29-07-2021، 21:57
ملاکِ نشان دار کردنِ تست ها چیست؟
وقتی در مرحله یادگیری به صورت آموزشی تست میزنید اگر درصد کلِ تست هایی که زدید زیر ۶۰٪ باشد( البته تا ۵۰ درصد هم با توجه به سطح دانش آموز قابل قبول است اما پایین تر از آن نیاز به کار و تلاشِ بیشتر دارد)، برای دفعاتِ بعد باید همان تست مجدد زده شود تا به همان درصد یا بالاتر برسید. البته نگرانِ تکرارِ درصد در این مرحله نباشید و توجه و تمرکزِ شما بیشتر بر درک و فهمِ مطلب باشد.
کدام دسته از تست ها را نشان دار کنیم؟
تستهای غلط و تستهای نزده که هر دو دسته ناظر بر مباحثِ خوانده شده ی شماست.
تستهایی که از نظر بار علمی و غنی بودن مطلب با ارزش هستند و نیاز است باز هم نکته تست ها مرور شود.
تست های صحیحی که با تلاش و زحمت و صرفِ زمانِ زیاد پاسخ دادید.
هنگام پاسخدهی با اطمینان و اعتماد کامل به آنها پاسخ نداده اید و درصدِ شانس در پاسخ به آن تست خیلی دخیل بوده.
اگر تعدادِ تست های نشان دارِ یک قسمت، از حالتِ معمول بالاتر رود نشان دهنده ۲ موضوع است:
احتمالا شما در آن مبحث،ضعف دارید.
یا اینکه تست هایی که انتخاب کرده اید مهندسی نشده اند و متناسب با سطح علمی شما نیستند.
در مورد اول، دقت کنید که با بازخوانی و مطالعه مجدد درسنامه و... وقت خود را هدر ندهید؛ بلکه تست های نشان دارتان را به مرور زمان، چند دفعه بزنید تا پس از مدتی به تسلط برسید و تعداد تست های نشاندار شما در آن قسمت خاص کمتر شود.
برای مورد دوم نیز می توانید منبع خود را تغییر دهید و ابتدا با تست های ساده تر شروع کنید و پس از آن، تست های دشوارتر را در دستور کار خود قرار دهید.
توجه داشته باشید که وقتی تستی را اشتباه پاسخ میدهید بلافاصله پس از اتمام تست زنی نیاز به حلِ مجدد آن نیست. شما باید آن تست را نشان دار کنید و با فاصله زمانی(مثلا روز بعد یا در روزهایی که قصد دارید تست پوششی بزنید) تلاش کنید آن تست را دوباره بزنید.
از دوباره نویسی تست ها در یک دفتر جداگانه خودداری کنید چرا که کاری زمان بر و وسواس گونه است؛ اما اگر در آزمون هایتان تستی را به دلیلِ ضعفِ علمی غلط زدید یا سفید گذاشتید و آن تیپ تست در کتاب تستی که کار میکنید وجود نداشت، به علتِ جدید و بدیع بودنِ تست میتوانید، آن را در کتاب تست یا دفتر خود بنویسید.
وقتی در مرحله یادگیری به صورت آموزشی تست میزنید اگر درصد کلِ تست هایی که زدید زیر ۶۰٪ باشد( البته تا ۵۰ درصد هم با توجه به سطح دانش آموز قابل قبول است اما پایین تر از آن نیاز به کار و تلاشِ بیشتر دارد)، برای دفعاتِ بعد باید همان تست مجدد زده شود تا به همان درصد یا بالاتر برسید. البته نگرانِ تکرارِ درصد در این مرحله نباشید و توجه و تمرکزِ شما بیشتر بر درک و فهمِ مطلب باشد.
کدام دسته از تست ها را نشان دار کنیم؟
تستهای غلط و تستهای نزده که هر دو دسته ناظر بر مباحثِ خوانده شده ی شماست.
تستهایی که از نظر بار علمی و غنی بودن مطلب با ارزش هستند و نیاز است باز هم نکته تست ها مرور شود.
تست های صحیحی که با تلاش و زحمت و صرفِ زمانِ زیاد پاسخ دادید.
هنگام پاسخدهی با اطمینان و اعتماد کامل به آنها پاسخ نداده اید و درصدِ شانس در پاسخ به آن تست خیلی دخیل بوده.
اگر تعدادِ تست های نشان دارِ یک قسمت، از حالتِ معمول بالاتر رود نشان دهنده ۲ موضوع است:
احتمالا شما در آن مبحث،ضعف دارید.
یا اینکه تست هایی که انتخاب کرده اید مهندسی نشده اند و متناسب با سطح علمی شما نیستند.
در مورد اول، دقت کنید که با بازخوانی و مطالعه مجدد درسنامه و... وقت خود را هدر ندهید؛ بلکه تست های نشان دارتان را به مرور زمان، چند دفعه بزنید تا پس از مدتی به تسلط برسید و تعداد تست های نشاندار شما در آن قسمت خاص کمتر شود.
برای مورد دوم نیز می توانید منبع خود را تغییر دهید و ابتدا با تست های ساده تر شروع کنید و پس از آن، تست های دشوارتر را در دستور کار خود قرار دهید.
توجه داشته باشید که وقتی تستی را اشتباه پاسخ میدهید بلافاصله پس از اتمام تست زنی نیاز به حلِ مجدد آن نیست. شما باید آن تست را نشان دار کنید و با فاصله زمانی(مثلا روز بعد یا در روزهایی که قصد دارید تست پوششی بزنید) تلاش کنید آن تست را دوباره بزنید.
از دوباره نویسی تست ها در یک دفتر جداگانه خودداری کنید چرا که کاری زمان بر و وسواس گونه است؛ اما اگر در آزمون هایتان تستی را به دلیلِ ضعفِ علمی غلط زدید یا سفید گذاشتید و آن تیپ تست در کتاب تستی که کار میکنید وجود نداشت، به علتِ جدید و بدیع بودنِ تست میتوانید، آن را در کتاب تست یا دفتر خود بنویسید.