19-02-2014، 17:58
[rtl]در شماره شانزدهم روزنامهی «اطلاعات» در تاریخ هفتم شهریور 1305 مطلبی با عنوان «احصائیه» منتشر و در آن، تعداد اتومبیلها، موتوسیکلتها و بیسیکلتها مطابق نمرهبندی آنها اعلام شده است.[/rtl]
در شماره شانزدهم روزنامهی «اطلاعات» در تاریخ هفتم شهریور 1305 مطلبی با عنوان «احصائیه» منتشر و در آن، تعداد اتومبیلها، موتوسیکلتها و بیسیکلتها مطابق نمرهبندی آنها اعلام شده است.
در این گزارش، مجموع اتومبیلهای در حال تردد در آن سال، 1140 دستگاه، موتورسیکلتها 178 دستگاه و دوچرخهها 1133 دستگاه اعلام شده است. یعنی تعداد دوچرخه تقریبا با خودروها برابری میکند. علاوه بر این، طبق آنچه در ادامهی این گزارش آورده شده، استفاده از دوچرخه در میان مردم عادی رواج بیشتری داشته است.
در جزییات این گزارش اینگونه آورده شده است: «احصائیهای که از اتومبیلهای شهر طهران اعم از کرایه و شخصی و همچنین موتوسیکلت و بیسیکلت، مطابق نمرهبندی بهدست آمده به قراری است که به عرض قارئین گرام میرسد.
اتومبیلهای شخصی 564 دستگاه، اتومبیلهای کرایه 432 دستگاه، اتومبیلهای بزرگ و کوچک که متعلق به خارجیها و مشغول به کار است، 108 دستگاه است، اتومبیلهای سفارتخانهها مخصوص کوردیپلماتیک 36 دستگاه، موتورسیکلت شخصی 135 دستگاه، موتورسیکلت کرایه 43 دستگاه، دوچرخهی شخصی 610 دستگاه و دوچرخهی کرایه 423 دستگاه. جمع کلیه اتومبیلهای موجوده طهران، باستثنای اتومبیلهای قشونی وزارت مالیه (ارزاق) که نمرهبندی مخصوص دارد، 1140 دستگاه میباشد.»
بنا بر این گزارش، تعداد اتومبیلهای شخصی 564 دستگاه و تعداد دوچرخههای شخصی 610 دستگاه بوده که این نشان میدهد، فرهنگ دوچرخهسواری در آن زمان، بیشتر از فرهنگ اتومبیلسواری رواج داشته است، البته باید در نظر داشت که بالا بودن قیمت اتومبیل، امکان داشتن آن را بسیار محدود میکرد.
حالا این روزها که ساعتها در ترافیکهای تهران میمانیم، شاید آرزو کنیم که فرهنگ دوچرخهسواری به همان منوال رشد میکرد، تا شاید شهری خالیتر از خودرو و دیاکسیدکربن میداشتیم.