دستور او تعدادى از اهل سنت به قتل رسيدند(3), در زمان هاى بعد نمى بينيم كه شاهان صفوى دست بر كشتار وسيع سنيان بزنند و معدود فشارها و كشتارهايى كه واقع شده, در حقيقت عكس العمل ظلم و كشتار عثمانيان از شيعيان آسياى صغير بوده است. نمى گوييم سنى كشى نشده است, بلكه حرف ما اين است كه تشيع صفويان جنبه ضد سنى نداشته است و دليل قاطع آن, وجود اين همه پيروان اهل سنت در مشرق و مغرب ايران است كه همه برادر و خواهر دينى ما شيعيان مى باشند. اگر صفويان مى خواستند از تشيع, شمشيرى عليه اهل سنت ايجاد نمايند, اين كار در داخل مرزهاى ايران كه آسان تر مى توانست روى دهد! اما چنين اتفاقى نيفتاد سنى كشى يا شيعه كشى از جانب هر حكومتى باشد, عنوان مسلمان كشى داشته و هر دو محكومند.