20-02-2021، 11:08
آئروسپاسیال اسآ ۳۲۱ سوپر فرلون (به فرانسوی: Aérospatiale SA 321 Super Frelon) بالگرد سهموتورهٔ ترابری سنگینوزن فرانسوی است. این بالگرد در سال ۱۹۶۲ برای نخستین بار به پرواز درآمد و در ۱۹۶۶ به خدمت نیروی دریایی فرانسه پذیرفته شد. سوپر فرلون در مدلهای ضدزیردریایی و ضد کشتی نیز ساخته شده و نیروهای مسلح کشورهای ایران، عراق، آفریقای جنوبی، سوریه، لیبی، اسرائیل و جمهوری خلق چین نیز این بالگرد را خریداری کرده و از آنها در نبردهایی چون جنگ ششروزه و جنگ یوم کیپور میان کشورهای عربی و اسرائیل، جنگ داخلی لبنان، جنگ ایران و عراق، جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ و جنگ مرزی آفریقای جنوبی و آنگولا بهره بردند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
هلیکوپتر سوپر فرلون در شرکت هوانوردی سود طراحی شده که بعداً با ادغام در شرکت نورد شرکت آئروسپاسیال را بنیان نهاد. به سود طراحی این بالگرد را بر مبنای یکی از تولیدات قبلی خود به نام SNCASE SE.3200 Frelon آغاز کرده و قراردادی با شرکت آمریکایی سیکورسکی برای طراحی یک پروانه اصلی شش پره و پروانهٔ دم پنج پره برای این بالگرد و قراردادی با شرکت ایتالیایی فیات برای طراحی یک سامانه انتقال قدرت جدید بست.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مدلهای ضد زیردریایی و ضدکشتی سوپر فرلون معمولاً به یک رادار ناوبری و جستجوی سطحی ORB-42، یک دستگاه سونار عمقی و یک طناب نجات ۵۰ متری، دوربین دید درشب و علامتگذار لیزری مجهز شده و قابلیت سوختگیری هوایی را هم دارند. این بالگردها همچنین به یک توپ مسلسل ۲۰ میلیمتری، و چهار اژدر برای ماموریتهای ضد زیردریایی یا دو موشک اگزوسه برای ماموریتهای ضد کشتی مسلح میشوند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
جمهوری خلق چین در سالهای ۷۸-۱۹۷۷ سیزده فروند از این بالگرد را در دو مدلِ ضد زیردریایی و جستجو و نجات خریداری کرده و از دهه ۱۹۹۰ تولید داخلی آن را با نام زد-۸ آغاز کرد. فرلونهای چینی همچنان در نیروی هوادریای این کشور فعال هستند و علاوه بر ماموریتهای ضد زیردریایی و جستجو و نجات، برای حملونقل تدارکات و انتقال تفنگداران دریایی از کشتی به ساحل هم مورد استفاده قرار میگیرند. چینیها یک مدل غیرنظامی از سوپر فرلون با نام اویکوپتر آسی۳۱۳ را با توانایی حمل ۲۷ مسافر یا ۱۳.۸ تن بار طراحی و تولید کردهاند.عراق در جنگ با ایران به طور گستردهای از سوپر فرلونهای مسلح به موشک اگزوسه خود برای حمله به کشتیهای ایرانی استفاده کرد. در یکی از این حملات یک ناوچه سبک کلاس بایندر غرق شده و بسیاری از سرنشینان آن کشته شدند.اسرائیل ۱۲ فروند را در سال ۱۹۶۵ سفارش داد تا قابلیت ترابری سنگین را برای نیروی هوایی خود مهیا کند. چهار فروند از آنها تا آغاز جنگ ششروزه به اسرائیل تحویل داده شده و در مجموع ۴۱ سورتی پرواز را انجام دادند. اسرائیلیها پس از جنگ یوم کیپور موتورهای این بالگردها را با موتورهای آمریکایی جنرال الکتریک T58-GE-T5D تعویض کردند. این هلیکوپترها در سال ۱۹۹۱ از خدمت نظامی بازنشسته شدند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
هلیکوپتر سوپر فرلون در شرکت هوانوردی سود طراحی شده که بعداً با ادغام در شرکت نورد شرکت آئروسپاسیال را بنیان نهاد. به سود طراحی این بالگرد را بر مبنای یکی از تولیدات قبلی خود به نام SNCASE SE.3200 Frelon آغاز کرده و قراردادی با شرکت آمریکایی سیکورسکی برای طراحی یک پروانه اصلی شش پره و پروانهٔ دم پنج پره برای این بالگرد و قراردادی با شرکت ایتالیایی فیات برای طراحی یک سامانه انتقال قدرت جدید بست.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مدلهای ضد زیردریایی و ضدکشتی سوپر فرلون معمولاً به یک رادار ناوبری و جستجوی سطحی ORB-42، یک دستگاه سونار عمقی و یک طناب نجات ۵۰ متری، دوربین دید درشب و علامتگذار لیزری مجهز شده و قابلیت سوختگیری هوایی را هم دارند. این بالگردها همچنین به یک توپ مسلسل ۲۰ میلیمتری، و چهار اژدر برای ماموریتهای ضد زیردریایی یا دو موشک اگزوسه برای ماموریتهای ضد کشتی مسلح میشوند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
جمهوری خلق چین در سالهای ۷۸-۱۹۷۷ سیزده فروند از این بالگرد را در دو مدلِ ضد زیردریایی و جستجو و نجات خریداری کرده و از دهه ۱۹۹۰ تولید داخلی آن را با نام زد-۸ آغاز کرد. فرلونهای چینی همچنان در نیروی هوادریای این کشور فعال هستند و علاوه بر ماموریتهای ضد زیردریایی و جستجو و نجات، برای حملونقل تدارکات و انتقال تفنگداران دریایی از کشتی به ساحل هم مورد استفاده قرار میگیرند. چینیها یک مدل غیرنظامی از سوپر فرلون با نام اویکوپتر آسی۳۱۳ را با توانایی حمل ۲۷ مسافر یا ۱۳.۸ تن بار طراحی و تولید کردهاند.عراق در جنگ با ایران به طور گستردهای از سوپر فرلونهای مسلح به موشک اگزوسه خود برای حمله به کشتیهای ایرانی استفاده کرد. در یکی از این حملات یک ناوچه سبک کلاس بایندر غرق شده و بسیاری از سرنشینان آن کشته شدند.اسرائیل ۱۲ فروند را در سال ۱۹۶۵ سفارش داد تا قابلیت ترابری سنگین را برای نیروی هوایی خود مهیا کند. چهار فروند از آنها تا آغاز جنگ ششروزه به اسرائیل تحویل داده شده و در مجموع ۴۱ سورتی پرواز را انجام دادند. اسرائیلیها پس از جنگ یوم کیپور موتورهای این بالگردها را با موتورهای آمریکایی جنرال الکتریک T58-GE-T5D تعویض کردند. این هلیکوپترها در سال ۱۹۹۱ از خدمت نظامی بازنشسته شدند.