امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نقد و بررسی چالیم 2

#1
آیا نیازی به این همه چـال بازی بود ؟؟! ( نقدی بر ویدیو کلیپ چالیم 2 )
پس از اومدن آهنگ چالیـم 2 و بـازگشت حسیـن به رپ فـارسی و موفق شـدن این آهنگ و حاشیـه های فـراوانی که بعد از پخش آهنگش شاهـد بودیم ( بخصوص بحث دیـس هـا ) ویدیـو حـرفه ای و پر خرج چالیـم 2 هم پخش شـد . ویدیـو از کیفیت بسیار بالایی برخـوردار هست و واقعا" حـرفه ای کـار شده ، کیفیت ، انتخـاب لوکیشن ها واقعا" عـالی هستن . نکته جالـب توجه این بود که برای اولین بار ابلیس رو در یک کلیپ دیدیم ، هر چند این تجربه اول ابلیس بود و آنچنان نتونست اجرای خوبی توی کلیپ داشته باشه و با کمی دقت میشه حالت مصنوعی خوندن حسین رو فهمید ، ضمن اینکه هنگام اجرا و خوندن اون حس لازم رو نداره کـه این رو میشه روی اولیـن تجـربش گذاشت . بر عکس حسین ؛ موژان حرکـات دستش توی کلیپ خیلی زیبا و جالب توجه بود و این هم نشان از تجربه هایی که توی کلیپ های قبلیش مثه چالیم 1 ، عروسک من و همهمه داشته. اما میرسیم به بحث پیرامون این کلیپ ... پس از دمویی که از ویدیو پخش شد و انتقادات و بحثهایی که شد دو طرف با عقیده مختلف برای این ویدیو بوجود اومد . یک دسته موافق این سبک ویدیو ها و دسته ای دیگه مخالف این سبک ویدیو ها . دسته اول این ویدیو هـا رو بدون مشکل میدونن و راهی برای جهـانی شدن رپ ! و حـرفه ای شدن ویدیو ها با داف ! و از نظـر اونها هیچ مشکلی برای این گـونه ویدیو ها وجـود نداره و مـا اگه میخوایم رپ فارسیمون پیشرفت کنه باید با این ویدیوها رو داشته باشیم ، ولی آیـا آهنگی که 90 درصدش شـاخ بازی و قسمت حسیـن که دیس هست نیـاز به این همه داف داره ؟؟!! یا فقط به خاطر جذب مخاطب اقدام به آوردن داف با این اوضـاع ظاهری شده ؟؟!! آیا آوردن داف با بیکینی نشان از حرفه ای شدن یه کلیپ یا پیشرفت هست ؟ در این صورت داف ها بـا بیکینیشون موجـب پیشرفت شـدن ، نه رپ کن ها ، آهنگسـازی و ... ! با این حساب از این به بعد روی عوامل دیگه کار نکرده و ویدیو کلیپی میسازیم که فقط در اون داف با بیکینینشون داده بشه ، در این صورت ما پیشرفت قابل توجهی کردیم !!! آیـا این درسته ؟ دسته دوم که با این سبک کلیپ ها مخـالفن و اون رو برای رپ فارس و فرهنگ ایـرانی بـد میدونن و اعتقـادشون بر ایـن هست که چنین سبک کلیپ هـایی به فرهنگ ایرانی ها نمیخوره . اونها این نوع ویدیو ها رو سندی برای مسیولان میدونن که راحت رپ رو زیر سوال ببرن ولی باید توجه کرد رپ به دلیلی آزادی که توی بیـان و ... داره در ایران مجـوز نخواهد گرفت . و امـا بحث خانواده ها پیش میاد که خیلی هاشون دید خوبی نسبت به رپ ندارن و میشه گفت با دیدین این ویدیو مخالف رپ هم بشن ... ذکر این نکته مهم هست که واقعا" این ویدیو رو نمیشه با خانواده دید ! بعضی صحنه ها دیگه از حد گذشته ، بخصوص آخرهای کلیپ که ورس سامان هست . آیا نمیشد لباس مناسب تری بـرای داف ها در نظـر گرفته بشه که ویدیو مشکلی نداشته باشه ؟ آیـا با چنین سبک کلیپهایی موافقید ؟ اصلا آهنگی که 90 درصد اون شـاخ بازی هست نیـاز به این همه داف داره ؟؟؟ یا راه حلی فقط برای بالا بردن بیننده ؟؟؟ آیـا چون رپر هـای خـارجی چنیـن کلیپهایی دارن مـا هم بایـد چنیـن کلیپ هـایی داشته باشیم ؟؟!! یا فرهنگ ایـرانی به کـل فـرق میکنه ؟ این سوالاتی هست کـه مخاطبـان دیگه رپ فارسی هم باید به اون جواب بدن . با همه اینها از زحمات بچه ها تشکر میکنیم ...



مقدمه درباره ی موژان YZ و سامان PI :

موژان یکی از رپ کن های خوب ایرانی مقیم از خارج کشور و یک رپر تعلم دیده است که از 8 سالگی در آمریکا زندگی کرده و در سن 16 سـالگی با فـرا گرفتن تکنیک هـای هیپ هاپ از Twista رپر بزرگ آمریکایی خـود را برای پیشرفت های زیاد در این سبک اماده کرد . او سبک رپ و ار اند بی کار می کنه . او کـار خـودش رو حدود 3 سال پیش با آهنگ "آروم آروم" شروع کرد . این کـار اصلا قـرار نبود پخش بشه ولی متاسفـانه هم آهنگ و هم کلیپ کـار دزدیده شـد و روی اینترنت قـرار گرفت . موژان از اینجـا بود که تقریبا شنـاخته شـد و بـا آهنگ و ویدیو "عروسک من" بیـش از پیـش شنـاخته شـد . سامـان هم دیگر رپ کن خوب ایرانی مقیم آمریکا هستش که کار خودش رو با دیس عرفان شروع کرد و اون موقع مورد توجه قرار گرفت . بعد از مدتی که سهند کوازی از عرفان جـدا شد قصد به تشکیل گروهی به نام رپلرزه گرفت که از اولین اعضای این گروه میشه از موژان و سامـان نام برد . مـوژان با درخشش در آهنگ چالیـم تونست خودش رو بین رپرا ببینه و جایی بین اونها باز کنه و سامان هم با کـارهـای خودش کـه از رپلـرزه بیـرون اومـد مثـل آهنگهـای "چکمه" و "ته خط" تونست خـودش رو به همه بشناسونه . این دو رپ کن هم اکنون در کمپانی رپلرزه زیر نظر سهند کـوازی کـار میکنن و تا بحال کـارهایی ازشون بیرون اومده و خـواهد آمد ...

مقدمه در باره ی حسین ( ابلیس ) :

حسین ابلیس یکی از موفق ترین و قدیمی ترین چهره های رپ فارسی هستش که کار خودش رو حدود 10 سال پیش شروع کرد و میشه گفت یکی از اولین رپرای فارسی بوده و خودش به تنهایی و بدون حمایت و کمک کسی دیگه اومده بالا و به این جا و مکان رسیده . حسین رو همه با اهنگ 18 تیر شناختن و این آهنگ شوک بزرگی برای این موسیقی محسوب میشه چون در اون مقطع زمانی آهنگ سیاسی خوندن معنی نداشت و حسین جزء اولین کسانی بود که این حرکت رو انجام داد و حرفش رو خیلی صریح و واضح بیان کرد . بعد از چند کاری که از حسین اومد بیرون او دست به ایجاد اولین گروه رپ فارسی با نام 051 زد . اعضای این گروه شامل حسین ابلیس , حسین تهی , سیامک جنجال و چند تن دیگر از رپرای خوب اون موقع بود . از این گروه آهنگهای بسیار قوی و به یاد ماندنی همچون 5 شنبه , پارتی , اصل مطلب , فاز هشت و آهنگهای دیگه ای اومد بیرون و آهنگهای نام برده با اینکه سالیان پیش منتشر شده ولی هنوز که هنوزه جزء کارای قوی و بیاد ماندنی محسوب میشه . بعد از چندی این گروه پاشید و حسین بعد از مدتی تکی کار کرد که در این میان میتوان به فیت هاش با حسین تهی و سروش هیچکس و امیر تتلو و ... اشاره کرد . بعد از چندی حسین برای ادامه ی تحصیل به ارمنستان رفت و از اونجا با مهدی اسلیم (مهدار) آشنا شد و 3 کار مشترک هم با اون داد بیرون و بعد از 3 سال دوری از رپ آهنگ حسرت رو داد بیرون که این آهنگ مورد استقبال عجیب و فوق العاده ای قرار گرفت و الان هم بعد از حدود 2 سال آهنگ چالیـم 2 رو بـه همـراه مـوژان و سـامـان آمـاده ی پخـش کـرده در ادامـه بـه نقـد و بررسـی ایـن آهنگ می پـردازیم .


مشخصات آهنگ :

آهنگ شامل 3 كروس و 3 ورس هست . مدت زمان آهنگ 3 دقيقه و 52 ثانیه هست زمان مناسبی است .

کروس 1 :

Chorus Saman Pi
دافا هاینو (High) رو همدیگه // یکی‌ توی آب یکی‌ رو تخت میده
ثابت شده تو مستی بم // اینا منو میخوان آخه تو هر جیبه

Chorus Mojan YZ
منو بگردی صدی در میاد // که البته دلاره همه تجهیزات
کامله دافی همه تفریحاتو // تجربه میکنه با جمع منفیا

ورس 1 :

حرفای توی آلبوم سند نیست ، با مشت بعد از این // حالا به بد جلو میرم جا خوش تر از این
نمیبینی آخه پات خورد عرق ریخت // اوف کرس (Of Course) ترقی‌ میکنیو

موژان آهنگ رو خیلی مبهـم شروع میکنه . در اینجـا به نظر میاد که موژان داره خودش رو معـرفی میکنه و میگه که از ایـن به بعد با پشتکار و قدرت بیشتری میرم جلو و حرفهـایی که دربـاره ی من هست اصـلا ملاک نیسـت چون...(ادامه بیت بعدی)


نمی‌کشی آب حوض بعد از این // کار ماهم شده ساپورتو (Support) تشویق // با دشمن افعی ، آلبوم کرست نیست؟
حالا شما می‌خوای باز دشمنم شیٔ؟ // با مشتی از ریگ با گرگ طرف شیٔ؟

از این به بعد با کس دیگه ای طرف هستی و اون آدم سابق نیست کار ما هم شده ساپورت و تشـویق دشمن که مثل افعی میمونه حالا با این تفاسیـر شما میخوای باز هم با من دشمن بشی با امکانـات کمی که داری (مشتی از ریگ) با کسی مثل من (گرگ) طرف بشی ؟؟ ( تا حالا دو بار لفظ آلبـوم در این آهنگ بکار رفته که میتونه 2 معنی داشته باشه که توضیح میدیم )

منو میبینی‌ که یاغی ام تو رپ // راه میرم رو ابرا جادوم هست تو دست
مینویسم چرا قانون از اونور // باتوم از رو قسط ، جاش رو دستون هست ؟

منو میبینی که مثل یه آدمه یاغی روی رپ هستم و جـادوی من که همون رپ هستش توی دستم هست و با اون تا بالا بالا ها میرم و پـرواز میکنم . من به کـارم ادامه میدم ولی چرا حکومت (قانون) با کـار من مشکل داره و داره من رو از این کار منع میکنه ( بیت دوم رو میشه سیـاسی تلقی کـرد چـون داره به مشکلات رپ تـو ایـران و مشکلاتش با حکـومت اشاره میکنه )

حالا توام بگو وطن ندارم // همه لقد میزنن که من نرم فرا تر
تو به جاسوسا بگو دیگه چرند نبافن // ماها امکانات نداریمو منم الانم

موژان میگه با این اوصـاف بدیهی هستش که بگی وطـن ندارم همه دارن برای پایین کشیـدن مـن هرکـاری رو میکنن که من بالاتر نرم و پیشرفت نکنم . به جاسوس ها و آدم هایی حرف بی ارزش میزنن بگید که دیگه حرف بیخود نزنن چون ما امکانات نداریم و من بـه سختی بـه اینجـا رسیـدم ( اشـاره به مشکلات خـارج از کشـور میکنه و سختـی هـایی که تـوی کـار دارن )

که دارم رپ میگم سره شب است درارم // قفل کردمو توی اتاق غزل تلاوت
میکنمو درس میدم روزا علف طبابت // تا که آروم بشی‌ نگه رجز برا من

که سره شبه و دارم براتون رپ مینویسم و درها رو به روی خودم قفل کردم و مثل یک شاعر دارم غزل مینویسم و مثل یک دکتـر روزا علف (مواد مخدر) طبـابت میکنم و بهت میدم که با این کار آروم بشی و قصد رجـز خونی بـرای من نداشته باشی

همه هم شهری های من خزن سوا از // آره اونایی که رپ بازن کرست سرو وضع
توی تاریکی‌ منم مثه شبح شبا عکس // میگیرمو بعد میدم روی ورق شهادت

هـمـه ی هـم شـهـری هـای مـن بـه ایـن کـار نمـی خـورن و حـسـابـشـون بـا کسـایی کـه رپ بـاز هـسـتـن فـرق میـکـنـه .
شـب هـا تـوی تـاریکی مثل شـبح ظـاهـر میشـم و روی ورق حرفهـای خـودم رو پـیـاده می کنم ( میدم روی ورق شهادت )

نقد کلی ورس 1 :

فضای کلی ورس 1 خیلی تـاریـک و مبهـم بـود . کلا بـه طـور واضـح مشخـص نیست کـه مـوژان هـدفش تـوی ایـن ورس چیه. در 4 بیت اول کلمه ی "آلبوم" بکار رفته که میتونه این دو تـا معنی داشته باشه . یکی اینکه آلبوم اولی به معنای اینه که حرف ها و سخنان خودش رو باز کرده و البوم دومی هم بدین معناست که حرف های اصلیش تو این آهنگ رو به پایان رسونده یکی دیگه هم میتونه مثلا اشاره ای به عرفان خواننده ی رپ داشته باشه و یجوری خواشته باشه به اون تیکه بندازه . اگر بخوایم ورس موژان در این آهنگ رو کلی نگاه کنیم میبینیم که یه تکست کل کل داره و در این ورس بیشتر داره از کارهای خودش و شخص خودش میگه و از مشکلات و مسائلی که توی کارش داره صحبت میکنه . استنباط بهتری نمیشه از این ورس کرد چون واقعا مبهمه و کلمات بطور دقیقی بهم ربط داره . جالبه بدونید قبل از کنسل شدن پروژه ی آهنگ گرگ و میش این ورس ، ورس اول اون آهنگ بوده . در کـل میشه گفت ورس اول تنـاسبی بـا اسم و موضـوع و کـروس آهنگ نداره

کروس 2 :

Chorus Saman Pi
دافا هاینو (High) رو همدیگه // یکی‌ توی آب یکی‌ رو تخت میده
ثابت شده تو مستی بم // اینا منو میخوان آخه تو هر جیبه

Chorus Mojan YZ
منو بگردی صدی در میاد // که البته دلاره همه تجهیزات
کامله دافی همه تفریحاتو // تجربه میکنه با جمع منفیا

نقد کلی کروس :

در آهنگ چالیم 2 فقط کروس کار هست که آدم رو یاد آهنگ چالیم 1 میندازه . کروس به سبک پارتی کار شده و هیچ تناسبی با اصل آهنگ (3 ورس) نداره و بیشتر به کلیپ کار میخوره کروس با همکاری سامان و موژان خونده شده و هر دو قسمت کاملا واضحه . در این قسمت سعی شده کارهایی که میکنن رو به زبون بیارن و به تصویر بکشن که موفق هم بودن

ورس 2 :

دمه دنيا گرم كه تا حالاش حال داده // به منو دورو وري هامم 2تا بال داده
كه بريم بالا ببينیمو آسمونو لمس كنيم // اينه پرنده ها سر صبحی سر حاليم

حسین ورس خودش رو طوفانی شروع میکنه . در این دو بیت قصد داره بگه که از دنیا ممنونه واسه اینکه تاحالا به کامش بوده و هرکـاری که دوست داشته کـرده ، هر چی خواسته بدست آورده و حتی تا آسمون ها بالا رفته و (مثل پرنده ها) سـرحاله

هميشه سعي ميكنيم خاص باشيم // اگه بدي ديدیم ولي با خوبي مون پاس داديم
و این بوده داستان // اينجوري واس ما رفته جلو // اما اين رويه آسفالت

همیشه سعی کردیم خـاص باشیم و خودمون رو از بقیه جدا بدونیم . اگه از کسی بدی دیدیم ولی با کار خوبمون جواب اون بدی رو دادیم در ادامـه میگه داستـان مـا اینجـوری بـوده و به ایـن ترتیب رفته جلـو امـا کسـایی کـه دم از خیـابـون میزنن ...

گاهي اوقات نه جواب نميده // اون كه قلاده داشته خلاف نميگه
از اين لات الكي هام آدم كلافه ميشه // يارو 6جيب مي پوشه تو قيافه ميره اااااه // خره به دمبه نمیره

از اینجا تیکه های نا محسوس حسین شروع میشه . میگه این کـارا دیگه جواب نمیده و قـدیمی شده اونی که قلاده داشته
( میتونه به رضا پیشرو باشه ) و زیر دست کسه دیگه ای بوده نمیتونه کار خلافی بکنه و ازش سر بزنه . حسین در بیت بعد عینا داره به سروش هیچکس اشاره میکنه و میگه که از این کسایی که دم از خیابونی بودن و لاتی بازی میزنن در حالی کـه هیچی نیستن آدم حوصلـش سـر میره و حالـش بهم میخوره ، طـرف از خیـابـون چیـزی نمیدونه ولی ...(ادامـه بیت بعـدی )

بعد ميشینه خالي ميره میگه تک بودیم و 10 نفرو زدیم كرديم زيره قمه
كلان رو ما گيره نمه // خيابون رفيقه منه // هر رو تو ما يكي كمه

با شروع این بیت استایل حسین هم تند تر میشه ... ولی میاد از کاراش تعریف میکنه و میگه یه نفری 10 نفر رو زدیم
( کردیم زیر قمه ) و پلیس (کلان) هم روی ما زوم کرده و خیابون هم با ما رفیقه ( تا اینجا تیکه های نا محسوسش به سروش در آهنگ واقعی تـر از مستـنـد بـوده ) و هـر روز تـو مـا یکـی کمـه ( اشـاره ی مستقیم بـه بهـرام تـوی آهنگ خیـابـون داره )

خلاصه که حاجي فيلم هنديه // اما دورو وره ما نهههههه اين فنتيه
همه خودشونن كسي بوي جلفي نميده // هر خري نمياد پيشمون زرتي بشينه

اینجا یکم آهنگ و استایل آرومتر میشه و از اون تیکه ها کمتر هست و میگه همه ی اینایی که تاحالا گفتم مثل فیلم هندیه اما کسایی که دورو وره ما هستن اینجوری نیستن . همه خودشونن و ادای کسی رو در نمیارن و کارای مسخره (جلفی) نمیکنن و اینجوری نیست که هرکسی بیاد با ما دمخور بشه و پیشمون بشینه (میتونه به اعضای صامت اشاره داشته باشه)

لپه حرفو نمیشه خورد // ما با تو دوستای خوبی اصن (اصلا) نميشیم چون
نسبته من به تو مثل آرد به الكه // اين آرد الک ميخواد اين رسمه فلكه هه هه

از اصل حرف نمیشه غافل شد و من و تو (کسایی که بهشون اشاره شد) نمیتونیم برای هم دوستای خوبی باشیم چون من و تو مثل آرد و الک میمونیم ، مـن الک و تـو آرد (این قسمت میتونه زیباترین بخش آهنگ باشه و تحلیل مختلفی داشته باشه و به رابطش با سروش هیچکس هم اشاره داشته باشه) مـن صـافی تـو هستم و تـو برای کـارت بایـد از مـن رد بشی

نقد کلی ورس 2 :

ورس حسین قویترین و کوبنده ترین ورس در اهنگ هستش . در این ورس تیکه های نامحسوس به خیلی از رپرای بزرگ انداخته شده و مطمئنا سروش هیچکس و بهرام در صدر این جدول هستن . تحلیل های زیادی درباره ی این ورس شده و هرکی یه نظری داشته ولی هیچکدوم از صاحب اثران به طور واضح نیومدن و شفاف سازی کنن . در قسمت های اشاره شده دیس به هیچکس کاملا احساس میشه و در قسمتی که میگه (هر روز تو ما یکی کمه) آدم رو یاد ورس 2 آهنگ خیابون از بهرام میندازه که این هم خودش جای بحث داره . کسای زیادی میتونن تو این اهنگ هدف قرار گرفته شده باشن مثل مهراد هیدن (گروه زدبازی) و بابک تیغه و عرفان ولی 2 نفر نام برده شده احتمال بیشتری دارن هدف خواننده تو این آهنگ . شایعاتی هم مبنی بر دیس سهند کوازی تو این آهنگ بوده که تکذیب میشه چون تو آهنگ خود گروه نمیان صاحب گروه رو دیس کنن . تمام هماهنگی های این آهنگ برای این فیت توسط خود سهند کوازی انجام شده با حسین و این شایعه رو تکذیب میکنه . تمام حرفهای ما هم از روی احتمال هستش برای همین نظرات بیشتر در این زمینه رو به شما می سپاریم .

کروس 3 :

Chorus Saman Pi
دافا هاینو (High) رو همدیگه // یکی‌ توی آب یکی‌ رو تخت میده
ثابت شده تو مستی بم // اینا منو میخوان آخه تو هر جیبه

Chorus Mojan YZ
منو بگردی صدی در میاد // که البته دلاره همه تجهیزات
کامله دافی همه تفریحاتو // تجربه میکنه با جمع منفیا

ورس 3 :

اگه صبر کنی‌همه ترکیبارو // قاطی‌میکنمو واسه همه من گیلاس
میریزمو واسه اهل شهر سیگارو // خالی‌میکنمو ببین علفم چیکار
می‌کنه که با ماها دوست باشیو‌// آغوش وا کنی ما پول پارتی رو
راه میندازیم آمپول بازی رو // تا جون داری تو با دود چالیو
یه روز اسممو با جوشکاری رو // سردره شهرمون چارگوش آویزون
میکننو میگن آس بود هاجیتون // هر کی‌که شنید میگه آخ جون شارژ میشد
دیگه خسته از فوضولای پیرم که // پشت سرم هی‌میگن دروغهای بی ربط
زندگی‌مثه اروپای ریلکسه (Relax) // واسه همین بهتر از غروبای دیگست
برپا برجا کورو (Coru) داره میرقصه // لذت میبره از بوم بوم ای این رپ
یا که نعشه از شروع داره میرقصه // بد شکیه اگه دروغ باشه این تخت

سامان توی آهنگ رو به فضای پارتی میبره و آهنگ از حالت شاخ بازی در میاد . استایل سامان تا بیت 6 تقریبا آروم هست و از بیت5 تکست کمی به فضای شاخ بازیش بر میگرده و در بیت 7 استایل سامان هم تند تر میشه و کمی محکم تر میخونه

نقد کلی ورس 3 :

با شروع با شروع ورس 3 کار به سمت پارتی میره و از مفهومی و شاخ بازی بودنش در میاد . استایل سامان چندان دلچسب نبود و تکستش هم در حد قابل قبول بود چندان از قدرت زیادی نه توی تکست کار و نه توی استایل خبری نیست و هم چنین از معنی و تیکـه انداختن خـاصی خبـری نیست . ورس سامـان تنهـا ورسی هست که کمی به کروس کـار ارتباط داره

بررسی فنی آهنگ :

توضيحاتي در مورد آهنگسازي ( Beat ) : آهنگ يه كار گنگ و پارتي بود و beat اين كار تقريبا مناسب با اين سبك بود . صداهاي موجود در آهنگ مثل Hats , mettallics , Pas , Kick , Claps و ... مخصوصا در قسمت كروسها كاملا مناسب يه آهنگ پارتي بود و Pads و ملودي حاكم بر آهنگ + Kick و Bass در قسمت ورسها به آهنگ جو خشن ميداد كه مناسب با وجه ديگر آهنگ يعني گـنـگ بود . Pads و Bass جديدي در نيمه دوم ورسها دوباره حال و هواي ورسها رو عوض ميكرد و جو Dance و پارتي آهنگ رو تشديد ميكرد .استفاده از دو ملودي و Bass Kicks مختلف در ورسها و كروسها ، بر دو وجهي بودن آهنگ ( گنگ و پارتي ) تاكييد داشت . ميكس و مستر : ميكس و مستر آهنگ در كُل رضايتبخش بود ولي ميتونست بهتر باشه و انتظـار بیشتری از مـوژان هم میرفت . در کل نمره ی 7.5 از 10 به میکـس و مستـر این آهنگ میتونه منصفانه باشه

بررسی کلی آهنگ :

فضا و سبک آهنگ گنگ و پارتی هست . هر چند که از خبر ها و شواهد همه انتظار کاری پارتی داشتن اما در واقع بیشترین قسمت این کار رو فضای گنگ و شاخ بازی پر کرده بود و به جز توی کروس کار و اوایل ورس سامان مضمون آهنگ به پارتی نمیخوره . بی شک بهترین ورس چه از نظر استایل و چه از نظر مفهوم رو حسین داشت که خیلی عالی به رپ فارسی برگشت و وزنه مهمی توی این آهنگ محسوب میشه بخصوص با تیکه هایی که انداخت موجب شد خیلی ها بحث ها بوجود بیاد که این نشان از قدرت یه نفر داره که با یه ورس موجب میشه خیلی ها به این فکر بیوفتن منظورش از تیکه ها چه کسی بوده . بعد از او موژان تکست و استایل موژان قابل قبولی داشت اما از موژان انتظار بیشتری میرفت و میتونست اجرا و استایل بهتری داشته باشه و تکستش بیشتر به پارتی مربوط باشه . سامان کار رو بیشتر به سمت پارتی برد اما نسبت به حسین و موژان در سطح پایین تری قرار داشت . از اشکالات این کار میشه به ارتباط نداشتن ورس ها به هم و کروس به ورسها اشاره کرد . پس از شنیدن کروس اول در آهنگ شنونده منتظر شنیدن حرفهایی در مورد پارتی هست اما این اتفاق نمی افته همین در ورس ابلیس هم تکرار میشه که یه جورایی انگار جدا از آهنگ هست و مضمون کلی و تیکه هایی که انداخته کلا حال و هـوای دیگه ای داره . در کل آهنگ خیلی خوب و قابل قبـول بود و براشون آروزی موفقیت داریم .
تکست آهنگ :

: Chorus Saman Pi
دافا هاینو (High) رو همدیگه // یکی‌ توی آب یکی‌ رو تخت میده
ثابت شده تو مستی بم // اینا منو میخوان آخه تو هر جیبه

: Chorus Mojan YZ
منو بگردی صدی در میاد // که البته دلاره همه تجهیزات
کامله دافی همه تفریحاتو // تجربه میکنه با جمع منفیا

: Vers 1 Mojan YZ
حرفای توی آلبوم سند نیست ، با مشت بعد از این // حالا به بد جلو میرم جا خوش تر از این
نمیبینی آخه پات خورد عرق ریخت // اوف کرس (Of Course) ترقی‌ میکنیو
نمی‌کشی آب حوض بعد از این // کار ماهم شده ساپورتو (Support) تشویق // با دشمن افعی ، آلبوم کرست نیست؟
حالا شما می‌خوای باز دشمنم شیٔ؟ //با مشتی از ریگ با گرگ طرف شیٔ؟
منو میبینی‌ که یاغی ام تو رپ، //راه میرم رو ابرها جادوم هست تو دست
مینویسم چرا قانون از اونو // باتوم از رو قسط، جاش رو دستون هست ؟
حالا توام بگو وطن ندارم، // همه لقد میزنن که من نرم فرا تر
تو به جاسوسا بگو دیگه چرند نبافن // ماها امکانات نداریمو منم الانم
که دارم رپ میگم سره شب است درارم // قفل کردمو توی اتاق غزل تلاوت
میکنمو درس میدم روزا علف طبابت // تا که آروم بشی‌ نگه رجز برا من
همه هم شهری های من خزن سوا از // آره اونایی که رپ بازن کرست سرو وضع،
توی تاریکی‌ منم مثه شبح شبا عکس // میگیرمو بعد میدم روی ورق شهادت

: Chorus Saman Pi
دافا هاینو (High) رو همدیگه // یکی‌ توی آب یکی‌ رو تخت میده
ثابت شده تو مستی بم // اینا منو میخوان آخه تو هر جیبه

: Chorus Mojan YZ
منو بگردی صدی در میاد // که البته دلاره همه تجهیزات
کامله دافی همه تفریحاتو // تجربه میکنه با جمع منفیا

: Hossein Vers 2
دمه دنيا گرم كه تا حالاش حال داده // به منو دورو وري هامم 2تا بال داده
كه بريم بالا ببينیمو آسمونو لمس كنيم // اينه پرنده ها سر صبحی سر حاليم
هميشه سعي ميكنيم خاص باشيم // اگه بدي ديدیم ولي با خوبي مون پاس داديم
و این بوده داستان // اينجوري واس ما رفته جلو // اما اين رويه آسفالت
گاهي اوقات نه جواب نميده // اون كه قلاده داشته خلاف نميگه
از اين لات الكي هام آدم كلافه ميشه // يارو 6جيب مي پوشه تو قيافه ميره اااااه // خره به دمبه نمیره
بعد ميشینه خالي ميره میگه تک بودیم و 10 نفرو زدیم كرديم زيره قمه
كلان رو ما گيره نمه // خيابون رفيقه منه // هر رو تو ما يكي كمه
خلاصه که حاجي فيلم هنديه // اما دورو وره ما نهههههه اين فنتيه
همه خودشونن كسي بوي جلفي نميده // هر خري نمياد پيشمون زرتي بشينه
لپه حرفو نمیشه خورد // ما با تو دوستای خوبی اصن (اصلا) نميشیم چون
نسبته من به تو مثل آرد به الكه // اين آرد الک ميخواد اين رسمه فلكه هه هه

: Chorus Saman Pi
دافا هاینو (High) رو همدیگه // یکی‌ توی آب یکی‌ رو تخت میده
ثابت شده تو مستی بم // اینا منو میخوان آخه تو هر جیبه

: Chorus Mojan YZ
منو بگردی صدی در میاد // که البته دلاره همه تجهیزات
کامله دافی همه تفریحاتو // تجربه میکنه با جمع منفیا

: Vers 3 Saman Pi
اگه صبر کنی‌ همه ترکیبارو // قاطی‌ میکنمو واسه همه من گیلاس
میریزمو واسه اهل شهر سیگارو // خالی‌ میکنمو ببین علفم چیکار
می‌کنه که با ماها دوست باشیو‌ // آغوش وا کنی ما پول پارتی رو
راه میندازیم آمپول بازی رو // تا جون داری تو با دود چالیو
یه روز اسممو با جوشکاری رو // سردره شهرمون چارگوش آویزون
میکننو میگن آس بود هاجیتون // هر کی‌ که شنید میگه آخ جون شارژ میشد
دیگه خسته از فوضولای پیرم که // پشت سرم هی‌ میگن دروغهای بی ربط
زندگی‌ مثه اروپای ریلکسه (Relax) // واسه همین بهتر از غروبای دیگست
برپا برجا کورو (Coru) داره میرقصه // لذت میبره از بوم بوم ای این رپ
یا که نعشه از شروع داره میرقصه // بد شکیه اگه دروغ باشه این تخت

امتیاز دهی به اجزای کار :

ورس 1 :
تکست : 8.5 / استایل : 8

ورس 2 :
تکست : 9.5 / استایل : 9.5

ورس 3 :
تکست : 7 / استایل : 6.5

کروس :
تکست : 9.5 / استایل : 9.5

بیت : 9
میکس و مسترینگ : 7.5


اینم کاور آهنگ

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.1.dlrapsong.com/p/CHALIM2%20cover%20%26%20Wallpaper%20.jpg

کسی میخواد کاور رو سیو کنه ، بم پیام بده
پاسخ
 سپاس شده توسط maria-masiha ، Mไ∫∫ ∫MΘKξЯ ، Ho3ein 00 ، پری استار ، saeedrajabzade ، کیمیانا ، rana m
آگهی
#2
ممنون.

سینا جان به نظر می رسه علاقه به رپ داری؟
پاسخ
 سپاس شده توسط Sina_0611
#3
زیاد بود...
ولی خوندم Smile
بگو حدیث ما حدیث خون بود...
شرارتی که ناشی از جنون بود...
بگو چگونه ما وا ندادیم...
بگو که مردیم و ایستادیم...


Heart ShaHiN Heart



پاسخ
#4
منم خوندمش Big Grin
پاسخ
#5
من قبلا خونده بودمش!

مرسی بابت کاور... خیلی دنبالش بودمHeartHeartHeart
دمه دنيا گرم كه تا حالاش حال دادهBlush
نقد و بررسی چالیم 2 1
The music feels better
نقد و بررسی چالیم 2 1












پاسخ
#6
ممنون
پاسخ
#7
چه قد طولانیههههههههههههههcrying



Nobody Nobody
! Nobody can drag me down
 
پاسخ
#8
باید بخونیش دیگه Big Grin
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  از آواز خواندن درباره انرژی هسته ای تا ایجاد حرمسرا / بررسی سرگذشت امیر تتلو به بهانه
Music بررسی استایل ریحانا؛ شاهزاده‌خانم سرسخت دنیای موسیقی
Rainbow مجمع عمومی انجمن موسیقی ایران برگزار شد ، بررسی عملکرد یک ساله !
  ۩۞۩ بررسی کوتاه آلبوم "اخ" از محسن نامجو + متن ۩۞۩
Music اجرای موسیقی لرستان در سی و دومین نشست آیین آواز / قدردانی در کنار بررسی یک شیوه غلط
Music جلسه نقد و بررسی جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود
Star بررسی موسیقی «خوش رکاب»
  «تطورات موسیقی انقلاب بر اساس نظرات رهبر انقلاب» بررسی می شود
  بررسی موسیقی «هشت‌ونیم دقیقه»
  راهبردهای آموزش موسیقی به کودکان بررسی شد/ انتقاد از کم کاری‌ها

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان