22-05-2021، 0:52
ﺩﻫﻪ 1980 ﻣﯿﻼﺩﯼ، ﺩﻭﺭﺍﻧﯽ ﻃﻼﯾﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﯼ ﻓﺮﺍﻧﺴﻮﯼ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺩﻫﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﯼ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﻓﺮﺍﻧﺴﻮﯼ ﺑﺎ ﻃﺮﺍﺣﯽﻫﺎﯼ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮﺩ ﻭ ﻣﺸﺨﺼﺎﺕ ﻓﻨﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻝ، ﻣﻮﻓﻖ ﺷﺪﻧﺪ ﺗﺎ ﻧﺎﻡ ﺻﻨﻌﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭﺳﺎﺯﯼ ﻓﺮﺍﻧﺴﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﻃﻨﯿﻦ ﺍﻧﺪﺍﺯ ﮐﻨﻨﺪ. ﺭﻧﻮ 9 ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺳﺪﺍﻥﻫﺎ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﻫﻪ 1980 ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺪ.
ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻭﺟﻪ ﺷﻬﺮﺕ ﺭﻧﻮ 9 ﺑﻪ ﻃﺮﺍﺡ ﺁﻥ ﯾﻌﻨﯽ ﺷﺨﺺ ﺭﺍﺑﺮﺕ ﭘﺮﻭﻭﻥ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﺷﺨﺼﯽ ﮐﻪ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﺳﯿﺘﺮﻭﺋﻦ SM، CX ﻭ GS ﺭﺍ ﺩﺭ ﮐﺎﺭﻧﺎﻣﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﯾﮏ ﻃﺮﺍﺡ ﺍﻓﺴﺎﻧﻪﺍﯼ ﺩﺭ ﺻﻨﻌﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭﺳﺎﺯﯼ ﻓﺮﺍﻧﺴﻪ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽﺷﺪ. ﺭﻧﻮ 9 ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﯼ ﮐﻤﺘﺮ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﭘﺮﻭﻭﻥ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺭﻧﻮ 9 ﺩﺭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻧﺴﺨﻪ ﺳﺪﺍﻥ ﺍﺯ ﻫﺎﭺﺑﮏ ﺭﻧﻮ 11 ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 1982 ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺪ. ﺩﺭ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻧﻤﯽﺁﻣﺪ ﮐﻪ ﺭﻧﻮ 9ﺧﻮﺩﺭﻭ
ﺟﺬﺍﺑﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﺳﺪﺍﻥ ﻓﺮﺍﻧﺴﻮﯼ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﺎﻝ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﺮﮔﺰﯾﺪﻩ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪ ﻭ ﺗﺎ ﻫﻔﺖ ﺳﺎﻝ ﺑﻌﺪ ﯾﻌﻨﯽ ﺳﺎﻝ 1989 ﺭﻭﯼ ﺧﻂ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺖ. ﺩﺭ ﻣﺪﺕ ﻫﻔﺖ ﺳﺎﻝ ﯾﮏ ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﻭ ﺻﺪﺍ ﻫﺰﺍﺭ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺍﺯ ﺭﻧﻮ 9 ﺑﻪ ﻓﺮﻭﺵ ﺭﺳﯿﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺁﻣﺎﺭ ﻓﺮﻭﺵ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﻧﺴﺨﻪ ﻫﺎﭺ ﺑﮏ ﯾﻌﻨﯽ ﺭﻧﻮ 11 ﺑﻮﺩ.
ﭘﯿﺸﺮﺍﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﻧﺼﺐ ﺷﺪﻩ ﺭﻭﯼ ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ، 1.1 ﻟﯿﺘﺮﯼ 48 ﺍﺳﺐ ﺑﺨﺎﺭﯼ، 1.4 ﻟﯿﺘﺮﯼ 58 ﺍﺳﺐ ﺑﺨﺎﺭﯼ ﻭ 1.8 ﻟﯿﺘﺮﯼ 82 ﺍﺳﺐ ﺑﺨﺎﺭﯼ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺳﺎﻝﻫﺎﯼ ﭘﺎﯾﺎﻧﯽ ﻣﻮﻧﺘﺎﮊ ﺭﻧﻮ 9، ﻣﺪﻝﻫﺎﯼ ﺗﻮﺭﺑﻮﺷﺎﺭﮊﺭ ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻋﺮﺿﻪ ﺷﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﭘﯿﺸﺮﺍﻧﻪﺍﯼ ﻣﺸﺘﺮﮎ ﺑﺎ ﺭﻧﻮ 5 ﺗﻮﺭﺑﻮ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﯽﺑﺮﺩﻧﺪ. ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺗﻮﺭ 115 ﺍﺳﺐﺑﺨﺎﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺴﺖ ﺷﺘﺎﺏ ﺻﻔﺮ ﺗﺎ ﺻﺪ 9 ﺛﺎﻧﯿﻪﺍﯼ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻧﻮ 9 ﻓﺮﺍﻫﻢ ﮐﻨﺪ. ﺍﮐﺜﺮ ﻧﺴﺨﻪﻫﺎﯼ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺯ ﺭﻧﻮ 9 ﺩﺭ ﺩﻫﻪ 1990 ﻣﯿﻼﺩﯼ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﺳﺘﻬﻼﮎ ﺑﺎﻻ ﺍﻭﺭﺍﻕ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﮐﻤﯽ ﺍﺯ ﻣﺪﻝﻫﺎﯼ ﺗﻮﺭﺑﻮ ﺭﻧﻮ 9 ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺳﺖ. ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻧﺴﺨﻪﻫﺎﯼ ﻣﺴﺘﻬﻠﮏ ﺭﻧﻮ 9 ﮐﻪ ﺩﺍﺷﺒﻮﺭﺩ ﭘﻼﺳﺘﯿﮑﯽ ﺁﻥﻫﺎ ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺑﻪ ﮐﻠﯽ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺑﺎ ﻗﯿﻤﺘﯽ ﮐﻤﺘﺮ ﺍﺯ 1000 ﭘﻮﻧﺪ ﺩﺭ ﺍﻧﮕﻠﺴﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﻓﺮﻭﺵ ﻣﯽﺭﺳﻨﺪ.
ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻭﺟﻪ ﺷﻬﺮﺕ ﺭﻧﻮ 9 ﺑﻪ ﻃﺮﺍﺡ ﺁﻥ ﯾﻌﻨﯽ ﺷﺨﺺ ﺭﺍﺑﺮﺕ ﭘﺮﻭﻭﻥ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﺷﺨﺼﯽ ﮐﻪ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﺳﯿﺘﺮﻭﺋﻦ SM، CX ﻭ GS ﺭﺍ ﺩﺭ ﮐﺎﺭﻧﺎﻣﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﯾﮏ ﻃﺮﺍﺡ ﺍﻓﺴﺎﻧﻪﺍﯼ ﺩﺭ ﺻﻨﻌﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭﺳﺎﺯﯼ ﻓﺮﺍﻧﺴﻪ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽﺷﺪ. ﺭﻧﻮ 9 ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﯼ ﮐﻤﺘﺮ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﭘﺮﻭﻭﻥ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺭﻧﻮ 9 ﺩﺭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻧﺴﺨﻪ ﺳﺪﺍﻥ ﺍﺯ ﻫﺎﭺﺑﮏ ﺭﻧﻮ 11 ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 1982 ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺪ. ﺩﺭ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻧﻤﯽﺁﻣﺪ ﮐﻪ ﺭﻧﻮ 9ﺧﻮﺩﺭﻭ
ﺟﺬﺍﺑﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﺳﺪﺍﻥ ﻓﺮﺍﻧﺴﻮﯼ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﺎﻝ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﺮﮔﺰﯾﺪﻩ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪ ﻭ ﺗﺎ ﻫﻔﺖ ﺳﺎﻝ ﺑﻌﺪ ﯾﻌﻨﯽ ﺳﺎﻝ 1989 ﺭﻭﯼ ﺧﻂ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺖ. ﺩﺭ ﻣﺪﺕ ﻫﻔﺖ ﺳﺎﻝ ﯾﮏ ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﻭ ﺻﺪﺍ ﻫﺰﺍﺭ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺍﺯ ﺭﻧﻮ 9 ﺑﻪ ﻓﺮﻭﺵ ﺭﺳﯿﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺁﻣﺎﺭ ﻓﺮﻭﺵ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﻧﺴﺨﻪ ﻫﺎﭺ ﺑﮏ ﯾﻌﻨﯽ ﺭﻧﻮ 11 ﺑﻮﺩ.
ﭘﯿﺸﺮﺍﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﻧﺼﺐ ﺷﺪﻩ ﺭﻭﯼ ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ، 1.1 ﻟﯿﺘﺮﯼ 48 ﺍﺳﺐ ﺑﺨﺎﺭﯼ، 1.4 ﻟﯿﺘﺮﯼ 58 ﺍﺳﺐ ﺑﺨﺎﺭﯼ ﻭ 1.8 ﻟﯿﺘﺮﯼ 82 ﺍﺳﺐ ﺑﺨﺎﺭﯼ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺳﺎﻝﻫﺎﯼ ﭘﺎﯾﺎﻧﯽ ﻣﻮﻧﺘﺎﮊ ﺭﻧﻮ 9، ﻣﺪﻝﻫﺎﯼ ﺗﻮﺭﺑﻮﺷﺎﺭﮊﺭ ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻋﺮﺿﻪ ﺷﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﭘﯿﺸﺮﺍﻧﻪﺍﯼ ﻣﺸﺘﺮﮎ ﺑﺎ ﺭﻧﻮ 5 ﺗﻮﺭﺑﻮ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﯽﺑﺮﺩﻧﺪ. ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺗﻮﺭ 115 ﺍﺳﺐﺑﺨﺎﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺴﺖ ﺷﺘﺎﺏ ﺻﻔﺮ ﺗﺎ ﺻﺪ 9 ﺛﺎﻧﯿﻪﺍﯼ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻧﻮ 9 ﻓﺮﺍﻫﻢ ﮐﻨﺪ. ﺍﮐﺜﺮ ﻧﺴﺨﻪﻫﺎﯼ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺯ ﺭﻧﻮ 9 ﺩﺭ ﺩﻫﻪ 1990 ﻣﯿﻼﺩﯼ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﺳﺘﻬﻼﮎ ﺑﺎﻻ ﺍﻭﺭﺍﻕ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﮐﻤﯽ ﺍﺯ ﻣﺪﻝﻫﺎﯼ ﺗﻮﺭﺑﻮ ﺭﻧﻮ 9 ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺳﺖ. ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻧﺴﺨﻪﻫﺎﯼ ﻣﺴﺘﻬﻠﮏ ﺭﻧﻮ 9 ﮐﻪ ﺩﺍﺷﺒﻮﺭﺩ ﭘﻼﺳﺘﯿﮑﯽ ﺁﻥﻫﺎ ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺑﻪ ﮐﻠﯽ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺑﺎ ﻗﯿﻤﺘﯽ ﮐﻤﺘﺮ ﺍﺯ 1000 ﭘﻮﻧﺪ ﺩﺭ ﺍﻧﮕﻠﺴﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﻓﺮﻭﺵ ﻣﯽﺭﺳﻨﺪ.