23-01-2012، 20:38
عصر حاضر عصر دیجیتال است . مزایای تولید موسیقی و ادیت در فضای دیجیتال کاملا شناخته شده است.تراک های مجازی ، ادیت غیر مخرب و افکتور دیجیتال داخلی، ایستگاههای کاری استودیو دیجیتال را بسیار کار آمد کرده است.اما درباره میکس چطور؟ میکس دیجیتال چیست؟ آیا میکس دیجیتال هم مزایای ضبط و ادیت دیجیتال را در مقایسه با آنالوگ دارد؟ یک میکسر دیجیتال چگونه کار میکند؟ میکس کردن آیا صرفا بالا و پایین کردن چند فیدر است؟ آیا میسکر دیجیتال از میکسر آنالوگ بهتر است؟ به بررسی همه این سوالات در این مطلب میپردازیم . کدام مزایای میکسر های دیجیتال است که ان را جهت استفاده در کاربری های مختلف از جمله ضبط موزیک ، صدا گذاری و پخش ارجیت داده است؟ در طول این نوشته بعضی از امکانات و توانمندیهای میکسر ها را بیان خواهیم کرد تا نشان دهیم چطورانعطاف پذیری و قدرت میکسر های دیجیتال انقلابی در میکسر ها بوده است.
نمای کلی میکسر دیجیتال در مقایسه با میکسر آنالوگ:
در ابتدا در نگاهی کلی به میکسر ها تعدادی از مزایای میکسر های دیجیتال در مقایسه با میکسر های آنالوگ را بیان میکنیم.
١ـ انعطاف پذیری در پیکر بندی در مقابل مسیرهای ثابت و غیر قابل تغییر
تمام جک های ورودی و خروجی و ورودی ها و خروجی ها در میکسر آنالوگ مسیر بدی شده و ثابت میباشند و این یعنی یک بار مسیر طراحی شده و پس از اتمام مونتاژ دیگر هیچ چیز قابل تغییر نیست. اما در میکسر های دیجیتال صدا وقتی وارد میکسر میشود میتواند آزادانه به هر قسمت از میکسر حرکت کرده و در صورت نیاز افکت به آن اضافه شود و مسیر آن متناسب با نیاز و کاریری شما برنامه ریزی شود . به عنوان مثال هر ورودی میتواند به هر کدام از کانال ها و تمام انها هدایت شود در یک میکسر دیجیتال سیر های مختلف برای حرکت یک سیگنال قابل تعریف بوده همانگونه که در خروجی های متفاوت میتوان سیگنال را مسیر دهی و ارسال کرد.
ابعاد و قیمت :
از آنجا که برنامه ریزی و پیکربندی و کنترل یک میکسر دیجیتال خیلی حالت پذیر میباشد این میکسر ها میتوانند به صورت خیلی کوچک و جمع و جور متناسب با ابعاد و شکل استودیو طراحی شوند.به عنوان مثال یک میکسر آنالوگ 96 کانال صدا خیلی عریض و بزرگ خواهد بود و پهنای میکسر در حدود ٤ متر یا بیشتر فضا اشغال میکند و گاهی تا هزاران کیلو وزن خواهد داشت. ولی از انجا که در میکسر های دیجیتال امکانات کنترلی انعطاف پذیر هستند شما میتوانید کنترل ٩٦ کانال را در ابعاد بسیار کوچک تر میکسر انجام دهید حتی به گونه ای میکسر قابل حمل باشد.انعطاف پذیری در طراحی میکسر های دیجیتال باعث شده تا اغلب با هزینه بسیار پایین تری ساخته شده و در تعداد مساوی کانال قیمت تمام شده بسیار پایین تر خواهد بود.
٢ـ افکتور های دیجیتال داخلی
از انجا که صدا در میکسر های دیجیتال وارد فضای دیجیتال میشود اضافه کردن یک افکتور دیجیتال داخلی با قیمت مناسب و کیفیت بالا داخل میکسر آسان خواهد بود و از آنجا که این پردازش درون خود میکسر انجام میشود شما دیگر نگران افت صدا در مسیر کابل های طولانی،پچ کردن های خارجی و تبدیل فرمت صدا از آنالوگ به دیجیتال و بالعکس در میکسر های آنالوگ نخواهید بود.
٣ـ امکان فراخوانی تمام تنظیمات
یکی از بزرگترین مزایای میکسر های دیجیتال این است که تمام تنظیمات میکسر حتی افکت ها قابل ذخیره و نگهداری در یک حافظه داخلی میباشد تا هر زمان که نیاز کاربر باشد آن را فراخوانی کند.این امکان اجازه میدهد شما در هنگام کار با یک پروژه بتوانید تمام تنظیمات را مطابق زمانی که میکسر را ترک کردید فراخوانی کرده و کار را ادامه دهید.
حافظه میکسر مزایای زیادی دارد.به عنوان مثال،شما میتوانید تنظیمات دامنه و اکولایزر یک گوینده را مطابق برداشت های قبلی فراخوانی کنید تا یکنواختی در ظبط های مختلف یک گوینده رعایت شود.سرعت فراخوانی اجازه خواهد داد تا شما پس از اتمام یک میکس آن را ذخیره کرده و با تنظیماتی کاملا متفاوت میکس را تکرار کرده و تفاوت آن ها را به سرعت با یکدیگر مقایسه کنید.این امکان مطمئنا کیفیت ضبط شما را بهتر خواهد کرد.
٤ ـ اتصال مستقیم دیجیتال ضبط صوتهای دیجیتال یا DATS
دردنیای امروز ضبط موسیقی،اکثر تجهیزات ضبط مولتی تراک و استریو دیجیتال میباشند و لذا وقتی شما در یک میکسر دیجیتال،سیگنال ضبط شده موسیقی را پردازش و ترکیب میکنید نیاز دارید با دستگاه مولتی تراک دیجیتال و همچنین ضبط صوت استریوی دیجیتال جهت ضبط میکس نهایی ارتباط دیجیتال داشته باشید.این امکان در میز های آنالوگ وجود ندارد ( ورودی و خروجی دیجیتال ) شما را از نویز ذاتی مبدل های آنالوگ به دیجیتال دور میکند. لذا کیفیت سیگنال موسیقی باز هم بهتر خواهد شد.
معرفی یک میکسر و باس های آن
قیل از اینکه بحث را ادامه بدهیم لازم است تا یک میکسر و اصلی ترین قسمتها و عملکرد های آن را معرفی کنیم. در واقع میکسر صدا یک دستگاه ساده است.چندین صدا را از وزودی های مختلف گرفته،آنها را به خروجی های متفاوت ارسال میکند.در طول این فرایند،میکسر میتواند سیگنال های صدا را با هم ترکیب کرده،دامنه آنها را تغییر داده و گاهی اوقات حتی با استفاده از پردازش گرها صدا را تغییر دهد.
اساسی ترین تنظیمات هر خط صدا،کانال نامیده میشودیک کانال شامل تنظیمات کنترلی صدا جهت ارسال یک خط به مسیرهای متفاوت و تغییرات دامنه و پردازش صدا میباشد.مسیرهای صدایی را که در داخل میکسر هدایت شده را باس مینامند.یک باس مسیری است که از طریق بیشتر از یک خط صدا به آن دسترسی وجود داشته باشد و میتواند به یک یا چندین مقصد هدایت شود. گاهی اوقات ٢ باس ترکیب شده و به عنوان یک باس استریو به ٢ خروجی برای مصارف استریو ارسال میشود.
انواع باس ها و مصارف آن
همانطور که بیان شد در میکسر های آنالوگ هر مسیر در میکسر میبایست سیم کشی شده و با سیم منتقل شود.راه های گوناگون متفاوتی جهت سیم بندی این باس ها وجود دارد.
باس اصلی استریو
این باس جهت خروجی اصل میکس استفاده میشود و اغلب به یک ضبط صوت ٢ تراک یا ورودی های آنالوگ یک DAT متصل میشود.فیدر اصلی میکسر برای تنظیم دامنه ارسال به این باس اصلی (Master Bus) استفاده میشود.
باس های مونیتور کردن صدا
این باس ها که میتواند استریو باشد جهت گوشی صدا بردار یا مجری استفاده شده و یا به بلندگوها و گوشی ها در اتاق فرمان متصل میشود.
باس های گروه یا ضبط
این باس ها به روش سنتی برای اتصال به ضبط صوت ها استفاده میشود.لذا معمولا به صورت ٢ تایی ( استریو ) استفاده شده و در روی میکسر با کلید های روشن و خاموش در دسترس کاربر میباشند. معمولا برای این باس ها کنترل یا ولوم دامنه وجود ندارد و دامنه آنها همان دامنه باس اصلی است.تنظیم بالانس صدای ارسالی به هر زوج با ولوم تنظیم PAN انجام میشود.از آنجایی که تنظیم مشخصی برای کنترل دامنه این باس ها وجود ندارد کاربری آنها محدود است.
باس های خروجی اضافه یا AUX
باس های AUX که معمولا مونو یا استریو میباشند با استفاده از یک ولوم کوچک کنترل دامنه در دسترس میباشند.باس های AUX برای یک خروجی مشخص ارسال شده و برای مونیتور کردن صدا با هدفون یا بلندگو یا ارسال سیگنال صدا به افکتور های خارجی استفاده میشود.
باس های AUX انعطاف پذیرتر از باس های ضبط هستند چرا که کنترل تنظیم دامنه دارند.همچنین گاهی اوقات سوئیچی دارند کمه دامننه آنها را به دامنه خروجی خط وابسته میکند.این سوئیچ صدای خط را یا قبل از فیدر به باس AUX ارسال میکند یابعداز فیدر که در حالت PRE سیگنال مستقل از دامنه اصلی خط میباشد.
با استفاده از حالت PRE یا قبل از فیدر ترکیب خروجی باس AUX میتواند برای هدفون یا ارسال مونیتورینگ استفاده شود چرا که دامنه خروجی برای هر خط مستقل از دامنه خروجی اصلی بوده که برای هر خط توسط فیدر آن مشخص و تنظیم شده است. در حالت POST ( یا بعد از فیدر ) دامنه ارسالی به باس AUX از دامنه خروجی خط پیروی میکند که اغلب برای ارسال صدا به افکتور خارجی استفاده میشود.
٥ ـ انعطاف پذیری باس های میکسر های دیجیتال
تمام باس ها و کانال ها در یک میکسر آنالوگ ثابت بوده و مسیر های سیم بندی شده دارند. به این منظور بعضی میکسر های آنالوگ جهت کاربری تولید و میکس و بعضی هم جهت پخش زنده طراحی شده اند.اکثر تفاوت های این میکسرها به نحوه طراحی باس ها و استفاده از آنها بستگی دارد.بعضی از میکسر های دیجیتال دارای باس های با انعطاف پذیری بسیار خوبی در مقابل باس های میکسر های آنالوگ هستند.در عمل گاهی اوقات این باس های منعطف ( Flex Busses ) نامیده میشوند.این باس های انعطاف پذیر تمام امکانات باس های آنالوگ را دارا میباشند.آنها امکاناتی از قبیل ولوم تنظیم دامنه ارسالی و کلیدهای PRE و POST ) حتی در جاهای مختلف میکسر ) را دارا میباشند. همچنین خروجی این باس ها به مقاصد مختلف میتوانند ارسال شوند.
به این منظور یک میکسر با باس های انعطاف پذیر میتواند جهت کاربری که در نظر است پیکر بندی شده و استفاده شود.آنها میتوانند جهت ارسال صدا به افکتور های داخلی و خارجی ، ضبط های آنالوگ یا دیجیتال ، تقویت کننده های هدفون ، بلندگو های استودیو یا اتاق فرمان استفاده شوند و همچنین به باس های دیگر ارسال شده و به عنوان یک ماتریس باس ها جهت یک کار زنده استفاده شوند.این نوع ساختمان باس های انعطاف پذیر یکی از بهترین مثال هایی است که نشان میدهد میکسر های دیجیتال میتوانند بسیار قوی تر و مناسب تر از میکسر های آنالوگ باشند.
یک میسکر ، صداهایی را که از ورودی ها دریافت میکند مخلوط کرده و به خروجی ها ارسال میکند. در این بخش به انواع ورودی ها و خروجی هایی که روی اغلب میکسر ها در دسترس است نگاهی می اندازیم...
ورودی ها و منابع آن
منابع با خروجی دامنه کم (Low Level) نیاز به ورودی های دامنه کم یا میکروفن دارند. ورودی های دامنه کم (Lowlevel) معمولا عبارتند از :
میکروفون ها دارای استاندارد خاص در استودیو میباشند. اغلب آنها جک های بالانس XLR داشته و به ورودی های میکروفن نیاز دارند. بعضی نیز به تغذیه فانتوم نیاز دارند که مستقیمآ میکسر از طریق کابل میکروفن تامین میکند.
گیتار ها نیز به ورودی های Low Level نیاز دارند. منابع با خروجی Line یا High Level به ورودی های میکسر با امکان دامنه پذیرش بالا نیاز دارند از قبیل :
تجهیزات الکترونیکی و سینتی سایزر ها
ماشین های ضبط صدای ریل
خروجی افکت پروسسورها
در دنیای امروز اکثر استودیو ها از تعداد زیادی از هر دوی ورودی میکروفن ها و Line نیاز دارند. برای مصارف Line یا زنده به تعداد بیشتری ورودی میکروفن نیاز است.
خروجی ها و مقصد آنها
صدای خارج شده از میکسر میتواند بسته به نوع کاربری به مقاصد مختلف ارسال شود اغلب همیشه این خروجی ها با دامنه خط یا Line Level میباشند . نوعآ مقاصد خروجی عبارتند از :
دستگاه ضبط صوت ریل از طریق خروجی اصلی
دستگاه ضبط صوت مولتی تراک از طریق خروجی های ضیط
دستگاه افکتور خارجی از طریق خروجی AUX
آمپلی فایر های صدای Surround یا کدر های مربوطه از طریق انواع خروجی
تقویت کننده های هدفون از طریق خروجی AUX
بلندگو های صحنه یا Stage
بلندگو های استودیو
انواع بلند گو و آمپلی فایرهای آنها
این خروجی ها معمولا RCA ، جک های گوشی 4/1 اینچ یا جک های XLR میباشند.
ورودی و خروجی ها :
تفاوت های دیجیتال
در میکسر آنالوگ تمام مسیر ها از ورودی ها و خروجی های کانال ها سیم بندی شده و قابل تغییر نیستند باس AUX فقط به خروجی Send AUX میرود. اما اگر نیاز به خروجی های هدفون Pre Fader اضافه داشته باشید و یا بخواهید میکس سوراند انجام دهید و یا خروجی های بیشتری به ضیط مولتی تراک متصل کنید چگونه این کار قابل انجام است ؟
در اغلب میسکر های دیجیتال ، مسیر دهی سیگنال بسیار انعطاف پذیر است این انعطاف پذیری شامل ورودی ها به کانال ها و از کانال ها به باس ها و باس ها به خروجی ها میشود.به عنوان مثال ، در بعضی میکسر های دیجیتال هر کدام از ورودی های فیزیکی میکسر میتواند به هر کدام از تراک ها یا کانال ها نسبت داده شود .این امکان اجازه میدهد یک صدا به یک کانال بدون اکولایزر یا فشرده ساز جهت پردازش ارسال میشود و همزمان به کانال دیگری با اکولایزر ، فشرده ساز و تاخیر فرستاده شود تا بتوان همزمان هر ٢ خروجی را ضبط کرده و با هم مقایسه کرد.
در میکسر های دیجیتال دارای ساختمان باس های انعطاف پذیر ، شما میتوانید صدا را بسته به نوع نیاز در زمان مشخص به هر کدام از باس ها ارسال کنید. خروجی های اکثر میکسر های دیجیتال نیز تمامآ انعطاف پذیر میباشند . به عنوان مثال ، یک باس میتواند برای یک نوع کاربری به خروجی هدفون و یا به خروجی بلندگو ارسال شود و سپس به عنوان باس ضبط به خروجی های قابل برنامه ریزی جهت ارسال به یک ضبط مولتی ترک دیجیتال ( Modular Digital Multitrack MDM ) فرستاده شود. همچنین یک باس میتواند جهت اعمال افکت به دستگاه پروسسور خارجی و یا حتی برای میکس صدای سوراند ارسال شود. مسیر دهی در میکسر دیجیتال ثابت نیست و بسته به نوع نیاز و کاربری قابل تغییر است.
ارتباط با دنیای دیجیتال از طریق خروجی های دیجیتال
بدیهی است تمام ورودی ها و خروجی های یک میکسر آنالوگ با فرمت آنالوگ بوده و اتصال آن به تجهیزات ضبط دیجیتال از جمله افکتور های دیجیتال ، ضبط کننده های دیجیتال یا دک های ضبط میکس نهایی دیجیتال مانند DAT به راحتی انجام نمیشود.
میکسر های دیجیتال علاوه بر ورودی ها و خورجی های آنالوگ تعدادی ورودی و خروجی دیجیتال استریو جهت ارسال به پردازش گر های دیجیتال ، DAT و ... دارند.در استودیو های امروزی میکس های زیادی انجام شده و خروجی روی یک ضبط صوت دیجیتال مانند DAT ضبط میشود که این توسط یک میکسر دیجیتال با خروجی دیجیتال ٢٤ بیت قابل انجام است مسیر دهی دیجیتال به ضبط صوت های مولتی تراک MDM از طریق اکثر میز های دیجیتال قابل انجام است. این امکان به دلیل حذف کابل های طولانی پچ پنل ها و مبدل های آنالوگ به دیجیتال A/D و دیجیتال به آنالوگ D/A باعث ارتقاء کیفیت سیگنال و انعطاف پذیری خواهد شد.
مسیر دهی سیگنال به تجهیزات دیجیتال از میکسر های دیجیتال آسان بوده و کیفیت صدای شما را در بالاترین حد نگاه خواهد داشت.
افکتور دیجیتال داخلی :
بخش عمده ای از مخلوط کردن صدا برای هر کاربردی اضافه کردن افکت میباشد. در میسکر دیجیتال تمام این افکت ها میتواند دیجیتال بوده و داخل میکسر به صدا اضافه شود این کار باعث افزایش کیفیت صدا میشود چرا که استفاده از افکتور ها و پچ پنل های آنالوگ نخواهد شد.
قدرت پردازش داخلی یک میکسر دیجیتال ممکن است بر حسب مورد استفاده تغییر داده شود. به عنوان مثال برای یک کنسرت زنده ممکن است یک آنالیزور لحظه ای Real Time داشته باشید یا وقتی که برای اولین با صدا را داخل استودیو پخش میکنید. زمانی که در ضبط صدای گیتار میباشید ممکن است با استفاده از آمپلی فایر گیتار و بلند گو به آسانی صدای مورد نیاز خود را فراهم کنید بدون اینکه تاثیری روی میکروفن های دیگر گذاشته و نیازی به بلندگو های استودیویی باشد.برای مراسم پخش موسیقی زنده ممکن است نیاز باشد ٢٠ تا ٣٠ فشرده ساز در مسیر میکروفن ها قرار دهید تا دامنه سیگنال ها را کنترل کنید.زمانی که در حال میکس یک پروژه موسیقی هستید ممکن است از آرایش بلندگو ها جهت گوش کردن به میکس استفاده کنید پس ممکن است افکت های میکس را در وضعیت Mastering قرار دهید تا با استفاده از فشرده ساز و گسترده ساز های ( Expander ) چند باند میکس نهایی را روی CD یا DAT ضبط نهایی کنید. تمام این امکانات روی میکسر های دیجیتال قابل انجام است. راحتی و قدرت افکتور دیجیتال داخلی مشخص کننده کیفیت موسیقی خواهد بود.
نمای کلی میکسر دیجیتال در مقایسه با میکسر آنالوگ:
در ابتدا در نگاهی کلی به میکسر ها تعدادی از مزایای میکسر های دیجیتال در مقایسه با میکسر های آنالوگ را بیان میکنیم.
١ـ انعطاف پذیری در پیکر بندی در مقابل مسیرهای ثابت و غیر قابل تغییر
تمام جک های ورودی و خروجی و ورودی ها و خروجی ها در میکسر آنالوگ مسیر بدی شده و ثابت میباشند و این یعنی یک بار مسیر طراحی شده و پس از اتمام مونتاژ دیگر هیچ چیز قابل تغییر نیست. اما در میکسر های دیجیتال صدا وقتی وارد میکسر میشود میتواند آزادانه به هر قسمت از میکسر حرکت کرده و در صورت نیاز افکت به آن اضافه شود و مسیر آن متناسب با نیاز و کاریری شما برنامه ریزی شود . به عنوان مثال هر ورودی میتواند به هر کدام از کانال ها و تمام انها هدایت شود در یک میکسر دیجیتال سیر های مختلف برای حرکت یک سیگنال قابل تعریف بوده همانگونه که در خروجی های متفاوت میتوان سیگنال را مسیر دهی و ارسال کرد.
ابعاد و قیمت :
از آنجا که برنامه ریزی و پیکربندی و کنترل یک میکسر دیجیتال خیلی حالت پذیر میباشد این میکسر ها میتوانند به صورت خیلی کوچک و جمع و جور متناسب با ابعاد و شکل استودیو طراحی شوند.به عنوان مثال یک میکسر آنالوگ 96 کانال صدا خیلی عریض و بزرگ خواهد بود و پهنای میکسر در حدود ٤ متر یا بیشتر فضا اشغال میکند و گاهی تا هزاران کیلو وزن خواهد داشت. ولی از انجا که در میکسر های دیجیتال امکانات کنترلی انعطاف پذیر هستند شما میتوانید کنترل ٩٦ کانال را در ابعاد بسیار کوچک تر میکسر انجام دهید حتی به گونه ای میکسر قابل حمل باشد.انعطاف پذیری در طراحی میکسر های دیجیتال باعث شده تا اغلب با هزینه بسیار پایین تری ساخته شده و در تعداد مساوی کانال قیمت تمام شده بسیار پایین تر خواهد بود.
٢ـ افکتور های دیجیتال داخلی
از انجا که صدا در میکسر های دیجیتال وارد فضای دیجیتال میشود اضافه کردن یک افکتور دیجیتال داخلی با قیمت مناسب و کیفیت بالا داخل میکسر آسان خواهد بود و از آنجا که این پردازش درون خود میکسر انجام میشود شما دیگر نگران افت صدا در مسیر کابل های طولانی،پچ کردن های خارجی و تبدیل فرمت صدا از آنالوگ به دیجیتال و بالعکس در میکسر های آنالوگ نخواهید بود.
٣ـ امکان فراخوانی تمام تنظیمات
یکی از بزرگترین مزایای میکسر های دیجیتال این است که تمام تنظیمات میکسر حتی افکت ها قابل ذخیره و نگهداری در یک حافظه داخلی میباشد تا هر زمان که نیاز کاربر باشد آن را فراخوانی کند.این امکان اجازه میدهد شما در هنگام کار با یک پروژه بتوانید تمام تنظیمات را مطابق زمانی که میکسر را ترک کردید فراخوانی کرده و کار را ادامه دهید.
حافظه میکسر مزایای زیادی دارد.به عنوان مثال،شما میتوانید تنظیمات دامنه و اکولایزر یک گوینده را مطابق برداشت های قبلی فراخوانی کنید تا یکنواختی در ظبط های مختلف یک گوینده رعایت شود.سرعت فراخوانی اجازه خواهد داد تا شما پس از اتمام یک میکس آن را ذخیره کرده و با تنظیماتی کاملا متفاوت میکس را تکرار کرده و تفاوت آن ها را به سرعت با یکدیگر مقایسه کنید.این امکان مطمئنا کیفیت ضبط شما را بهتر خواهد کرد.
٤ ـ اتصال مستقیم دیجیتال ضبط صوتهای دیجیتال یا DATS
دردنیای امروز ضبط موسیقی،اکثر تجهیزات ضبط مولتی تراک و استریو دیجیتال میباشند و لذا وقتی شما در یک میکسر دیجیتال،سیگنال ضبط شده موسیقی را پردازش و ترکیب میکنید نیاز دارید با دستگاه مولتی تراک دیجیتال و همچنین ضبط صوت استریوی دیجیتال جهت ضبط میکس نهایی ارتباط دیجیتال داشته باشید.این امکان در میز های آنالوگ وجود ندارد ( ورودی و خروجی دیجیتال ) شما را از نویز ذاتی مبدل های آنالوگ به دیجیتال دور میکند. لذا کیفیت سیگنال موسیقی باز هم بهتر خواهد شد.
معرفی یک میکسر و باس های آن
قیل از اینکه بحث را ادامه بدهیم لازم است تا یک میکسر و اصلی ترین قسمتها و عملکرد های آن را معرفی کنیم. در واقع میکسر صدا یک دستگاه ساده است.چندین صدا را از وزودی های مختلف گرفته،آنها را به خروجی های متفاوت ارسال میکند.در طول این فرایند،میکسر میتواند سیگنال های صدا را با هم ترکیب کرده،دامنه آنها را تغییر داده و گاهی اوقات حتی با استفاده از پردازش گرها صدا را تغییر دهد.
اساسی ترین تنظیمات هر خط صدا،کانال نامیده میشودیک کانال شامل تنظیمات کنترلی صدا جهت ارسال یک خط به مسیرهای متفاوت و تغییرات دامنه و پردازش صدا میباشد.مسیرهای صدایی را که در داخل میکسر هدایت شده را باس مینامند.یک باس مسیری است که از طریق بیشتر از یک خط صدا به آن دسترسی وجود داشته باشد و میتواند به یک یا چندین مقصد هدایت شود. گاهی اوقات ٢ باس ترکیب شده و به عنوان یک باس استریو به ٢ خروجی برای مصارف استریو ارسال میشود.
انواع باس ها و مصارف آن
همانطور که بیان شد در میکسر های آنالوگ هر مسیر در میکسر میبایست سیم کشی شده و با سیم منتقل شود.راه های گوناگون متفاوتی جهت سیم بندی این باس ها وجود دارد.
باس اصلی استریو
این باس جهت خروجی اصل میکس استفاده میشود و اغلب به یک ضبط صوت ٢ تراک یا ورودی های آنالوگ یک DAT متصل میشود.فیدر اصلی میکسر برای تنظیم دامنه ارسال به این باس اصلی (Master Bus) استفاده میشود.
باس های مونیتور کردن صدا
این باس ها که میتواند استریو باشد جهت گوشی صدا بردار یا مجری استفاده شده و یا به بلندگوها و گوشی ها در اتاق فرمان متصل میشود.
باس های گروه یا ضبط
این باس ها به روش سنتی برای اتصال به ضبط صوت ها استفاده میشود.لذا معمولا به صورت ٢ تایی ( استریو ) استفاده شده و در روی میکسر با کلید های روشن و خاموش در دسترس کاربر میباشند. معمولا برای این باس ها کنترل یا ولوم دامنه وجود ندارد و دامنه آنها همان دامنه باس اصلی است.تنظیم بالانس صدای ارسالی به هر زوج با ولوم تنظیم PAN انجام میشود.از آنجایی که تنظیم مشخصی برای کنترل دامنه این باس ها وجود ندارد کاربری آنها محدود است.
باس های خروجی اضافه یا AUX
باس های AUX که معمولا مونو یا استریو میباشند با استفاده از یک ولوم کوچک کنترل دامنه در دسترس میباشند.باس های AUX برای یک خروجی مشخص ارسال شده و برای مونیتور کردن صدا با هدفون یا بلندگو یا ارسال سیگنال صدا به افکتور های خارجی استفاده میشود.
باس های AUX انعطاف پذیرتر از باس های ضبط هستند چرا که کنترل تنظیم دامنه دارند.همچنین گاهی اوقات سوئیچی دارند کمه دامننه آنها را به دامنه خروجی خط وابسته میکند.این سوئیچ صدای خط را یا قبل از فیدر به باس AUX ارسال میکند یابعداز فیدر که در حالت PRE سیگنال مستقل از دامنه اصلی خط میباشد.
با استفاده از حالت PRE یا قبل از فیدر ترکیب خروجی باس AUX میتواند برای هدفون یا ارسال مونیتورینگ استفاده شود چرا که دامنه خروجی برای هر خط مستقل از دامنه خروجی اصلی بوده که برای هر خط توسط فیدر آن مشخص و تنظیم شده است. در حالت POST ( یا بعد از فیدر ) دامنه ارسالی به باس AUX از دامنه خروجی خط پیروی میکند که اغلب برای ارسال صدا به افکتور خارجی استفاده میشود.
٥ ـ انعطاف پذیری باس های میکسر های دیجیتال
تمام باس ها و کانال ها در یک میکسر آنالوگ ثابت بوده و مسیر های سیم بندی شده دارند. به این منظور بعضی میکسر های آنالوگ جهت کاربری تولید و میکس و بعضی هم جهت پخش زنده طراحی شده اند.اکثر تفاوت های این میکسرها به نحوه طراحی باس ها و استفاده از آنها بستگی دارد.بعضی از میکسر های دیجیتال دارای باس های با انعطاف پذیری بسیار خوبی در مقابل باس های میکسر های آنالوگ هستند.در عمل گاهی اوقات این باس های منعطف ( Flex Busses ) نامیده میشوند.این باس های انعطاف پذیر تمام امکانات باس های آنالوگ را دارا میباشند.آنها امکاناتی از قبیل ولوم تنظیم دامنه ارسالی و کلیدهای PRE و POST ) حتی در جاهای مختلف میکسر ) را دارا میباشند. همچنین خروجی این باس ها به مقاصد مختلف میتوانند ارسال شوند.
به این منظور یک میکسر با باس های انعطاف پذیر میتواند جهت کاربری که در نظر است پیکر بندی شده و استفاده شود.آنها میتوانند جهت ارسال صدا به افکتور های داخلی و خارجی ، ضبط های آنالوگ یا دیجیتال ، تقویت کننده های هدفون ، بلندگو های استودیو یا اتاق فرمان استفاده شوند و همچنین به باس های دیگر ارسال شده و به عنوان یک ماتریس باس ها جهت یک کار زنده استفاده شوند.این نوع ساختمان باس های انعطاف پذیر یکی از بهترین مثال هایی است که نشان میدهد میکسر های دیجیتال میتوانند بسیار قوی تر و مناسب تر از میکسر های آنالوگ باشند.
یک میسکر ، صداهایی را که از ورودی ها دریافت میکند مخلوط کرده و به خروجی ها ارسال میکند. در این بخش به انواع ورودی ها و خروجی هایی که روی اغلب میکسر ها در دسترس است نگاهی می اندازیم...
ورودی ها و منابع آن
منابع با خروجی دامنه کم (Low Level) نیاز به ورودی های دامنه کم یا میکروفن دارند. ورودی های دامنه کم (Lowlevel) معمولا عبارتند از :
میکروفون ها دارای استاندارد خاص در استودیو میباشند. اغلب آنها جک های بالانس XLR داشته و به ورودی های میکروفن نیاز دارند. بعضی نیز به تغذیه فانتوم نیاز دارند که مستقیمآ میکسر از طریق کابل میکروفن تامین میکند.
گیتار ها نیز به ورودی های Low Level نیاز دارند. منابع با خروجی Line یا High Level به ورودی های میکسر با امکان دامنه پذیرش بالا نیاز دارند از قبیل :
تجهیزات الکترونیکی و سینتی سایزر ها
ماشین های ضبط صدای ریل
خروجی افکت پروسسورها
در دنیای امروز اکثر استودیو ها از تعداد زیادی از هر دوی ورودی میکروفن ها و Line نیاز دارند. برای مصارف Line یا زنده به تعداد بیشتری ورودی میکروفن نیاز است.
خروجی ها و مقصد آنها
صدای خارج شده از میکسر میتواند بسته به نوع کاربری به مقاصد مختلف ارسال شود اغلب همیشه این خروجی ها با دامنه خط یا Line Level میباشند . نوعآ مقاصد خروجی عبارتند از :
دستگاه ضبط صوت ریل از طریق خروجی اصلی
دستگاه ضبط صوت مولتی تراک از طریق خروجی های ضیط
دستگاه افکتور خارجی از طریق خروجی AUX
آمپلی فایر های صدای Surround یا کدر های مربوطه از طریق انواع خروجی
تقویت کننده های هدفون از طریق خروجی AUX
بلندگو های صحنه یا Stage
بلندگو های استودیو
انواع بلند گو و آمپلی فایرهای آنها
این خروجی ها معمولا RCA ، جک های گوشی 4/1 اینچ یا جک های XLR میباشند.
ورودی و خروجی ها :
تفاوت های دیجیتال
در میکسر آنالوگ تمام مسیر ها از ورودی ها و خروجی های کانال ها سیم بندی شده و قابل تغییر نیستند باس AUX فقط به خروجی Send AUX میرود. اما اگر نیاز به خروجی های هدفون Pre Fader اضافه داشته باشید و یا بخواهید میکس سوراند انجام دهید و یا خروجی های بیشتری به ضیط مولتی تراک متصل کنید چگونه این کار قابل انجام است ؟
در اغلب میسکر های دیجیتال ، مسیر دهی سیگنال بسیار انعطاف پذیر است این انعطاف پذیری شامل ورودی ها به کانال ها و از کانال ها به باس ها و باس ها به خروجی ها میشود.به عنوان مثال ، در بعضی میکسر های دیجیتال هر کدام از ورودی های فیزیکی میکسر میتواند به هر کدام از تراک ها یا کانال ها نسبت داده شود .این امکان اجازه میدهد یک صدا به یک کانال بدون اکولایزر یا فشرده ساز جهت پردازش ارسال میشود و همزمان به کانال دیگری با اکولایزر ، فشرده ساز و تاخیر فرستاده شود تا بتوان همزمان هر ٢ خروجی را ضبط کرده و با هم مقایسه کرد.
در میکسر های دیجیتال دارای ساختمان باس های انعطاف پذیر ، شما میتوانید صدا را بسته به نوع نیاز در زمان مشخص به هر کدام از باس ها ارسال کنید. خروجی های اکثر میکسر های دیجیتال نیز تمامآ انعطاف پذیر میباشند . به عنوان مثال ، یک باس میتواند برای یک نوع کاربری به خروجی هدفون و یا به خروجی بلندگو ارسال شود و سپس به عنوان باس ضبط به خروجی های قابل برنامه ریزی جهت ارسال به یک ضبط مولتی ترک دیجیتال ( Modular Digital Multitrack MDM ) فرستاده شود. همچنین یک باس میتواند جهت اعمال افکت به دستگاه پروسسور خارجی و یا حتی برای میکس صدای سوراند ارسال شود. مسیر دهی در میکسر دیجیتال ثابت نیست و بسته به نوع نیاز و کاربری قابل تغییر است.
ارتباط با دنیای دیجیتال از طریق خروجی های دیجیتال
بدیهی است تمام ورودی ها و خروجی های یک میکسر آنالوگ با فرمت آنالوگ بوده و اتصال آن به تجهیزات ضبط دیجیتال از جمله افکتور های دیجیتال ، ضبط کننده های دیجیتال یا دک های ضبط میکس نهایی دیجیتال مانند DAT به راحتی انجام نمیشود.
میکسر های دیجیتال علاوه بر ورودی ها و خورجی های آنالوگ تعدادی ورودی و خروجی دیجیتال استریو جهت ارسال به پردازش گر های دیجیتال ، DAT و ... دارند.در استودیو های امروزی میکس های زیادی انجام شده و خروجی روی یک ضبط صوت دیجیتال مانند DAT ضبط میشود که این توسط یک میکسر دیجیتال با خروجی دیجیتال ٢٤ بیت قابل انجام است مسیر دهی دیجیتال به ضبط صوت های مولتی تراک MDM از طریق اکثر میز های دیجیتال قابل انجام است. این امکان به دلیل حذف کابل های طولانی پچ پنل ها و مبدل های آنالوگ به دیجیتال A/D و دیجیتال به آنالوگ D/A باعث ارتقاء کیفیت سیگنال و انعطاف پذیری خواهد شد.
مسیر دهی سیگنال به تجهیزات دیجیتال از میکسر های دیجیتال آسان بوده و کیفیت صدای شما را در بالاترین حد نگاه خواهد داشت.
افکتور دیجیتال داخلی :
بخش عمده ای از مخلوط کردن صدا برای هر کاربردی اضافه کردن افکت میباشد. در میسکر دیجیتال تمام این افکت ها میتواند دیجیتال بوده و داخل میکسر به صدا اضافه شود این کار باعث افزایش کیفیت صدا میشود چرا که استفاده از افکتور ها و پچ پنل های آنالوگ نخواهد شد.
قدرت پردازش داخلی یک میکسر دیجیتال ممکن است بر حسب مورد استفاده تغییر داده شود. به عنوان مثال برای یک کنسرت زنده ممکن است یک آنالیزور لحظه ای Real Time داشته باشید یا وقتی که برای اولین با صدا را داخل استودیو پخش میکنید. زمانی که در ضبط صدای گیتار میباشید ممکن است با استفاده از آمپلی فایر گیتار و بلند گو به آسانی صدای مورد نیاز خود را فراهم کنید بدون اینکه تاثیری روی میکروفن های دیگر گذاشته و نیازی به بلندگو های استودیویی باشد.برای مراسم پخش موسیقی زنده ممکن است نیاز باشد ٢٠ تا ٣٠ فشرده ساز در مسیر میکروفن ها قرار دهید تا دامنه سیگنال ها را کنترل کنید.زمانی که در حال میکس یک پروژه موسیقی هستید ممکن است از آرایش بلندگو ها جهت گوش کردن به میکس استفاده کنید پس ممکن است افکت های میکس را در وضعیت Mastering قرار دهید تا با استفاده از فشرده ساز و گسترده ساز های ( Expander ) چند باند میکس نهایی را روی CD یا DAT ضبط نهایی کنید. تمام این امکانات روی میکسر های دیجیتال قابل انجام است. راحتی و قدرت افکتور دیجیتال داخلی مشخص کننده کیفیت موسیقی خواهد بود.