31-07-2020، 20:07
(آخرین ویرایش در این ارسال: 31-07-2020، 20:10، توسط ᴀᴡᴀʏᴀᴜʀᴏʀᴀ.)
«امین امینیان» یکی از خوانندههای جوان موسیقی پاپ است که طی چند سال اخیر آثار گوناگونی را در فضاهای متنوع تولید کرده است. این خواننده در زمینه تصویرسازی آهنگهایش هم از فضای متفاوتی نسبت به آثار مرسوم این روزهای بازار بهره میبرد. از سوی دیگر امینیان این روزها در حال تولید آثار جدیدی با همکاری هنرمندان سرشناس موسیقی است. او در سالهای اخیر در اغلب موارد با هنرمندان مطرح همکاری داشته است. مروری بر آثار گذشته و تولیدات آینده امین امینیان بهانهای برای مصاحبه با این خواننده بود که در ادامه میخوانید:
*از همکاری های اخیر برای ما بگویید و اینکه ظاهرا با تیم علیرضا افکاری و حسین غیاثی به هماهنگی در تولید رسیده اید و چند اثر اخیر شما با حضور این هنرمندان تولید شده است.
پیش از پاسخ به این سوال لازم میدانم درباره مسیری که آمدهام و افرادی که در این مسیر به من لطف داشتهاند صحبت کنم. من از سال 89 پس از فارغ التحصیلی از تهران به کرمان آمدم و تخصص خودم که ارتودنسی است را به عنوان هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و در مطب خصوصی خودم شروع کردم. آن زمان به صورت اتفاقی باب آشنایی با آقای «مجتبی دل زنده» پیش آمد. آشنایی با ایشان به من خیلی کمک کرد چون کلاسهای آواز برگزار میکردند و از سال 89 در کلاسهای آقای دل زنده شرکت کردم. کم کم در فضاهای کوچک، صحنه را تجربه کردم. این همکاریها تا جاهای خوبی پیش رفت و منجر به اجرای کنسرتهای گروهی با دوستان هنرمند دیگر به سرپرستی آقای دل زنده و با تنظیم آقای «احسان مهدیان» شد. آخرین کنسرتی که در کرمان برگزار شد در همکاری با آقای دل زنده و گروه «هفت واد» کنسرتی به نام ملل را روی صحنه بردیم. در آن به چندین زبان که در کشور ما صحبت میشود و زبانهای خارجی، موسیقی اجرا شد. من قطعاتی را به زبانهای انگلیسی، اسپانیولی، فرانسوی، هندی، افغانی، گیلکی، کردی و آذری اجرا کردم. آن کنسرت چندین سال پیش برگزار شد و به دلیل مشکلاتی که پیش آمد نتوانستیم مسیر را ادامه دهیم. من در سال 95 آلبومی به نام «پایتخت عشق» را منتشر کردم که شامل پنج قطعه از من و پنج قطعه از دوست هنرمندم آقای «مصطفی سلطان» بود. در آن آلبوم با افرادی که کار تولید موسیقی را با آنها شروع کرده بودم همکاری داشتیم. آقای دکتر «محمدرضا چراغعلی»، «شهاب اکبری» عزیز و «ایمان حجت» عزیز از جمله آن هنرمندان بودند. همکاری من با ایمان حجت عزیز تا آخرین قطعات من هم ادامه داشت و هنوز هم ادامه دارد و چند اثر هم در دست انتشار داریم. در این مدت افتخار آشنایی با آقای «حسین غیاثی» را داشتم و از طریق ایشان با تیم آقای «علیرضا افکاری» آشنا شدم. از آنجایی که من همیشه روی ترانه ملودی کارهایم حساس بودم و برایم کیفیتش اهمیت داشت، به احساس و اصول ترانهسرایی و همه جزئیات اهمیت زیادی میدهم. ملودی باید شیرین و دلنشین و در عین حال اصولی و مطابق با علم روز موسیقی باشد و این موضوع هم برایم اهمیت زیادی داشت. آشنایی با آقای حسین غیاثی و آقای علیرضا افکاری برای من بسیار مغتنم و هیجانانگیز در مسیر موسیقی من بود. اولین کاری که ما تولید کردیم آهنگ «بی تفاوت» بود که حدوداً دو ماه پیش منتشر شد. هنوز هم با تیم آقای افکاری و حسین غیاثی عزیز مشغول فعالیت هستیم و به زودی دو سه قطعه دیگر تولید خواهد شد. آخرین کاری که منتشر کردم، «انتخاب» نام داشت و در سایت «موسیقی ما» هم به انتشار رسید. این کار به سفارش برنامه «عصر خانواده» شبکه دوم سیما با ترانهسرایی حسین غیاثی عزیز و مدیریت هنری ایشان انجام شد. موزیکویدیوی آن هم به سفارش برنامه عصر خانواده ساخته شده بود. این کار از همکاریهای ما با تیم آقای افکاری نیست و در این اثر از حضور هنرمندان دیگر نظیر «هومن نامداری» و «رامین عبداللهی» بهره بردیم. در آهنگهای جدید من هم میکس و مستر کارها بر عهده «آرش پاکزاد» عزیز بود که کیفیت کارها را بالا برده است.
*چه نکاتی در کارهای این هنرمندان بود که تصمیم گرفتید همکاری مستمری با آنها داشته باشید؟
حسین غیاثی به عنوان ترانهسرا و علیرضا افکاری به عنوان آهنگساز، هنرمندانی هستند که فکر کنم هر هنرمندی آرزو دارد با این عزیزان همکاری داشته باشد. علم روز در زمینه فعالیت خود دارند و کارهای بسیار باکیفیتی دارند. من هم همیشه آرزو داشتم با این عزیزان همکاری کنم. حسین غیاثی، علم و استعداد پرورش یافتهای دارد که بسیار ارزشمند است. از طرفی هم آقای افکاری واقعاً در ساخت ملودیها و آهنگسازی، امضای خاص خودشان را دارند و این امضای خاص برای من خیلی شیرین است. وقتی که ملودیهای ایشان را میشنوم یا در کار بیتفاوت، ملودی ایشان را خواندم واقعاً این امضا بسیار لذت بخش بود. آن ارتباطی که خود من به عنوان خواننده و مخاطب در مرحله بعدی با این کار پیدا میکند در کار هر آهنگسازی نیست. این یک ویژگی خدادادی است که پرورش پیدا کرده و به این مرحله رسیده است.
این نکته را هم باید بگویم که همکاری با آقای حسین غیاثی عزیز فقط در حد این نیست که ایشان ترانهسرا کارهای من باشند. ایشان در واقع به نوعی مدیریت هنری و تمامی هماهنگیهای کار من را بر عهده دارند. از ایشان تشکر میکنم و در این مدت خیلی به من لطف داشتند و در بهبود کیفیت کارهای من حضور ایشان اثرگذار بوده است.
*یکی از نکات جالب درباره کارهای شما این است که در کاور آهنگ ها یا تیزرها از تصویر خودتان استفاده نمی کنید. چرا به سمت نقاشی دیجیتال برای این بخش رفتید و از تجربه کار با شهاب جعفرنژاد برای ما بگویید.
همکاری با «شهاب جعفرنژاد» برای من خیلی لذت بخش است. ما از طریق کار حرفهای با هم آشنا شدیم و الان یکی از دوستان بسیار خوب من است. خیلی او را اذیت میکنم ولی این اذیتها در نهایت منجر به تولید کارهایی میشود که هر دو ما با وسواس زیادی آنها را دنبال میکنیم. همکاری من با شهاب جعفرنژاد از آهنگ «رویای کودکی» شروع شد. آن اثر خیلی عاشقانه و لطیف بود و من دنبال یک موزیک ویدیو برای آن بودم که لطافت و عاشقانه بودن آن را به خوبی نشان دهد و کار را خراب نکند. به پیشنهاد یکی از دوستانم با شهاب جعفرنژاد آشنا شدم و با هم شروع به تولید موزیک ویدیو کردیم. به تجربه همکاری با شهاب جعفرنژاد اعتیاد پیدا کردم و در کارهای بعدی مثل موزیک ویدیوی «دل عاشق پیشه» با هم همکاری داشتیم و آن کار به بلوغ و شکل بهتری رسید. همکاری ما به یک روال تبدیل شد. درباره عدم استفاده از تصویر خودم هم بگویم که دلیل خاصی ندارد و مسیر به این سمت رفت. خودم هم چون کرمان زندگی میکنم، تولید موزیکویدیو با حضور خودم هم سخت بود. مشغلههایی که داشتم باعث شد تا این روش کاری با من هماهنگی خوبی پیدا کند و این متد را انتخاب کردم.
*برای تبلیغ کارها هم به نظر می رسد اهل جنجال سازی و حاشیه نیستید. درست است؟
هدف من از خوانندگی در درجه اول، اتصال به دنیای موسیقی است. از سوی دیگر زمانی که یک کار هنری را ارائه میدهید مخاطب عام و مخاطب تخصصی مهم است. لذتی که از موسیقی میبرم و حالم را خوب میکند برایم بسیار اهمیت دارد. به همین دلایل بحث جنجال و شنیده شدن کارهایم به هر قیمت، اولویت من نیست. دوست دارم آرام آرام و به تدریج، با حال و سلیقه خودم با آدمهایی که سواد و تکنیک من را بیشتر میکنند همکاری کنم. شاید اینطور تعبیر شود که من اهل جنجال نیستم ولی در حقیقت عجلهای برای شنیده شدن کارهایم به هر قیمتی ندارم.
*در زمینه تولید کارها از گذشته تا امروز به نظر می رسد که چندان تمایل کارهای بازاری تولید کنید یا روی موج بازار سوار شوید. دلیلش چیست؟
همانطور که در سوال قبل عرض کردم چون اولویت اصلی من خود موسیقی و لذتی است که از آن میبرم و به اطرافیانم هم این لذت را میدهم، دوست ندارم کاری تولید کنم که این اصول در آن وجود ندارد و صرفاً گروهی از مخاطبان یک ارتباط سریع و کوتاه مدت با آن برقرار کنند. همچنین نمیخواهم براساس آن ارتباط سریع و کوتاه مدت بیزنسی داشته باشم و به همین دلیل است که آثاری با این مدل را تولید میکنم.
*برخی اعتقاد دارند که مدل کارهای شما و دوستان دیگر به گونه ای است که راه طولانی تا استیج پیش رو دارید و کلاً به سختی امکان برگزاری کنسرت خواهید داشت. موافق هستید؟
در شرایط حال حاضر مخاطب کنسرت عمدتاً جوانان و نوجوانانی هستند که موسیقی که گوش میکنند با آنچه من منتشر میکنم متفاوت باشد. حتی افراد بزرگسال هم به دلیل کمبود وقتی که دارند معمولاً موسیقیهایی را گوش میکنند که فرزند خانواده انتخاب کرده است. این روزها بحث اقتصادی کنسرت بسیار مهم است و طبیعتاً نیاز به طیفی از مخاطب عام دارد که اهل کنسرت باشند. به نظر من این حرف شما درست است و با این مدل موسیقی که میسازم راه استیج برایم طولانی است. اولویت اصلی من استیج نیست و با این قضیه مشکلی ندارم.
*تا چه حد بازار موسیقی را دنبال می کنید و تحلیل شما از دلایل موفقیت برخی چهره های پاپ در بازار کنونی موسیقی چیست؟
من هم مثل دیگران، بازار موسیقی را دنبال میکنم. حتی کارهای خوانندههای خیلی جدید که ممکن است شنیده نشود را هم گوش میکنم. در کارهایی که ساخته میشود هم آثار دلنشینی شنیدهام و لذت بردهام. الان در حال حاضر در جامعه ما که عمدتاً نمیتوان گفت امیدوار و شاد است، بیشتر سبکهای موسیقی که سریع جا میافتد ترانههای شاد دارند و در لحظه حال شما را خوب میکنند. ممکن است ترانهها و ملودیهای سطحی داشته باشند و حال شما را خوب میکنند. البته که آن هم هنری است که میتوانند با چنین ترانه و ملودی در لحظه انرژی مردم را بالا ببرند. یک سری دیگر از کارها هم بسیار غمگین است و این مدل کارها هم در میان مخاطب عام شنیده میشود. فکر میکنم خیلی از کسانی که الان مارکت موسیقی را در اختیار دارند بیشتر روی این دو سبک موسیقی کار میکنند و به عمق موسیقی توجه زیادی ندارند. مخصوصاً هم این کار را انجام میدهند چون راهی است که از آن جواب گرفتهاند. فکر میکنم به هر حال یک چهره پاپ ویژگیهایی دارد که مورد قبول عمده جامعه قرار میگیرد. یک سری چیزها هم بحث مارکت و شیوه ارائه و اسپانسری است که پشت سر هنرمند پاپ قرار میگیرد.
*به نظر شما موفقیت صرفاً روی صحنه رفتن است؟
اگر منظور شما موفقیت اقتصادی باشد که باید بگویم بله. به دلیل اینکه کارها همیشه به صورت غیرمجاز دانلود میشوند و از طرفی هم برای شنیده شدن آثار باید هزینههای زیادی صرف شود. به همین دلایل اگر منظور شما موفقیت اقتصادی باشد که کنسرتهای متعدد و متوالی نشان موفقیت در این زمینه خواهد بود. من صحنه را خیلی دوست دارم ولی اینکه بخواهم هر روز دو سانس در شهرهای مختلف کنسرت داشته باشم یک کابوس است. این کار ارزشمند است اما بسیار سخت است که استیجهای پیاپی با فواصل کم داشته باشیم.
*درباره کارهای آینده که در دست تولید دارید توضیح دهید و به فکر انتشار آلبوم هستید؟ همچنین هنرمندانی که در کارهای آینده با آنها همکاری خواهید داشت چه کسانی هستند؟
کارهای آینده با مدیریت هنری حسین غیاثی و همکاری گروه آقای افکاری تولید خواهد شد. کارهایی با ایمان حجت و شهاب اکبری در میانه تولید داریم. وقت و انرژی برای کارها میگذارم و اگر احساس کردم کارها آن چیزی است که به سطح مدنظر خودم رسیدهاند برای پخش آماده میکنم. الان کاری در مرحله نهایی نداریم ولی آثاری در میانه تولید داریم که امیدوارم بتوانیم منتشر کنیم. درباره آلبوم هم باید بگویم که چندان به فکر انتشار مجموعه آثار نیستم. به دلیل اینکه پس از انتشار آلبوم پایتخت عشق متوجه شدم که فضای عمومی موسیقی، آماده انتشار آلبوم نیست و اگر دقت کرده باشید حتی خوانندههای بسیار مشهور، کارهایی که قبلاً تولید کردهاند را در قالب یک آلبوم ارائه میکنند. آنقدر تعداد تولیدات موسیقی زیاد شده است و در لحظه شنیده میشوند، فکر میکنم الان تولید آلبوم از جهت هزینه و بازخورد ریسک زیادی دارد.
منبع:موسیقی ما