28-05-2020، 15:48
کلاچ اتوماتیک خودرو : یکی از مشکلات اساسی برای رانندگان خودرو به کلاچ و ترمز مربوط میشود و این مسئله زمانی بیشتر به چشم میآید که رانندگان در
کلاچ اتوماتیک خودرو : یکی از مشکلات اساسی برای رانندگان خودرو به کلاچ و ترمز مربوط میشود و این مسئله زمانی بیشتر به چشم میآید که رانندگان در شهرهای شلوغ و پرتردد رانندگی کنند. در ادامه با کلاچ برقی، نحوه عملکرد آن و مزایا و معایب این سیستم بیشتر…
کلاچ اتوماتیک خودرو
در این مقاله قصد داریم ویژگی های کلاچ برقی را به شما ارائه بدهیم. در این مقاله مزایا و معایب و نحوه عملکرد این تکنولوژی را مطالعه خواهید کرد.
صدای بوق ماشین ها، دود و آلودگی، ساعت های متعدد اتلاف شده، اعصاب های خورد رانندگان، و بله این نمایی از یک ترافیک در شهر است. یکی از بزرگترین معضلات جامعه پیشرفته امروزی مشکل تعدد خودروها و البته نبود زیرساخت برای کنترل این مشکل بزرگ یعنی ترافیک است.
اما این شروع داستان است، برای هر کدام از این ماشین ها، رانندگانی وجود دارند که بعد از کلاچ و ترمز گرفتن فراوان علاوه بر صدمه ای که به ماشین هایشان وارد می شوند، دچار عوارض و بیماری های جسمی نیز می شوند، عوارضی همچون کمردرد، پادرد، فشار ستون فقرات و ... که باید گفت رانندگی در ترافیک با گیربکس دستی انرژی بسیار زیادی را از راننده می گیرد.
به همین دلیل خستگی راننده چند برابر افزایش پیدا می کند که هم اکنون این سیستم به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.اما در دنیای امروز برای هر مشکلی راهکارهایی توسط شرکت های مختلف در آن زمینه خاص تبیین می شود که به برطرف سازی این مضلات کمک کند و آنها را برطرف سازد.
یکی از مهمترین عواملی که می تواند رانندگان را از این وضعیت نجات دهد، گیربکس اتوماتیک است ولی بزرگترین مشکل این راه حل، نصب آن بر روی ماشین هایی با قیمت بالاست که عملا بسیاری از رانندگان را شامل نخواهد شد.
به همین دلیل یکی از بهترین راه حل ها توسط شرکت های خلاق، به عرصه تولید رسید و آن راه حل چیزی نبود جز کلاچ برقی یا کلاچ اتوماتیک.
این ایده با بکارگیری از سیستم های پیشرفته توانسته با هزینه ای بسیار پایین تر از گیربکس های اتوماتیک، قابلیت نصب در انواع خودرو را بدون محدودیت اجرا کند.
کلاچ برقی چیست ؟
کلاچ برقی یا اتوماتیک به دستگاهی گفته می شود که با ساختاری بر پایه مکانیزم الکترومکانیک به این صورت در خودرو شما عمل می کند که، اگر این مکانیزم را به زبان ساده به یک گیربکس اتوماتیک بخواهیم تشبیه کنیم تفاوت آن در این است که در گیربکس اتوماتیک هر دو گیربکس بعد از شروع حرکت ماشین، دیگر راننده نیازی به کلاچ و دنده نخواهد داشت.
اما در سیستم کلاچ اتوماتیک یا برقی، تنها سیستم کلاچ گیری به صورت خودکار و اتوماتیک انجام خواهد گرفت و عمل تعویض دنده به صورت دستی توسط خود راننده انجام می شود.
به عبارت ساده تر در کلاچ برقی شما برای تعویض دنده و یا برای نیم کلاچ گرفتن دیگر نیازی ندارید از پای خود روی کلاچتان استفاده کنید.
کلاچ برقی چگونه عمل میکند؟
شاید این سوال ذهن شما را درگیر کرده است که مکانیزم عملکرد سیستم کلاچ برقی به چه صورت انجام میشود؟
در پاسخ به این سوال باید گفت که سیستم کلاچ هوشمند از ECU خودرو اطلاعات دور موتور را دریافت میکند تا در زمان زیاد شدن دور موتور خودرو به صورت اتوماتیک عمل نیم کلاچ انجام شود و وقتی دور موتور به بالاترین میزان مناسب برای تعویض دنده رسید، عمل نیم کلاچ به تمام کلاچ تبدیل شده تا دنده به صورت دستی توسط راننده تعویض شود.
این موضوع بالعکس هم با پایین آمدن دور موتور به صورت اتوماتیک سبب رها شدن کلاچ خودرو میشود.
لازم به ذکر است که سیستم کلاچ برقی فقط در افزایش و کاهش دنده عمل نمیکند و در مواقعی که نیاز به بالا رفتن از شیب است، عمل نیم کلاچ را انجام میدهد و یا زمانی که ترمز ناگهانی صورت میگیرد، عمل کلاچگیری برای تعویض معکوس دنده و نگهداشتن خودرو بدون خاموش شدن موتور انجام خواهد شد.
کلاچ برقی خودرو شامل چه اجزایی می شود؟
کلاچ برقی یا کلاچ هوشمند از چندین بخش مختلف تشکیل شده است. شستی روی دسته دنده به عنوان جزء پرکاربرد این سیستم بهشمار میآید و راننده مستقیما با آن سر و کار دارد. با نصب سیستم کلاچ برقی بر روی خودرو، شستی برقی متناسب با کلاچ اتوماتیک جایگزین سردنده معمولی میشود.
روی این سردنده برقی یک شستی وجود دارد و زمانیکه راننده خودرو قصد حرکت دارد باید ابتدا شستی روی دسته دنده را فشار دهد و خودرو را در دنده ۱ قرار داده و سپس پدال گاز را فشار دهد.
در مرحله بعد مکانیزم سیستم کلاچ هوشمند با دریافت اطلاعات دور موتور از ECU خودرو مقدمات لازم به منظور تعویض دنده را برای راننده فراهم میکند.
مزایای استفاده از کلاچ برقی خودرو
همانطور که از مکانیزم عملکرد سیستم کلاچ هوشمند یا اتوماتیک متوجه شدید، بهرهگیری از آن در خودرو سبب راحتی و کاهش خستگی رانندگان میشود و مزایایی چون افزایش طول عمر صفحه کلاچ و کاهش مصرف سوخت خودرو را در پی خواهد داشت.
از دیگر مزایای کلاچ برقی، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
قیمت بسیار مناسب آن نسبت به نمونه مشابه
کلاچ گیری خودکار در ترافیک ها و حتی ایجاد امکان نیم کلاچ در سربالایی ها
عدم تغییر در سیستم گیربکس و دیفرانسیل خودرو
قابلیت جا به جایی سیستم از یک خودرو به خودرو دیگر
قابلیت ارتقاء به گیربکس اتوماتیک AMT
رانندگی آسان برای جانبازان و معلولین بدون ایجاد محدودیت
افزایش راندمان دیسک و صفحه کلاچ به دلیل کاهش خطای کلاچ گیری
قابلیت تنظیم موقعیت نیم کلاچ به صورت دلخواه
کاهش مصرف سوخت در ترافیک
پیشگیری از عوارض جانبی فیریکی راننده مثل زانو درد، کمردرد و ...
بالا بردن واکنش نسبت به کلاچ گیری در سرعت ها بالا
عدم تغییر در شتاب اولیه
بدون هزینه نگهداری
برقراری این حالت به دو صورت، کلاچ گیری با سیستم و کلاچ گیری با پا به صورت همزمان
نصب سریع و آسان
معایب استفاده از کلاچ برقی ماشین
در کنار تمام مزایایی که استفاده از کلاچ اتوماتیک در خودرو برای رانندگان خواهد داشت. انجام اشتباهاتی هم در این نوع سیستم سبب کاهش راندمان کلاچ برقی میشود. این اشتباهات و کاستیها را میتوان جزو معایب این سیستم در نظر گرفت. این موارد عبارتند از:
درست استفاده نکردن از کلاچ توسط راننده
کلاچگیری بیمورد و سرخود در برخی مواقع
درست تعویض نکردن دنده
متوقف کردن خودرو در سربالایی با استفاده از کلاچ
امکان سوختن قطعات الکترونیکی در صورت تعویض اشتباه دنده توسط راننده
درست نصب نکردن سیستم کلاچ اتوماتیک بر روی خودرو (کمبود تکنسین متخصص و با تجربه)
برقی نبودن موتور کلاچ (زغالی بودن سیستم)
معایب کلاچ برقی در مقایسه با مزایای آن بسیار اندک بوده و بیشتر به خطای انسانی مرتبط است. بنابراین با کمی دقت در تنظیمات توسط تکنسین متخصص و استفاده از این سیستم توسط راننده، میتوان تا حد زیادی از کاهش راندمان این سیستم جلوگیری کرد.
اشتباهاتی که راندمان کلاچ برقی را پایین می آورد
استفاده بی مورد از کلاچ
درست تعویض نکردن دنده
متوقف کردن خودرو در سربالایی با استفاده از کلاچ
عدم تنظیم درست سیستم در هنگام نصب
امکان سوختن قطعات الکترونیکی در صورت تکرار در تعویض دنده به صورت اشتباه
راهنمای تنظیم و استفاده ازسیستم کلاچ اتوماتیک هوشمند
نکته: این تنظیمات یک بار توسط تکنسین های نصب در نمایندگی مجاز انجام می گیرد و مشتریان محترم فقط در مواقع ضروری می توانند از این راهنما استفاده کنند.
1. خودرو را در سطح صاف قرار دهید به طوریکه خودرو در وضعیت دنده خالص هیچ حرکتی رو به جلو یا عقب نداشته باشد.اکنون خودرو را در وضعیت دنده یک قرار داده و پا را از روی ترمز بردارید.
با سه حالت زیر مواجه می شویم:
الف) حرکت خودرو نرمال است یعنی شما با رها کردن ترمز خودرو به نرمی و آرام با دور موتور حدودا 800 شروع به حرکت می کند و در حین رانندگی در تعویض دنده با مشکل مواجه نیستید.
ب) خودرو حرکتی ندارد که در این وضعیت با زدن چند بار کلید به سمت بالا (سیم قرمز یا صورتی) خودرو به آرامی شروع به حرکت می کند و در وضعیت نرمال قرار می گیرد.
ج) حرکت خودرو سریع است و دنده ها نسبتا سخت جا می روند به طوری که گاهی باعث خاموش شدن خودرو هم می شود که در این وضعیت با زدن چند بار کلید به سمت پایین(سیم سبز) حرکت خودرو آهسته و نرمال می شود.
تذکر 1 : بهتر است هنگام تنظیم ،کلید را دوتا دوتا به سمت بالا یا پایین بزنیم.
تذکر 2 : در کلیدهای ولوم دار وقتی ولوم را به چپ می چرخانیم حرکت خودرو سریعتر و در جهت برعکس حرکت آرامتر می شود.در ضمن با کلید صفر و یک به راحتی می توان سیستم را روشن یا خاموش کرد.
2. برای خاموش نمودن سیستم باید کلید را به دلخواه به سمت بالا یا پایین به مدت حدودا 10 ثانیه نگه دارید و وقتی صدای یک بوق آمد دستتان را از کلید بکشید. برای روشن نمودن سیستم این کار را تکرار میکنیم ولی این بار دو تا صدای بوق می شنویم.
تذکر 3(خیلی مهم): در زمان خاموش یا روشن نمودن سیستم به هیچ وجه پایتان را در ترمز نگه ندارید.
تذکر 4(خیلی مهم): حتما بعد از باز کردن سویچ و شنیدن دو بار صدای بوق از سیستم ، اقدام به استارت زدن نمایید.
3. پس از مدتی حدودا 3 الی 7 روز پس از نصب ممکن است بر اثر کشیدگی کابل کلاچ به طول آن اضافه شود که این امر باعث سخت جا رفتن دنده می گردد که در این صورت می بایست کابل کلاچ دوباره رگلاژ شود بدین نحوه که مهره ی اول را آنقدر می چرخانیم که خالصی کابل گرفته شود و سپس مهره دوم را مجددا به پشت مهره اول محکم می کنیم. (همانند رگلاژ نمودن سیم کلاچ اصلی خودرو)
تذکر 5 : موتور خودرو زمانی که سرد است دور موتور حدودا در عدد 1100 قرار دارد که باعث می شود شما وقتی پا را از ترمز برمی دارید حرکت خودرو یک مقدار سریعتر از حالت نرمال است که این وضعیت طبیعی است و نیازی به تغییر تنظیم نیست و وقتی موتور خودرو گرم شود با پایین آمدن دور موتور، تنظیم سیستم اتوکلاچ به طور خودکار به حالت نرمال بر می گردد.
تذکر 6 : هنگامی که سیستم روشن است می توان از کلاچ پایی هم استفاده کرد ولی بهتر است در حالت روشن از کلالچ گیری با پا بپرهیزید.
تذکر 7 : دکمه شاسی سردنده و سیم کلاچ اتومات به دلیل مصرفی بودن شامل گارانتی نمی باشد.