18-12-2020، 2:14
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
چیفتن (به انگلیسی: Chieftain) نوعی تانک اصلی میدان نبرد بریتانیایی است که از سال ۱۹۶۵ وارد نیروی زمینی بریتانیا شد. چیفتن که در زمان ورود خود قدرتمندترین توپ و مقاومترین زره را در بین همه تانکهای جهان در اختیار داشت تا سال ۱۹۹۵ در نیروی زمینی بریتانیا فعال بود و هنوز نیز در نیروهای مسلح اردن و ایران از آن استفاده میشود.جنگافزار اصلی این تانک یک توپ کالیبر ۱۲۰ میلیمتری بود و زره آن در قسمتهای مختلف بین ۳٫۸ تا ۱۹٫۵ سانتیمتر قطر داشت. در جلو تانک و پشت قبه فرمانده از زره تکهتکه (Appliqué armor) نیز استفاده شده و فرمانده تانک با استفاده از چندین پریسکوپ مجهز به دوربین دید در شب دید کامل ۳۶۰ درجه به اطراف خود داشت. حفاظت کامل اتمی- میکروبی-شیمیایی از طریق سامانه تهویه هوا برای سرنشینان فراهم شده و دو پرتابگر نارنجک دودزا هر یک با ۶ لوله بر برجک تانک نصب شده بود. در سمت راست قبه فرمانده هم سامانه جستجوی فروسرخ قرار داشت.
از ویژگیهای خاص چیفتن حل مشکل هدفگیری تانک با قرار دادن یک تیربار در کنار توپ اصلی تانک با ویژگیهای بالستیکی همانند بود. در صورتی که گلوله این تیربار ۱۲٬۷ میلیمتر (نیم اینچی) به هدف برخورد میکرد فرمانده تانک میتوانست مطمئن باشد که گلوله تانک هم به هدف برخورد میکند. این تیربارها پس از نصب سامانههای مسافتیاب لیزری از روی تانکهای بریتانیایی برداشته و با تیربار ۷٬۶۲ میلیمتر اِل۷ جایگزین شدند. چیفتن به یک تیربار دیگر ۷٫۶۲ میلیمتر ال۷ (مدل تولید بریتانیا افان-امآژ) هم روی برجک در کنار فرمانده تانک برای دفاع ضد هوایی مسلح بود. همه تانکهای چیفتن از سامانه کنترل آتش و هدفگیری کاملی برخوردار بودند که به آنها توانایی شلیک دقیق توپ نیرومند خود را تا مسافت ۳ کیلومتر در وضعیت ثابت و ۲ کیلومتر در حال حرکت، میبخشید.
اما مشکل اصلی چیفتن موتور پیچیده و نامطمئن لیلاند ال۶۰ بود. این موتور پس از آن ساخته شد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) رهنمودی را برای لزوم استفاده همه تانکهای ارتشهای عضو از موتورهای چندگانهسوز تصویب کرد. فلسفه این قانون آن بود که در صورت بروز جنگ جهانی سوم هنگامیکه تانکهای ناتو پیشروی خود را در خاور اروپا آغاز میکنند باید این توانایی را داشته باشند که برای سوختگیری از هر منبعی مانند جایگاه سوخت، مخازن نفتی، و حتی فروشگاهها استفاده کنند. اما پس از مدتی مشخص شد که موتوری با چنین تواناییای بسیار پیچیده و تعمیر و نگهداری از آن بسیار دشوار خواهد بود. در نتیجه پس از مدت کوتاهی همه ارتشهای ناتو این ایده را رها کرده و موتورهای دیزلی قدیمی را به آن ترجیح دادند به جز بریتانیاییها که همچنان به این نظریه معتقد بوده و موتور چندگانهسوز ال-۶۰ را به موتورهای سادهتر دیزلی را ترجیح دادند.در نتیجه این موتور با وجود توانایی استفاده از سوختهای گوناگون (گازوئیل، بنزین و سوختهای بین این دو) توان کمی داشت و با توجه به وزن بالای این تانک، توانایی تحرک آن را به ویژه در خارج از جاده محدود میکرد. موتور چیفتن در طول دوران فعالیت خود شاهد بهینهسازیهای بسیاری بود اما مشکلات آن هیچگاه به طور کامل رفع نشد.

چیفتن (به انگلیسی: Chieftain) نوعی تانک اصلی میدان نبرد بریتانیایی است که از سال ۱۹۶۵ وارد نیروی زمینی بریتانیا شد. چیفتن که در زمان ورود خود قدرتمندترین توپ و مقاومترین زره را در بین همه تانکهای جهان در اختیار داشت تا سال ۱۹۹۵ در نیروی زمینی بریتانیا فعال بود و هنوز نیز در نیروهای مسلح اردن و ایران از آن استفاده میشود.جنگافزار اصلی این تانک یک توپ کالیبر ۱۲۰ میلیمتری بود و زره آن در قسمتهای مختلف بین ۳٫۸ تا ۱۹٫۵ سانتیمتر قطر داشت. در جلو تانک و پشت قبه فرمانده از زره تکهتکه (Appliqué armor) نیز استفاده شده و فرمانده تانک با استفاده از چندین پریسکوپ مجهز به دوربین دید در شب دید کامل ۳۶۰ درجه به اطراف خود داشت. حفاظت کامل اتمی- میکروبی-شیمیایی از طریق سامانه تهویه هوا برای سرنشینان فراهم شده و دو پرتابگر نارنجک دودزا هر یک با ۶ لوله بر برجک تانک نصب شده بود. در سمت راست قبه فرمانده هم سامانه جستجوی فروسرخ قرار داشت.
از ویژگیهای خاص چیفتن حل مشکل هدفگیری تانک با قرار دادن یک تیربار در کنار توپ اصلی تانک با ویژگیهای بالستیکی همانند بود. در صورتی که گلوله این تیربار ۱۲٬۷ میلیمتر (نیم اینچی) به هدف برخورد میکرد فرمانده تانک میتوانست مطمئن باشد که گلوله تانک هم به هدف برخورد میکند. این تیربارها پس از نصب سامانههای مسافتیاب لیزری از روی تانکهای بریتانیایی برداشته و با تیربار ۷٬۶۲ میلیمتر اِل۷ جایگزین شدند. چیفتن به یک تیربار دیگر ۷٫۶۲ میلیمتر ال۷ (مدل تولید بریتانیا افان-امآژ) هم روی برجک در کنار فرمانده تانک برای دفاع ضد هوایی مسلح بود. همه تانکهای چیفتن از سامانه کنترل آتش و هدفگیری کاملی برخوردار بودند که به آنها توانایی شلیک دقیق توپ نیرومند خود را تا مسافت ۳ کیلومتر در وضعیت ثابت و ۲ کیلومتر در حال حرکت، میبخشید.
اما مشکل اصلی چیفتن موتور پیچیده و نامطمئن لیلاند ال۶۰ بود. این موتور پس از آن ساخته شد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) رهنمودی را برای لزوم استفاده همه تانکهای ارتشهای عضو از موتورهای چندگانهسوز تصویب کرد. فلسفه این قانون آن بود که در صورت بروز جنگ جهانی سوم هنگامیکه تانکهای ناتو پیشروی خود را در خاور اروپا آغاز میکنند باید این توانایی را داشته باشند که برای سوختگیری از هر منبعی مانند جایگاه سوخت، مخازن نفتی، و حتی فروشگاهها استفاده کنند. اما پس از مدتی مشخص شد که موتوری با چنین تواناییای بسیار پیچیده و تعمیر و نگهداری از آن بسیار دشوار خواهد بود. در نتیجه پس از مدت کوتاهی همه ارتشهای ناتو این ایده را رها کرده و موتورهای دیزلی قدیمی را به آن ترجیح دادند به جز بریتانیاییها که همچنان به این نظریه معتقد بوده و موتور چندگانهسوز ال-۶۰ را به موتورهای سادهتر دیزلی را ترجیح دادند.در نتیجه این موتور با وجود توانایی استفاده از سوختهای گوناگون (گازوئیل، بنزین و سوختهای بین این دو) توان کمی داشت و با توجه به وزن بالای این تانک، توانایی تحرک آن را به ویژه در خارج از جاده محدود میکرد. موتور چیفتن در طول دوران فعالیت خود شاهد بهینهسازیهای بسیاری بود اما مشکلات آن هیچگاه به طور کامل رفع نشد.