ارسالها: 189
موضوعها: 137
تاریخ عضویت: Sep 2011
سپاس ها 988
سپاس شده 4327 بار در 348 ارسال
حالت من: هیچ کدام
میانګین هوش ریاضی دختر ها بهتر است یا پسر ها؟
کمتر زنی در میان ریاضیدانان برجسته به چشم میخورد. برخی معتقدند مردان در رشته ریاضی با استعدادتر از زنان هستند. پژوهشگران آمریکایی با رد این نظریه، معتقدند که برابری اجتماعی در شکوفایی استعداد ریاضی موثر است.
در میان ریاضیدانان برجسته، به عنوان مثال میان برندگان مدال فیلدز که نوبل ریاضی شناخته میشود، نام هیچ زنی دیده نمیشود. مدال فیلدز از سال ۱۹۳۶ تاکنون به ۵۲ ریاضیدان برجسته دنیا اهدا شده است. برخی بر این باورند که مردان به طور ذاتی در رشته ریاضی استعداد بیشتری دارند.
به گزارش دویچهوله، تحقیقات موسسه بینالمللى آزمون دانش آموزان «پیزا» که به ارزیابی و بررسی تواناییهای دانشآموزان در کشورهای مختلف جهان میپردازد، نشان میدهد که در آلمان دانشآموزان پسر در رشته ریاضی نمرات بهتری دارند.
پژوهشگران دانشگاه ویسکونسی مدیسون آمریکا با در اختیار داشتن تحقیق سال ۲۰۰۹ موسسه «پیزا» و تحقیق بینالمللی «تیمز» سال ۲۰۰۷ که آنهم سطح دانش و عملکرد دانشآموزان کشورهای مختلف جهان را بررسی میکند، نمرات ریاضی دانشآموزان دختر و پسر را با هم مقایسه کردند.
جالب اینجاست که این دو تحقیق نشان میدهند در کشورهایی مانند مراکش،هلند و ارمنستان، تفاوتی میان نمرات دانشآموزان دختر و پسر در رشته ریاضی دیده نمیشود. در اندونزی و تونس حتی دخترها بهتر از پسرها هستند.
در آمریکا تفاوت میان دخترها و پسرها هر سالکمتر شده است. در حالیکه در دهه هفتاد میلادی در برابر هر ۱۳ پسر مستعد در رشته ریاضی یک دختر وجود داشت، اکنون در برابر هر ۳ پسر یک دختر دیده میشود.
در این کشور آمار دخترانی که در رشتههای مرتبط با ریاضیات تحصیل کردهاند، در ۵۰ سال گذشته از ۵ به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این بررسیها نشان میدهد که استعداد پسرها در رشته ریاضی ذاتی نیست. اگر این چنین بود، دخترها امکان این پیشرفت قابل ملاحظه را نداشتند.
جالب اینجاست که در برخی از کشورهای خارومیانه مانند بحرین و عمان، درحالیکه دخترها در مجموع نمرات خوبی در رشته ریاضی نداشتهاند، نمرات پسرها بدتر بوده است.
مادران موفق صاحب فرزندان با استعدادتر
پژوهشگران دانشگاه ویسکونسی مدیسون آمریکا معتقدند آموزشهای فرهنگی و اجتماعی نقش موثری در شکوفایی استعداد ریاضی دارند.
این پژوهشگران با اشاره به شاخصهای توسعه انسانی، از جمله تحصیلات، سلامت و موقعیت سیاسی هر کشور به این نتجیه رسیدهاند که هرچه برابری جنسیتی در یک جامعه بیشتر باشد، استعداد ریاضی دانشآموزان آن جامعه نیز بیشتر است.
پژوهشگران آمریکایی به طور روشن میگویند: «یک مادر تحصیلکرده و شاغل که درآمد خوبی دارد، فرزندان با استعدادتری در رشته ریاضی دارد. فرقی هم نمیکند که فرزندان او پسر باشند یا دختر.»
این پژوهشگران با توجه به باور عدهای که معتقدند افزایش حقوق زنان به معنای کاسته شدن از حقوق مردان است، تأکید میکنند: با افزایش حقوق زنان، استعداد ریاضی دختران و پسران نسل بعد شکوفا میشود و در اینجا مردان و زنان هر دو از برابری اجتماعی سود میبرند.
اگر مدیر بودم یکی از شرایط ثبت نام و عشق میگذاشتم،
اگر دبیر ریاضی بودم عشق را با عشق جمع میکردم،
اگر معمار بودم قصری از عشق میساختم،
اگر سارق بودم فقط عشق را میدزدیدم،
اگر بیمار بودم فقط شربت عشق مینوشیدم،
اگر درجه دار بودم فقط به عشق سلام میدادم،
اگر خلبان بودم در آسمان عشق پرواز میکردم،
اگر دبیر ورزش بودم به بچه ها میگفتم با عشق نرمش کنید،
اگر خواننده بودم فقط از عشق میخواندم،
و اگر...
ارسالها: 6,369
موضوعها: 362
تاریخ عضویت: Aug 2011
سپاس ها 47972
سپاس شده 49580 بار در 15655 ارسال
حالت من: هیچ کدام
پس نتیجه میګیرم در شرایط یک سان دختر ها زیاضیشون بهتر است.
اگر اینجا قدیمی هستی و دوست داری یک گفتگو عجیب
درباره گذشته و حال داشته باشی، راههای ارتباطی رو گذاشتم پروفایل!
ارسالها: 3,034
موضوعها: 833
تاریخ عضویت: Apr 2013
سپاس ها 11962
سپاس شده 25342 بار در 8024 ارسال
حالت من: هیچ کدام
04-04-2013، 15:42
آیا پسران در رشته ریاضی بااستعدادتر از دختران هستند؟ به طور سنتی این اعتقاد حتی در بین دختران شایع است که پسرها در درک و تجزیه و تحلیل مسائل ریاضی توانایی بیشتری دارند و دخترها در علوم انسانی و ادبیات و هنر مستعدترند. انتخاب رشته تحصیلی در دوره متوسطه و دانشگاه معمولا برپایه چنین باوری انجام می شود.
تحقیقات موسسه بینالمللى آزمون «پیسا» که به ارزیابی تواناییهای درسی دانشآموزان در سطح جهان میپردازد، نشان میدهد که در آلمان دانشآموزان پسر در رشته ریاضی نمرات بهتری کسب کرده اند. یک نکته دیگر که این تفکر سنتی را تایید می کند این است که در میان ریاضیدانان برجسته جهان، نام هیچ زنی دیده نمیشود .
جایزه فیلدز که به عنوان نوبل ریاضی شناخته میشود (جایزه نوبل در رشته ریاضی اهدا نمیشود) دارای اعتبار بین المللی است. این جایزه هر چهار سال یک بار به ریاضیدانان جوان (کمتر از چهل سال) که کار با اهمیتی در ریاضی انجام داده باشند، اهدا میشود. در میان برندگان این جایزه از سال 1954 تا کنون حتی نام یک زن دیده نمی شود. برندگان المپیادهای بین المللی ریاضی، فیزیک و حتی شیمی هم حدودا 90 درصد پسر هستند و 98 درصد برندگان جوایز نوبل فیزیک هم که با ریاضیات مرتبط است مرد هستند.
چنین آمارها و داده هایی ممکن است ما را به این باور قطعی برساند که پسرها از نظر ذاتی در رشته ریاضی با استعدادتر از دخترها هستند. پژوهشگران دانشگاه ویسکونسی مدیسون آمریکا با در اختیار داشتن تحقیق سال 2009 موسسه «پیزا» و تحقیق بینالمللی «تیمز» سال 2007 که سطح دانش و عملکرد دانشآموزان کشورهای مختلف جهان را بررسی میکند، نمرات ریاضی دانشآموزان دختر و پسر را با هم مقایسه کردند.
هدف این بود که روشن شود آیا تفاوت در نمره ریاضی بر اساس جنسیت افراد عمومیت دارد؟ و آیا این تفاوت ناشی از تفاوت های بیولوژیکی و غیر قابل تغییر است؟ نتایج این بررسی ها نشان داد که در کشورهایی مانند مراکش، هلند و ارمنستان، تفاوتی میان نمرات دانشآموزان دختر و پسر در رشته ریاضی دیده نمیشود و در اندونزی و تونس حتی فهم ریاضی دخترها بهتر از پسرها است. بنابراین قطعیت این گزاره که تفاوت نمره ریاضی دختران و پسران موضوعی ژنتیکی و مرتبط با جنسیت است زیر سوال رفت.
در آمریکا تفاوت میان نمرات ریاضی دخترها و پسرها در 50 سال گذشته هر سال کمتر شده است. در حالیکه در دهه هفتاد میلادی در برابر هر 13 پسر مستعد در رشته ریاضی یک دختر وجود داشت، اکنون در برابر هر 3 پسر یک دختر دیده میشود. در آمریکا آمار دخترانی که در رشتههای مرتبط با ریاضیات تحصیل کردهاند، در 50سال گذشته از 5به 30 درصد افزایش پیدا کرده است. در برخی از کشورهای خارومیانه مانند بحرین و عمان، درحالیکه دخترها در مجموع نمرات خوبی در رشته ریاضی نداشتهاند، نمرات پسرها بدتر بوده است.
این بررسیها برخی محققان را به این نتیجه رسانده که بر خلاف تصور سنتی، استعداد پسرها در رشته ریاضی ذاتی نیست و تفاوت در درک ریاضی جنبه ژنتیکی و ارثی ندارد. اگر این چنین بود، دخترها امکان پیشرفت قابل ملاحظه در سالهای اخیر را نداشتند. پژوهشگران با اشاره به شاخصهای توسعه انسانی، از جمله تحصیلات، سلامت و موقعیت سیاسی هر کشور به این نتیجه رسیدهاند که هرچه برابری جنسیتی در یک جامعه بیشتر باشد، استعداد ریاضی دانشآموزان آن جامعه (دختر و پسر) نیز بیشتر است.
پژوهشگران آمریکایی میگویند: «یک مادر تحصیلکرده و شاغل که درآمد خوبی داشته باشد، فرزندان با استعدادتری در رشته ریاضی دارد. فرقی هم نمیکند که فرزندان او پسر باشند یا دختر.». این پژوهشگران با توجه به باور عدهای که معتقدند افزایش حقوق اجتماعی زنان به معنای کاسته شدن از حقوق مردان است، تأکید میکنند: با افزایش حقوق زنان، استعداد ریاضی دختران و پسران نسل بعد شکوفاتر میشود و مردان و زنان هر دو از برابری اجتماعی سود میبرند.
پژوهشگرانی که نتایج آزمون های استاندارد و بین المللی را کشور به کشور بررسی کرده اند، متوجه شده اند که فاصله جنسیتی در ریاضیات در جوامعی که از تساوی جنسیت بیشتری برخوردارند، کم می شود و یا کاملاً از بین می رود. به عنوان نمونه در پنج کشور سوئد، نروژ، فنلاند، ایسلند و نیوزیلند که رتبه اول تا پنجم جهان را از نظر برابری جنسیتی دارند، تفاوتی بین استعداد ریاضی دختران و پسران دیده نمی شود.
ارسالها: 213
موضوعها: 4
تاریخ عضویت: Mar 2013
سپاس ها 865
سپاس شده 447 بار در 237 ارسال
حالت من: هیچ کدام
ولي من شنيدم كه دختر ها حفظ كردنشون بهتره
ارسالها: 487
موضوعها: 209
تاریخ عضویت: Sep 2012
سپاس ها 1395
سپاس شده 989 بار در 451 ارسال
حالت من: هیچ کدام
من خودم میگم ریاضی دیر اوکی میشم