کارشناسی خودرو حلقه گمشده معاملات بازار خودرو ایران است که در زمان خرید خودرو دست دوم یا کارکرده میتواند ناجی سرمایه شما باشد. ۷۲٪ خودروهای دست دوم دارای حداقل یک مشکل فنی یا بدنه هستند، پس اگر خوب حواس خود را جمع نکنید و کارشناسی خودرو را توسط یک متخصص انجام ندهید، ممکن است بخش قابلتوجهی از سرمایه خود را از دست بدهید. این کار به شما کمک میکند از دام دلالان فریبکار دور بمانید و ماشین دست دوم را با قیمتی بالاتر از ارزش اصلی آن خریداری نکنید. در ادامه مطلب سعی داریم تجربیات و اطلاعات خود را درباره نقصهای احتمالی خودرو دست دوم، در اختیار شما قرار دهیم.
سقف و شاسی
سقف حتما باید چک شود. سقف خودرو ممکن است تعویض و یا صافکاری شده باشد و این موضوع میتواند نشانه چپی بودن ماشین باشد. به این ترتیب به دو صورت قابل تشخیص است: اگر صافکاری شده باشد، موجهایی در سقف قابل مشاهده خواهد بود. در غیر این صورت میتوان با چک کردن ستونهای خودرو، از ضربه دیدن سقف خودرو اطلاع یافت. ستونها قابل تعویض نیستند و هیچ صافکاری نمیتواند آن را بی نقص و مانند روز اول صافکاری کند. در این مرحله از کارشناسی خودرو است که به سراغ بررسی شاسی میرویم. شاسیها در اثر تصادف شدید یا چپ کردن، از حالت تنظیم خارج میشوند. بنابراین به شاسی کشی نیاز دارند که البته شاسی کشی هم قدرت قبل از تصادف را به خودرو برنمیگرداند.
به کیلومتر شمار نباید اعتماد کنید
بسیاری از کیلومتر شمارها دستکاری میشوند و رقمی کمتر از حد واقعی را نشان میدهند. توجه داشته باشید که تشخیص کارکرد، کار آسانی نبوده و نیازمند تجربه و دانش کافی است. متخصصین حوزه کارشناسی خودرو میتوانند به راحتی کیلومتر کارکرد واقعی را از موارد دستکاری شده تشخیص بدهند. این کار را میتوان با دقت به چرم صندلی، روکش فرمان، پیچهای موتور خودرو و مواردی مانند اینها که به چشم افراد عادی نمیآید، انجام داد.
تمام آپشنهای خودرو بررسی شود
در هنگام خرید جای هیچ ابهامی را نباید باقی بگذارید. مطمئن شوید تمامی اظهارات فروشنده درست است و عملکرد همه آپشنها به خوبی انجام میشود. به هر حال شما بابت تمام اظهارات فروشنده هزینه تقبل میکنید و انتظار دارید از آن آپشنها استفاده کنید. توجه داشته باشید که بسیاری از آپشنها ممکن است از کار افتاده باشند و هزینه تعمیر آن به گردن شما بیفتد. از ابتداییترین موارد مانند کولر و بخاری شروع کنید و از کیفیت کولر و گاز کولر هم اطمینان حاصل کنید. تمامی روپوشهای صندلی و فرمان، عملکرد دستگیرههای 4 در، آب پاش و برف پاک کن، سیستم صوتی و تصویری، و حتی چراغهای ترمز و کناری خودرو را بررسی کنید. در صورت وجود دوربین عقب از سلامت آن اطمینان پیدا کنید.
سقف و شاسی
سقف حتما باید چک شود. سقف خودرو ممکن است تعویض و یا صافکاری شده باشد و این موضوع میتواند نشانه چپی بودن ماشین باشد. به این ترتیب به دو صورت قابل تشخیص است: اگر صافکاری شده باشد، موجهایی در سقف قابل مشاهده خواهد بود. در غیر این صورت میتوان با چک کردن ستونهای خودرو، از ضربه دیدن سقف خودرو اطلاع یافت. ستونها قابل تعویض نیستند و هیچ صافکاری نمیتواند آن را بی نقص و مانند روز اول صافکاری کند. در این مرحله از کارشناسی خودرو است که به سراغ بررسی شاسی میرویم. شاسیها در اثر تصادف شدید یا چپ کردن، از حالت تنظیم خارج میشوند. بنابراین به شاسی کشی نیاز دارند که البته شاسی کشی هم قدرت قبل از تصادف را به خودرو برنمیگرداند.
به کیلومتر شمار نباید اعتماد کنید
بسیاری از کیلومتر شمارها دستکاری میشوند و رقمی کمتر از حد واقعی را نشان میدهند. توجه داشته باشید که تشخیص کارکرد، کار آسانی نبوده و نیازمند تجربه و دانش کافی است. متخصصین حوزه کارشناسی خودرو میتوانند به راحتی کیلومتر کارکرد واقعی را از موارد دستکاری شده تشخیص بدهند. این کار را میتوان با دقت به چرم صندلی، روکش فرمان، پیچهای موتور خودرو و مواردی مانند اینها که به چشم افراد عادی نمیآید، انجام داد.
تمام آپشنهای خودرو بررسی شود
در هنگام خرید جای هیچ ابهامی را نباید باقی بگذارید. مطمئن شوید تمامی اظهارات فروشنده درست است و عملکرد همه آپشنها به خوبی انجام میشود. به هر حال شما بابت تمام اظهارات فروشنده هزینه تقبل میکنید و انتظار دارید از آن آپشنها استفاده کنید. توجه داشته باشید که بسیاری از آپشنها ممکن است از کار افتاده باشند و هزینه تعمیر آن به گردن شما بیفتد. از ابتداییترین موارد مانند کولر و بخاری شروع کنید و از کیفیت کولر و گاز کولر هم اطمینان حاصل کنید. تمامی روپوشهای صندلی و فرمان، عملکرد دستگیرههای 4 در، آب پاش و برف پاک کن، سیستم صوتی و تصویری، و حتی چراغهای ترمز و کناری خودرو را بررسی کنید. در صورت وجود دوربین عقب از سلامت آن اطمینان پیدا کنید.