13-07-2014، 14:05
معمولا اشیاء و اجسام کلاسیک در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارند حتی هواپیماها نیز از این قائده مستثنا نیستند و مدلهای قدیمی هواپیماها در جهان هنوز پرطرفدارند.
یکی از پرطرفدارترین هواپیماهای قدیمی در دنیا، بویینگ ۷۰۷ است. بویینگ ۷۰۷ یک هواپیمای باریک پیکر بود که در سال ۱۹۵۸ اولین پرواز خود را انجام داد و به همین علت از آن به عنوان اولین جت مسافربری یاد میشود که نسل هواپیماها بعد از آن متحول شده است.
بویینگ ۷۰۷
این هواپیما به چهار موتور توربو جت مجهز است و میتواند در حدود ۱۸۰ مسافر را جابجا کند. بویینگ ۷۰۷ به علت بالا بودن آلودگی صوتی و زیست محیطی در سال ۱۹۸۵ برای همیشه از رده خارج شد و تنها برخی نمونههای آن هم با تغییر در موتورها پروازهای تجاری (VIP) و پروازهای باربری را انجام میدهند.
نمای داخلی بویینگ ۷۰۷
اما دو فروند از این پرنده تا سال ۱۳۹۲ در یکی از خطوط هواپیمایی کشورمان پرواز میکردند و به عنوان شناخته شده ترین جتهای ۷۰۷ در سراسر دنیا مشهور بودند و نام خود را به عنوان تنها بویینگهای ۷۰۷ مسافربری دنیا به ثبت رساندند.
بسیاری از علاقهمندان به صنعت هوانوردی از اقصی نقاط جهان برای پرواز با این پرنده به ایران مسافرت میکردند که در بین نام یکی از برترین عکاسان هوانوردی به نام سام چویی (Sam Chui) به چشم میخورد. این عکاس مشهور چندین بار برای پرواز با ۷۰۷ مسافربری ایرانی به کشورمان سفر کرده است.
عکاس مشهور هواپیمایی در جهان Sam Chui
این عکاس مشهور بارها در سفرهای خود از ایمنی پروازهای خطوط هوایی ایران با توجه به عمر نسبتا بالای ناوگان پروازی اظهار تعجب کرده و اعتراف کرده بود که شرکتهای هواپیمایی در ایران از بهترین خطوط هوایی از نظر امنیت هستند.
اما در پایان به معرفی این دو پرنده که دیگر پرواز مسافری انجام نمیدهند میپردازیم:
اولین هواپیما یک فروند بویینگ ۷۰۷ از سری ۳۰۰ بود. این پرنده در ژوئن ۱۹۷۶ تحویل ایران شد. در ابتدا سوخت رسان نیروی هوایی بود و با علامت ثبتی EP-SHV به عنوان هواپیمای مسافربری استفاده و در سال ۱۳۹۲ زمینگیر شد.
دومین بویینگ ۷۰۷ نیز از سری ۳۰۰ بود که در ماه آگوست ۱۹۷۶ به عنوان هواپیمای سوخت رسان تحویل نیروی هوایی شد. این پرنده با علامت ثبتی EP-SHU به عنوان هواپیمای مسافربری استفاده و در سال ۱۳۹۲ از ناوگان مسافری خارج شد.